Kommer RTX 5090 få problem med bara en 12VHPWR-kontakt?

Permalänk
Viking
Skrivet av landahl:

Smälte hans kablar? Använde han orginalkablar ? Det är populärt att va negativ mot stora företag för att få så många tittare som möjlgt.

Om det är ett problem så lär det inte dröja länge förrän alla stora kanaler på youtube tar upp det. Vi behöver nog i så fall inte vänta länge förrän det kommer drösvis med rapporter om smälta kablar.

Hans kablar hade garanterat smält om han lät datorn stå på, ja.

Och ja, han använde orginalkabeln från Corsair.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Finns inga bevis för det än, om så vore fallet så skulle tex Gamers Nexus med flera ta upp det.

Han kunde mäta en extremt stor skillnad i ström mellan kablarna och såg temperaturer som var högre än vad de är speccade för, det är inte normalt och kan lätt förklara varför problemet med smältande kablar kan uppstå. Att kalla det för "inga bevis" är absurt, det tar tid för mer undersökningar att hända och den videon är väldigt ny så självklart kommer vi se mer att börja undersöka detta.

Kabeln smälte inte för han under videon men det är INTE förväntat beteende som KAN resultera i smält kabel om beteendet blir värre än i det korta testet han körde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Han använde bättre kablar än orginalkablar

Smälte kablarna?

Permalänk
Medlem

Har det ändrats något i från moderkortets sida, jag hittar inget, förutom att 75w levereras från pcie, vilket verkar ignoreras av alla som "räknar" på hur mycket ström som går igenom kabeln?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Smälte kablarna?

Det stämmer - både på gpu och psu sidan. Spelar ingen roll vilken kabel du har. Minst 575w+ i load över 1 kabel är minst 575w+ i load oavsett vad Nvidia eller någon kabeltillverkare säger.

När du spelar kommer det konstant vara 100-200 grader kring kontaktuttagen flera timmar i streck. Det påverkar quality of life på nätagget och graffikortet eftersom det är elektronik och plast. Under de temperaturerna kommer kablar att smälta och delar att gå sönder.

Det finns inte någon respekt för att 600w är 600w - detta är inte ett grafikkort för spel i långa sessioner. Det borde vara tydliga varningar från alla parter på detta - nvidia, nätaggregatstillverkare, 3e partstillverkare, kabeltillverkare etc.

Lösningen är väldigt enkel - sätt dubbla uttag och 300w på varsin kabel så är värmen väldigt enkelt att hantera och man kan med gott samvete marknadsföra det som ett grafikkort för spel. Helt otroligt att man snålar på det på ett 35000kroners grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det stämmer - både på gpu och psu sidan. Spelar ingen roll vilken kabel du har. Minst 575w+ i load över 1 kabel är minst 575w+ i load oavsett vad Nvidia eller någon kabeltillverkare säger.

När du spelar kommer det konstant vara 100-200 grader kring kontaktuttagen flera timmar i streck. Det påverkar quality of life på nätagget och graffikortet eftersom det är elektronik och plast. Under de temperaturerna kommer kablar att smälta och delar att gå sönder.

Det finns inte någon respekt för att 600w är 600w - detta är inte ett grafikkort för spel i långa sessioner. Det borde vara tydliga varningar från alla parter på detta - nvidia, nätaggregatstillverkare, 3e partstillverkare, kabeltillverkare etc.

Lösningen är väldigt enkel - sätt dubbla uttag och 300w på varsin kabel så är värmen väldigt enkelt att hantera och man kan med gott samvete marknadsföra det som ett grafikkort för spel. Helt otroligt att man snålar på det på ett 35000kroners grafikkort

Får se lite längre fram om detta är ett problem. Om jag skaffar ett 5090 så kommer jag spela dom flesta spel med låst 60 fps vilket drar betydligt mindre ström.

Permalänk
Medlem

Dom har även testat mäta belastningen på dom individuella stuften i kontakten, på FE modellen diffade det enormt mellan dom olika stiften.

Under testet pumpade den 22A på ett enda stift, som i sig är rateat för max 9A. Mer än dubbla lasten över specifikationerna. Inte undra på att det smälter när lasten inte fördelas jämt över alla stiften heller.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Philips Evnia 32" 4k OLED 240hz
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • Focusrite Solo 4G • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Finns inga bevis för det än, om så vore fallet så skulle tex Gamers Nexus med flera ta upp det.

Buildzoid har redan pekat ut roten till problemet; nVidia har på 4090 och 5090 tagit bort de kretsar som på tidigare kort övervakade och balanserade lasten på de olika kablarna som kopplas i kontakten.
Det mindre en fråga om de kommer smälta som när de kommer smälta

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Buildzoid har redan pekat ut roten till problemet; nVidia har på 4090 och 5090 tagit bort de kretsar som på tidigare kort övervakade och balanserade lasten på de olika kablarna som kopplas i kontakten.
Det mindre en fråga om de kommer smälta som när de kommer smälta

Du menar att nvidias ingenjörer inte vet vad dom gör? Dom kanske skulle anställa någon ur detta forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du menar att nvidias ingenjörer inte vet vad dom gör? Dom kanske skulle anställa någon ur detta forumet.

Nä, men kanske buildzoid

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Inga nya fall som har kommit upp med smälta kontakter? Kanske problemet var överdrivet ändå som jag misstänkte från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inga nya fall som har kommit upp med smälta kontakter? Kanske problemet var överdrivet ändå som jag misstänkte från början.

Detta postades idag, tycker snarare att det verkar vara ett löpande problem med 5090 och 4090

Skrivet av Teknik:

Investigating and Fixing a Viewers Burned 12VHPWR Connector
https://www.youtube.com/watch?v=h3ivZpr-QLs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Detta postades idag, tycker snarare att det verkar vara ett löpande problem med 5090 och 4090

Löpande problem? Är det med 3.1 psu och orginalkablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ja, alltså det vet jag ingenting om, tycker mig bara ha hört/sett att de som reparerar gpuer säga att det löpande kommer in kort med smält kontakt.

3.1 psu och orginalkablar har ju ingen lösning på problemet med att matningen inte är balanserad till kortet, så jag misstänker att de också förekommer bland de drabbade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det enda den nya "standarden" gjorde var att risken för användarfel gått ner, alltså att du inte trycker in kontakten tillräckligt. Det finns flertal exempel av folk som utan tvekan har satt i kabeln korrekt och det var inga tydliga fel.

Det är ett problem med designen överlag, det går så mycket ström över kablarna så det räcker att det blir lite obalans mellan ledarna sen kan de gå för varma och då får man smält kabel. Det betyder så klart inte att alla kommer få problem utan snarare att det finns en risk för alla att få problem oavsett om du har original kablar eller inte.

Detta var också en risk som fanns på tidigare 8 pins kontakter men skillnaden är att de har Mycket högre säkerhets marginal i deras design plus hur mycket ström som kan dras genom en sån kabel är mycket mer begränsad, det finns dock exempel på smälta kablar där med men det är väldigt få i jämförelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller bort att varje gång man öppnar datorn och rör en 12VHPWR kabel så KOMMER resistansen att förändras.
Tex så är det inte direkt ovanligt att kabeln ligger/trycks imot chassits sida så detta kan gälla även om man bara öppnar sidan och INTE fysiskt rör kabeln.
Är även ganska troligt att kabeln kan röra sig lite vid flytt av chassit då dom flesta flexar lite.

Lägg sedan till att med tiden så kan resistansen förändras med pga oxid/skit/osv så för dom som byter grafikkort med 5-10års mellanrum kan detta spela en ganska stor roll.

Och tack vare att det är så hög ström=Ampere som går igenom dessa kablar så handlar det om väldigt liten resistans förändring mellan perfekt fördelning mellan kablarna heller smälta kablar.

Ett exempel är som jag har det byter gpu mellan 5-8 års mellanrum men kan bli längre nu när dom är så frb dyra.
Jag har även datorn i hallen (enda stället som är strax under 5m och inte 20+ till blyarsle parkeringen där den kan låta en del och jag knappt hör den alls) 50cm från skithuset/badrum så det är ju inte otänkbart att det är lite högre luftfuktighet där då do då som kan leda till oxidering av kontakter fortare än normalt.
Har dock inte sett några synliga tecken på det på 10-11år då den stått där men jag är ganska säker på att det har lett till en resistans ökning även om man ej sett nån oxid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis mitt 2.5 år gamla 4090 OC mot ett 5090.

Jag kollade mycket i början på 4090:t, att det såg bra ut och att kontakten inte blev varm.(jag hade dragit kablarna så att det inte bröt i kontakten.)
Kontakten är som ny efter 2.5 år. Har förövrigt i princip inte tagit loss den delen mot kortet tidigare.

Kommer givetvis kolla med 5090 på samma sätt i början. Några timmars microsoft flightsim och 30 minuter DCS var då inget som helst problem.
Blir inte märkbart varmare än från 4090:t

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis lite tester, precis som förra gången ville jag veta att det inte är ett problem. Förra gången kollade jag temp rätt ofta i början tills jag såg att det inte var ett problem.

Här har jag kört 3DMark stresstest i ~10 minuter och tempen på utsidan av kontakten har stabiliserat sig till 47.7-47-8C.
På kretskortet sitter två lödpunkter som man inte kan hålla fingret på speciellt länge, har inte mätt temperaturen men det ligger på mer än 80C men mindre än 90C bedömt. Det är mer eller mindre exakt lika som med mitt 4090 där kontakten på 4090:t ser ut som ny efter 2.5 år och detsamma gäller kontakten på 4:1 sladden.
Kortet jag har är ett ASUS RTX5090 Astal OC, i OC:mode men inte mer överklockat än så.

Jag är med andra ord inte speciellt oroligt för 12VHPWR-kontakten på 5090 heller.

BTW ser det ut som helt perfekt fördelning av strömmen på stiften i 12VHVPWR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Passar på att tipsa om detta som jag hittade när jag testade lite:

Asus GPU tweak har stöd för att varna för problem med kontakten (dock bara för Asus ROG Matrix och Astral kort).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

BTW ser det ut som helt perfekt fördelning av strömmen på stiften i 12VHVPWR.

Skönt att du kan känna dig säker med din sladd/kontakt då, en mindre sak att oroa sig över!

Det suger dock att det ens ska behöva vara en oro för folk, majoriteten har inte kunskaperna eller utrustningen att faktiskt kolla något sånt själva dock utan deras enda varning är när det börjar lukta bränt plast om något går fel.

Speciellt då det är något som verkar kunna utvecklas över tiden utan att man själv rört kontakten, det är rätt oklart exakt vad som faktiskt orsakar det när kablarna börjar dra olika mycket ström när användarfel utan tvekan är uteslutet redan. Jayztwocents gjorde ju ett test där han mätte strömmens ojämnhet efter att dra ut och sätta i kabeln många gånger och intressant nog verkade det bli MER stabilt desto fler gånger han pluggade i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut under spelande med hyffsad belastning:
Relativt jämnt fördelat. Snitt ~8A, så 8x6x12 = 576W?

Visa signatur