Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

(PS5) DualSense kontroll till PC

Hejsan. Jag har köpt en (PS5) DualSense kontroll och använder den till min PC.

Den funkar helt ok tycker jag.
Men jag undrar om ni använder något program till den, eller kopplar ni in den med usb eller BT och sen är det klart?
(Är det skillnad på usb-kabel och BT?)

Undrar för jag vill inte missa några funktioner.

Samt finns det något program där jag kan testa gyro funktionen och alla andra funktioner?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ladda ned programmet PlayStation Accessories för att nyttja samtliga funktioner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag kör bara via bluetooth och startar spel via steam så man får steam input konverteringen för de spel som inte fungerar natively.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ladda ned programmet PlayStation Accessories för att nyttja samtliga funktioner.

Jag gjorde det och allt det programmet gjorde var att uppdatera firmware och visa batterinivå. Det går inte att göra något annat.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag gjorde det och allt det programmet gjorde var att uppdatera firmware och visa batterinivå. Det går inte att göra något annat.

Ok, nä det är nog inte mycket mer än det och att det kanske är enklare att ha koll på vilken kontroll som är vilken om man har flera anslutna.

Men firmware update och batterinivå är ju två rätt så bra saker du inte annars får.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Detta är användbart om man har spel eller annat som ej funkar med steam/ps konverteringen

https://ds4-windows.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Detta är användbart om man har spel eller annat som ej funkar med steam/ps konverteringen

https://ds4-windows.com/

~Jupp, har det eftersom jag har PS4 kontroller med.

Tänkte att det kunde finnas ett program just för PS5 kontroller.
Det gör det kanske inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört på en DualSense över BT i några år nu, vad jag tycker funkar bäst är att köra alla spel jag vill spela med kontroll via Steam. Testar först med steam input av och ser om spelet har native-stöd (faktiskt de flesta nya spel jag provat), annars slår jag på det helt enkelt. Har aldrig haft problem med dubbla inputs genom steam input, vilket inte var helt ovanligt med DS4Win (kan såklart vara ren slump med vilka spel jag körde) + att de ligger fint i Big Picture om man vill spela på TV.
Ang. BT vs USB så har jag inte märkt någon skillnad, men vet att det brukade sägas att DualShock 4 hade betydligt lägre latency över BT än genom USB.

Edit: Inser nu att detta inte riktigt besvarar någon av dina frågor. Emulatorers (Dolphin etc) input-conf brukar visa alla inputs rätt bra, inte sett någon annanstans. Haptics i DualSense vet jag inte hur man skulle testa utanför ett spel med stöd för det.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SCORPIUS:

Det gör det kanske inte?

Kanske missförstår men, det fungerar för ps5 kontroller också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det gör det kanske inte?

Kör själv med DualSenseX, som är nåt liknande som DS4Windows, fast bara för dualsense. Har DS4Windows installerat också, men har inte kört det på väldigt länge, visste inte att dom hade uppdaterat så att man kan köra dualsense också.

Permalänk
Medlem

Provade DualSenseX nu. Den som är gratis. Går att lira lite med den där. Inte provat i spel än.
Men det är något konstigt med programmet. Det vill uppdatera, så jag gör det. Men var gång jag startar programmet så vill den genomföra samma uppdatering igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Provade DualSenseX nu. Den som är gratis. Går att lira lite med den där. Inte provat i spel än.
Men det är något konstigt med programmet. Det vill uppdatera, så jag gör det. Men var gång jag startar programmet så vill den genomföra samma uppdatering igen.

Ja, jag har märkt av samma sak. Men jag använder bara DualSenseX (eller DS4Windows) när det inte funkar utan. Oftast så funkar det utan, i Steam iallafall.

Antar att man får vara glad att det funkar över huvud taget med PS kontroller på PC, men det är ju verkligen inte optimalt för det mesta. Oftast får man stå ut med xbox symboler i spelen och att flera av funktionerna inte funkar, men fler och fler nyare spel verkar iallafall få stöd för PS kontroller, vilket är ett steg i rätt riktning. Själv föredrar jag verkligen PS kontroller (med symmetriskt placerade analoga spakar) över xbox kontroller, så jag kommer envist att fortsätta använda dem, trots att det är lite krångligare.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Cyberpunk och Space Marine 2 med den nu och det är amazing.
Det känns verkligen när ens fordon byter växel och att känna Titus tunga steg ger fin inlevelse.
Rätt nice med att verkligen känna vapnen i avtryckaren. 😛

Det vore dock tacksamt att kunna ställa in kraften i effekterna i alla spel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har spelat Cyberpunk och Space Marine 2 med den nu och det är amazing.
Det känns verkligen när ens fordon byter växel och att känna Titus tunga steg ger fin inlevelse.
Rätt nice med att verkligen känna vapnen i avtryckaren. 😛

Det vore dock tacksamt att kunna ställa in kraften i effekterna i alla spel.

Kör du trådlöst eller med kabel för att nyttja dessa funktioner med tanke på avtryckaren osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Kör du trådlöst eller med kabel för att nyttja dessa funktioner med tanke på avtryckaren osv?

Hmm.. Minns inte. Nästa gång jag spelar ska jag tänka på att svara här.
Ibland har jag kabel i oavsett för jag varierar vad jag spelar. Tänker inte på vad som behövs då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Kabel är ett krav för att det ska fungera, då Sony har stängt av haptic feedback när man använder kontrollen trådlöst med något annat än ett PS5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kabel är ett krav för att det ska fungera, då Sony har stängt av haptic feedback när man använder kontrollen trådlöst med något annat än ett PS5.

Fungerade fint i ratchet and clank för mig trådlöst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Fungerade fint i ratchet and clank för mig trådlöst

Låter ju bra, jag undrar ifall det stämmer att om man spelar final fantasy 7 remake på pc ihop med en Xbox kontroll så fungerar inte skakfunktionen i kontrollen, hade varit kul om någon här på forumet som kan bekräfta detta om det stämmer? Isf får man ju ha två kontroller en från Sony och en från microsoft 😆 jag vill gärna att vibrationerna i kontrollen fungerar till alla spel som har dessa funktioner ihop med Xbox-kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Låter ju bra, jag undrar ifall det stämmer att om man spelar final fantasy 7 remake på pc ihop med en Xbox kontroll så fungerar inte skakfunktionen i kontrollen, hade varit kul om någon här på forumet som kan bekräfta detta om det stämmer? Isf får man ju ha två kontroller en från Sony och en från microsoft 😆 jag vill gärna att vibrationerna i kontrollen fungerar till alla spel som har dessa funktioner ihop med Xbox-kontrollen.

FF7 Remake funkar fint med 360 och nyare kontroller, allt funkar.
Har inte stött på något spel som har rumble som inte funkar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

FF7 Remake funkar fint med 360 och nyare kontroller, allt funkar.
Har inte stött på något spel som har rumble som inte funkar.

Skönt att höra, minns du om de har lagt in Xbox symboler till handkontrollen i ff7 remake eller är det Sonys symboler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Skönt att höra, minns du om de har lagt in Xbox symboler till handkontrollen i ff7 remake eller är det Sonys symboler?

Det har alltid funnits symboler för Xbox-kontroller. Tveksam till att det i princip har släppts några spel senaste 15 åren utan symboler för Xbox eftersom Xbox och Xinput har varit standard på Windows i jag-vet-inte-hur-länge. Jättemånga år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det har alltid funnits symboler för Xbox-kontroller. Tveksam till att det i princip har släppts några spel senaste 15 åren utan symboler för Xbox eftersom Xbox och Xinput har varit standard på Windows i jag-vet-inte-hur-länge. Jättemånga år.

Låter ju toppen, men om man har en ps5 kontroll som jag har just nu och om jag köper Forza så gissar jag på att jag inte kan få Sonys symboler till detta spel? Och kommer vibrationerna fungera till ps5 kontrollen? Sen kommer ju gears of war också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Låter ju toppen, men om man har en ps5 kontroll som jag har just nu och om jag köper Forza så gissar jag på att jag inte kan få Sonys symboler till detta spel? Och kommer vibrationerna fungera till ps5 kontrollen? Sen kommer ju gears of war också.

Mods kan du ofta hitta på www.nexusmods.com
Vibrationer funkar nästan alltid. Gör dom inte det så får du följande alternativ.

1. Lägg till spelet i steam om det inte redan är köpt där. Steam har inbyggt stöd för handkontroller.
2. DX4 https://ds4-windows.com/
3. DSX https://store.steampowered.com/app/1812620/DSX/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Mods kan du ofta hitta på www.nexusmods.com
Vibrationer funkar nästan alltid. Gör dom inte det så får du följande alternativ.

1. Lägg till spelet i steam om det inte redan är köpt där. Steam har inbyggt stöd för handkontroller.
2. DX4 https://ds4-windows.com/
3. DSX https://store.steampowered.com/app/1812620/DSX/

Nice, måste spana in dsx, är det värt att lägga pengarna på detta? Kan detta program göra så att Sonys symboler syns på tex Forza eller är det bara mods som gäller då isf från nexus som du skickade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Nice, måste spana in dsx, är det värt att lägga pengarna på detta? Kan detta program göra så att Sonys symboler syns på tex Forza eller är det bara mods som gäller då isf från nexus som du skickade?

Vet inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nya Oblivion har förresten stöd direkt i spelet och det är nice att känna slag/pilar mot skölden i L1 samt hur bågen spänns i L2 osv.

Visa signatur

Permalänk

Jag sålde min ds5 kontroll och köpte mig en Xbox kontroll istället, är faktiskt väldigt mer nöjd över denna än ds5, mycket mindre strul och mek nu och bättre räckvidd trådlöst 😃