HPE ML350 Gen10 + SSD är riktigt långsam

Permalänk
Medlem

HPE ML350 Gen10 + SSD är riktigt långsam

Tja,
Slänger ut frågan här med om någon vet något om detta.
ML350 Gen10 med 4st HPE SSDer i RAID10
Windows Server 2025

Tycker den är otroligt långsam, tanken är att köra 2 Hyper-V VMs och dessa är också väldigt slöa, shut down eller restart kan ta 2 minuter innan något reagerar alls.
Känns som diskprestanda, men får ok värden med winsat drive
Men så fort det är aktivitet i någon VM så nästan hänger sig rubbet.

Senaste drivrutiner och FW på rubbet.

Installerat med HPEs Server 2025 installationsmedia, verkar inte gå att hitta en ren ISO för 2025?
Annars är jag sugen på att installera om.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du hårdvaru- eller mjukvar-RAID? Har du testat ett enkelt program för att mäta diskarnas prestanda? Exempelvis ATTO Disk Benchmark.

Kan du se vilka HPE SSD:er du har? Vissa är ju exempelvis "Read optimized" vilket betyder att deras skrivprestanda är lite begränsad. Men bör inte påverka så värst mycket ändå.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kör du hårdvaru- eller mjukvar-RAID? Har du testat ett enkelt program för att mäta diskarnas prestanda? Exempelvis ATTO Disk Benchmark.

Kan du se vilka HPE SSD:er du har? Vissa är ju exempelvis "Read optimized" vilket betyder att deras skrivprestanda är lite begränsad. Men bör inte påverka så värst mycket ändå.

Hårdvaruraid. P408i-a SR
Det är read intensive ssder.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Hårdvaruraid. P408i-a SR
Det är read intensive ssder.

Det låter som att Hyper-V inte gillar din hårdvarukontroller i så fall? Dubbelkolla stödet och att allt ser rätt ut i Hyper-V till att börja med skulle jag säga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det låter som att Hyper-V inte gillar din hårdvarukontroller i så fall? Dubbelkolla stödet och att allt ser rätt ut i Hyper-V till att börja med skulle jag säga.

Lite sent, men det är hela maskinen som känns som sirap.
HP = Fråga MS
MS = Fråga HP

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lite sent, men det är hela maskinen som känns som sirap.
HP = Fråga MS
MS = Fråga HP

Testa Linux på den en stund? Segar den sig fortfarande så vet du att det är strul med hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Testa Linux på den en stund? Segar den sig fortfarande så vet du att det är strul med hårdvaran.

Lite sent för det tyvärr, den är i produktion, inte mitt beslut.
Allt laggar/har svarstid.
Trycka på startmenyn, flytta fönster.
CPU/ram-belastning är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Installerat med HPEs Server 2025 installationsmedia, verkar inte gå att hitta en ren ISO för 2025?
Annars är jag sugen på att installera om.

Sent svar, men det finns en evaluation iso att plocka hem från MS, som man sedan med en giltig nyckel kan uppgradera till fullversion med powershell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Sent svar, men det finns en evaluation iso att plocka hem från MS, som man sedan med en giltig nyckel kan uppgradera till fullversion med powershell.

Det här var HP Server 2025 ROK så behövde vara den vad jag kom fram till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det här var HP Server 2025 ROK så behövde vara den vad jag kom fram till.

Ah, ok! De kanske har låst in det på nåt sätt. Men ja. Behövs nångång en 'ren' iso så går det få tag på med det metoden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lite sent för det tyvärr, den är i produktion, inte mitt beslut.
Allt laggar/har svarstid.
Trycka på startmenyn, flytta fönster.
CPU/ram-belastning är ok.

En gång i tiden fick jag en dator skänkt till mig som hade liknande symptom, särskilt när jag öppnade utforskaren i Windows såg det ut som om den väntade på en "timeout" från någon enhet och den var mycket seg. Jag kopplade då bort en USB-minneskortläsare som fanns integrerad i chassit och vips fungerade datorn som den skulle, helt utan lagg.