Vinn nätagg från Seasonic

Hackare skipar rättvisa – avslöjar bostadsbedragare

Permalänk
Melding Plague

Hackare skipar rättvisa – avslöjar bostadsbedragare

Alla prenumerationer som människor lurats till att betala är avslutade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken insats hackern gjort, och dessutom avslutat allas prenumerationer

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Hahaha, underbart!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Hjälte

Permalänk

MVP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

DET ÄR ROBIN HOOD JAG VILL HA!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt!

Mer sånt här!

Allmän varning till bedragare: förr eller senare retar ni upp fel person.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Årets insats! Hoppas polisen tar tag i detta och att bedragaren tvingas betala tillbaka varje krona.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fantastiskt!

Mer sånt här!

Allmän varning till bedragare: förr eller senare retar ni upp fel person.

*Rätt person

Permalänk
Medlem

Vore lustigt om hemsidornas skapare väljer att polisanmäla

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Grymt gjort av hackaren. Sånt här gillas!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Vore lustigt om hemsidornas skapare väljer att polisanmäla

Nä, det vore väldigt lustigt om de inte gjorde det... De har antagligen inte gjort något olagligt själva, det står säkert nånstans i det finstilta att man signar upp sig på månadsbetalning.

Permalänk
Medlem

Finns en sajt till som borde granskas och eventuellt stängas ned och det är Bostadslistan. Har haft med de och göra och är allt annat än nöjd med dem.
Fick ett samtal av en okänd person som ville komma och titta på bostaden jag bor i. Saken är bara det att jag hyr bostaden av det kommunala bostadsbolaget. Kollar på deras hemsida och mycket riktigt ligger samma annons som jag kollade på när anmälde intresse. Samtalet kom cirka ett år efter det att jag flyttade in, så annonsen var sedan länge borttagen hos hyresvärden.
Det lustiga var att annonsen hos bostadslistan var verifierad. Kontaktade hyresvärden om detta samt även bostadslistan och fick ett väldigt krystat svar om hur en hyreslägenhet som inte finns till uthyrning kan finnas hos dem, samt hur den kan vara verifierad. Fick till svar att annonsen nu är borttagen samt att verifiering innebär att varje annons geografiska placering och tillgänglighet bekräftas.
Om de har blivit bättre har jag ingen aning om men de borde finnas kvar på trustpilot.

Kollade några fler annonser jag hittade några dagar senare och visste att de vara falska, då de tillhör det kommunala bostadsbolaget och ej fanns för uthyrning där.

Så var uppmärksam på detta bolag och dess annonser eftersom de kräver betalt för att kunna få kontaktuppgifter till den som hyr ut bostaden.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Årets insats! Hoppas polisen tar tag i detta och att bedragaren tvingas betala tillbaka varje krona.

Fast detta är Sverige så jag skulle inte vli förvånad om de jagar hackaren och sätter dit honom för dataintrång..

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Fast detta är Sverige så jag skulle inte vli förvånad om de jagar hackaren och sätter dit honom för dataintrång..

Han är ju en "snäll" hackare som gjort en god gärning!
Lite som denna: Snäll hackare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Han skulle åka dit oavsett vilket land det handlar om, Dataintrång är olagligt typ överallt. Oavsett vad man har för motiv eller moralisk grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, det vore väldigt lustigt om de inte gjorde det... De har antagligen inte gjort något olagligt själva, det står säkert nånstans i det finstilta att man signar upp sig på månadsbetalning.

Just nu står det direkt på knappen man signar upp på att det är 5kr provperiod på 2 dagar därefter 495kr/månaden, men det kanske är något som lades till efter allt det här.

Hackern påstår att det finns annat fuffens på hans nordea-konto så vem vet det kanske blir en Al Capone och han åker dit för skattefusk.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det är OK att ha dessa skitavtal rent lagligt. Har det stått att du ingår i ett avtal så är du körd, även i det finstilta. (rätta mig gärna om jag har fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han skulle åka dit oavsett vilket land det handlar om, Dataintrång är olagligt typ överallt. Oavsett vad man har för motiv eller moralisk grund.

True. Men sedan finns det exempel i historien på där folk har åkt i fängelse men i efterhand visade det sig att det personen gjorde var rätt.

Skrivet av waghead:

Jag vill minnas att det är OK att ha dessa skitavtal rent lagligt. Har det stått att du ingår i ett avtal så är du körd, även i det finstilta. (rätta mig gärna om jag har fel)

Så är det.

Företagare brukar få ut någon "uppdaterad" version av telefonkatalogen. Givetvis är detta en blek kopia av den officiella katalog 📇 en. Men när de väl skriver på sitter de fast.

De sitter fast eftersom man anser att en företagare - rent lagtekniskt - har lika mycket advokater som Volvo eller IKEA, trots att det är T-shirt 👕 logo-tryckar-Nisse bredvid den lokala pizzerian som och omsätter mindre än vad IKEA och Volvo gör...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Hackaren åker dit och scammaren går fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Från artikeln: "Personerna bakom sajterna har använt sig av stulna annonser från andra plattformar"

Låter som bedrägeri.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ibland är vigilantes precis det som behövs!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Härligt med en digital Robin Hood. Jag har en känsla av att den här nyheten kommer leta sig ut i riksmedia – lite som när Uppdrag granskning kunde publicera avlyssnade samtal från sådana som lurade äldre på pengar."

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som journalist på tidningen Hem & Hyra, hade varit sjukt kul att få intervjua den här hackaren, det är ingen som råkar veta vem det är? (Fattar att det inte är aktuellt att gå ut med namn och bild i tidningen direkt, men ett alias eller någon kontaktväg?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Jag jobbar som journalist på tidningen Hem & Hyra, hade varit sjukt kul att få intervjua den här hackaren, det är ingen som råkar veta vem det är? (Fattar att det inte är aktuellt att gå ut med namn och bild i tidningen direkt, men ett alias eller någon kontaktväg?)

Enligt länken till Reddit så heter hackaren:Haxxorman. Huruvida det är korrekt information eller ej, kan jag inte svara på då jag bara läste igenom kommentarerna på Reddit

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Säkert ett tufft morgonmöte på beachen i Alanya när man ser att intäkterna över natt har sjunkit med 100%.

Permalänk
Medlem

Samma sak med t.ex hemio (hemio.se) inget bolagsnamn på sajten endast en box adress

Förmodligen någon som samlar in pengar i utlandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Just nu står det direkt på knappen man signar upp på att det är 5kr provperiod på 2 dagar därefter 495kr/månaden

495kr är valt med precision, för ARN tar sig bara an ärenden på 500kr eller mer. Så troligtvis vägrar de ångerrätt (14 dagar för distansköp) för den som försöker.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir snickerboa för Emil. Förgrömmade unge!