Så vill Elgiganten locka över de datorintresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Elgiganten i Falkenberg är nog Falkenbergs sämsta butik. Fullständigt ointresserade av kunderna. Har aldrig något i lager. Handlar mycket hellre på nätet hos dom andra.

Elgiganten har egenägda butiker men också franchise. Inte säker men tror Falkenberg är franchise. Franchise står/faller mer på sin ägare/varuhus chef än de egen ägda butikerna gör.

Permalänk
Medlem

Det känns som att många nejsägare har dålig insikt gällande utbudet av datorbutiker med någon form av komponentutbud runt om i landet eller vad som krävs för en sådan butik för att bli lönsam om den inte ligger i Stockholm, Malmö eller Göteborg.

Detta kan säkert bli kattskit men jag hoppas att det artar sig väl för oss som inte är förärade med lokala butiker.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Aldrig fel med flera aktörer på marknaden. Mer konkurrens gynnar oss kunder! Föredrar man exempelvis Inet så kommer detta inte påverka negativt alls. Tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Tycker det är tråkigt om denna stora Elektronikkedja ska slå ut det personliga mötet man får på inet och andra mindre återförsäljare....

Personliga? Jo. Väldigt personligt när man sitter 40 mil ifrån på sin egen dator 🫠

Jag handlar själv till 90% från Inet (bästa webb-butiken!), men det är enbart positivt med fler aktörer. Jag håller även med andra kring att det är sjukt trevligt att shoppa hårdvara fysiskt, online-fönstershopping är en sak, men att fysiskt se och klämma på grejerna är ju att föredra.

Jag är enbart positiv till detta. Sedan får vi se om det håller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Det känns som att många nejsägare har dålig insikt gällande utbudet av datorbutiker med någon form av komponentutbud runt om i landet eller vad som krävs för en sådan butik för att bli lönsam om den inte ligger i Stockholm, Malmö eller Göteborg.

Detta kan säkert bli kattskit men jag hoppas att det artar sig väl för oss som inte är förärade med lokala butiker.

Exakt! Jag bor i Timrå (alldeles utanför Sundsvall), och har ett Elgiganten 5-10 minuter från där jag bor. Håller tummarna för att de inför detta där också. Netonnet här har förstås också hårdvara, men inte i någon massiv utsträckning.

Permalänk
Medlem

Jag tycker först och främst att Elgiganten måste arbeta upp sitt rykte först innan jag kommer våga köpa datorkomponenter från dem.
Jag vill inte ha ett begagnat moderkort med eventuellt böjda piggar i sockeln.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tycker först och främst att Elgiganten måste arbeta upp sitt rykte först innan jag kommer våga köpa datorkomponenter från dem.
Jag vill inte ha ett begagnat moderkort med eventuellt böjda piggar i sockeln.

Är inte det här just ett sånt arbete att få upp sitt rykte igen? Fånga tillbaka en del kunder som tidigare fått bemötande som är dåliga. Tycker det är bra med fler aktörer, men hoppas bara inte Inet eller Webhallen samt Komplett till viss del blir utkonkurrerade ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Görs det rätt så är jag väldigt mycket för detta. Jag föredrar fysiska butiker.
Inte minst för att det gör det så lätt att göra en retur vid behov.
Samt att det är trevligt att strosa runt och se på allt och prata med personalen.

Se till att priserna är rätt så det win win för alla.

Precis! Det är därför jag föredrar att handla från Webhallens butik i Muppsala

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk

yes äntligen

Det blir lite Microcenter vibes som finns i USA som man har längtat.
Love this man vill ju klämma och känna lite innan lixom

Permalänk
Medlem

Vid invigningen Kungsgatan var det ganska lång kö vid 9.40, inte så bra uppstyrt med noll info om att det INTE bara var att plocka och paxa vad man ville ha, man behövde ta en kölapp när man fick komma in.

Var en man som personalen tog skärmen han hade ifrån honom för att sälja den till en annan kund (!) som var tidigare med kölapp.

Vi var båda ute efter samma typ av skärm, men som tur var kunde vi båda beställa skärmen för hemskick (Uppskattade prat stunden med dej om du läst det här) så den var inte begränsad till lagret i butik (tack och lov), så ni andra som är intresserade men inte ville frysa tillsammans med oss vid öppningen kan det vara värt att gå förbi och rest beställa.

I övrigt hur det var är det som en slice av "micro center" som jänkarna har med skysta montrar där kan kunde klämma och se på ett par chassin, låsta inglassad cpu/grafikkort, färdigbyggda custom PCs på display, men förvänta er kanske inte special artiklar som custom vatten kylings grejer men absolut tillräckligt med bra valmöjligheter i komponenter, kylare, fläktar, för att bygga en fullt värdig dator.

Finns hopp om att dom kan slå sej in på komponent marknaden med det här konceptet, iallafall för dom som bygger sin första Rig själv.

Kl.10.35 när jag hade handlat klart var det fortfarande en ganska lång kö in

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Undviker elgiganten så gott jag kan. Fått begagnade produkter , i vissa fall med.skador, flera gånger.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDDETHEMAN97:

Det blir lite Microcenter vibes som finns i USA som man har längtat.
Love this man vill ju klämma och känna lite innan lixom

Om ändå! Microcenter är ju gudalik

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Undviker elgiganten så gott jag kan. Fått begagnade produkter , i vissa fall med.skador, flera gånger.

Samma här, fått flertal varor med tydligt slitage och smuts på. Kommer aldrig sätta min fot där inne igen. Vill ha nya varor när jag handlar i butik, inte återlämnat skräp för nypris.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Ni som varit förbi butiken på Kungsgatan, hur har det sett ut? Utbud/sortiment, erbjudanden osv.? Är ute efter aio, chassi, moderkort, cpu och lagring.

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde satsa lite utanför de största städerna. Jag som inte bor i närheten av Sthlm, Gbg eller Malmö vill med kunna gå i en affär med större utbud än typ NetOnNet och fingra på kartonger med komponenter 😅

Permalänk
Medlem

Deras support måste bli 1000% bättre om de ska kunna konkurrera med Inet m.fl..

En skärm med massa pixelfel som lämnas tillbaka inom en vecka:
Inet:
"Ok, här är pengarna tillbaka".

Felgiganten:
"Den måste vi skicka in för reparation hos vår tredjepartsreparatör".
Tre veckor senare: "Nä, där är ingen fel på den, du måste betala 500 kr i felsökningsavgift".

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Ni som varit förbi butiken på Kungsgatan, hur har det sett ut? Utbud/sortiment, erbjudanden osv.? Är ute efter aio, chassi, moderkort, cpu och lagring.

Mest skärmar och SSD som såldes när jag var där som det kan ha gått åt. Som tidigare skrivet i tråden gick det att köpa på plats med frakt från lager så definitivt värt att svänga förbi då det är extremt bra priser på 2-4 varor inom varje kategori.

Om du inte sett redan:
https://www.elgiganten.se/kampanj/gaming/gaminginvigning/gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Mest skärmar och SSD som såldes när jag var där som det kan ha gått åt. Som tidigare skrivet i tråden gick det att köpa på plats med frakt från lager så definitivt värt att svänga förbi då det är extremt bra priser på 2-4 varor inom varje kategori.

Om du inte sett redan:

Fett bra pris på bla: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Många andra prylar också till bra priser! Hade man bott i STHLM hade jag lätt åkt dit.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Var förbi efter lunchen vid 1330, skulle eventuellt köpt ett AM5 moderkort, men det var slut.
Fick inte intrycket av att säljarna kände till komponenterna särskilt väl.
Ja ja, är väl bra med konkurrens för oss konsumenter iaf.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av RazorKrist:

Vid invigningen Kungsgatan var det ganska lång kö vid 9.40, inte så bra uppstyrt med noll info om att det INTE bara var att plocka och paxa vad man ville ha, man behövde ta en kölapp när man fick komma in.

Var en man som personalen tog skärmen han hade ifrån honom för att sälja den till en annan kund (!) som var tidigare med kölapp.

Vi var båda ute efter samma typ av skärm, men som tur var kunde vi båda beställa skärmen för hemskick (Uppskattade prat stunden med dej om du läst det här) så den var inte begränsad till lagret i butik (tack och lov), så ni andra som är intresserade men inte ville frysa tillsammans med oss vid öppningen kan det vara värt att gå förbi och rest beställa.

I övrigt hur det var är det som en slice av "micro center" som jänkarna har med skysta montrar där kan kunde klämma och se på ett par chassin, låsta inglassad cpu/grafikkort, färdigbyggda custom PCs på display, men förvänta er kanske inte special artiklar som custom vatten kylings grejer men absolut tillräckligt med bra valmöjligheter i komponenter, kylare, fläktar, för att bygga en fullt värdig dator.

Finns hopp om att dom kan slå sej in på komponent marknaden med det här konceptet, iallafall för dom som bygger sin första Rig själv.

Kl.10.35 när jag hade handlat klart var det fortfarande en ganska lång kö in
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Crentus:

Om du inte sett redan:

Fick ni (eller andra som varit där under dagen) någon känsla för när de sätter stopp för beställningar? Är riktigt sugen på 32" dual-mode OLED:en från LG men kan inte ta mig dit förrän om någon timme, tror ni att det fortfarande finns en chans att få en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megabävern!:

Fick ni (eller andra som varit där under dagen) någon känsla för när de sätter stopp för beställningar? Är riktigt sugen på 32" dual-mode OLED:en från LG men kan inte ta mig dit förrän om någon timme, tror ni att det fortfarande finns en chans att få en sån?

Det var den 32" skärmen jag kunde beställa hem (kommer nästa vecka), dom nämnde inget specielt om att det skulle vara begränsat antal när vi gjorde det, bara att man måste beställa fysiskt i affären men jag kan inte säga mer än att det är värt ett försök iallafall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Skulle va kul med något som liknar microcenter här i sverige där man kan titta på lådorna l jämföra utseende o specar.

Permalänk
Medlem

Jag var förbi EG på Kungsgatan efter lunch och köpte ett Samsung 990 PRO intern SSD (4TB) för 2222:- vilket jag tror är ett bra pris. Fanns säkert 25-30st i en stor korg, bara att plocka upp och gå till kassan. Ingen kö. Nu kl 17:34 finns det fortfarande 7st kvar

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

vad dom behöver är snygga cosplayers som ger ut grafikkort.
dom behöver ett cosplay cafe där man får rabatt på kaffe o bulle vid köp av datordelar

https://www.tiktok.com/@elgigantengaming/video/71632500664493...

Skrivet av PointMan:

Deras support måste bli 1000% bättre om de ska kunna konkurrera med Inet m.fl..

En skärm med massa pixelfel som lämnas tillbaka inom en vecka:
Inet:
"Ok, här är pengarna tillbaka".

Felgiganten:
"Den måste vi skicka in för reparation hos vår tredjepartsreparatör".
Tre veckor senare: "Nä, där är ingen fel på den, du måste betala 500 kr i felsökningsavgift".

Du har helt El fillvägagångsätt bara.

"Den här är kass och jag gillar den inte. Jag vill ångra köpet."

"Ok, här är pengarna tillbaka dårå.."

Oavsett vilket kundbemötande som de anser orsakar bäst resultat totalt sett så resulterat båda antagligen i samma sak. En returvara för hundra spänn mindre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De kan väl föranleda detta med att fixa sin otroligt jobbiga hemsida.

Fruktansvärd användarupplevelse jämfört med komplett eller inet.

Visa signatur

import java.lang.*

Permalänk
Medlem

Det var en sådan här...

Skrivet av Hatamoto:

Köpte en ny TV på Elgiganten 2018 med hemleverans då man var flera tusen kronor billigare än närmaste konkurrent. Fick hem en uppenbart begagnad sådan då det var repor på ram och fotstöd samt ingrodda hudavlagringar på fjärrkontrollen som också luktade svagt av cigarettrök. I servicemeny kunde man också se att den varit använd i nästan 30 timmar. Förpackningen hade obrutna originalplomberingar från tillverkaren så Elgiganten har köpt in sådana och återplomberat ett returexemplar som man sedan säljer som ny igen. Har efter det aldrig mer handlat på Elgiganten och kommer så heller aldrig göra igen.

Det var en sådan här Sluta Rök -kampanj hos Elgiganten, det var därför de skickade en inrökt variant av fjärrkontroll och en WT TV. XD

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Dom kunde ju åtminstone fyllt TVn med doftkulor. ;D

Nån som kommer ihåg dessa? Förr fanns de i drivor vid dammsugarna. Fler sorter än det nu är kaffepåsar. Men på senare har jag inte sett röken av dem. .. Eller känt doften.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Väldigt tråkigt bemötande från personalen. Det är då man skulle kunna trycka på den där röda och sura smileyn på en specifik person/upplevelse.

Ja, tyvärr. Man mer eller mindre bara ryckte på axlarna.

Skrivet av kelthar:

Skrivet av Fläskan:

Samma här, fått flertal varor med tydligt slitage och smuts på. Kommer aldrig sätta min fot där inne igen. Vill ha nya varor när jag handlar i butik, inte återlämnat skräp för nypris.

Med tanke på hur ofta man läser om detta när det gäller Elgiganten så verkar det nästan som att man har satt i system att skicka ut returerer/begagnade varor och hoppas att ingen märker det.

Skrivet av Radovic:

Det var en sådan här Sluta Rök -kampanj hos Elgiganten, det var därför de skickade en inrökt variant av fjärrkontroll och en WT TV. XD

L😂L

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

ElFjanten är bra så länge man slipper snacka med "säljare" och vet exakt vad man ska ha. Eller bara för att kolla en produkt och sen köpa nån annanstans. Att det är så är helt ElFjantens eget fel iom att man anställer tölpar som inte bryr sig och som sprätter runt som om de vore guds gåva.

Kan bara hålla med. Jag tycker butiken är bra, mycket demoprodukter osv som står framme iallafall där jag bor. Säljarna däremot vet ofta inte ett smack, en av dom försökte övertala mig om att det inte finns TV-apparater med mer än 60 hz för något år sedan…

Permalänk
Medlem

Ser direkt att dom kanske bör se över sin strategi på prissättning om de skall klara kapa kunder från nätbutiker.
Dom ligger 1500-2500kr över andra på ett totalbygg.
Men fantastiskt för de som får en lokal butik och att kunna dra dit kl 8 på kvällen om nånting strejkar. Såna grejer är priceless att ha.
En fläkt, kylare eller en PSU osv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B