Upp till 512 GB minne i nya Mac Studio

Permalänk
Melding Plague

Upp till 512 GB minne i nya Mac Studio

Macbook Air inte den enda nya datorn från Apple den här veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med 4 gånger markup på minnespriset antar jag?

EDIT:

Permalänk
Medlem

Åtminstone fördubblades inte priset hela vägen.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Ja alltså, ha begäret suger ju till litegranna helt ärligt. Köra fullstor lokal LMM skulle va rätt fränt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja alltså, ha begäret suger ju till litegranna helt ärligt. Köra fullstor lokal LMM skulle va rätt fränt

Blir det inte enormt mycket trögare om man kör det i ram-minnet istället för i GPUn?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

640k ought to be enough for everyone. Jag själv har inte ens kompentens att komma på datorlaster som behöver mer ram minne.

Annars en perfekt enklare komptakt och tyst LLM dator, det enda negativa jag kan komma på är att de bra utrustad går på över 200 000kr. Vore det inte gör detta pris så hade jag faktiskt köpt en sådan.

Permalänk
Kontot avslutas

Skulle jag vilja ha en Mac Studio? Ja, men jag har inget behov av en så jag köpte i stället en Mac Mini M4 när den släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Blir det inte enormt mycket trögare om man kör det i ram-minnet istället för i GPUn?

Apple Silicon använder ett enhetligt minne med en bandbredd på 800 GB/s. Som jämförelse har Nvidia 4090 en bandbredd på 1 TB/s. Nvidia H100 når upp till cirka 3,3 TB/s, men kostar också runt 350 000 kronor per GPU och har då endast 80 GB VRAM.

Med det sagt är 4090 i sig tillräckligt snabb, men begränsas kraftigt av sin relativt låga minnesmängd. Hur snabb en M3 Ultra skulle bli i kombination med LLM vet jag inte, men den skulle garanterat prestera bättre än en vanlig CPU som bara kör från RAM.

Permalänk
Medlem

Ser det framför mig. Någon kommer sitta med en fullsmetad Studio för 215 000 kr och säga.....Vem är det som säger att det inte går att spela på Mac? Titta på mina FPS!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lodisen:

En M3 Ultra har ungefär samma bandbredd som RTX5080. Så inget 5090, men rätt mycket ett 5080 med upp till 512 GB VRAM.

Kan kännas dyrt att hosta upp >200k SEK för en sådan dator. I alla fall innan man kollar upp vad Nvidia/AMD tar för deras dGPUer som har mellan 100-200 GB, då börjar MacStudio allt mer se ut som rena kapet prismässigt!

Det här är en extremt nischad produkt, men för de nischer där den trots allt är en bra match är det en fantastisk produkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Apple Silicon använder ett enhetligt minne med en bandbredd på 800 GB/s. Som jämförelse har Nvidia 4090 en bandbredd på 1 TB/s. Nvidia H100 når upp till cirka 3,3 TB/s, men kostar också runt 350 000 kronor per GPU och har då endast 80 GB VRAM.

Med det sagt är 4090 i sig tillräckligt snabb, men begränsas kraftigt av sin relativt låga minnesmängd. Hur snabb en M3 Ultra skulle bli i kombination med LLM vet jag inte, men den skulle garanterat prestera bättre än en vanlig CPU som bara kör från RAM.

Jag tror faktisk dessa mac studios kan vara riktigt prisvärda för LLM.
Det enda är med tanke hur dagens LLM så är det knappast inget för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Grejen är ju att Macarna har integrerad GPU, och i de större modellerna en rätt stark sådan i kombination med rätt bra minnesbandbredd.
(Vilket då även innebär att det är ett paket med extra allt, så du kan inte få mer GPU utan att även köpa mer CPU. Problem om man verkligen försöker få ned priset, mer om man tänker att man är vanlig konsument som vill ha mer grafikprestanda t.ex.)

Så du lär köra en sådan applikation på GPUn, och GPUn har tillgång till i princip hela minnesmängden.
Och där kan det samtidigt plötsligt bli enormt prisvärt jämfört alternativen (t.ex. Nvidias beräkningskort med mycket minne) OM du har en applikation som behöver enorma mängder minne till GPUn.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Visst, det är dyrt i absoluta tal, men relativt vad den sortens programvara som den här sortens datorer är tänkta att köra kostar, så blir det nästan billigt. Exempelvis kostar väl en treårsprenumeration av Inventor omkring 70 lax nu.

Inte för att det var aktuellt innan heller, men tyvärr har väl den aktuella amerikanska regimens närmanden till Ryssland också totalt dödat mitt sug att gynna landets industri genom att köpa högmarginalprodukter från den. Ska man vara lite paranoid över utvecklingen känns det inte helt uteslutet att USA kan bli en de facto fiende.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wasp:

LLM-prestanda tenderar skala väldigt linjärt med minnesbandbredd så länge som modellen får plats i lokalt RAM.

Värt att ha med sig att även "compute-prestanda" lär ligga i närheten av 4090 givet att M3 Max brukar ligga runt hälften av ett 4090 samtidigt som M3 Ultra bokstavligen är två M3 Max.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

LLM-prestanda tenderar skala väldigt linjärt med minnesbandbredd så länge som modellen får plats i lokalt RAM.

Värt att ha med sig att även "compute-prestanda" lär ligga i närheten av 4090 givet att M3 Max brukar ligga runt hälften av ett 4090 samtidigt som M3 Ultra bokstavligen är två M3 Max.

M3 Ultra har ju Thunderbolt 5 vilket M3 Max saknar så något mera har man gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Skrivet av Yoshman:

En M3 Ultra har ungefär samma bandbredd som RTX5080. Så inget 5090, men rätt mycket ett 5080 med upp till 512 GB VRAM.

Kan kännas dyrt att hosta upp >200k SEK för en sådan dator. I alla fall innan man kollar upp vad Nvidia/AMD tar för deras dGPUer som har mellan 100-200 GB, då börjar MacStudio allt mer se ut som rena kapet prismässigt!

Det här är en extremt nischad produkt, men för de nischer där den trots allt är en bra match är det en fantastisk produkt!

Skrivet av evil penguin:

Grejen är ju att Macarna har integrerad GPU, och i de större modellerna en rätt stark sådan i kombination med rätt bra minnesbandbredd.
(Vilket då även innebär att det är ett paket med extra allt, så du kan inte få mer GPU utan att även köpa mer CPU. Problem om man verkligen försöker få ned priset, mer om man tänker att man är vanlig konsument som vill ha mer grafikprestanda t.ex.)

Så du lär köra en sådan applikation på GPUn, och GPUn har tillgång till i princip hela minnesmängden.
Och där kan det samtidigt plötsligt bli enormt prisvärt jämfört alternativen (t.ex. Nvidias beräkningskort med mycket minne) OM du har en applikation som behöver enorma mängder minne till GPUn.

Tack för alla svaren. Alltid roligt att lära sig mer.

Jag har en M4 Pro med 48GB ram, då kanske man bör ta och spinna upp något för att testa.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Får man kanske hoppas på bättre dollarkurs och att en uppdatering av Mac Pro i sommar kanske också medför att en Mac Studio kan få en M4 Ultra? Eller kommer det ta ytterligare år att få mer minnesbandbredd, eftersom M3 Ultra i princip har samma minneshastighet som M1 och M2 Ultra så kommer den inte bli snabbare för LLMer iaf.

Sedan priset, jag var inställd på M2 Ultra-priset med ram-bump så typ runt 70k men nu har plockat bort 128GB och 192GB-versionerna. Så nu måste man betala den astronomiska siffran för 256GB. Så detta inte datorn jag förväntat mig då jag vill uppgradera för att fortsätta leka med LLMer. Men den lär sälja som smör för LLM-inference till de som vill kunna köra DeepSeek R1 lokalt på en maskin vilket med 4bit (q4) borde fungera utan problem med rätt bra hastighet då det är MoE.

Men det kanske är lika bra att undvika amerikanskt nuförtiden. Får hoppas på att Softbank köper upp Ampere som ryktet säger så kan man köra japanskt istället. Men frågan är vilka minnesbandbredd kommande Ampere-prylar kommer ha. Blir nog dags att kanske hyra GPU-tid i det där onda molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Får man kanske hoppas på bättre dollarkurs och att en uppdatering av Mac Pro i sommar kanske också medför att en Mac Studio kan få en M4 Ultra? Eller kommer det ta ytterligare år att få mer minnesbandbredd, eftersom M3 Ultra i princip har samma minneshastighet som M1 och M2 Ultra så kommer den inte bli snabbare för LLMer iaf.

Sedan priset, jag var inställd på M2 Ultra-priset med ram-bump så typ runt 70k men nu har plockat bort 128GB och 192GB-versionerna. Så nu måste man betala den astronomiska siffran för 256GB. Så detta inte datorn jag förväntat mig då jag vill uppgradera för att fortsätta leka med LLMer. Men den lär sälja som smör för LLM-inference till de som vill kunna köra DeepSeek R1 lokalt på en maskin vilket med 4bit (q4) borde fungera utan problem med rätt bra hastighet då det är MoE.

Men det kanske är lika bra att undvika amerikanskt nuförtiden. Får hoppas på att Softbank köper upp Ampere som ryktet säger så kan man köra japanskt istället. Men frågan är vilka minnesbandbredd kommande Ampere-prylar kommer ha. Blir nog dags att kanske hyra GPU-tid i det där onda molnet.

Enligt Apple så kommer det ingen M4 Ultra pga M4 Max inte är designad för att kopplas ihop.
https://www.macrumors.com/2025/03/05/apple-confirms-m4-max-la...

Permalänk
Medlem

* Apple M3 Ultra med 32‑kärnig processor, 80‑kärnig grafik
* 512 GB enhetligt minne
* 16 TB SSD‑lagring
* Final Cut Pro
* Logic Pro

215 985,00 kr

Antingen kan man köpa två sådana datorer eller en ny bil.

Eller ja det finns nya bilar som kostar under 430 000kr
Men det finns väl inga nya bilar som kostar under 215 000kr ?
Alltså om man ska ha en helt ny bil av senaste årsmodell.

Två maxade Mac Studios är motsvarande en realistisk budget för en ny bil.
Då har man lite val att inte behöva ta det absolut billigaste.
Men för den med högre krav så kan en ny bil lätt kosta mer än 5 maxade Mac Studios

Skrivet av Yoshman:

Så kan det nog vara.
För rätt kund(er) så kan den säkert vara prisvärd eller kanske t.o.m. "billig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En mindre bensinbil som inte är superpremium lär du ju kunna köpa ny för mindre än så.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Enligt Apple så kommer det ingen M4 Ultra pga M4 Max inte är designad för att kopplas ihop.

Ah det förklarar varför det är M3 Ultra och inte M4 Ultra.
Jag undrade över det.
Först när jag såg denna nyhet så trodde jag att SweClockers skrivit fel.
Men efter att kolla Apples hemsida så såg jag ju att det var M3 Ultra som erbjöds som topp alternativ. Även om M4 fanns i de enklare Mac Studio konfigurationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

* 512 GB enhetligt minne
* 16 TB SSD‑lagring
* Final Cut Pro
* Logic Pro

215 985,00 kr

Men för den med högre krav så kan en ny bil lätt kosta mer än 5 maxade Mac Studios

Så kan det nog vara.

Men det vore ganska dumt att köpa sig en bil om det var två Mac Studios en behövde.
Eller tvärt om, köpa sig två Mac Studios när det var en bil som behövdes.
Löser liksom inte samma sorts problem ...

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Men det vore ganska dumt att köpa sig en bil om det var två Mac Studios en behövde.

Jag rekommenderar också att man ser över sina behov noga innan man trycker på köpknappen.

En kompromiss kan ju också vara aktuell, om man behöver lite av båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Titta, äntligen en dator från Apple där man kan köra Chrome utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

* 512 GB enhetligt minne
* 16 TB SSD‑lagring
* Final Cut Pro
* Logic Pro

215 985,00 kr

Så kan det nog vara.

Finns flera nya bilar som kostar under 200 000 kr så man kan med gott samvete säga att en fullutrustad Mac Studio kostar mer än en ny bil.

https://hogstavaxeln.se/2024/01/29/fem-billigaste-nya-bilarna...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Du har såklart en poäng.
Var bara en reflektion/prisjämförelse.
Du har rätt i att de inte löser samma problem.

Skrivet av evil penguin:

En mindre bensinbil som inte är superpremium lär du ju kunna köpa ny för mindre än så.

Bilbranschen har inte varit immun mot prisökningar.

Som Dacia Duster, när den kom (var väl iofs hyfsat många år sen nu, men ändå)
Så absoluta bas bas konfiguration utan något extra var strax under 100kkr.
Valde man en paketnivå upp och valde 4hjuls drift så kostade de runt 130kkr.

Idag kostar en Duster Bensin 269 900kr enligt hemsidan och det framgår inte tydligt om det är 2 eller 4-hjulsdrift.

Såg precis en prislista
Duster för 269 900kr är 4x2 (2hjulsdriven), men det finns en annan variant som är 4x4 (4hjulsdriven) men den kostar 314,900kr

~ 315kkr är ganska mycket mer för en 130kkr budgetbil...

Men Dacia's allra billigaste modell är Sandero och en sån i billigaste konfiguration står att den kostar 189.900kr

Så du verkar ha rätt i att det finns minst en modell i Sverige för mindre än 215kkr.

Men annars,
Om du besöker en bilhandlare så ser du nog klart fler modeller för över 300kkr än under.
Alltså vanliga modeller, inte något "super premium". (Men nya, ej begagnade)

Men exempelvis Honda Civic, tror det är väldigt få som ser det som en lyxbil (?)
Den vanliga kostar från 379 900kr
Blir lätt över 400kkr om du börjar kolla på tillbehör.

Volkswagen Golf verkar kosta från 319kkr.
Är en Volkswagen Golf en Super Premium bil ?

En ~ 350kkr bil verkar vara ungefär lika "Super Premium" inom bilvärlden som ett RTX 4060 är "Super Premium" inom grafikkortsvärlden.

Däremot finns det begagnade bilar i lite alla möjliga prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du har såklart en poäng.
Var bara en reflektion/prisjämförelse.
Du har rätt i att de inte löser samma problem.

Bilbranschen har inte varit immun mot prisökningar.

Som Dacia Duster, när den kom (var väl iofs hyfsat många år sen nu, men ändå)
Så absoluta bas bas konfiguration utan något extra var strax under 100kkr.
Valde man en paketnivå upp och valde 4hjuls drift så kostade de runt 130kkr.

Idag kostar en Duster Bensin 269 900kr enligt hemsidan och det framgår inte tydligt om det är 2 eller 4-hjulsdrift.

Såg precis en prislista
Duster för 269 900kr är 4x2 (2hjulsdriven), men det finns en annan variant som är 4x4 (4hjulsdriven) men den kostar 314,900kr

~ 315kkr är ganska mycket mer för en 130kkr budgetbil...

Men Dacia's allra billigaste modell är Sandero och en sån i billigaste konfiguration står att den kostar 189.900kr

Så du verkar ha rätt i att det finns minst en modell i Sverige för mindre än 215kkr.

Men annars,
Om du besöker en bilhandlare så ser du nog klart fler modeller för över 300kkr än under.
Alltså vanliga modeller, inte något "super premium". (Men nya, ej begagnade)

Men exempelvis Honda Civic, tror det är väldigt få som ser det som en lyxbil (?)
Den vanliga kostar från 379 900kr
Blir lätt över 400kkr om du börjar kolla på tillbehör.

Volkswagen Golf verkar kosta från 319kkr.
Är en Volkswagen Golf en Super Premium bil ?

En ~ 350kkr bil verkar vara ungefär lika "Super Premium" inom bilvärlden som ett RTX 4060 är "Super Premium" inom grafikkortsvärlden.

Däremot finns det begagnade bilar i lite alla möjliga prisklasser.

Jag inser utifrån svaret att jag inte borde skrivit "super premium" eftersom det riskerar att tas alltför bokstavligt.
(Mer avsett med något slags skämtsamt tonfall som förstås faller bort i skrift.)

Men ja, t.ex. Golf är nog att betrakta som lite premium i småbilssammanhang? Civic verkar bara finnas som hybrid(?), vilket väl i sig drar upp priset.

Toyota, Peugeot och Kia har iaf också alla bilar med listpris under 200kkr. Så det verkar ju finnas lite att välja bland om man nu vill fortsätta på det spåret.

Jaja, strunt samma... det är väl lite bortom poängen för Mac Studio. Det jag ville ha fram är mest att det ändå går att få en hel liten ny bensinbil om man så önskar för de pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan den köra Crysis i 8k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Fast om det är så, varför uppdaterade de inte Mac Pro nu också? Just nu är ju den kvar på M2 Ultra trots att den har samma plattform som Mac Studion. Kanske väntar de på en M5, eller så håller de på att utveckla en M4 med detta? Den som lever får se. Känns iaf väldigt ointressant för mig då de höjde priset så kraftigt genom att plocka bort 128GB-alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Fast om det är så, varför uppdaterade de inte Mac Pro nu också? Just nu är ju den kvar på M2 Ultra trots att den har samma plattform som Mac Studion. Kanske väntar de på en M5, eller så håller de på att utveckla en M4 med detta? Den som lever får se. Känns iaf väldigt ointressant för mig då de höjde priset så kraftigt genom att plocka bort 128GB-alternativet.

Det är väl iofs inte helt uteslutet att det fortfarande är en M3 Ultra-version på väg, även om den inte samlanserades med Studio.

De kanske kört fast i konstruerandet av premiumfötter till rivjärnsersättaren, eller vilken annan anledning som helst...

Visa signatur