Hur flyttar jag över windows 10 installation till ny M2 disk? Hjälp tack!

Permalänk

Hur flyttar jag över windows 10 installation till ny M2 disk? Hjälp tack!

Har en bärbar dator från Lenovo som jag måste byta M2 disk.
https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Legion/Lenovo_Legion...

Ska byta ut mot denna som jag nyligen köpt.
https://www.inet.se/produkt/4305358/wd-black-sn770-2tb-gen-4

Min fråga är:
Hur gör jag för att flytta över windows 10 installation från nuvarande m2 disk till den nya?

Då det inte följde med någon aktiveringsnyckel, windows ingick redan installerad vid köp av datorn.
Tips uppskattas!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om den ska in i samma dator är det lättaste att helt enkelt klona den befinliga installation till den nya disken, förutsatt att den gamla fortfarande fungerar och du har en dator där du kan ha båda diskarna inkopplade samtidigt. Din dator har inte det, eller?

Med tanke på att du pratar om aktiveringsnycklar passar jag också på att fråga om det är hela din befintliga installation du vill flytta över eller bara själva Windows-aktiveringen?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kolla upp Active Boot och klona disken därigenom.

Kan du ha bägge inkopplade samtidigt är det snabbast, annars går det fint att köra en kopia till extern disk - stänga ner och byta disk - för att sedan återställa från den externa till den nya interna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om den ska in i samma dator är det lättaste att helt enkelt klona den befinliga installation till den nya disken, förutsatt att den gamla fortfarande fungerar och du har en dator där du kan ha båda diskarna inkopplade samtidigt. Din dator har inte det, eller?

Med tanke på att du pratar om aktiveringsnycklar passar jag också på att fråga om det är hela din befintliga installation du vill flytta över eller bara själva Windows-aktiveringen?

Finns bara plats för en M2 disk.
Vill helst flytta windows install filer med aktiveringen.
Vill sedan göra en ny fresh installation på den nya disken.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kan du ha bägge inkopplade samtidigt är det snabbast, annars går det fint att köra en kopia till extern disk - stänga ner och byta disk - för att sedan återställa från den externa till den nya interna.

finns bara plats för en m2 disk.
utmärkt, så Active Boot till externdisk sen till ny disk
perfekt

kan man bara klona win10 install filer med aktiverings nyckel
eller måste man kolna allt

Active Boot, är det denna du menar
https://www.boot-disk.com/index.html

Permalänk

Jag har använt
Clonezilla till det ändamålet du beskriver. Det är opensource och gratis dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av goddfather82:

Har du ett MS konto? Då brukar windows nyckeln vara knuten till den eller till moderkortet
Borde bara vara ladda hem ISO fil och göra en ren installation, men det kanske är annorlunda när det kommer laptops.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av goddfather82:

Det är inte så aktiveringen fungerar. Den är knuten till din hårdvara och finns lagrad hos Microsoft. Gör bara en ren installation av samma SKU av Windows (dvs. Pro om du tidigare hade Pro, Home om du tidigare hade den) på nya disken, klicka i att du inte har någon nyckel vid installationen och låt sedan Windows aktivera sig själv.

Skrivet av bärplockaren:

Har du ett MS konto? Då brukar windows nyckeln vara knuten till den eller till moderkortet
Borde bara vara ladda hem ISO fil och göra en ren installation, men det kanske är annorlunda när det kommer laptops.

Ja, det stämmer.

Är ingen skillnad på desktop och laptop ur den synvinkeln. Man brukar kunna se sina enheter om man logger in på sitt Microsoft-konto. En fördel med det är att man då även kan flytta licensen till en helt ny dator om nyckeln som ursprungligen användes är av typen Retail. Gjorde det själv nyligen och valde en gammal VM med Windows 10 som ursprungligen aktiverats med en nyckel för Windows 7, 8 eller 8.1 medan Microsoft fortfarande tillät detta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av goddfather82:

perfekt

Ja precis.

Tycker ActiveBoot är väldigt enkelt att jobba i då det är grafiskt.

Demoversionen funkar i 30 dagar och kostar inget, den skall funka till det du avser att använda det till 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är dom lika stora? m2 diskarna? ** har du någon annan disk i datorn eller en extern disk?
Ta en windowsbackup, komplett till annan HDD **
byt m2 stickan till den nya
boota på en windowsinstallations usb/dvd, återskapa backupen från backupdisk till den nya m2:an

Är m2:orna lika stora kan den gnälla på att det inte får plats, krymp då volymen så mycket du kan på backupkällan innan, du kan utöka den senare på den nya m2:an

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av goddfather82:

Har en bärbar dator från Lenovo som jag måste byta M2 disk.
https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Legion/Lenovo_Legion...

Ska byta ut mot denna som jag nyligen köpt.
https://www.inet.se/produkt/4305358/wd-black-sn770-2tb-gen-4

Min fråga är:
Hur gör jag för att flytta över windows 10 installation från nuvarande m2 disk till den nya?

Då det inte följde med någon aktiveringsnyckel, windows ingick redan installerad vid köp av datorn.
Tips uppskattas!

Tack på förhand!

Skrivet av blunden:

Skrivet av andreas_dock:

Skrivet av goddfather82:

Skrivet av goddfather82:

perfekt

Skrivet av JärnetStrongrogg:

Jag har använt
Clonezilla till det ändamålet du beskriver. Det är opensource och gratis dessutom

Skrivet av bärplockaren:

Skrivet av blunden:

Det är inte så aktiveringen fungerar. Den är knuten till din hårdvara och finns lagrad hos Microsoft. Gör bara en ren installation av samma SKU av Windows (dvs. Pro om du tidigare hade Pro, Home om du tidigare hade den) på nya disken, klicka i att du inte har någon nyckel vid installationen och låt sedan Windows aktivera sig själv.

Ja, det stämmer.

Är ingen skillnad på desktop och laptop ur den synvinkeln. Man brukar kunna se sina enheter om man logger in på sitt Microsoft-konto. En fördel med det är att man då även kan flytta licensen till en helt ny dator om nyckeln som ursprungligen användes är av typen Retail. Gjorde det själv nyligen och valde en gammal VM med Windows 10 som ursprungligen aktiverats med en nyckel för Windows 7, 8 eller 8.1 medan Microsoft fortfarande tillät detta.

Skrivet av andreas_dock:

Ja precis.

Tycker ActiveBoot är väldigt enkelt att jobba i då det är grafiskt.

Demoversionen funkar i 30 dagar och kostar inget, den skall funka till det du avser att använda det till 👍🏼

Skrivet av adfactory:

Är dom lika stora? m2 diskarna? ** har du någon annan disk i datorn eller en extern disk?
Ta en windowsbackup, komplett till annan HDD **
byt m2 stickan till den nya
boota på en windowsinstallations usb/dvd, återskapa backupen från backupdisk till den nya m2:an

Är m2:orna lika stora kan den gnälla på att det inte får plats, krymp då volymen så mycket du kan på backupkällan innan, du kan utöka den senare på den nya m2:an

Köpte denn app EaseUS Partition Master Pro så bra
Kopiera hela partition med windows 10 OS och alla filer till extern disk
Bytte satte in ny M2 disk i datorn
Bpot från externdisk
Kopierade tillbaka allt till ny M2 disk
Klart

Taclk för alla tips!