Vinn nätagg från Seasonic

Tävling: Rösta fram bästa vinterbilderna!

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Rösta fram bästa vinterbilderna!

Det är dags att avrunda vintersäsongens stora fototävling och nu ska vi rösta fram de bästa bidragen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch, vårbilder vore på sin plats!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Usch, vårbilder vore på sin plats!!

Blir lite svårt att ta vårbilder innan våren är här.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara hur nr 6 är fysiskt möjlig? För det ska föreställa månen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Blir lite svårt att ta vårbilder innan våren är här.

Inte om du bor i Stockholm eller nedåt, sett folk sitta på uteserveringar i shorts och t-shirt, det är det säkraste vårtecknet. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Inte om du bor i Stockholm eller nedåt, sett folk sitta på uteserveringar i shorts och t-shirt, det är det säkraste vårtecknet. 😃

Att folk är helt vansinniga bevisar inte att våren är här... Jag bor söder om Stockholm och vår är det då inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Att folk är helt vansinniga bevisar inte att våren är här... Jag bor söder om Stockholm och vår är det då inte än.

Då har du iaf fått njuta av 16 graders värme och sol för inte så länge sedan.
Jag var en av dem som tog en öl i solen kan jag erkänna. 😎

Permalänk
Medlem

Många riktigt grymma bilder! Snyggt jobbat alla

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Så många bra, så jag röstade på sex av dem. Fler som jag egentligen också tycker är bra, men jag valde att prioritera känsla och glädje över ren estetik i vissa fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förklara vad? Inget konstigt med den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget märkligt med den. Lång brännvidd eller rejäl beskärning, job done.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Zoom

Jag tror min telefon skulle kunna göra något liknande med digital zoom (crop)

Permalänk
Medlem

Crazy Ferrets bild påminner mig om GTA mission i jakten på Brads begravning med Trevor. 😲

Permalänk
Medlem

1, 2 och 18 har min röst.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är glatt överraskad att en av mina bilder kom till topp 20, det är en vinst i sig. Nu håller man tummarna att det håller hela vägen till topp 10 också.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Wow! Många väldigt fina bilder! Väldigt kul att vara i topp 20 dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den är tagen med ett kraftigt superteleobjektiv på 600mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Den är tagen med ett 600mm objektiv, alltså kraftig zoom

Får man fråga vilket objektiv? Jag har ett 150-600 från Sigma. Älskar långa brännvidder!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

1
3
18

Föll mig i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Får man fråga vilket objektiv? Jag har ett 150-600 från Sigma. Älskar långa brännvidder!

Åh, hört väldigt gott om det! Vad tycker du? Jag har ett Sony FE 200-600mm f/5,6-6,3 G OSS. Blivit smått beroende av det sedan jag köpte det, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Åh, hört väldigt gott om det! Vad tycker du?

Skärpan är förstås inte toppklass och kontrasten är relativt låg, men jag tycker det är bra nog för mina behov. På långa avstånd är det oftast mycket mer atmosfärisk störning som försämrar skärpan än optiken. Tungt och skrymmande dock.

Här är ett exempel. 600 mm, en sommarmorgon genom rörlig atmosfär nära marken, på ett hus 2.45 km bort. (Bilden är klippt från 200 % skala på skärmen, så pixlarna syns tydligt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skärpan är förstås inte toppklass och kontrasten är relativt låg, men jag tycker det är bra nog för mina behov. På långa avstånd är det oftast mycket mer atmosfärisk störning som försämrar skärpan än optiken. Tungt och skrymmande dock.

Här är ett exempel. 600 mm, en sommarmorgon genom rörlig atmosfär nära marken, på ett hus 2.45 km bort. (Bilden är klippt från 200 % skala på skärmen, så pixlarna syns tydligt.)

<Uppladdad bildlänk>

Haha, nej det där går ju absolut inte att klaga på! Speciellt inte med tanke på den rörliga atmosfären. Just värmen från marken förstörde många av mina bilder av myskoxar på Dovrefjell förra sommaren, så jag är smärtsamt medveten om vad det kan göra... Men man får ju hoppas på nya chanser framöver

Permalänk
Medlem

@Alus bild 📸 tycker jag är bäst.

Detta för att det är relativt svårt att få en BRA närbild på en vildfågel i en naturlig pose.

Fågeln representanter Sweclockers medlemmar. De släpper 🥊 inte taget och klamrar sig fast tills uppgiften är löst.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Kul att man blev utvald! 😁
Grattis till alla andra också, riktigt snygga bilder!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt med tävlingen. Vilka var det som vann?
Många väldigt duktiga fotografer. Roligt att min och dotterns snögubbe kom med.

Permalänk
Medlem

Tror inte de redovisat vinnarna än.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Tror inte de redovisat vinnarna än.

I was wondering that too...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Är det oförskämt att fråga hur det gått med detta?
@Enviro

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Är det oförskämt att fråga hur det gått med detta?
@Enviro

I morgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

I morgon!

Spännande! 😁

Visa signatur