Permalänk

Hur göra med router och täckning?

God morgon kära Sweclockers!
Har i dagarna köpt hus och har precis grävt in bredband och ska nu sätta upp nätverk i huset. Som ni ser i länken på planlösningen så är uttaget till modemet längst ner i hörnet i sovrummet som är i jämte badrummet. Vill ha snabbt internt nätverk och iaf minst 2 st förlängare ( repeaters?") en i vardagsrum och en i köket för att få bra täckning och så man kan nå det utanför huset och även i källaren.
Vad är bra nu förtiden? Finns det routerns nu med tex inbyggt stöd för matter och liknade protokoll? Finns det något med lätt användargränssnitt. När jag var bra på datorer och routers så var allt så krångligt att komma in i, byta lösenord och uppdatera. Vad är bra nu förtiden. Budget är inte jätteviktigt så länge det är bra grejer! Planlösning hus

Permalänk
Medlem

Har du några nätverksuttag i huset?

Du vill ha bra nätverk och internet säger du. Då syftar du på trådlöst (WiFi) antar jag.
Bäst förutsättningar får du om du har nätverksuttag så att du kan koppla fasta prylar, så som tv, med nätverkskabel till din router.
Sen placerar du accesspunkter, typ unfi, för WiFi på stategiska platser för att få bra trådlöst nätverk där du behöver det. Även accesspunkterna bör anslutas med nätverkskabel, även om de kan användas i så kallad mesh-konfiguration där de ansluter trådlöst och sänder vidare.

Permalänk
Skrivet av Affe0:

Har du några nätverksuttag i huset?

Du vill ha bra nätverk och internet säger du. Då syftar du på trådlöst (WiFi) antar jag.
Bäst förutsättningar får du om du har nätverksuttag så att du kan koppla fasta prylar, så som tv, med nätverkskabel till din router.
Sen placerar du accesspunkter, typ unfi, för WiFi på stategiska platser för att få bra trådlöst nätverk där du behöver det. Även accesspunkterna bör anslutas med nätverkskabel, även om de kan användas i så kallad mesh-konfiguration där de ansluter trådlöst och sänder vidare.

Ahhh nej det glömde jag att säga. De som bodde i huset var ett äldre par och har inga sådana anslutningar alls och använde sig av mobilt bredband.
Så ja tyvärr behöver jag nog trådlöst binda ihop alla mina prylar och då även ett mesh-nätverk.

Permalänk
Medlem

Hur stort är huset och vilken typ av väggar har det ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Hur stort är huset och vilken typ av väggar har det ?

Det är kalkstwn utanpå med träpanel och gipsväggar vad jsg vet.
Träbjälklag emellan ovanvånign och källare. 123 m2 och källaren har samma planlösning

Permalänk
Medlem

Du bör så långt som möjligt undvika att använda repeatrar till allt utom tex laddboxar och annan IOT etc som behöver uppkoppling. Latsensen och prestandan duger inte till mycket annat.

Vad har du för väggmaterial? Betong med armeringsjärn stoppar wifi signaler betydligt mer än trä och gips. Som nämnts ovan så är det bästa att ha trådburet närverk iaf till accesspunkterna även om det kan fungera okej med bra förutsättningar med accesspunkter som kommunicerar trådlöst via mesch.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Med tanke på den öppna planlösningen behöver du kanske bara en enhet på varje våningsplan.
Om du kan lösa det på ett snyggt sätt borde det räcka att dra en nätverkskabel och placera en router i vardagsrummet, på väggen mot det mindre sovrummet. Komplettera sedan med en meshnod i källaren (prova dig fram till den bästa placeringen) så räcker det troligen.
Om du inte vill dra en nätverkskabel till vardagsrummet ger antagligen en router i sovrummet och två meshnoder (en på varje våning) bäst resultat. Då blir det kanske bäst att placera en meshnod till vänster om dörren till uteplatsen. Men du får kanske bättre mottagning utomhus om du placerar meshnoden på den långa vardagsrumsvägg som börjar vid burspråket. Det är bara att testa och se.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Har du en vind så kan du dra kablar den vägen istället. Så gjorde jag i mitt hus som är byggt 1973. Använde dosor och rör från telefonuttag och gamla TV-antennuttag och drog nätverkskabel upp på vinden och sen ner i en garderob där jag satte en switch. För wifi kör jag Unifi och deras APs monteras i taket så då var det bara att borra ett hål genom taket upp till vinden.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)