MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Får man motorcykel genom besiktningen om man byter ut avgassystem? säger dem nej om den blir för högljud?

Förutom dom andra svar du fått så beror det på om du har link-pip eller ej. Ett slip-on som inte lever om för mycket ska väl inte vara några problem, men om du har en hoj med katalysator så ska den sitta på hojen när du besiktar. Råkar ha egen erfarenhet av det här då jag hade ett Akra med link-pipe på min MT10SP för några år sedan, och inför besiktning bytte jag allt till original. Väl där frågade jag honom vad han skulle accepterat i form av avgassystem, slip-on osv. Och förutom DB-kravet så var just katalysator nånting som han inte kunde tumma på.

Finns ju dock inte en chans att hojen gått igenom med link-pipe och db-killer ur kan jag säga, så ja tog det säkra före det osäkra.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

om man kör upp med egen mc, då har man väl egna kläder också? måste man ha eget intercom för att köra upp eller kan man låna en hjälm?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

om man kör upp med egen mc, då har man väl egna kläder också? måste man ha eget intercom för att köra upp eller kan man låna en hjälm?

Trafikverket står för intercom. Men du kommer inte få låna kläder vad jag vet. Samma med hjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Trafikverket står för intercom. Men du kommer inte få låna kläder vad jag vet. Samma med hjälm.

men då måste jag ha en hjälm som det passar i då?

ex denna är jag rätt säker inte har förberett plats för att man ska kunna installera det https://www.xlmoto.se/product/nolan-x-804-rs-integralhjalm-ko...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

men då måste jag ha en hjälm som det passar i då?

ex denna är jag rätt säker inte har förberett plats för att man ska kunna installera det https://www.xlmoto.se/product/nolan-x-804-rs-integralhjalm-ko...

Dem kör egna intercom. Deras egna intercom hänger runt halsen och mic upp i hjälmen underfrån så det passar allt och alla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Samma adapter som skulle kommit redan förra året när jag var ute efter en. 😄
Att den aldrig kom ut på marknaden fick mig att slå till på Sena systemet.

Jag fick hem min adapter igår och monterade den tillsammans med en Packtalk Edge. Det enda kruxet är att kablarna till högtalarna är cirka 2cm för korta för att kontakterna ska kunna anslutas i hjälmens lilla lönnfack. Lyckligtvis är utrymmet tillräckligt stort för att även rymma en liten förlängningskabel från Kjelle, så det löste sig.

Väldigt skönt att slippa hålla på med dubbelhäftande tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag fick hem min adapter igår och monterade den tillsammans med en Packtalk Edge. Det enda kruxet är att kablarna till högtalarna är cirka 2cm för korta för att kontakterna ska kunna anslutas i hjälmens lilla lönnfack. Lyckligtvis är utrymmet tillräckligt stort för att även rymma en liten förlängningskabel från Kjelle, så det löste sig.

Väldigt skönt att slippa hålla på med dubbelhäftande tejp.

https://i.imgur.com/ebN4OMu.jpeg

https://i.imgur.com/Qyl9UHj.jpeg

https://i.imgur.com/q5dQDuM.jpeg

https://i.imgur.com/QjUbWno.jpeg

https://i.imgur.com/CdvKhMS.jpeg

https://i.imgur.com/rvfNbtG.jpeg

https://i.imgur.com/PuedPqK.jpeg

https://i.imgur.com/UX2xKC5.jpeg

Har du lust att visa lite mer hur du löst kabeldragningen i hjälmen tack? Jag hade också tänkt att köpa adaptern till min neotec 3 satori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Har du lust att visa lite mer hur du löst kabeldragningen i hjälmen tack? Jag hade också tänkt att köpa adaptern till min neotec 3 satori.

Jag gjorde mer eller mindre precis som det här videoklippet visar: https://www.youtube.com/watch?v=pUBdlSqVnIg - Han pratar dock om att klippa lite i flärpen till kindkudden. Peta bara in kablarna lite djupare så behövs inte det. Jag kan nog knäppa några kort på måndag om du vill.

Permalänk
Medlem

Var iväg och köpte adaptern idag, så här är den. Inte så snygga bilder som lindblom men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Var iväg och köpte adaptern idag, så här är den. Inte så snygga bilder som lindblom men.
<Uppladdad bildlänk>

Desto snyggare färg! Jag dreglade länge över Satori TC-6 innan jag till slut valde antracit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Desto snyggare färg! Jag dreglade länge över Satori TC-6 innan jag till slut valde antracit.

Tack tack, kan ju tillägga att jag har fått hjälp med hjälmen via Shoei’s PFS (Personal Fitting System) vilket tydligen ska komma till Sverige så småningom via återförsäljarna. Så jag fick lite extra vaddering på topp/sidan, och jag varmt rekommendera detta när det utbrett hos återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

<Uppladdad bildlänk>

Ni som har Neo-Tec 3. Är ni nöjda med hjälmen? Vad kom ni från innan?
Använder själv en Rpha 70 carbon idag. Funderar då ev på GRASP TC-10 (bild nedan) eller Anthem TC-10.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Använder själv en Rpha 70 carbon idag. Funderar då ev på GRASP TC-10 (bild nedan) eller Anthem TC-10.

https://www.shoei-europe.com/wp-content/uploads/2023/08/Shoei_NEOTEC3-GRASP-TC-10webdecor.jpg

Jag köpte min första hjälm ifjol och det blev en Neotec 3. For till Northbike i Umeå och testade i princip alla hjälmar dom hade men Neotec 3 var den ända som jag tyckte passade perfekt och var otroligt skön. Gillade deras spänne mer än dom flesta andra. Solvisiret var också lite större och bara hela hjälmen kändes som bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

https://www.shoei-europe.com/wp-content/uploads/2023/08/Shoei_NEOTEC3-GRASP-TC-10webdecor.jpg

Min första hjälm var en billig LS2-variant som egentligen var fel formad för mitt huvud. Efter 45 minuter på hojen fick jag ont i huvudet på grund av trycket i pannan. Dessutom stormade det i hjälmen och allt vindbrus gjorde det väldigt svårt att höra något i min intercom. Jag köpte hem och testade diverse olika varianter av högtalare, inklusive JBL 45mm-varianten, utan att höra någon skillnad alls.

Inför köpet av min andra hjälm läste jag på och köpte hem några olika hjälmar i omgångar (LS2 Advant X, Schuberth C5, HJC Rpha 91 och Shoei Neotec 3) för att testa att bara ha dem på huvudet en timme åt gången. Alla utom Neotec-hjälmen tryckte i pannan på samma sätt som min gamla hjälm, så för mig blev valet enkelt. Jag är helnöjd med mitt köp. Eftersom jag bara har haft en hjälm innan denna har jag förstås inte mycket att jämföra med, men skillnaden är enorm. Med Shoei-hjälmen är vindbruset som bortblåst (höhö) och den fångar inte heller lika mycket vind som den gamla.

Permalänk
Medlem

Jag är kanske gammalmodig men kan ni som har öppningsbar hjälm förklara för mig varför man behöver kunna öppna hjälmen? Antingen så sitter man på hojen och då ska hjälmen vara påtagen (och stängd) eller så har man hoppat av och då tar man av sig hjälmen? Eller sitter folk och fikar med hjälmen på?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag är kanske gammalmodig men kan ni som har öppningsbar hjälm förklara för mig varför man behöver kunna öppna hjälmen? Antingen så sitter man på hojen och då ska hjälmen vara påtagen (och stängd) eller så har man hoppat av och då tar man av sig hjälmen? Eller sitter folk och fikar med hjälmen på?

Det är en smaksak. Man tar på sig en öppningsbar hjälm på ett annat sätt än en integralhjälm, så risken att vika ihop öronen är mindre. Vid macken är det lättare för kompisarna att höra vad man säger om man öppnar hjälmen. Står man i kö vid broöppningen på landet är det lite mysigare att känna vinden i ansiktet än att vara instängd. Vissa väljer att öppna hjälmen i lägre hastighet och använda den som en öppen hjälm emellanåt. Öppningsbara hjälmar är marginellt säkrare för räddningspersonal att avlägsna från ens huvud efter en olycka och öppningen under hjälmen kan göras mindre (hela huvudet måste inte passera genom öppningen), vilket i vissa fall ger mindre vindbrus i en öppningsbar hjälm.

Det är några av anledningarna till varför jag föredrar en öppningsbar hjälm. Nackdelarna är väl att öppningsbara ofta är något tyngre än integralhjälmar, men det argumentet känns rätt fånigt. Vinden och luftmotståndet påfrestar nacken bra mycket mer än 50-100 gram hit eller dit. Integralhjälmar borde däremot rimligtvis kunna stå emot kraftigare smällar utan att falla isär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Var ett jävla av och på med hjälmen när jag skulle tanka i Polen och Tyskland förra sommaren då man bara kunde betala inne på stationen. Skönt att kunna dricka snabbt när man är på resa och det är 30+. Jag har bara haft korvätar-hjälm i några veckor så kanske ändrar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag är väldigt nöjd, hade någon okänd integralhjälm förr i tiden när jag körde moppe. Men jag bestämde mig för att jag ville ha en öppningsbar hjälm nu samt att den skulle vara tyst. Neotec 3 verkade vara en toppkandidat med de kraven så jag provade lite olika hjälmar och det blev en sådan. Haft den nu i ett halvår och känner mig rätt nöjd.

Dock har en bekant en sådan Schubert E2, lite samma fast med sådan "keps", det verkar bra. Något jag känner att jag saknat lite på MC-hjälmen faktiskt. Cyklar även MTB och grus och annat och där skulle jag inte kunna tänka mig en hjälm utan "keps".

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det är en smaksak. Man tar på sig en öppningsbar hjälm på ett annat sätt än en integralhjälm, så risken att vika ihop öronen är mindre. Vid macken är det lättare för kompisarna att höra vad man säger om man öppnar hjälmen. Står man i kö vid broöppningen på landet är det lite mysigare att känna vinden i ansiktet än att vara instängd. Vissa väljer att öppna hjälmen i lägre hastighet och använda den som en öppen hjälm emellanåt. Öppningsbara hjälmar är marginellt säkrare för räddningspersonal att avlägsna från ens huvud efter en olycka och öppningen under hjälmen kan göras mindre (hela huvudet måste inte passera genom öppningen), vilket i vissa fall ger mindre vindbrus i en öppningsbar hjälm.

Det är några av anledningarna till varför jag föredrar en öppningsbar hjälm. Nackdelarna är väl att öppningsbara ofta är något tyngre än integralhjälmar, men det argumentet känns rätt fånigt. Vinden och luftmotståndet påfrestar nacken bra mycket mer än 50-100 gram hit eller dit. Integralhjälmar borde däremot rimligtvis kunna stå emot kraftigare smällar utan att falla isär.

Tack för svar. Av det du radar upp så är det egentligen bara argumentet om att hjälmöppningen kan göras mindre = tystare hjälm som pratar till mig. Är fortfarande inte helt övertygad om att en öppningsbar hjälm håller ihop ordentligt vid en krash men ingenjörerna på Shoei och Arai mfl vet väl vad de gör, och iaf Neotec 3 uppfyller ECE 2206.

Skrivet av nmc:

Var ett jävla av och på med hjälmen när jag skulle tanka i Polen och Tyskland förra sommaren då man bara kunde betala inne på stationen. Skönt att kunna dricka snabbt när man är på resa och det är 30+. Jag har bara haft korvätar-hjälm i några veckor så kanske ändrar mig.

Men hur ofta behöver du tanka för att det ska vara ett problem?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Uppkörning imorgon för tung, så otroligt jävla nervös.... Hade 3 timmar bana med två andra elever i måndags och allt kändes bra.
Provet är 10 mil bort då våran stad inte har ställe att hålla till på och det känns piss då att det inte blir någon uppvärmning alls inför manöverbanan. Man ska liksom sätta sig på hojen direkt och sätta lågfarten... Någon som vet ifall trafikverkets inspektörer skulle kunna neka att göra provet om dom ser att vi smygkör på parkeringen? Sista minuten tips för nervositeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har en Neotec II och jag använder öppningsfunktionen hela tiden.

Först är det otroligt lätt att få på och av hjälmen när den är öppen utan att det tar i lite här och var.

När man pratar med någon så känns det mycket bättre att vika upp fronten än att ta av hjälmen. Vissa ärenden kräver inte att man tar av hjälmen, men det är skönare att vika upp hela vid tankning, snabbdricka eller rent av kyla ner dig lite. Man ser också bättre än att fälla upp endast visiret, dina egna fickor eller telefonen.

Jag tycker också det är lättare att dra på hjälmen så att racingpropparna / hörlurarna sitter rätt vid öronen.

Jag kan tänka mig att dessa hjälmar är tätare nedtill, eller om det är en illusion. Kanske ger formen inte vika lika fort som om man skulle köra huvudet igenom hela tiden. I vilket fall så kör jag med en sån där textilgrej (2 dm cylinder) runt halsen som trycker upp mot hjälmen, det dämpar oljudet väldigt mycket i högre hastigheter. För många år sedan så körde jag tröjor med hals, eller hoodies som pressade upp mot hjälmen.

Jag försöker inte övertyga någon att skaffa en korvätarhjälm, men jag kan säga att jag aldrig kommer att skaffa en vanlig hjälm efter detta. (har haft denna typ av hjälm i 7 år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Någon som vet ifall trafikverkets inspektörer skulle kunna neka att göra provet om dom ser att vi smygkör på parkeringen? Sista minuten tips för nervositeten?

Det är nog ingen bra ide att smygköra om det finns minsta risk att bli påkommen

Jag var också nervös tills vi började komma igång, då släppte det lite. Möjligen försöka tänka på att man egentligen kan allt det där, man skall bara köra som vanligt så får man kortet. Jag gjorde en del misstag men det gick bra ändå, var delvis utmattad och hade sovit dåligt, då kör man generellt sämre när man är nybörjare.

Jag var så fokuserad på körandet (på vägar jag aldrig kört dessutom) att jag inte tänkte på något annat, inte äns när vi var på väg in på parkeringen när vi kört klart. Precis när jag skulle stanna och ställa motorcykeln fick jag ett kort meddelande över radion att jag klarat av eländet. Jag kan inte riktigt beskriva tankarna som kom flygande då, det var ju långt från det bästa jag kört tänkte jag, ett misstag på lågfartsbanan dessutom. Jag var så pass förvånad att jag började undra om jag hörde rätt.

Vi pratade också en del över radion, då jag vanligtvis är lugn som en filbunke så lät jag förmodligen mer van än jag kände mig.

Minns att jag tog upp vissa tankar när vi körde in på en kurvig smal skogsväg med rullgrus, dvs placering, hastighet, och hur jag tänkte när han bad mig vända mitt i allt. Jag sa att jag gärna kör en bit till för att hitta en bättre plats att vända, och det sa han inte emot. Efter ett par minuter utan större lycka så valde jag en lite längre raka där jag kunde se klart åt båda hållen och skjuta eländet fram och tillbaks över rullgruset. Han visste så klart att vägen var kattskit och att jag inte skulle hitta någon perfekt vändplats (dvs mötesplats, korsning eller liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är nog ingen bra ide att smygköra om det finns minsta risk att bli påkommen

Jag var också nervös tills vi började komma igång, då släppte det lite. Möjligen försöka tänka på att man egentligen kan allt det där, man skall bara köra som vanligt så får man kortet. Jag gjorde en del misstag men det gick bra ändå, var delvis utmattad och hade sovit dåligt, då kör man generellt sämre när man är nybörjare.

Jag var så fokuserad på körandet (på vägar jag aldrig kört dessutom) att jag inte tänkte på något annat, inte äns när vi var på väg in på parkeringen när vi kört klart. Precis när jag skulle stanna och ställa motorcykeln fick jag ett kort meddelande över radion att jag klarat av eländet. Jag kan inte riktigt beskriva tankarna som kom flygande då, det var ju långt från det bästa jag kört tänkte jag, ett misstag på lågfartsbanan dessutom. Jag var så pass förvånad att jag började undra om jag hörde rätt.

Vi pratade också en del över radion, då jag vanligtvis är lugn som en filbunke så lät jag förmodligen mer van än jag kände mig.

Minns att jag tog upp vissa tankar när vi körde in på en kurvig smal skogsväg med rullgrus, dvs placering, hastighet, och hur jag tänkte när han bad mig vända mitt i allt. Jag sa att jag gärna kör en bit till för att hitta en bättre plats att vända, och det sa han inte emot. Efter ett par minuter utan större lycka så valde jag en lite längre raka där jag kunde se klart åt båda hållen och skjuta eländet fram och tillbaks över rullgruset. Han visste så klart att vägen var kattskit och att jag inte skulle hitta någon perfekt vändplats (dvs mötesplats, korsning eller liknande).

Tack för dom orden! Det får gå som det går helt enkelt. Men är egentligen bara nojjig över manöverbanan. Det är så små marginaler som kan sabba allt. Och hela banan är över på typ 10 min. Lite tappat fokus pga nerver på lågfarten så kanske man sätter ner en fot. Eller någon centimeter åt fel håll på högfarten så ryker en kona. Hade jag fått värma upp i en timme hade jag nog varit 80-90% säker att jag skulle greja det men nu är det närmare 50/50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tack för dom orden! Det får gå som det går helt enkelt. Men är egentligen bara nojjig över manöverbanan. Det är så små marginaler som kan sabba allt. Och hela banan är över på typ 10 min. Lite tappat fokus pga nerver på lågfarten så kanske man sätter ner en fot. Eller någon centimeter åt fel håll på högfarten så ryker en kona. Hade jag fått värma upp i en timme hade jag nog varit 80-90% säker att jag skulle greja det men nu är det närmare 50/50.

Precis, det går som det går, det kan man ju inte påverka
Jag satte ned foten en gång vid lågfarten, försökte få det att se någolunda proffsigt ut med kontroll. Jag fick ta ett varv till och då gick det bra. Förhoppningsvis så kollar de mer på helheten och tekniken även för dig! Låtsas som att ingenting har hänt bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Uppkörning imorgon för tung, så otroligt jävla nervös.... Hade 3 timmar bana med två andra elever i måndags och allt kändes bra.
Provet är 10 mil bort då våran stad inte har ställe att hålla till på och det känns piss då att det inte blir någon uppvärmning alls inför manöverbanan. Man ska liksom sätta sig på hojen direkt och sätta lågfarten... Någon som vet ifall trafikverkets inspektörer skulle kunna neka att göra provet om dom ser att vi smygkör på parkeringen? Sista minuten tips för nervositeten?

Jag var också väldigt nervös inför min uppkörning. För att komma undan det så åkte jag till uppkörningsstället och hängde där i ett par timmar innan. Satt och bara tog det lugnt och kollade på andra hur det gick för dem. Snackade med en del av dem som också var där. Försökte sedan att tänka på att det är som en helt vanlig lektion bara så var det fixat

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

Helt naturligt att vara nervös inför uppkörningen!
Det var inte alls länge sen jag tog mitt kort, har nån post tidigare här i tråden från det.
Jag var sjukt nervös, men det gick ändå. Även jag vinglade till och satte ner foten en gång, men blev godkänd i slutändan. Vi körde lite uppvärming innan, det var inga konstigheter med det för oss iallafall.
Vi körde upp i totalt ösregn och åska, det var total misär. Dessutom var jag sista eleven i turordning, så jag fick sitta och vänta flera timmar i pissblöta kläder efter lågfart- och manöverbanan innan det var dags för trafikörningen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det kommer gå bra. Det värsta som kan hända är att du får göra om det, det är tidigt på säsongen fortfarande så det finns gott om tid att köra upp igen. Jag klarade det på mitt tredje försök och fick vänta en hel vinter efter första kuggningen, det var lite surt men i det stora hela så spelar det ingen roll. Det är många år sen nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min fot åkte ned ett par gånger men jag gjorde det kontrollerat utan problem. Resten gick galant. Det kommer gå bra.

Om en månad ungefär är det min tur att vara handledare istället för elev, åt min sambo. Tiden går fort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min fot åkte ned ett par gånger men jag gjorde det kontrollerat utan problem. Resten gick galant. Det kommer gå bra.

Om en månad ungefär är det min tur att vara handledare istället för elev, åt min sambo. Tiden går fort.

Det är skitkul att vara handledare, jag hjälpte min kusin att ta sitt tunga kort och i somras grannens sextonåring med sitt A1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE: Klarade uppkörningen idag på första försöket! Så jäkla skönt!! Äntligen slipper man tänka och stressa över denna skiten. Var som sagt nervös som fan flera dagar innan provet men idag på själva provdagen så var det mesta av nervositeten borta och jag kändes mest pirrig och fokuserad.
Det roliga är att jag var den enda av 6 personer som klarade manöverbanan. 2 stycken var med mig från skolan som tyvärr var på gränsen men klarade det inte. Resten var privatister som inte alls var redo. Den ena körde in mot undanmanövern i 65+ km/h och rev varenda kona.

För mig när själva lågfarten började så blev jag ganska nervös så jag kände att krypkörningen blev rätt påverkad och satte ner foten 2 gånger. Högfarten och bromsningen gick riktigt bra och efter 90 km/h bromsningen sa prövaren att jag skulle få köra om lågfarten.
jag kände mig mycket mindre nervös andra gången samt lite uppvärmd så den gick galant.

Sen gick trafiken mycket bra också!

Nu hoppas man bara på lite bättre väder framöver!