Uppgifter: Intel skrotar kraftfullare Battlemage-kort

Permalänk
Melding Plague

Uppgifter: Intel skrotar kraftfullare Battlemage-kort

Det ser inte ut att bli någon Xe2-baserad motsvarighet till A770.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hoppas de fortsätter förbättra prestandan på sina befintliga modeller

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jäkligt synd om det är sant

Det måste ju finnas en marknad där (med tanke på hur Nvidia tenderar att pissa på oss och ändå säljer de) och nu har ju Intel redan gjort många stora steg framåt på både hårdvaru- och mjukvarusidan.
Varför hålla igen nu när man nästan är ända framme?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Folk här verkar ogilla Moore's Law Is Dead, men han förutspådde detta för ett par år sen redan. Vild gissning eller faktiskt baserat på nåt? Han verkar ju ändå ha rätt ganska ofta.

Permalänk
Medlem

Synd. Man kanske bra för AMD?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Synd. Man kanske bra för AMD?

Oavsett vem det är bra för så är det inte konsumenten.

Permalänk
Medlem

"Baserat på rykten" - blir inget = skrotat... okej? Låter som att det inte fanns några planer alls från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jäkligt synd om det är sant

Det måste ju finnas en marknad där (med tanke på hur Nvidia tenderar att pissa på oss och ändå säljer de) och nu har ju Intel redan gjort många stora steg framåt på både hårdvaru- och mjukvarusidan.
Varför hålla igen nu när man nästan är ända framme?

De måste ju ha en produkt som är vettig att ta till marknaden. Släpper de ett kort som presterar som rtx 5070 men det drar 450w eller att det kostar 17000kr blir det nog bara dålig pr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Folk här verkar ogilla Moore's Law Is Dead, men han förutspådde detta för ett par år sen redan. Vild gissning eller faktiskt baserat på nåt? Han verkar ju ändå ha rätt ganska ofta.

Jag brukar inte kika på hans videos, enbart av den löjliga anledningen att jag stör mig på hur mycket han ryggdunkar sig själv stup i kvarten med 'jag hade rätt'

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, men kanske betyder det att tryckpressarna hos AMD och Nvidia går för fullt för att mata marknaden som varit på fasta länge nu.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att mitt Battlemage kort levererar.
Så hoppas verkligen att detta rykte inte stämmer.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt om det stämmer

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Gissar kortet blev för dyrt för målgruppen. Tittar man på Intels budgetkort så är det väldigt stor krets pga värme men dålig täthet på transistorer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Rip, intel dog snabbare än jag trodde, dags att börja sälja flygbiljetter till pluto så att man kan ha råd med nvidias nästa 6070 kort

Permalänk

Hade deras B750 eller B770 modeller haft någon chans hade de lanserat dem för längesedan. Nu hade väl Intel räknat med att de skulle förlora ännu mer på dem än vad de gör på B580. Inte heller den har de mycket av globalt men de finns ändå i lagret hos många svenska återförsäljare.

Det är riktigt tråkigt! Duopol är aldrig bra!

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt om det stämmer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Måste funnit något sorts problem med kretsen.
Bygg, för dyr, dåligt kisel eller prestanda känns det som.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det är begränsat med kisel så dom använder det dom kan just nu till B580.
Och då kan det ju vara smart att sikta på Celestial istället.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Det känns nästan som Intel och AMD tycker synd om Nvidia. De ser båda till att inte lansera kraftfulla korten så Nvidia inte ska få konkurrens.

Anledningen är såklart inte det men det är dåligt att ingen av dem satsar på de större korten när Nvidia lämnar målet öppet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Kan ju vara så att det är begränsat med kisel så dom använder det dom kan just nu till B580.
Och då kan det ju vara smart att sikta på Celestial istället.

När ryktet i höstas gick om att det inte skulle släppas fler kort så tolkade domedagsprofeterna det som att Intel skulle lägga ned grafikkortssatsningen.

Men det kan lika gärna vara som du skriver, att de väntar med prestandakorten till Celestial.
Celestial var väl för övrigt klart rent utvecklingsmässigt redan då enligt en intervju hos Gamers Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det känns nästan som Intel och AMD tycker synd om Nvidia. De ser båda till att inte lansera kraftfulla korten så Nvidia inte ska få konkurrens.

Anledningen är såklart inte det men det är dåligt att ingen av dem satsar på de större korten när Nvidia lämnar målet öppet.

Fast det är ju ändå en väldig skillnad på vad Intel respektive AMD valde att lansera efter att båda "valde bort att lansera sina teoretiska toppkort" (utifrån vad det ryktats om dvs).

När Intel valde att inte lansera den mer kraftfulla modell som det talats om och som den här artikeln handlar om (typ dubbla prestandan mot snabbaste kortet de faktiskt lanserade) så var det ju ett kort som på sin höjd börjar närma sig korten som AMD faktiskt valde att lansera.

Att AMD lanserade 9070XT innebär ju iaf ett kort som är i trakterna av 4080, 5070Ti, 7900XTX*, m.fl. Så tydligt ett kort i prestandasegmentet iaf, om än att det ju inte kan slåss mot 4090/5090 (ibland mot 5080, oftare inte).

Dvs, blir lite konstigt att gruppera Intel och AMD som att de gjort samma sak.

*) Det gnälls förstås över att det "bara" är liknande prestanda som förra generationens toppkort från AMD, men detta åtminstone med en bättre prislapp, samt då bättre RT-prestanda. Så allra minst ett fall framåt iaf, anser jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kommer köpa ett b580 till nästa dator, bra pris och det verkar funka bra till allt jag spelar, sen kan man ju alltid uppgradera efter ett par år. Då kanske det har kommit ett bättre intel kort till bra pris igen.
Det behövs konkurrens i gpu marknaden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Om vi bara håller oss till Battlemage: hur många gånger har MLID sagt "Battlemage is canceled" samt "Intel har lagt ned sin GPU-satsning"?

Här är ett exempel där tydligen laptop Battlemage var nedlagt, tog inte allt för många månader efter den videon innan Lunar Lake släpptes.

När han hade fel på detta upprepade han massor med gånger: "Battlemage är egentligen inte släppt, det finns inga kretsar att köpa någonstans". Ser ut att gå köpa både Lunar Lake, B580 och B570.

Om man hävdar 3-4 olika saker över ett tiotals videon kommer ju även vilda gissningar ibland bli korrekt. Om man sedan bara applicerar lite sanity-check på sina påståenden är det inte så svårt att i någon mening ha rätt hyfsat ofta. Det man då missar är just hur ofta rätt tvärsäkra påståenden från MILD är helt uppåt väggarna.

Utan att ha en YT-kanal, bara genom att titta på marknanden som den ser ut just nu, kan man (låt oss kalla det mina "källor..." som förser mig med "leaks") med väldigt stor säkerhet säga: Intel har inte längre något val kring GPU, utan en GPU-story är man i nuläget garanterat körda.

Men det är nog allt mer frågetecken kring hur viktigt en dGPU-satsning är framåt. Det som "alla" verkar springa efter just nu är lite mer högpresterande iGPU-lösningar. Varför? Därför att GPGPU har fått ett enorm genombrott, främst p.g.a. "AI" men det blir också viktigare inom allt fler områden.

Så är nog lite frågetecken kring om det blir en dGPU med Celestial. Personligen tror jag ändå vi kommer få se någon form av dGPU-lösning, men möjligen blir det något likt den vi sett för Battlemage. Att Celestial kommer till bärbara verkar redan helt klart, så det lär hända så länge Intel finns kvar som företag när det är dags för release.

Det som jag hoppas, men som kanske är lite mer osäkert, är att ryktet kring att Intel också är på väg att ge sig in i marknaden AMD klivit in i med Strix Halo, den Apple sedan länge är på med sina Pro/Max/Ultra modeller, som Nvidia kommer äntra i mitten av detta år och som eventuellt även Qualcomm kan ge sig på: "high-end" iGPU-lösningar.

Kan bli så att dGPU-celestial får stryka på foten mot att Intel istället fokuserar på deras high-end iGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi bara håller oss till Battlemage: hur många gånger har MLID sagt "Battlemage is canceled" samt "Intel har lagt ned sin GPU-satsning"?

Här är ett exempel där tydligen laptop Battlemage var nedlagt, tog inte allt för många månader efter den videon innan Lunar Lake släpptes.
https://youtu.be/66uLzezVP2Q

När han hade fel på detta upprepade han massor med gånger: "Battlemage är egentligen inte släppt, det finns inga kretsar att köpa någonstans". Ser ut att gå köpa både Lunar Lake, B580 och B570.

Om man hävdar 3-4 olika saker över ett tiotals videon kommer ju även vilda gissningar ibland bli korrekt. Om man sedan bara applicerar lite sanity-check på sina påståenden är det inte så svårt att i någon mening ha rätt hyfsat ofta. Det man då missar är just hur ofta rätt tvärsäkra påståenden från MILD är helt uppåt väggarna.

Utan att ha en YT-kanal, bara genom att titta på marknanden som den ser ut just nu, kan man (låt oss kalla det mina "källor..." som förser mig med "leaks") med väldigt stor säkerhet säga: Intel har inte längre något val kring GPU, utan en GPU-story är man i nuläget garanterat körda.

Men det är nog allt mer frågetecken kring hur viktigt en dGPU-satsning är framåt. Det som "alla" verkar springa efter just nu är lite mer högpresterande iGPU-lösningar. Varför? Därför att GPGPU har fått ett enorm genombrott, främst p.g.a. "AI" men det blir också viktigare inom allt fler områden.

Så är nog lite frågetecken kring om det blir en dGPU med Celestial. Personligen tror jag ändå vi kommer få se någon form av dGPU-lösning, men möjligen blir det något likt den vi sett för Battlemage. Att Celestial kommer till bärbara verkar redan helt klart, så det lär hända så länge Intel finns kvar som företag när det är dags för release.

Det som jag hoppas, men som kanske är lite mer osäkert, är att ryktet kring att Intel också är på väg att ge sig in i marknaden AMD klivit in i med Strix Halo, den Apple sedan länge är på med sina Pro/Max/Ultra modeller, som Nvidia kommer äntra i mitten av detta år och som eventuellt även Qualcomm kan ge sig på: "high-end" iGPU-lösningar.

Kan bli så att dGPU-celestial får stryka på foten mot att Intel istället fokuserar på deras high-end iGPU.

Nja, har sett de flesta av hans videos (skippar de timslånga), men såklart om man blir vilseledd om man bara kollar en video är bevis på hur dålig han är på kommunikation. Att nya generationer kommer som inbyggda GPUer är ju klart, och det har han snackat om hela tiden. Det enda som kommer till bärbart är just de inbyggda, så inga dGPUs, och det är bara dGPUs han pratat om, förutom när han upprepat att iGPUer såklart kommer finnas.

Och så har han hittat på sin egen definition av att "battlemage & celestial are effectively cancelled" och "lagt ner sin GPU-division", vilket då betyder att det bara kommer små low-end kretsar i låga volymer samt iGPUs. Detta har han förtydligat sen början, så det är inget han hittat på senare för att korrigera sig själv. Men fortfarande dålig kommunikation att upprepa dessa påståenden och sen i varannan video undra varför folk missförstår.

Skulle inte säga att jag märkt många fel som han har haft, och däremot minns jag väldigt många rätt som han läckt ett eller flera år innan nån annan har publicerat samma rykten. Enda jag personligen ogillar är just hans sätt att kommunicera, och som tidigare sagt dunkar sig själv i ryggen.

Permalänk
Medlem

Väldigt trist då det behövs en tredje aktör. Saknar dagarna med 3dFx och Matrox bl.a som alternativ.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]