Permalänk
Medlem

Det kan vara som någon tidigare nämnt hör att uttaget inte används längre utan de boende har fått en IP-TV dosa.

Skrivet av strutsboll:

Det där får du gärna ta fram en källhänvisning på..

Radio- och tv-lag (2010:696) 9 kap. Vidaresändningar i kabelnät

Permalänk
Medlem

Lagen upphävdes 2010 om du kollar längs upp.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Lagen upphävdes 2010 om du kollar längs upp.

Här är lagen som ersätter den äldre.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Du gjorde en lite väl långtgående tolkning av denna lag tidigare.

"Den som äger eller på annat sätt förfogar över ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar..."
Det står alltså ingenstans att en fastighetsägare måste sätta upp ett sådant nät, vilket man kan tolka ditt förra inlägg som.

Men nu är vi ju lite off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Försöker hjälpa min äldre, svårt sjuka släkting att få tillgång till det fria marksända TV-utbudet via antennkabel, men lyckas inte. Var i butik igår och köpte antennkabel samt F-kontakt (dubbelkollade med personalen vad som behövdes).
Skruvade fast F-kontakten i uttaget. Fäste antennkabeln direkt in i TV:n: so far so good. Men problemet är att det inte går att fästa andra änden av antennkabeln in i F-kontakten (se den blå cirkeln). Om jag inte håller i kabeln så ramlar den ur. Jag testade att ta bort F-kontakten och bara koppla in antennkabeln direkt i uttaget i väggen, men det gick inte heller. När jag besökte två andra butiker idag för att få hjälp så menade personalen att jag ska kunna koppla antennkabeln direkt in i vägguttaget utan F-kontakt, men det har jag redan testat och det fungerar ju inte.

Är det en tredje grej som behövs?
Något mellan antennkabeln och F-kontakten så att de liksom "håller ihop"? Vad sjutton är det för grej?
Om inte en tredje grej behövs, hur sjutton får jag det att funka?

Började fundera på om jag valt fel av de tre uttagen i väggen så testade att koppla in antennkabeln i uttaget till vänster (utan F-kontakt) istället för den i mitten och där sitter den, men går liksom inte längst in. När jag sedan försökte söka efter kanaler så sa TV:n att jag skulle kolla antennkabeln.

Finns det någon här som har koll på detta? Vad gör jag för fel? Vad behöver jag?

I vanliga fall har min släkting TV-abonnemang och streamingtjänster, men hennes internet har havererat. Supporten kunde inte heller fixa det så nu är det vidareskickat till deras tekniska avdelning och det kommer ta flera dagar (at best) för dem att lösa det. Min släkting är väldigt svårt sjuk så tillgång till TV är otroligt viktigt då hon inte längre kan ägna sig åt andra hobbyn och intressen. Min tanke var att ifall jag kunde få igång markutbudet så har hon i alla fall ett fåtal kanaler tills det andra löser sig.

Skulle vara otroligt tacksam för hjälp!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

BILD3: Om jag inte håller in kabeln så glider den ur. Den fäster alltså inte in i F-kontakten.
<Uppladdad bildlänk>

BILD4: Testade här att koppla in antennkabeln i ett annat uttag utan F-kontakt. Den sitter i men som ni ser så går den inte hela vägen. TV:n kunde inte hitta kanaler utan gav ett felmeddelande om att man skulle kolla antennkabeln.
<Uppladdad bildlänk>

F uttaget är till för Cabel Internet, du ska använd det uttaget som det stå "Tv" på

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du ska inte koppla in den som du gör i bild3. Det är ett datauttag.
Du har ju 3-1 uttagen så du har Data, Radio, TV och kan mycket väl behöva använda det uttag du inte prövat.

Finns det TV-nät överhuvudtaget i huset? Har du bytt mellan analog/digital i TVn?

Det går numera Digital signal i det gamla antenn uttaget, så är det hos oss i denna stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Finns ens marksänd TV signal kvar? Trodde alla hade gått över till IPTV
Var ett jävla liv i lokalmedia när ÖrebroBostäder tvingade alla deras hyresgäster att fixa box och abb

Det finns.. men numera är den digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Du ska troligtvis göra en digital sökning och välja "KABEL" inte "Antenn"

jaa så är det här

Permalänk
Medlem

Japp, det gör den.
Hon ska övergå från abonnemang den 31 mars till grundutbudet så vi hade kollat upp det innan.
Tack!

Skrivet av Lorault:

Kan du kolla adressen och se om grundkanalerna kommer upp här?
https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

Permalänk
Medlem

Tack!
Du har sammanfattat det tydligt och bra för nån som inte haft koll
Det fungerade.

Skrivet av strutsboll:

Sannolikt vill du välja kabel och sen digitalt. Om du vill ha tillgång till ett eventuellt utbud med DVB-C. Alltså digital kabel-tv.

Om du inte har kabel-tv kan du fortfarande ta emot SVT+TV4 via marknätet. Marknätet sänds i luften med DVB-T(2) och kräver en antenn. Om du bor centralt kan det räcka med en mini-antenn inomhus eller på balkong.

Permalänk
Medlem

Tack!
Jag hade noll koll på allt det här. Det funkade efter att jag kopplat in kabeln rätt och sökt på digital.

Skrivet av chandler:

Då är det just digital sökning som ska göras och om det behövs väljas just kabel, Tele2 dödade sitt analoga kabelnät för... ja nu är det säkert något år sen. Så grundutbuden kommer endast digitalt över antennkabel.

Permalänk
Medlem

Hon tycker det är för svårt att se via usb eller stream via mobilen. Men annars hade det varit en klockren lösning!

Tack vara allas hjälp här så lyckades jag få tillgång till grundutbudet så nu har hon kunnat titta på det.

Skrivet av talonmas:

Ladda ner lite filmer o serier på en usb o stick in i TVn istället i väntan på att internet lagas? Känns lättare

Eller streama film via mobilen till TVn?

Permalänk
Medlem

Det funkade efter att jag koppplat rätt och gjort rätt sökning!
Men det är ett bra tips att ha med sig i framtiden om nåt skulle strula mer. Tack!

Skrivet av DanTheManSwe:

Det kan ju vara så att det inte finns någon signal i det uttaget, i så fall så är det enklast att köpa en liten aktiv antenn som denna t ex: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Fungerar förmodligen öven inomhus om den sitter i ett fönster riktad åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Vi fick igång det efter att jag kopplat in kabeln rätt och gjort en korrekt sökning. Hon har tillgång till grundutbudet via Tele2.
Jag hade missuppfattat. Jag trodde delvis att hon kunde koppla upp sig mot antenn via huset utan att ha en egen antenn (det går inte) och sen hade jag inte fattat att när hon kopplar upp sig mot Tele2s grundutbud så är det kabel och inte antenn (fråga mig inte varför jag fick det till det för nu när jag förstår hur det hänger ihop så är det ju självklart och logiskt, men men....)

Tack!

Skrivet av Johan_G3:

Om det är som här i Örebro hos Örebrobostäder (f.d. Com Hem-hus) är väggurtaget urkopplat och har ingen antennsignal.

Hos min mamma och min svärmor löste vi det genom att köpa ett par billiga aktiva camping-antenner. På norr, hos min mamma räckte det att koppla in antennen, hos min svärmor, i Baronbackarna, fick vi koppla in den medföljande antennförstärkaren.

Efter en kanalsöknig på, DVB-T2, om jag inte minns helt fel nu, har allt fungerat för dem båda och de har kunnat se det marksända nätet utan problem.

Så en enkel bords- eller campingantenn eller vänta på att internetuppkopplingen fixas är väl lösningen

Permalänk
Medlem

Det är bra att veta. Och bra att det är så!
Tack!

Skrivet av edson:

Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är skyldiga att tillhandahålla signal till SVT’s kanaler, det täcks under den så kallad "must-carry"-lagen.

Exakt hur kanalerna förmedlas kan nog skilja sig åt dock men ett krav.

Permalänk
Medlem

Haha, åh!

Det kanske är så att många på Sweclockers just föredrar endast streaming men om du jämför dig med en bredare population så kanske många fortfarande kör digital kabel-tv. Rent spontant så känns det som om många fortfarande gör det, för de abonnemangen säljs fortfarande friskt.

Jag körde själv det tills för ett par år sen när jag behövde strama åt plånboken och tog bort allt som inte var superviktigt. Jag hade nog fortfarande kört på det annars (i kombo med streaming då).

Skrivet av RPGWiZaRD:

Trådar som denna får mig att känna gammal, jag kör ju fortfarande TV på detta sätt dvs via digital kabel-TV och var i tron att många gör det ännu men sen kom nån artikel här på SweClockers upp om hur många kör streamingtjänster endast...

😅

Permalänk
Medlem

Det stod inget på min släktings uttag så det var därför jag inte visste vilket uttag som var till vad. Men jag har lärt mig det nu tack vara alla här!

Skrivet av K-pax666:

F uttaget är till för Cabel Internet, du ska använd det uttaget som det stå "Tv" på

Permalänk
Medlem

Tusen tack till alla er som engagerat er och hjälpt mig så att jag kan hjälpa min äldre släkting. Förutom att jag fått koll på hur det ligger till så har hon nu tillgång till grundutbudet vilket gör en stor skillnad för hennes livskvalité. Det verkar som om det är fel på hennes router och att det inte går att laga, för operatören har skickat ut en ny router som hon antagligen får i nästa vecka. Men tills dess kan hon nu se grundutbudet.

Ni är helt underbara!
Jag visade min släkting tråden och förklarade hur ni hade hjälpt till och hon blev alldeles tårögd av det. Hon hälsar och tackar!