Spel ska få tydligare tillgänglighets­funktioner

Permalänk
Melding Plague

Spel ska få tydligare tillgänglighets­funktioner

Stora aktörer i spelindustrin har slagit sig ihop och ska ta fram tydlig märkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med tydligare märkning så förhoppningsvis fler kan njuta av spelvärlden

Permalänk
Medlem

Det första de skall börja med är att tydligt visa hur många gånger du har kvar att aktivera spel du köpt.
Tror att mitt BF nådde den maxgränsen.

Vad f-n är detta för trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det första de skall börja med är att tydligt visa hur många gånger du har kvar att aktivera spel du köpt.

Wtf. Första gången jag hört talas om detta! Vad är det för skit? Kan man spela det på flera datorer på samma gång?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nice nice! Hoppas fler utvecklare tar sig tiden att lägga till själva funktionerna med så fler kan spela.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

What? Inte hört något om någon begränsning av att aktivera spel från Steam, EA eller Epic Game Store iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Håller med om det. Helt galet.

Skrivet av jnsson:

What? Inte hört något om någon begränsning av att aktivera spel från Steam, EA eller Epic Game Store iallafall

EA har använt det tidigare i t.ex. Spore där du bara hade tre aktiveringar totalt om jag minns rätt.

Capcom har använt det i sina spel under 2010-talet och jag har en del mobilspel där även det har haft en maxbegränsning på 5 enheter man kan aktivera sina köp på.
För att ta bort aktiveringarna måste man kontakta deras kundtjänst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Håller med om det. Helt galet.

EA har använt det tidigare i t.ex. Spore där du bara hade tre aktiveringar totalt om jag minns rätt.

Capcom har använt det i sina spel under 2010-talet och jag har en del mobilspel där även det har haft en maxbegränsning på 5 enheter man kan aktivera sina köp på.
För att ta bort aktiveringarna måste man kontakta deras kundtjänst.

Jag googlade lite om det du sa med Spore, verkar vara som du sa 3 aktiveringar, dock så det jag kunde hitta var att man kunde kontakta EA kundtjänst för att typ nollställa den. Sedan verkar de höjt den gränsen till 5 aktiveringar. Hittade lite här https://en.wikipedia.org/wiki/Spore_(2008_video_game)#DRM_controversy

Men det är inte många spel jag känner till som har denna begränsning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Märkning om att det går att spara när som helst skulle jag särskilt uppskatta. Spel som inte tillåter det undviker jag helst.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Spara när som helst låter bra för alla. Jag kan inte spela spel som man inte kan pausa eller spara för man har familj som kan kräva uppmärksamhet när som helst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.