Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Såg The Monkey och blev återigen påmind om varför jag inte ser så många moderna filmer.

2/5

Namnet i kombination med betyget påminner väldigt mycket om The Lobster som jag hade olyckan att tvinga mig igenom för en tid sedan. Den stoltserar med en solid 1/10 och är minnesvärd enbart för att det är det sämsta jag någonsin utsatt mina ögon för. Lyckligtvis såg jag någon rymdfilm med Robert Pattison veckan efter (inte Mickey 17), vars namn hjärnan tydligen har blockerat mig från att minnas, viket fick mig att överväga att göra slut på eländet med en kudde över ansiktet.

Enda fördelen med att ha sett de två filmerna så kort efter varandra är att det knappast går att komma cinematiskt djupare, och att allt därför måste vara bättre efter det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av mrbrix:

Såg The signs med Mel Gibsson. Så jäkla bra.

Japp minns när jag såg den på bio, aldrig sett folk så rädda

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Oppenheimer (2023)
3/10
Har dragit på det länge. Var tyvärr ungefär vad jag förväntat mig.
Så mycket talanger och så undermåligt resultat.

Intressant. Det är väl Christopher Nolan? Tycker nästan alla hans filmer är ganska överskattade. Det blir inte sällan ett för konstruerat berättande som inte känns naturligt.

Brorsans (Jonathan Nolan) grejer är överlag bättre. I alla fall Memento.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av decee:

Final Destination 2
Kom på varför jag inte kör nära bakom timmerbilar.

Snart kan du inte dricka alkohol, tatuera dig, ha gräsklipparen framme, laga mat eller besöka CN Tower
https://www.youtube.com/watch?v=KnWzz0n60pE&ab_channel=Warner....

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant. Det är väl Christopher Nolan? Tycker nästan alla hans filmer är ganska överskattade. Det blir inte sällan ett för konstruerat berättande som inte känns naturligt.

Christopher Nolan regisserade och skrev även manus till Memento.

Men baserades på Jonathan Nolans novellett "Memento Mori"(dock skiljde dom sig en hel del). Det kanske var den du menade?

Permalänk
Medlem

The Substance (2024)

Body horror centrerad kring utseendefixering.

Tycker den pendlar mellan att skriva tittaren på näsan och vara lite förvirrande (speciellt mot slutet). Kunde ha kortats ned en halvtimme också.

Men intressant och annorlunda film.

6,5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja det är Cristopher Nolan som writer och producer. Det var för mkt som var uselt i oppenheimer för att beskriva i text, skulle ta för lång tid. Precis som filmen *ba da dum dum*.
C Nolan har gjort mästerverk. Batman och dark knight filmerna. Inception. Nu är väl brorsan som writer på mkt av det, så nära koll har jag inte på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sinners 9/10

underbar musik. Jag är ingen bluesman själv men i rätt kontext så...
Storyn med fokus på musiken som något syndfullt och som lockar till sig det mörka krafterna kändes originell och något man kan relatera till efter många kvällar på otaliga dansgolv runt om i världen.

Gillar man musik generellt (och inte bara är insöad på en genre) och film (återigen inte insöad på en typ), kommer man gilla denna.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Minecraft 6/10

Jack Black är en favorit men man märker att han endast kan spela 1 roll.
Har inga kunskaper om spelet förutom det man ska veta, så jag fattar inte citaten i filmen. Varför Chicken Jockey?

Men mina barn ville se den så fick bli så.

Chicken Jockey har bara blivit en trend på tiktok så kidsen tror att man ska leka när den scenen händer… inget direkt känt/speciellt i övrigt

https://minecraft.fandom.com/wiki/Chicken_Jockey

Permalänk
Medlem

"Påskhelgen är ett ypperligt tillfället att komma ikapp med filmtittandet. Dela med dig om vad du tycker om dina senast sedda filmer i stora filmtråden!"

Varför kan man inte lämna in rättelse och förklara att t ska bort?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Sist såg jag två bra norska skräck filmer fritt vilt ett och två, kallt byte heter dom på svenska jag gillar dom ,dom är i still med fredagen den 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Såg The signs med Mel Gibsson. Så jäkla bra.

Kollade på den igår kväll bara för du sa det. Och ja jag hade sett den när den var ny men antingen sov jag eller så fattade jag inte filmen. Den var rätt bra ja. Bra atmosfär och lite otäck.

Permalänk

Såg om Aliens (1986) i helgen.
Jag tycker den håller än, även om dockarbetet ser lite förlegat ut nu för tiden. Kul att se hur tongivande den här filmen var för miljöer och vapen i 90-talets first person shooters.

Permalänk
Medlem

Jag såg om D+ versionen av Star Wars, så sjukt fula CGI-effekter de lagt till. Bytte till de-specialized efter en halvtimme

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Såg om Aliens (1986) i helgen.
Jag tycker den håller än, även om dockarbetet ser lite förlegat ut nu för tiden. Kul att se hur tongivande den här filmen var för miljöer och vapen i 90-talets first person shooters.

Väldigt trevligt att de inte gjort om detta med CGI i alla fall

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Raw Deal är en av Arnolds sämsta, lite action och eländet är segt, actionen när det väl händer är godkänd, men det är lite som sagt och ett segt elände. Punisher med Dolph innehåller minst dubbelt så mycket action, det är bra action. Dolph passar som Punisher, märks att Dolph har svart bälte i Kyokushin Karate. Punisher 1989 ser jag gärna om, dåligt av filmbolaget att inte ge ut den i 4k.

Permalänk
Medlem

Såg Passion of Christ igår, fram till sista 25 minuterna, sen orkade jag inte med massa blod etc. Bra film i övrigt.
Försöker helt undvika "moderna" filmer numera, speciellt superhjältesrullar. Finns några undantag som Oppenheimer, Elvis etc. men det mesta är bajs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Senaste Mission Impossible. Var så extremt onödigt långa scener med repliker som betydde noll, så jag störde mig igenom hela filmen på detta. Visste, sen en massa gfx lull-lull, men sånt ser man ju överallt nuförtiden. Jag kanske är trist men börjar inte den serien kännas lite färdig nu? Ganska mycket hopp i (försök) till djup dialog (men tunn som vatten), parallellt med ganska barnsliga scener och repliker som får mig att räcka mig efter en kudde. Har de alltid varit så här...? Minns inte... Sen längden, hade ju kunnat kortats ned enormt.

Nej, måste se något bra pronto. Tar tips för kvällen, tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Full med lögner vilket är ett stort minus från mig. Denna stora lögn är exempel på att Hollywood vill glorifiera USA och bevisat i många filmer att Hollywood är en propagandamaskin för USA. Filmen antyder att spionen Klaus Fuchs var avgörande för Sovjetunionens utveckling av atombomben. Sovjetunionen hade redan gjort betydande framsteg genom egen forskning. Grovt vinklad propagandalögn, att ge intrycket att Sovjets framgång byggde främst på spionage (Fuchs) är historieförfalskning. Sovjetunionen hade egna briljanta fysiker (bl.a. Igor Kurçatov och Andrei Sakharov), egna kärnreaktorer, och en helt oberoende utvecklingslinje. Spioninformationen hjälpte dem spara tid, ja men de hade klarat det ändå. USA var först, men inte för att de var så mycket smartare de hade bara mer resurser och ingen krigshärjad industri.

Hollywood använder Fuchs som ett knep: det ger USA äran, samtidigt som man får in en dramatisk förrädare och bekräftar gamla kalla kriget-myter. Men det är nonsens, byggt på ideologi, inte fakta.

Det är Hollywood rulle. Vad hade du förväntad dig? Så Napoleon filmen, tydligen handlade hela hans liv om Josefin om man tittar på den rullen. Det är film i slutändan, fantasier löst baserat på något som hänt en gång i tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem

Äppelkriget (1971)

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Skrivet av iRonNuke:

Kollade på den igår kväll bara för du sa det. Och ja jag hade sett den när den var ny men antingen sov jag eller så fattade jag inte filmen. Den var rätt bra ja. Bra atmosfär och lite otäck.

såg denna när den kom ut min kompis satt med jackan framför ögonen hahaha han var så rädd

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

From Russia with Love (blu-ray).

Andra filmen i Bond-filmserien. Även denna är en solid underhållande klassiker, som kanske är aningen bättre än Dr. No (tycker jag). Men dom är nog i det stora hela ganska likvärdiga när det gäller stil och underhållningsvärde.

Om Dr. No (som jag såg senast för nån dag sen) var en 7:a av 10 så kanske denna är värd 7.5 av 10.

Permalänk
Medlem

At close range - Detta är en äldre film med Sean penn, Chris penn, Christopher Walken och en hel del andra kända skådespelare. Den handlar om en ung kille vars pappa är en professionell tjuv. Killen hjälper till med tjuveriet med sina kompisar och de snor traktorer åt pappan. Givetvis går allt åt pipsvängen och pappan visar sig vara ett riktigt praktpsyko. Filmens handling och skådisarna är bra men den är lite konstigt klippt med en massa musikaliska partier där man bara stirrar ut i inget vilket känns som de kunde skippat. Så ok men inte mer. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skrivet av molle89_89:

såg denna när den kom ut min kompis satt med jackan framför ögonen hahaha han var så rädd

Allvarligt? Filmen med så avancerade aliens som inte kunde öppna inomhusdörrar? Alright 😬

Visa signatur
Permalänk

Eight for Silver (The Cursed) 2021

https://www.imdb.com/title/tt9907782/

Den dök upp på Netflix så gav den en chans igår kväll, hyfsad skräckfilm med bra filmproduktion och stämning. Den påminner väldigt mycket om Brotherhood of the Wolf (2001) vilket inte är så konstigt när de på sätt och vis är baserade på samma händelse. Filmen har 6,2 på iMDB vilket känns rimligt. Den var helt okej om än lite seg emellanåt.

Permalänk
Medlem

Poor Things - (Max)
Skulle nog säga att det är en lite udda film (på ett bra sätt), men jag gillade storyn, skådespeleriet och estetiken så det blir en stark 4/5 från mig.

https://www.imdb.com/title/tt14230458/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Eight for Silver (The Cursed) 2021

https://www.imdb.com/title/tt9907782/

Den dök upp på Netflix så gav den en chans igår kväll, hyfsad skräckfilm med bra filmproduktion och stämning. Den påminner väldigt mycket om Brotherhood of the Wolf (2001) vilket inte är så konstigt när de på sätt och vis är baserade på samma händelse. Filmen har 6,2 på iMDB vilket känns rimligt. Den var helt okej om än lite seg emellanåt.

Orkade inte se denna sega tradiga film till slutet.
Men smaken är som baken.

Jag älskar skräckfilmer men just nu är jag duktigt uttråkad av vampyr/zombie/varulvs filmer/serier.

Det dyker upp alltmer skit filmer/serier på Netflix.
Fattas bara att Netflix börjar vissa dallas.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Hounds of War på Prime. Skitfilm var det 0,5/5 i betyg.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W