Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet bygge?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet bygge?

Är det storleken eller FPS per centimeter som avgör?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på M.2 så behövs det yta på moderkortet om man vill köra med fler än 2...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jag föredrar mATX men när jag bygger åt mig själv kör jag alltid ATX.
Exakt varför vet jag inte men har en magkänsla av att större alltid är bättre.
EATX däremot är bara överkurs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Svarade litet men nästa chassi kommer att vara större variant. Blev bara problem när jag skulle tex skaffa ny GPU. ASUS TUF 7900XTX var tex för stor för min nuvarande chassi.

Föredrar liten men gigantiska GPU tvingar en till en större chassi.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Skulle nog föredra så litet som möjligt om det gick att göra utan att kompromissa på kylning.

Tyvärr är det väldigt svårt eller dyrt så stort och luftigt it is!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är ingen sport att bygga med ATX/mATX

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Bygger hellre i större, men skulle gärna ha något mindre.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag ATX chassi med mATX moderkort, bara blev så men vill ha mindre chassi för att lättare kunna ta med datorn så troligen blir det itx/matx vid nästa köp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Stort! Helst eATX eller större!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Discokungen

Jag gillar mITX men föredrar stora chassin, måste få plats med en drös radiatorer för ljudvolymen med luftkylare blir jag lite trött på!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Egentligen litet i alla avseende, både storlek och budget

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar litet.. men framförallt föredrar jag tyst och det brukar ofta komma i lite större format.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Röstade litet men har ett ATX chassi idag. Svårt att få plats med GPU, kylning och allt annat utan att priset trissar iväg för att förminska. Platsen under skrivbordet finns och det står på ett "CPUStäll"

CPUStäll som ikea kallar det.

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn står under skrivbordet, så mindre chassi ger få om några fördelar. Större är lättare att bygga, oftast lättare att kyla.
Har inget enormt chassi dock (Define C), men ATX är det ju.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag föredrar så litet som möjligt utan att offra ljudvolym. Konceptuellt gillar jag mini-itx, men har kommit fram till att de blir för högljuda med luftkylning. Gick nyligen över till FD north som är ATX av de mindre snittet. Känns som en mycket mer lagom storlek för dagens grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Sist var det mITX och det blir nog mer av den varan i framtiden.

Permalänk
Medlem

Både och! ATX i midi tower ger stora valmöjligheter och ett lägre pris samtidigt som man får ett relativt litet footprint. ITX är för dyrt och innebär alldeles för många begränsningar.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Storleken på datorn är, inte olikt bilens storlek, i förhållande till storleken på ens penis. Många kör ett riktigt full tower för att kompensera för sin lilla e-penis.

Vad jag kör? En Raspberry Pi 😎

Permalänk
Medlem

LAGOM = mATX.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Tycker min miniITX är liten nog. Visst är det trångt innuti dator men vill ha den på skrivbordet och inte ha en jätteskrivbord.

Permalänk
Medlem

Itx kommer jag nog inte köra igen. Men matx är rätt lagom för mina datorbehov.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Storleken på datorn är, inte olikt bilens storlek, i förhållande till storleken på ens penis. Många kör ett riktigt full tower för att kompensera för sin lilla e-penis.

Vad jag kör? En Raspberry Pi 😎

https://medium.com/oracledevs/a-temporal-history-of-the-world...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag föredrar mATX men när jag bygger åt mig själv kör jag alltid ATX.
Exakt varför vet jag inte men har en magkänsla av att större alltid är bättre.
EATX däremot är bara överkurs.

Ibland finns bara EATX att tillgå. Så det är smart att köpa ett chassi med stöd för EATX samt för moderkort med kontaktdon bakåt. (Och 360 radiator i toppen, och....)

Permalänk
Medlem

ATX då jag vill ha så många M2 platser som det går typ.
Samt bygget blir tystare när man inte behöver trycka in varma komponenter i mindre yta.
Sen har jag min burk på golvet ändå så finns 0 mening med mindre burk.

Permalänk
Medlem

Den gyllene medelvägen är givetvis ett NR200P, mITX med plats för stora grafikkort.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ska det vara desktop så är det nästan alltid ATX jag kört, men det har blivit en hel del laptops också

Hellre ha en sak som är bra på varje sak än att kompromissa för mycket

Min känsla av små system är varma, högljudda, svåra att bygga i, svåra att uppgradera (få saker som passar), och inga lediga plater att peta i mer grejer i över tid (extra ram-slots, etc.)

Permalänk
Medlem

Litet! Finns få saker i världen som är lika tillfredsställande som ett fint optimerat litet ITX bygge!

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Thermalright x47 Full Copper + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

NAS / Server
AMD Ryzen 5900X - ASRock Intel Arc A310 LP 4GB - ASUS ROG Strix B550-I - Crucial Balistix 32GB DDR4 3600 MHz - 1x Samsung 970 EVO nvme 250gb - 3x Samsung 870 SATA 250gb - 5x Seagate IronWolf 8TB 7200rpm 256MB - Namvo NVMe 6 Port Sata Adapter - Corsair SF750 - Jonsbo N2 Black - Noctua NH-L9x65 chromax.black

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit väldigt nöjd med mitt Corsair Carbide Air 240 som hängt med ett antal år nu, men att uppgradera är lite mer utmanande. Speciellt med de nya känsliga kontakterna som alla grafikkort dras med numera...

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Så stort som möjligt tack.

Permalänk
Medlem

ITX är trevligt även om det också är lite dyrare. Behöver inte mer än två M.2 platser och ett grafikkort, och vill gärna att datorn tar så lite plats som möjligt, så då blir det ITX.
Storleken är även bra att kunna använda för t.ex. NAS-bruk eller liknande när den gjort sitt som speldator, även där vill jag ha en så liten burk som möjligt.

Visa signatur

...

var fri

...