Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Medlem

Ultrawide skärmar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Att tala med prylar känns inte helt 100, och sen som redan nämns touch screen i bilen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Självgående dammsugare

Permalänk
Medlem

Det mesta gällande automatisk backup och autosparfunktioner.
Datorn: Jag har sparat dokumentet
Jag: Var då?
Datorn: ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Det mesta fungerar förutom Siri, den vill jag inte använda.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

https://www.youtube.com/watch?v=5M_hmwBBPnc

Diskmaskin som kräver internet för att köra basala funktioner

Har Bosch tvättmaskin och torktumlare. Kan bara hålla med denna video. Har svurit hur mycket som helst över denna feature som är nästan omöjlig att använda.
Nästa vitvara ska vara dum som en sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Har Bosch tvättmaskin och torktumlare. Kan bara hålla med denna video. Har svurit hur mycket som helst över denna feature som är nästan omöjlig att använda.
Nästa vitvara ska vara dum som en sten.

Hade en kaffemaskin med bluetooth som inte räckte till sovrummet för att trycka ut en kaffe. Dessutom var man tvungen att trycka på power innan man kunde koppla den. -1 på den.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt, men undviker batterier/sladdladdade/trådlös laddning i regel.

Kabel är lite meckigt men underhållsfritt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Väntar nog med elbil tills jag är säker på att den inte brinner upp och att den klarar t&r till Göteborg (fr Stockholm)

Själv väntar jag med elbil tills jag har råd med ens en begagnad. Jag tippar på 20-30 år till kanske, med min nuvarande ekonomiska situation...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

"Smarta" saker, röststyrning, ansiktsigenkänning, fingeravtryck och liknande. Sedan avskyr jag elbilar och kommer tvärvägra så länge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Styr med timer, inställd på när det är dags att vakna

Finns det någon modell för glasögon? Som stänger sig när det syns något man inte vill se?

Permalänk
Medlem

El mopeder.. Skit som går sönder snabbt och är dyrt.
Microsoft konton är jag riktigt anti.

Touch på hörlurar... Jag gillar mina apple pod max, som har en snurr knapp som volyme knapp. +10 till Apple som har tänkt utanför boxen. Hade en toshiba laptop som hade vanlig snurr som volyme knapp.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Röststyrda saker kommer jag nog aldrig använda mig utav. Inte heller ansiktsigenkänning för att låsa upp telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Är det så kinkigt kan man ju lika gärna stoppa i en sladd. Laddar både snabbare och med mindre värmeutveckling/förlust. Jag är dessutom extremt seg på morgonen, krävs det ett extra steg för att jag glömt ladda mobilen så kommer jag 3/10 att göra fel. Laddporten är dessutom speccad till ~10k kontakteringar (USBC, micro-USB), så tror inte att den kommer vara det första som ger sig.

Jag har inte upplevt det som något större problem att placera telefonen bra när man väl lärt sig hur den ligger bäst. Men jo, vi har 100% apple (airpods och olika iphones i familjen) så det kanske är annorlunda med andra märken. Med magsafe (som jag också har på en av laddarna) behöver man inte tänka på placeringen, den korrigerar sig själv till rätt position. Visserligen är det mindre effektivt än kabel, men om man tänker elkostnad rör det sig nog om en bråkdel av fyra-fem kronor om året Så länge telefonen placeras någorlunda rätt blir den inte heller speciellt varm.

På min tidigare iphone SE, innan trådlös laddning, var det största problemet att det kom in fickludd och smuts i kontakten som gjorde att den började glappa efter ett tag och krävde regelbunden rengöring. Det är skönt att slippa.

Jag vet inte hur noggrant batteri-hälsan rapporteras på iphone, men jag vet hur bra den funkar i praktiken och än så länge är det inga problem. Så det verkar inte som att trådlös laddning har haft några praktiskt negativa konsekvenser för batterihälsan i mitt fall.

Permalänk
Medlem

RGB belysning, iOS, mac i största allmänhet, "AI telefoner", "AI laptops", "Internet of things", "smarta frysar", "smarta kylar", stavmixers, tassimo, internetabonnemang för >300 kr för >250 Mb/s, allt annat jag inte använder som säljare vill kränga för mer pengar per månad.

Helst inte microsofts usla skrivbordssvit heller med windows media player som vill sälja "HEVC avkodning"...
Samt deras bildvisningsprogram som aldrig funkar bättre än t ex nomacs (har inget med mac eller apple att göra).

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skärmar inne på snabbmatsställen.
När mcdonalds slutar ta muntliga beställningar så är det sista gången jag äter där.

Skärmar gör att det går snabbare när det är mycket folk. Jag ratar hellre McDonald's pga att matkvaliteten är under all kritik.

Permalänk
Medlem

Elsparkcykel

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Sociala medier. Är orsaken till så mycket fel i dagens samhälle idag. Urholkandet av sociala relationer, normer och traditioner. Och så mycket idioti skapat av folk som bara vill ha uppmärksamhet - förut delegerat till sociala kompisgänget, idag hela världen.

Traditioner och sätt att umgås borta för alltid, allt för lite uppmärksamhet på nätet. Visst, sociala medier har hjälp släkt att hitta varandra etc, men i det stora hela så är det skadligt för samhället.

Permalänk
Medlem

Prylar som har batteri/är trådlösa helt om i onödan, exempelvis möss och tangentbord. Det lägger bara till nya felkällor helt i onödan.

Samma sak med alla olika smarta hem-produkter, även där känns det som om man lägger till nya felkällor utan större nytta.

Elbilar. Än så länge. Dels för att jag vill ha något som ger 60+ mil körning på två minuters tankning, men främst för att tekniken är så pass ny att ny att jag undrar vad som händer med andrandsvärdet över tid. (Räknar med att konverteras någon gång det kommande decenniet.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Allt som berör smarta hem och klockor.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Våga vägra vägra. Jag är sjukt nyfiken. Som gammal surgubbe måste man akta sig för allt konservativt, det krymper hjärnan. Men visst hatar jag också touch på spisen, i bilen, ja överallt, likaså trådlöst, trådat när det går men jag skulle aldrig vägra något. Kommer nog inte köpa något VR-Headset men det är nog mest för att jag inte riktigt ser kostnadsmotivering samt att jag lätt blir åksjuk och har kraftigt synfel som inte linser fungerar på.

Permalänk
Medlem

Smart klockor, behöver ju laddas lika ofta som gamla klockor behöver snurras igång. nej tack, mina klockor behöver bara nytt batteri en gång om året, om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Surfplattor! Jag tycker bara själva designfilosofin att: "Låt oss skippa tb helt & hållet, det duger utmärkt att skriva på bara skärmen. Stöd? Äsch, folk kan sitta och hålla i den hela tiden, eller köpa till något flimsigt extra-stöd.", är misslyckad.

Touchskärm & liten formfaktor 8"-12", är jag helt positiv till men jag vill ha hela rasket fastkopplat med ett tangentbord för tusan.

Du är ju perfekt mågrupp för Asus Transformer när de var en trend. I dagsläget får man väl leta efter en GPD eller något tror jag dock om du vill ha liten skärm och tangentbord.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Allt som kräver en app, ett moln-konto och prenumeration (månadskostnad) för att fungera.
Som med diskmaskinen någon nämnde tidigare.
Jag undviken även saker som är trådlöst. De enda trådlösa sakerna jag har nu är mobilen.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vägrar också 12VHPWR, men det är mest för att mitt nätaggregat inte har det just nu.

Var också skeptisk, men funkar faktiskt bra. Min matar 600W utan problem. Men se för fasen till att trycka den rejält i botten. Den borde ju vara konstruerad med nån typ av hävstångsarm som man trycker den på plats med, för den går supertrögt att få i. Men väl inne efter att ha tagit i för kung och fosterland så funkar det.

Permalänk
Medlem

röststyrning på telefonen. helt meningslöst

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Elektriskt driven bil

Permalänk
Medlem

Elbilar. Känner mig skeptisk. Fortfarande.
Jo, jag vet att det funkar. Men infrastrukturen fattas. När det finns laddställen som man inte behöver planera för och leta efter och man kan ladda på åtminstone en kvart. Och bilarna inte kostar en arm och ett ben. Och batterierna kommer i den där nästa generationen som utovats om och om igen. Och när jag åker till fjällen att inte behöva stå en en kilometerlång kö och vänta på min tur. Då. Då ska jag konvertera.

Permalänk
Medlem

Smarta prylar, men bara när man redan har fungerande saker.

Ska man köpa nytt som ersättning för något trasigt kan det vara en annan femma.

Har inte riktigt förstått charmen med att bränna tusentals kronor bara för att kunna sätta en viss nyans på ljuset/värme eller att slå av/på från en app.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyaz:

Hade en kaffemaskin med bluetooth som inte räckte till sovrummet för att trycka ut en kaffe. Dessutom var man tvungen att trycka på power innan man kunde koppla den. -1 på den.

Har en delonghi espressomaskin (helautomatisk) med denna funktion och så klart tillhörande app, och jag fattar helt ärligt inte syftet...
Sure att jag kan sätta på maskinen och brygga mig en kopp, men såvida jag inte vill dricka ur samma mugg som som den obligatoriska sköljningen samling vatten hamnar i, så måste jag ju ändå masa mig bort till maskinen och byta till den mugg jag vill dricka ur. To be fair, jag ser inget negativt i att maskinen sköljer vid varje uppstart samt avstängning. Min fd icke smarta maskin från just Delonhgi gjorde samma sak, och använder bara ett vanligt dricksglas för ändamålet. Hade det inte varit någon sköljning så hade man ju kunnat levt ett bekvämt och inrutat liv med kaffekoppen ståendes på rätt ställe och bara kunna startat maskinen från sängen för att brygga sig en delicious cup of joe. Men i verkligheten är det betydligt enklare och snabbare att göra det utan appen alla gånger, du kan personifiera dina drycker och anpassa dom i själva maskinen precis som i appen.

Har använt skräpet till app högst ett 10-tal gånger på dom 1½ år jag haft maskinen, då av ren nyfikenhet. Blir lika förvånad varenda gång över hur onödig den är. Inte svårbegriplig eller lack of features, men jag fattar bara inte vad den tillför och i vilket sammanhang är det enklare med en app istället för att använda maskinen som vanligt istället? Och just ja, glömde den lilla detaljen att den varje gång appen startas måste ansluta till maskinen. Detta tar upp emot över 30s varje gång, vid det laget har jag nästan hunnit diska en kopp eller nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X