DirectX Raytracing 1.2 utlovar dubblerad prestanda

Permalänk
Melding Plague

DirectX Raytracing 1.2 utlovar dubblerad prestanda

Stora förbättringar väntar för spelare och fungerar med grafikkort från alla tillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Positiv till det men dubbel prestanda bara sådär hux flux vill jag se belägg för innan man ropar hurra.
100% prestanda betyder troligen inte dubbel FPS men måååånga kort kommer gå från katastrof till faktiskt spelbara i många fall med en vettig knuff i rätt riktning av optimeringar. Det gillar vi. Inte för jag nyttjar RT direkt men det blandas ju in numera i många spel redan från grunden tex SW Outlaws, Avatar mm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det åtminstone kan stämma till 50% för att försöka spela spel med RT just nu är ofta meningslöst om man vill ha bra fps och bildkvalitet och inte sitter med ett 4090/5090.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

130% ökning är lite av ett meme, att gå från 3fps till 7fps gör inte mig direkt taggad på path tracing

Permalänk
Medlem

Låter nice. Det är hög tid att fler kort utöver dem absolut dyraste kan få vettig prestanda med RT.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tro att det är just de små delarna av renderingen som snabbas upp 2.3x resp 2x, inte att man får 2x FPS.
NVIDIA la till stöd för OMM och SER i RTX 4000-serien, så detta är inget nytt i sig som kommer framöver.

Jag har sett påståenden att OMM kan ge runt 30% högre FPS i Cyberpunk RT Overdrive i områden där det verkligen hjälper, som när det är mycket små detaljer i gräs och liknande. Digital Foundry har testat detta, men jag hittar inte på videon nu fastän jag såg den häromdagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hold it. Run that back. Wait a minute. Go right. There. Freeze that. Tighten up on that will you. Vector in on that. Zoom in right here on that spot. Let's enhance it. Hang on. Zoom in. Move in. Zooooom. Stop. Pause it. Enhance. Lock on. Enhance. Enhance. Freeze and enhance.

Citat:

upp till

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

En förbättring är en förbättring, så att klaga på det är rätt weird.

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att raytracing och pathtracying är framtiden för ljussättning i spel så förbättringar på den fronten är välkommet.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tror och hoppas att raytracing och pathtracying är framtiden för ljussättning i spel så förbättringar på den fronten är välkommet.

Det är mer eller mindra helt säkert. Det är det naturliga nästa steget. RT är nutid, PT är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En förbättring är en förbättring, så att klaga på det är rätt weird.

100% förbättring av siffran noll, är fortfarande noll.
Det brukade jag säga till min chef när han påstod att jag fått "en bra löneökning i procent". Men Håkan, 5% på ingenting är fortfarande ingenting (lönen har blivit bättre med åren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Positiv till det men dubbel prestanda bara sådär hux flux vill jag se belägg för innan man ropar hurra.
100% prestanda betyder troligen inte dubbel FPS men måååånga kort kommer gå från katastrof till faktiskt spelbara i många fall med en vettig knuff i rätt riktning av optimeringar. Det gillar vi. Inte för jag nyttjar RT direkt men det blandas ju in numera i många spel redan från grunden tex SW Outlaws, Avatar mm.

Även dubbel fps betyder ju från 10 till 20 fps med pathtracing, men låter som ett steg i rätt riktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det kommer det vara. Utvecklarna kan spara tid på sina projekt när de inte behöver "baka" ljussättningen i olika scener så det är billigare för dem.

Blir det bättre? Är personligen av den åsikten att DLSS/FSR och FG är ett nödvändigt ont som inte speciellt förbättrar upplevelsen då jag vet att det jag ser på skärmen inte är den exakta renderingen utan en approximation. Det känns fejk. Så väntar på den dag man helt kan stänga av detta och fortfarande kunna njuta av god framerate med underbar grafik (utan att huset riskerar brinna ner vore nice också).

Permalänk
Medlem

Jag som just köpt ett 7800 xt 😂 nu satsas det stort på RT som fungerar halvdant på AMD kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det brukade jag säga till min chef när han påstod att jag fått "en bra löneökning i procent". Men Håkan, 5% på ingenting är fortfarande ingenting (lönen har blivit bättre med åren).

Nu vet vi att det inte är 0. Och om det hade varit 0 hade de ju kunnat få ut en procentuell förbättring. Att du jobbar för 0 kr i månadslön är inte relevant i detta scenario, men du borde kanske fundera på att förhandla nästa löneökning i kronor.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fast det är inte noll dock
Om du jobbar för ingenting kanske det är dags att ringa facket däremot

Permalänk
Medlem

Spännande nyheter!

Prestandalyftet är ju fantastiskt om det stämmer, och det känns ju inte omöjligt - om DeepSeek kan öka prestandan 10x inom AI på samma hårdvara är det väl inte omöjligt att det finns någon faktor förbättring att hitta även inom RT/PT. Jag tolererar redan prestandan från ett 3080 med PT i Cyberpunk, dubblas den kan jag klara mig några år till utan problem.

Oavsett bra att det är MS som håller i det - ett oberoende API som alla kan accelerera på det sättet de tror blir bäst borde ju åtminstone underlätta att någon kan "göra en deepseek" på området.

Att Qualcomm nämns bland AMD och Intel är intressant. Efter första rundan copilot-laptops blev det jäkligt tyst, man hoppas ju på en flodvåg av produkter från det hållet snarast. x86 känns så förlegat att det bär emot att lägga ens en spänn till på det just nu.

(Drömmer om en framtid för datorbyggande där moderkorten är små som ITX men ändå har två-tre platser för expansionskort och där dagens nätagg på 800-1600w ersätts med en USB-C-kontakt 😜)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ha! En chef försökte kontra mitt anspråk på löneförhöjning med ett förslag att jag kunde få max procent av den variabla lönejusteringen som skulle ske senare under året för alla anställda. Jag noterade att även om de gav mig vad jag vad om skulle även den lägsta procentenandelen av justeringen applicerad på skillnaden i lön jag bett om resultera i en större justering än den jag skulle få med högsta procentandel applicerat på dåvarande lön, så det fanns verkligen inte något sätt att presentera chefens förslag som ett rimligt alternativ.
Efter ett par veckor fick jag exakt vad jag bad om.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

2025 year of the Raytracing? Känns lite som 3D-TV helt ärligt. Bättre på papperet men ganska meh generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2025 year of the Raytracing? Känns lite som 3D-TV helt ärligt. Bättre på papperet men ganska meh generellt

Tror på ray/path tracing rent generellt men får mer och mer känslan att när det väl är "färdigt" så kommer nuvarande hårdvara ändå vara rätt oanvändbar för syftet. När jag testat Turing tänkte jag att det lär dröja tre fyra generationer innan detta är färdigbakt hårdvarumässigt, nu lutar jag mer mot ca 10

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är mer eller mindra helt säkert. Det är det naturliga nästa steget. RT är nutid, PT är framtiden.

Och efter path tracing kommer något ännu bättre eller så ersätts det av något som är aningen sämre men med mycket bättre prestanda! Precis som vanligt, i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Och efter path tracing kommer något ännu bättre eller så ersätts det av något som är aningen sämre men med mycket bättre prestanda! Precis som vanligt, i framtiden!

Vad är bättre än att simulera fysiskt korrekt ljussättning? PT är end-game. Förbättringen över tid kommer ske i form prestanda, alltså hur många strålar och hur många gånger de kan studsa och multiplicera sig.

Permalänk
Medlem

All förbättring är förbättring. Men det blir till slut ändå hårdvaran och mjukvaran hårdvaran kör som bestämmer resultatet.
Vi kommer en lång tid framöver att vara fler steg bakom mjukvaran. Det är som med Crysis.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Side by side förbättringar är ganska ointressant för mig. Lite som RT över lag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad är bättre än att simulera fysiskt korrekt ljussättning? PT är end-game. Förbättringen över tid kommer ske i form prestanda, alltså hur många strålar och hur många gånger de kan studsa och multiplicera sig.

Tro mig, det finns alltid något bättre bortom horisonten ^^

Permalänk
Medlem

När Crysis kom så blev det en helt ny nivå. Idag ser man så små förbättringar i spel så det blir ointressant.

Hur många använder tror ni använder RT av de användare som köpte första serien av Nvidia? Snacka om att sälja in något som som sedan visar sig vara så dåligt att det inte ens går att använda prestanda mässigt i spel.

Så här sålde de in 2080 korten 2018. Jag är tveksam om dagens kort är i närheten.

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Nja, ray tracing (eller som nu plötsligt kallas path tracing bara för att första RT i spel inte var full RT) är den teknik som använts inom 3d modellering de senaste 40 åren. Kommer knappast hända nåt där på närtid.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nvidia sa på Unrealfest att pathtracing i spelen används för "direct lighting, indirect lighting and some reflections", dvs inte allt, dessutom är det väl så att ReSTIR som används i botten i sig är temporal med en buffert av äldre värden. Eftersom även antalet sampel är begränsat är det denoisers som får utföra magin att kompensera och snygga till bristerna i det annars brusiga resultatet.

Det finns en hel del kvar att göra till sann pathtracing i realtid, så alla förbättringar är välkomna. Lycka till med oändligt antal sampel t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

130% ökning är lite av ett meme, att gå från 3fps till 7fps gör inte mig direkt taggad på path tracing

Jo 5-10 FPS är rätt ospelbart ändå.
Men säg om det hade varit att gå från 20 FPS till 46 FPS hade gjort större skillnad.
Inte för att ~ 45 FPS är jättebra heller. Men dels beroende på spel och dels hur kräsen man är så kan det vara spelbart.

Det är ju inte alla spel med RT påslaget som ger under 10 FPS i dagsläget om man har ett RTX 4070 eller bättre.
Speciellt om man inte måste köra med maxade inställningar.

Permalänk
Medlem

Alla förbättringar är välkomna, stora som små.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi