Napster sålt för 2 miljarder

Permalänk
Melding Plague

Napster sålt för 2 miljarder

Vilket år är det? Nej, du har inte råkat resa i tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner nostalgi varje gång jag hör Napster nämnas. Det betydde väldigt mycket under min uppväxt.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk

Lär inte finnas länge bara uppköpt för licenserna.

Ge det ett halvår så lär det stå ett nedstängningsdatum på startsidan.

Personligen så vet jag inte nån som använt det sen... Aldrig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sen … Aldrig. Det måste vara den nya termen som tar över staffett pinnen från ”Super-duper-mega-länge” 😀

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Man åter använder gamla varumärke. Den Luxor TV som du köper på ICA maxi är inte byggd Motala utan är något Kina skräp, men varumärket används fortfarande.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Wow... Verkligen blast from the past.

Permalänk
Medlem

Money good.
Napster bad.

Denna nyhet fick mig att titta på den gamla klassiska parodin av Metallica hatar Napster.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Haha vilka tider napster xD

Permalänk
Medlem

Wake up son it´s 1999!

Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceXO:

Wake up son it´s 1999!

Om ändå...

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Man åter använder gamla varumärke. Den Luxor TV som du köper på ICA maxi är inte byggd Motala utan är något Kina skräp, men varumärket används fortfarande.

Luxor görs numera i Turkiet, av samma bolag som tillverkar alla Toshiba, Finlux och Nokia tevear.

Permalänk
Medlem

Lite synd att först kryptovalutaskojare och nu metaversumlojare ska äga Napster 😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Luxor görs numera i Turkiet, av samma bolag som tillverkar alla Toshiba, Finlux och Nokia tevear.

Va ?!?!? Nej!! Lies!! It canno’t be….

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Va ?!?!? Nej!! Lies!! It canno’t be….

Sedan 2016 har Toshibor på vår marknad varit gjorda av Vestel: https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Är det någon som är jäkel på business och/eller Napster som förstår? Jag förstår inte ens vad ett program som användes för illegal fildelning har att sälja. Kod? Sin logga? Licenser? Vilka licenser? Hur kan Napster ha en licens? Hur är denna försäljning ens laglig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Sedan 2016 har Toshibor på vår marknad varit gjorda av Vestel: https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Jag har fått nog av dessa förvrängda sanningar... skapade att förstöra våra sinnen!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Är det någon som är jäkel på business och/eller Napster som förstår? Jag förstår inte ens vad ett program som användes för illegal fildelning har att sälja. Kod? Sin logga? Licenser? Vilka licenser? Hur kan Napster ha en licens? Hur är denna försäljning ens laglig?

Det handlar om samma namn som lever vidare men inte samma tjänst.

Efter att Napster gått under så köptes namnet loss och har fortsatt att användas (antar att värdet i det var att namnet var känt och något folk sökte efter). Det är väl under denna period man haft licenser för legitim streaming osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Napster#Reuse_of_name

Idag är istället namnet typ värdelöst, men licenserna värdefulla.

(Mjukvaran du syftar på är nog död sedan väldigt länge)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl ingen som använt det sedan huvudfunktionen togs bort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Ikke..den tillverkas i Kina..men sätts då ihop i Turkiet...typ som min Samsung 3D smart tv från Sydkorea, men har satts ihop i Slovakien...så funkar det numera i mycket , när det gäller Europa marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är väl ingen som använt det sedan huvudfunktionen togs bort.

tror jag använde det till slutet 2001/2002..sen blev det Limewire alt Kazaa..men har aldrig använd DC++ ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Känner nostalgi varje gång jag hör Napster nämnas. Det betydde väldigt mycket under min uppväxt.

Protokollet var inget hit..man måste få ner hela filen i en följd, annars fick man börja om på nytt... det krävdes inte med Limewire Kazaa (PTP)..men hade ju massa andra nackdelar, korrupta filer o annat skadade/skräp filer

Permalänk
Medlem

Illa, trodde jag vaknat upp i forntiden och var på väg att köpa aktier i Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag körde inte ens Napster när det begav sig, är det någon som ens kör det?

Hade det inte varit billigare att bara utveckla ett eget program?

Napster känns stendött, men namnet känner ju alla till.

Får väl se hur detta går. Kan dom inte utveckla något i samarbete med Spotify där majoriteten är

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk

Napster minns man mycket väl. Första programmet man hade för att ladda ned musik som liten.

Permalänk

Ja, det kändes verkligen som en resa i tiden ... Hjärnan drog igång och mumlade "Napster ...!" "Kazaa ...!" "DC++ ...!"
Det var fan inte långt ifrån att även 56k-ljudet och "It really whips the llamas ass!" spelades upp för min inre ... hörsel.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Ikke..den tillverkas i Kina..men sätts då ihop i Turkiet...typ som min Samsung 3D smart tv från Sydkorea, men har satts ihop i Slovakien...så funkar det numera i mycket , när det gäller Europa marknaden

Faktiskt inte, vad jag hittar har de producerat tevearna "in-house" sen typ 2005.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Faktiskt inte, vad jag hittar har de producerat tevearna "in-house" sen typ 2005.

"Faktiskt inte" vadå ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

"Faktiskt inte" vadå ??

Att fabriceringen sker i Kina och bara sätts ihop i Turkiet, så vitt jag hittar sker hela produktionen i Vestels fabriker i Turkiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Det är något white label skit. Går sölnder precis när garantin är har gått ut.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Att fabriceringen sker i Kina och bara sätts ihop i Turkiet, så vitt jag hittar sker hela produktionen i Vestels fabriker i Turkiet.

så du menar att alla komponenter samt mönsterkort tillverkning och komponent montering på mönsterkorten i en Luxor smart tv tillverkas o sker i Turkiet ??