Permalänk

Hjälp med köpråd

Hej,

Skulle behöva hjälp med köpråd. Har plockat ihop lite komponenter och ville kolla med er om det är en bra kombination. Spelar i 4K på en LG C1. Har redan chassi (Fractal Design North) och har även inskaffat mig ett RTX 5070 TI.

Tacksam för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Går absolut bra ihop, bara dubelkolla at ram är med i QVL för moderkortet.

Permalänk
Medlem

I 4K är skillnaden oftast väldigt liten mellan 7600 och 9800X3D. Jag hade kikat på något i denna stil. Går ju alltid att uppgradera till en nyare processor framöver på AM5-plattformen vid behov.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Går absolut bra ihop, bara dubelkolla at ram är med i QVL för moderkortet.

Tack för tipset, och efter dubbelkollat så ser det ut att fungera bra ihop.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

I 4K är skillnaden oftast väldigt liten mellan 7600 och 9800X3D. Jag hade kikat på något i denna stil. Går ju alltid att uppgradera till en nyare processor framöver på AM5-plattformen vid behov.

https://komponentkoll.se/bild/mNKRo.png

Ska ta en funderare på det faktiskt, gött att spara lite pengar. Det som lockar mig till en 9800X3D är att jag idag har en 5800X3D och är väldigt nöjd med den. Anledningen till uppgraderingen är att min son vill ha en PC så då tänkte jag att han får min gamla och jag får en ny ☺️.

Permalänk
Medlem

I 4K är skillnaden oftast väldigt liten mellan 7600 och 9800X3D.

Struntprat, det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimerbee:

Ska ta en funderare på det faktiskt, gött att spara lite pengar. Det som lockar mig till en 9800X3D är att jag idag har en 5800X3D och är väldigt nöjd med den. Anledningen till uppgraderingen är att min son vill ha en PC så då tänkte jag att han får min gamla och jag får en ny ☺️.

Du kan ju köpa 7600 nu och senare uppgradera till den sista X3D-processorn som släpps till AM5-plattformen för att förlänga livslängden så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per 939:

Struntprat, det är stor skillnad.

I specifika spel kan det vara rätt stor skillnad men i många spel är det väldigt liten skillnad. I spelen som TechPowerUp testade med 4090 var 9800X3D i snitt bara drygt 4 % snabbare än 7600.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

101,4 / 97,2 = 1,04320987654.

9800X3D är ju många tusenlappar dyrare än 7600.

Permalänk
Medlem

I specifika spel kan det vara rätt stor skillnad men i många spel är det väldigt liten skillnad. I spelen som TechPowerUp testade med 4090 var 9800X3D i snitt bara drygt 4 % snabbare än 7600.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

101,4 / 97,2 = 1,04320987654.

9800X3D är ju många tusenlappar dyrare än 7600.

Jag har dock länge tyckt att det ofta ligger för stor vikt vid grafiktunga spel hos de stora recencenterna, det är sällan de testar spel som Lol, wow, dota, eller ens lite äldre men populära spel när de testar, vilket gör att CPUn ofta spelar mindre roll när de ökar upplösningen.
jag gick från 5800X3D och 6900XT till 9800X3D och 7900XTX, och märker skillnad i en del av de spel jag spelar i 4k, även i de spel som inte var GPU-bundna.
Framför allt ger 9800X3D en sjukt mycket mer stabil fps

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag har dock länge tyckt att det ofta ligger för stor vikt vid grafiktunga spel hos de stora recencenterna, det är sällan de testar spel som Lol, wow, dota, eller ens lite äldre men populära spel när de testar, vilket gör att CPUn ofta spelar mindre roll när de ökar upplösningen.
jag gick från 5800X3D och 6900XT till 9800X3D och 7900XTX, och märker skillnad i en del av de spel jag spelar i 4k, även i de spel som inte var GPU-bundna.
Framför allt ger 9800X3D en sjukt mycket mer stabil fps

Jag köper det, men det är ju väldigt stor prisskillnad också. 9800X3D med en vettig kylare blir ca 4 500 kr dyrare än 7600.

Permalänk
Medlem

Jag köper det, men det är ju väldigt stor prisskillnad också. 9800X3D med en vettig kylare blir ca 4 500 kr dyrare än 7600.

Absolut, det är sjukt bra byggen du sätter ihop med 7600!
och kan säkert stämma även för OP att den kan ge inom felmarginal samma prestanda som 9800X3D
Gäller att man kollar vilka spel man spelar och är intresserad av

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimerbee:

Vad spelar du för spel?
Ingen dum idé att följa förslaget att börja med 7600 idag, och sedan slänga i en nyare X3D om ett par år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad spelar du för spel?
Ingen dum idé att följa förslaget att börja med 7600 idag, och sedan slänga i en nyare X3D om ett par år

Jo, precis. Man kan köpa den sista X3D-processorn som släpps för att maximera livslängden på plattformen.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Vad spelar du för spel?

Jag spelar en väldans blandning av spel allt från äldre titlar till de senaste titlarna. Förtillfället kör jag Alan Wake 2 och DMZ. Innan det körde jag mycket Helldivers 2. Men som sagt så kör jag många olika titlar så jag vill gärna ha en PC som spelar det mesta med bra prestanda. Jag gjorde så som Alastor Moody tipsar om med AM4 att först köpa en 5600 och sen köpa en 5800X3D och var nöjd med det. Men den här gången har jag en större budget och tänker att det är skönt att slippa byta processor och slippa försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimerbee:

Jag spelar en väldans blandning av spel allt från äldre titlar till de senaste titlarna. Förtillfället kör jag Alan Wake 2 och DMZ. Innan det körde jag mycket Helldivers 2. Men som sagt så kör jag många olika titlar så jag vill gärna ha en PC som spelar det mesta med bra prestanda. Jag gjorde så som Alastor Moody tipsar om med AM4 att först köpa en 5600 och sen köpa en 5800X3D och var nöjd med det. Men den här gången har jag en större budget och tänker att det är skönt att slippa byta processor och slippa försäljningen.

Då kan det se ut så här.

Permalänk

Ser riktigt bra ut!

Tusen tack för tipsen och råden som jag fått från er.