stänga av kylskåp, hur länge klarar sig maten?

Permalänk

stänga av kylskåp, hur länge klarar sig maten?

Hej ska avfrosta frysen i vår kombinerade kyl och frys i en lägenhet, och tyvärr kan jag inte bara enbart stänga av frysen utan måste stänga av hela enheten...

till min fråga då; Om jag stänger av ett kylskåp där tempen är +5 grader, klarar sig maten i 2 timmar då, tänker på öppnade produkter såsom: smör, mjölk, grädde.

För det är den tiden jag behöver på mig för att frosten i frysen ska tina innan jag kan sätta på hela enheten igen.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Hej ska avfrosta frysen i vår kombinerade kyl och frys i en lägenhet, och tyvärr kan jag inte bara enbart stänga av frysen utan måste stänga av hela enheten...

till min fråga då; Om jag stänger av ett kylskåp där tempen är +5 grader, klarar sig maten i 2 timmar då, tänker på öppnade produkter såsom: smör, mjölk, grädde.

För det är den tiden jag behöver på mig för att frosten i frysen ska tina innan jag kan sätta på hela enheten igen.

Det ska inte vara några problem. Om du inte öppnar kylskåpsdörren kommer den klara ganska länge innan det blir för varmt.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

jo jag tänker så också, de bör väl klara 2 timmar ganska lätt tycker man. Ja menar man kan ju ställa ut smör o grädde i + 20 grader i nån halvtimme utan att de ska påverka, då borde ju 2 timmar inne i kylskåp med utgångs temp +5 grader vara minst lika ok

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Två timmar spelar ingen roll alls så länge du håller kylen stängd. Den klarar sig säkert åtminstone någonstans 6-12 timmar.

Permalänk
Medlem

Två timmar är hur lugnt som helst. Vill du vara extra säker kan du ju frysa vatten i två 1,5 liters petflaskor som du ställer in i kylen medans du frostar av. Vi hade ett 8-timmars planerat elavbrott och då ställde jag in tre st 1,5 liters med fruset vatten och det höll tempen väldigt bra under hela tiden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Två timmar, känns onödigt att en avfrostning tar så lång tid. Brukar kunna lösas mycket snabbare om man använder hett vatten och smälter av isen med (bara att ha en bytta hett vatten stående i frysen hjälper mycket eller hälla direkt på isen om man har riktigt brottom/är otålig), finns en risk att det blir lite söligt dock.
Men om det är 5cm ispansar på grund av man inte gjort det på länge så kan det ta riktigt lång tid.

Appropå kylvarorna så kan du ju trycka in så mycket som möjligt från frysen för att hålla kylan i kylen om du är orolig.
Intressant att du bara är orolig för kylvarorna, hur är det med grejerna i frysen? Eller har du planerat det länge så det är tomt i den?

Permalänk
Medlem

Ställ in kylen på en mer korrekt kyla på +3 grader istället för +5 så gör du mer rätt och dessutom håller allt längre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

frysen kommer vara tom från mat när jag ska frosta av, har gjort de ett par ggr innan så vet att de tar exakt 2 timmar innan strömmen kommer på igen.

OK, då vet jag att 2 timmar är inga problem med kylvarorna, för säkerhets skull så sätter jag kylen på +3grader innan, så bättre utgångsläge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med om det som sägs, bra plan så:
-Sänk tempen före.
-Ha kylklabbar/något fruset.
-Öppna inte kylen under tiden.

Då ska det inte vara något problem alls, ens under betydligt längre tid än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Mjölkens smak kommer förändras inom 2 timmar i rumstemperatur (blir mer som de med mer pastöriserade) men klarar sig absolut. Smör är inga problem även i flera veckor. Men irrelevant när du inte ska ta ut dem ur kylen, de hinner inte ens bli så varma alls, igenting förändras märkbart.

Permalänk

låter nice, skönt o slippa oroa sig då, ja kör på då, tack alla....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Två timmar, känns onödigt att en avfrostning tar så lång tid. Brukar kunna lösas mycket snabbare om man använder hett vatten och smälter av isen med (bara att ha en bytta hett vatten stående i frysen hjälper mycket eller hälla direkt på isen om man har riktigt brottom/är otålig), finns en risk att det blir lite söligt dock.
Men om det är 5cm ispansar på grund av man inte gjort det på länge så kan det ta riktigt lång tid.

Appropå kylvarorna så kan du ju trycka in så mycket som möjligt från frysen för att hålla kylan i kylen om du är orolig.
Intressant att du bara är orolig för kylvarorna, hur är det med grejerna i frysen? Eller har du planerat det länge så det är tomt i den?

Nu har jag en självavfrostande, men förr höll jag på med byttor, men sedan fick jag en snilleblixt. Jag tog en kupévärmare och ställde en bit ifrån (så att det inte droppar/sprätter vatten på den) och lade under den lagom så att luften blåste in i frysen. Här får man förstås se upp så att man inte kör för varmt. Mycket av effekten är att man får luften att cirkulera också, för annars står det ju still kall luft i frysen även fast dörren står öppen. Allt i den är ju kallt inkl. isen man vill bli av med. Går bra mycket snabbare än att hålla på med byttor med varmvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu har jag en självavfrostande, men förr höll jag på med byttor, men sedan fick jag en snilleblixt.

I min ungdom fick jag för mig att frosta av kylen (med frysfack).
Ställde in kastruller, riggade upp en hårtork, tillsist började jag hacka i den grova isen också.
Det var då jag upptäckte att kylslingorna till frysen går i/under gallret där isen satt.
Det pös i ett antal sekunder.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället