"snabbaste" beror helt på vad du mäter. ARM är inte gjord för att vara snabb, den är gjord för att vara energieffektiv. ARM har inte jobbat på att få samma simd prestanda som x86 gjort.
Apple är också de som ligger bakom LLVM för att kunna kompilera upp kod till deras platform och jag kan tänka mig att de anpassat så den kompilatorn är duktig på att optimera för deras processor.
Apple som har så slutet system kan också leka mer för att få till siffrorna.
När vi väljer CPU i molnet så är det uteslutande x86, beräkningsintesiva och/eller att mycket data processas är snabbast där.
Hade varit intressant och jämföra kod kompilerad med GCC eller LLVM för apple, det skall gå men apple tror jag inte supportar GCC. I alla fall så de som sitter med apple datorer har i princip uteslutande LLVM för att kompilera
Nu hävdar du saker som du har noll koll på igen
➜ ~ gcc-14 --version
gcc-14 (Homebrew GCC 14.2.0_1) 14.2.0
Copyright (C) 2024 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions. There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
➜ ~ hostinfo
Mach kernel version:
Darwin Kernel Version 24.3.0: Thu Jan 2 20:24:23 PST 2025; root:xnu-11215.81.4~3/RELEASE_ARM64_T6031
Kernel configured for up to 16 processors.
16 processors are physically available.
16 processors are logically available.
Processor type: arm64e (ARM64E)
Processors active: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Primary memory available: 128.00 gigabytes
Default processor set: 941 tasks, 6162 threads, 16 processors
Load average: 2.04, Mach factor: 13.94
Räknat per kärna har M4 högsta SpecINT och SpecFP du kan hitta, d.v.s. på de-facto standarden för server CPUer är världens just nu snabbaste CPU en mobil CPU...
Har "bara" en M3 Max, den kompilerar det halvstora C#-projekt jag sitter med nu något _snabbare_ jämfört med i9-14900k när båda kör Windows11+Visual Studio 2022. M3:an har då ändå overhead:en att Windows körs virtualiserat (en M4 är ca 25 % snabbare än M3)! Är total bullshit att det är någon MacOS-magi som skulle göra det snabbt (det är något snabbare i MacOS, men det beror primärt på att man inte kör virtualiserat + vissa saker som 16 kB pages går inte använda i Windows).
Under 2024 växte omsättningen för ARM64-baserade servers med runt 250 %. Alla "hyperscalers" har idag egna ARM64 servers. Så åter igen ett uttalande som i någon mån var rätt för 10-20 år sedan, men helt galet 2025.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer