Permalänk
Medlem

Hoppar in och delar specs med vad jag får på en 12600K.

Spelar i 1920x1080 på en 12600K och 6800XT. Windows 11.

SS från adrenaline: https://imgur.com/a/PlOSfm5

Då spelar jag endast casual public med typ 10(?) pers i varje lag, tyngre för CPU:n. Så 150 fps låter på tok för lite. Hoppas du får ordning på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaco:

Hoppar in och delar specs med vad jag får på en 12600K.

Spelar i 1920x1080 på en 12600K och 6800XT. Windows 11.

SS från adrenaline: https://imgur.com/a/PlOSfm5

Då spelar jag endast casual public med typ 10(?) pers i varje lag, tyngre för CPU:n. Så 150 fps låter på tok för lite. Hoppas du får ordning på det!

Vafan!

Övning, Deathmatch (vs. botar), Train
1920x1080p preset låg, 150-250 fps, Adrenaline anger ca 187 som average fps
1920x1080p preset hög, 140-225 fps, avg 163 fps
2560x1440p preset låg, 155-280 fps, avg 193 fps
2560x1440p preset hög, 125-220 fps, avg 181 fps

*Alltid med Super Resolution & Upscaling avstängt

Windows 11
i7-12700K
WD Black SN850X NVME 2TB
32 GB DDR4 (3600 MHz)
RX 9070 XT 16 GB

Ett ytterst ojämnt och missvisande test, men någon vägledning kanske, haha, ta med en stor nypa salt.
Lirade ca 15 min per test, verkar vara processorn som är flaskhalsen för mig, men även något mer som är fel då det är väldigt varierande resultat när man kollar online med samma/väldigt liknande specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Övning, Deathmatch (vs. botar), Train
1920x1080p preset låg, 150-250 fps, Adrenaline anger ca 187 som average fps
1920x1080p preset hög, 140-225 fps, avg 163 fps
2560x1440p preset låg, 155-280 fps, avg 193 fps
2560x1440p preset hög, 125-220 fps, avg 181 fps

Windows 11 som är problemet här oxå, din cpu "flaskhalsar" ingenting, i spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

Du kan testa att överklocka ram-minnet, vet dock inte om det är en dold flaskhals i detta fallet med ddr4.

överklockat ram gör inte ett skit i spel, max 2-4% antagligen långt under, och han får absolut inte ut extra 300fps som han saknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

överklockat ram gör inte ett skit i spel, max 2-4% antagligen långt under, och han får absolut inte ut extra 300fps som han saknar

Det har jag inte påstått, vet inte ens vilken fps han bör ligga på. Man kan ju prova i alla fall men tror inte heller att det kommer göra massor.

Klocka ram:et kan nog hjälpa lite mot dem lägsta dipparna flesta fall. Average fps inte så mycket.

X3d cpu:erna påverkas väl minst utav ram pga extra cachen som hjälper såpass bra ändå men vanliga CPU’s hjälper det nog mer som saknar den extra cachen. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

Det har jag inte påstått, vet inte ens vilken fps han bör ligga på. Man kan ju prova i alla fall men tror inte heller att det kommer göra massor.

Klocka ram:et kan nog hjälpa lite mot dem lägsta dipparna flesta fall. Average fps inte så mycket.

X3d cpu:erna påverkas väl minst utav ram pga extra cachen som hjälper såpass bra ändå men vanliga CPU’s hjälper det nog mer som saknar den extra cachen. 👍

menar bara att det inte finns någon anledning att ens testa, att rekommendera överklock av ram till någon som inte kan nånting om datorer känns riskabelt och kommer inte ge någonting, speciellt när hans problem är uppenbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

menar bara att det inte finns någon anledning att ens testa, att rekommendera överklock av ram till någon som inte kan nånting om datorer känns riskabelt och kommer inte ge någonting, speciellt när hans problem är uppenbart

Chilla, du är verkligen på hugget.
Sa till och med innan dig att Windows 11 är förmodligen problemet.
Sweclockers. Om man kan/vill optimera saker så är det ju bra, man behöver inte sätta 2 v+ på ramet bara för man ändrar en inställning, överklockning behöver inte vara en risk, men förstår att man kan bli nervös när datorn inte bootar, bios reset/ta ur->sätta i batteriet funkar alltid.

Finns gott om guider om man vill lära sig.
Men tvingar ingen att lära sig. Nämnde det bara i tråden att det kanske kan hjälpa lite.

Det är inte fel att säga något om överklockning tycker jag, 99% av gångerna idag innebär också samma volt eller lägre volt på grejerna, mer en optimering.

Btw XMP aktiverat är en överklockning anser man, allt över standard är överklockning och är inte garanterat att vara stabilt.

Edit: stavfel 😅 och förtydligande, hoppas ominstalleration av Windows hjälper 😊. Offtopic :En del får ju bättre resultat i många spel i Linux det visar en del om Windows. Hade testat oftare o köra det om jag hade haft AMD gpu.

Permalänk
Medlem

Verkar som en ominstallation till Windows 10 och lite annat trimm gjorde jobbet! Tack för hjälpen allihopa ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne1:

Verkar som en ominstallation till Windows 10 och lite annat trimm gjorde jobbet! Tack för hjälpen allihopa ❤️

önskar bara att resten på forumet kunde inse vilket skräp win11 är och sluta försvara det hela tiden.

-thumbs up-