Asus visar upp BTF-moderkort för AM5

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp BTF-moderkort för AM5

Tidigare endast tillgänglig för Intel-processorer, men nu kommer TUF Gaming B850-BTF WiFi W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut det vita moderkortet. 600 watt från moderkortet är inte dåligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir standard. Blir en dyr övergång för en del, eller så måste dremeln fram för att ge chassit en omgång
Värt det tycker jag. Så mycket smidigare att arbeta med sladdar på baksidan när chassit är gjort för det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Idén är riktigt bra. Men det behöver bli en standard innan jag ens får tanken att köpa det.

Permalänk
Medlem

Perfekt om man köper hela riggen på en gång, men nu är ju själva grejen med DIY PC att man köper en del i taget så det här kommer att vara inkompatiibelt för många en lång tid framöver, men kan ju se snyggt ut för dom med grav OCD

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Perfekt om man köper hela riggen på en gång, men nu är ju själva grejen med DIY PC att man köper en del i taget så det här kommer att vara inkompatiibelt för många en lång tid framöver, men kan ju se snyggt ut för dom med grav OCD

Största problemet är att de närsomhelst kan byta till ett annat sätt att leverera strömmen och plötsligt är ditt moderkort inkompatibel med nästa generation GPU. Eller vice-versa.

Permalänk
Medlem

Dom tar bra betalt för att flytta några kontakter till baksidan.
Nånting man borde kunna göra själv med en bra lödkolv och stifta om kontakterna.

Men att driva GPU'n via moderkortet är ju bara vansinne.

Permalänk
Medlem

Problemet är att man då köper moderkort och grafikkort i par, svårt att sälja specialkort begagnat. Då vill det alltså till att någon annan vill ha exakt samma combo som du valde…

Samma problem med reservdelar om 5 år när något pajar

Nej, verkligen inget för mig

Permalänk
Medlem

Asus har hållt BTF exklusivt till Intel under lång tid (förmodligen betalar Intel för det), och nu erbjuder man till slut en budgetmodell för AMD. Räcker inte, erbjud X870 med USB4, och svart färg.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se nån omarbetning på grafikkortens placering så de kunde dra in sval luft från rummet på ett mer direkt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att kablarna är ett problem och tycker att denna ide är dålig. Jag vill inte ha ett 5cm+ bredare chassi bara för att få kontakterna på baksidan. Hoppas inte alla moderkort blir så här.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Mack4285:

Asus har hållt BTF exklusivt till Intel under lång tid (förmodligen betalar Intel för det), och nu erbjuder man till slut en budgetmodell för AMD. Räcker inte, erbjud X870 med USB4, och svart färg.

Budget är väl att ta i...

I vilket fall som, det är extremt bra att man satsar på BTF i mellansegmentet. Här kan man nå betydligt fler konsumenter, och en vacker dag (förhoppningsvis) nå kritisk massa och BTF blir standard.

Permalänk
Medlem

Hade absolut inte köpt BTF i dagsläget.
Möjligt det bara försvinner helt flux och du har delar som kommer bli sjukt svårsålda i 2a hand eller blir inkompatibla med framtida standarder osv.

Nej jag håller mig till beprövade saker tills. Blir det en standard där alla tillverkare osv anammar det så då kanske det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Möjligt det bara försvinner helt flux och du har delar som kommer bli sjukt svårsålda i 2a hand eller blir inkompatibla med framtida standarder osv.

Nej jag håller mig till beprövade saker tills. Blir det en standard där alla tillverkare osv anammar det så då kanske det är värt.

Du har helt rätt, men detta lär väl bara växa vidare. Vilken dator entusiast/byggare vill inte ha detta? Även om man inte är bekymrad över hur insidan ser ut så ger det ju bättre luftflöde, potentiellt kortare kablar från nätagg (mindre resistans) osv. Bara bra saker.

Finns säkert baksidor med det hela också (pun intended), men det är ju i grunden en bra idé.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vi har ju haft tidigare trådar som dryftat för- och nackdelar med att lägga rena matningsspänningar till externa komponenter på moderkorten. Frågan är om det är så klokt då jag sätt flera genomslag där det blivit kortslutning mellan planen med centimeterstora hål som resultat, visserligen för länge sedan, kanske är kvaliteten bättre nuförtiden? Snyggast hade förmodligen varit att skapa ett "stamnät" i chassit för fläktar, diskar och moderkortet, men det blir nog för dyrt med alla kontakter som bara sitter där som i ett hem, dessutom med ny standard som följd då PWM- och sense-signalerna i alla fall måste gå från moderkortet.

Sen har vi ju även 12VO standarden som tydligen går framåt, så är det någon som vet hur tanken ser ut framöver? Är detta två olika standarder som måste slås ihop, eller är det fortfarande två separata spår (12VO för enbart OEM-byggare?)

En tanke om de skall genomföra detta, öka i så fall direkt till 20-24-48 volt för grafikkortet!

Kanske har vi en framtid framför oss där det kommer så mycket förändringar kring varje generation att även chassit måste bytas när du köper nytt moderkort? (Den utvecklingen har ju drivits av USB-portarna 2.0 -> 3.0 -> C och till viss del RGB-standarder) Är det ett pris vi vill betala för att få bort några kablar som diskret syns vid moderkortskanten?

Permalänk
Medlem

Problemet med BTF är ju uppgradering och andrahandsvärde.
Hade mycket hellre sett en standard (förstås) eller en lösning där man hade kunnat använda ASUS lösning eller vanliga kontakten.

En annan ide (Som jag verkligen INTE förstår man kört från första början) hade varit att bara flytta kontakten till andra sidan av grafikkortet, (dvs på samma sida moderkortet sitter) och satt kontakten precis efter där moderkortet slutar.
Du blir ju ändå inte av med 12pin kontakten på ASUS lösning. Man måste ju ändå koppla in en 12pin på baksidan av ett Asus BTF moderkort för att ge grafikkortet ström.
Så förstår inte varför man inte kan sätta kontakten på andra sidan grafikkortet istället, och på så sätt få det att funka med alla chassin som har stöd för BTF liknande lösningar (oavsett märke)
Är ju bara göra plats på chassit för att sätta en 12pin precis där moderkortet tar slut, ett modernt grafikkort är ju ändå längre än moderkorten i dagsläget.

Då har man löst andrahandsvärde, uppgraderingar, och ingen egen kontakt som bara funkar med specifika moderkort.

Exempel: Röd = Grafikkort
Blå ruta = kontakt på baksidan av grafikkortet
Överkluddat blå= Nuvarande 12pin som matar ASUS BTF kontakt tas bort.
Nu fungerar grafikkortet med alla märkens BTF lösningar, bara man har ett kompatibelt BTF chassi.
Och förmodligen fungerar det tom på större delen av vanliga chassin också, för allt som oftast har man kabelgenomdragningshål som sitter precis vid kanten av moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Du har helt rätt, men detta lär väl bara växa vidare. Vilken dator entusiast/byggare vill inte ha detta? Även om man inte är bekymrad över hur insidan ser ut så ger det ju bättre luftflöde, potentiellt kortare kablar från nätagg (mindre resistans) osv. Bara bra saker.

Finns säkert baksidor med det hela också (pun intended), men det är ju i grunden en bra idé.

Det allra största problemet är väl kompatibilitet (övergående om man tänker sig att detta blir normen, men kan ju lika gärna "fastna" halvvägs och fortsätta vara ett problem), men även då en nyskapad designbegränsning att inga sådana system kommer kunna ha moderkortet direkt mot en enklare baksida, vilket även gör det eländigt att provköra korten löst.

Jag känner inte riktigt hajpen personligen, men om övergången fullbordas så är det säkert okej det också.

Jag ser dock även detta i skuggan av en mer övergripande trend för datorsystem där modularitet alltmer framstår som utrotningshotat i förlängningen för vanlig desktop-PC. Känns inte som att det behövs avsteg från vedertagen standard som skapar splittring i det läget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hade mycket hellre sett en standard (förstås) eller en lösning där man hade kunnat använda ASUS lösning eller vanliga kontakten.

En annan ide (Som jag verkligen INTE förstår man kört från första början) hade varit att bara flytta kontakten till andra sidan av grafikkortet, (dvs på samma sida moderkortet sitter) och satt kontakten precis efter där moderkortet slutar.

Det hade varit toppen i de allra flesta fall, det enda problemet är väl EATX-moderkort, som är längre än ATX-moderkort.

Skrivet av dlq84:

Största problemet är att de närsomhelst kan byta till ett annat sätt att leverera strömmen och plötsligt är ditt moderkort inkompatibel med nästa generation GPU. Eller vice-versa.

Om man vill ha alla strömkablar utom den till grafikkortet på baksidan finns det ju Gigabyte "Stealth" och MSI "Project Zero".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Det hade varit toppen i de allra flesta fall, det enda problemet är väl EATX-moderkort, som är längre än ATX-moderkort.

Vet inte ens om EATX finns med BTF lösning?
Alla chassin osv för BTF moderkort är la gjorda med vanlig ATX standard?

Men oavsett, så hade det iaf öppnat upp det för större delen av marknaden.
Man blir ju liksom inte av med 12pin kontakten ändå på Asus lösning, du måste ju ändå använda den kontakten, skillnaden är bara att den sitter på moderkortet istället.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Största problemet med BTF är att det inte löser några problem, bara skapar nya.
Nej det är nischprodukter skapade för en mikroskopisk marknad som eventuella köpare kommer att ångra att dom betalat för i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Största problemet med BTF är att det inte löser några problem, bara skapar nya.
Nej det är nischprodukter skapade för en mikroskopisk marknad som eventuella köpare kommer att ångra att dom betalat för i framtiden.

Precis!

Efter det stora debaclet med 12pin kontakten, dvs kontaktproblem, brandrisk mm.
Så känns det ju helt perfekt att dessutom sätta in moderkortet som en extra adapter...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Blekt tråkigt fult eller vad har jag missat?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dom tar bra betalt för att flytta några kontakter till baksidan.
Nånting man borde kunna göra själv med en bra lödkolv och stifta om kontakterna.

Men att driva GPU'n via moderkortet är ju bara vansinne.

Det blir en hel del merjobb vid tillverkningen, antingen 1 maskin extra eller löda dit för hand. Det är absolut något enhel del kan göra själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

ger det ju bättre luftflöde

Du får gå tillbaka till IDE-hårddiskar och kika på "runda kablar" för att se någon skillnad ö.h.t. vad gäller luftflöde

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du blir ju ändå inte av med 12pin kontakten på ASUS lösning. Man måste ju ändå koppla in en 12pin på baksidan av ett Asus BTF moderkort för att ge grafikkortet ström.
Så förstår inte varför man inte kan sätta kontakten på andra sidan grafikkortet istället, och på så sätt få det att funka med alla chassin som har stöd för BTF liknande lösningar (oavsett märke)
Är ju bara göra plats på chassit för att sätta en 12pin precis där moderkortet tar slut, ett modernt grafikkort är ju ändå längre än moderkorten i dagsläget.

Då har man löst andrahandsvärde, uppgraderingar, och ingen egen kontakt som bara funkar med specifika moderkort.

Exempel: Röd = Grafikkort
Blå ruta = kontakt på baksidan av grafikkortet
Överkluddat blå= Nuvarande 12pin som matar ASUS BTF kontakt tas bort.
Nu fungerar grafikkortet med alla märkens BTF lösningar, bara man har ett kompatibelt BTF chassi.
Och förmodligen fungerar det tom på större delen av vanliga chassin också, för allt som oftast har man kabelgenomdragningshål som sitter precis vid kanten av moderkortet.
<Uppladdad bildlänk>

Man kan ju flytta den längre bort också om man vill stödja bredare moderkort

Det är denna lösning jag föreslagit i flera år jag med

Solklart överlägset och inga egentliga specialdelar behövs, utom möjligen för kabeldragning i chassit

Permalänk
Medlem

Jag tycker en enklare och bättre idé vore att standardisera kontakterna till de modulära kablarna som sitter i nätagget. Det skulle möjliggöra för moderkort/chassitillverkare att, om de vill, inkludera optimalt anpassade kablar, kanske rentav inbyggda i moderkortet/chassit. För tillfället finns det tyvärr inte någon sådan standard, till och med nätagg från samma tillverkare kan ha olika anslutning. Det skulle också underlätta för hemmabyggare då man skulle kunna återanvända och slippa dra om kablar i ett bygga om man byter nätagg.

Permalänk
Medlem

Efter BTF kontakt kan vi hoppas på en BTFO kontakt för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är väl bara gpuer som kan ställa till det lite? Gpuer för BTF moderkort kan ju inte användas på traditionella moderkort men tvärtom borde gå bra. Menar många chassin kommer förberedda idag för moderkort med kontakter på baksidan, på moderkorten ser det ut som att du kunna välja om du vill koppla in en "vanlig" gpu med standard pcie strömmatning eller dra det genom moderkortet. De flesta kontaker är ju samma fast på baksidan. Däremot kommer det väl att vara lite dyrare ett tag då det är en ny standard och tillverkningsprocessen kanske inte är lika optimerad.