Tips önskas om prisvärd extern skärm till ny MacBook Air

Permalänk
Medlem

Tips önskas om prisvärd extern skärm till ny MacBook Air

Jag ska köpa en MacBook Air M4 15 tum, men jag vill kunna jobba stationärt också. Skärmen måste inte vara superbra, men den ska ha USB-C-hubb så att den kan driva/ladda MacBook Air. Är denna skärm något att ha? Design är inte jätteviktigt, men ju mindre svart plast desto bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺

En 4K-IPS likt en helt vanlig Dell-skärm är nog det enklaste, mest förväntade och minst udda valet du kan göra här.

Permalänk
Medlem

Den här passar bra med macOS. Mycket pengar, men i klass med Apples display, så den är inte dyr.

https://www.inet.se/produkt/2226827/asus-27-proart-display-pa...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Kvarnis: Den har väl bara 60hz?

@AlixSPQR: Har du budgeten så lägg några extra tusenlappar på att komma upp i Hz till minst ~100, riktigt trevligt för kontorsarbete och inte bara gaming.

Till exempel: Dell Pro Plus P2725QE 27:
https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-pro-27-plus-4k-sk%C3%A4r...

90W strömförsörjning via USB-C också.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14544877

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En 4K-IPS likt en helt vanlig Dell-skärm är nog det enklaste, mest förväntade och minst udda valet du kan göra här.

Tack för lugnande besked.

Skrivet av Charles Finley:

Den här passar bra med macOS. Mycket pengar, men i klass med Apples display, så den är inte dyr.

https://www.inet.se/produkt/2226827/asus-27-proart-display-pa...

För dyr för mig, tyvärr, annars hade jag gärna skaffat en sådan. MBA:n är en present, ser du. Jag har inte den ekonomin annars.

Skrivet av Kvarnis:

Kanske följande Dell-skärm?, 120 hz och 4k, ca 3800 kr..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5858478

Ja, absolut, den var snyggt osvart, därtill.

Skrivet av edson:

@Kvarnis: Den har väl bara 60hz?

@AlixSPQR: Har du budgeten så lägg några extra tusenlappar på att komma upp i Hz till minst ~100, riktigt trevligt för kontorsarbete och inte bara gaming.

Till exempel: Dell Pro Plus P2725QE 27:
https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-pro-27-plus-4k-sk%C3%A4r...

90W strömförsörjning via USB-C också.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14544877

Tack för tips, jag ägnar mig varken åt kontorsarbete eller gaming, utan jag surfar mest, utöver att jag pysslar med Terminalen och installerar OS och dylikt emellanåt (hjälper familjen). Men priset avskräcker inte på det du länkade, och blir det bättre är det gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Tack för lugnande besked.
För dyr för mig, tyvärr, annars hade jag gärna skaffat en sådan. MBA:n är en present, ser du. Jag har inte den ekonomin annars.
Ja, absolut, den var snyggt osvart, därtill.
Tack för tips, jag ägnar mig varken åt kontorsarbete eller gaming, utan jag surfar mest, utöver att jag pysslar med Terminalen och installerar OS och dylikt emellanåt (hjälper familjen). Men priset avskräcker inte på det du länkade, och blir det bättre är det gott och väl.

Länkande till fel skärm föregående inlägg menade denna.

https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-27-plus-4k-sk%C3%A4rm-me...

4.710,00 med usb-hubb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Länkande till fel skärm föregående inlägg menade denna.

4.710,00 med usb-hubb

Jag kollar på den men hittar inte USB-A-portar m m. Vet du hur de sitter? Ser bara en USB-C och en HDMI, utöver strömkontakten. Fast här verkar det dölja sig en lucka? Som medger kabelutrymme? Se bild:

Permalänk
Medlem

@AlixSPQR: USB-A verkar dölja sig på punkt 10) om du scrollar ner till översikten:

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@AlixSPQR: USB-A verkar dölja sig på punkt 10) om du scrollar ner till översikten:

Tack för det!

Permalänk
Medlem

FYI: Den skärmen närmast ovan stöder inte 4K 120 Hz via USB-C, bara via HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem

Just nu kollar jag på denna. 60 Hz räcker för mig.

27" LG UltraFine 27UQ850V-W

Permalänk
Medlem

@edson @Kvarnis @Laxpudding

Jag köpte en MacBook Pro M4 14" 16/512 i stället, men jag antar att rekommendationerna inte påverkas av det?

Permalänk
Medlem

@AlixSPQR: Eftersom Macbook Pros har ProMotion-display, dvs 120Hz-panel skulle jag personligen inte köpa en extern display som har mindre Hz än iaf ~100 om du ska köra de side-by-side.

Clamshell mode kanske fungerar men troligtvis inte så nice när du switchar mellan enheterna. Man vänjer sig fort med högre refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@AlixSPQR: Eftersom Macbook Pros har ProMotion-display, dvs 120Hz-panel skulle jag personligen inte köpa en extern display som har mindre Hz än iaf ~100 om du ska köra de side-by-side.

Clamshell mode kanske fungerar men troligtvis inte så nice när du switchar mellan enheterna. Man vänjer sig fort med högre refresh rate.

Ska tänka på det! 👍🏻

Permalänk
Bildexpert 📺

Har man en 120 Hz-skärm bredvid en 60 Hz-skärm är det en rätt tydlig skillnad när man flyttar fönster och prickar rätt med musen. Huruvida man som personer tänker på det, stör sig på det eller ens inser att det är en skillnad är däremot en öppen fråga med öppet svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skrivet av Laxpudding:

Har man en 120 Hz-skärm bredvid en 60 Hz-skärm är det en rätt tydlig skillnad när man flyttar fönster och prickar rätt med musen. Huruvida man som personer tänker på det, stör sig på det eller ens inser att det är en skillnad är däremot en öppen fråga med öppet svar.

Tack för svar.

De springer iväg i pris, men jag hittade en som jag kanske kan ha råd med, den här:

Dell Pro Plus P2725QE

100 Hz ger den, vad jag förstår, och får bra betyg. Det är framför allt text jag vill se skarpt.

Dock frågetecken om den kan ge 100 Hz med USB-C-kabel? Lite oklart.

Oklarhet.
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlixSPQR:

Tack för svar.

De springer iväg i pris, men jag hittade en som jag kanske kan ha råd med, den här:

Dell Pro Plus P2725QE

100 Hz ger den, vad jag förstår, och får bra betyg. Det är framför allt text jag vill se skarpt.

Dock frågetecken om den kan ge 100 Hz med USB-C-kabel? Lite oklart.

Skärpa i text har det säkra kortet med IPS och då har även MacOS en subpixelstruktur den är förberedd på.

Dell-skärmen kör 100 Hz över både HDMI och DP samt USB-C (DP alt mode, 90W) och det är rätt intressant spec. Max bandbredd i DP/HBR3 räcker för 3840x2160/8-bit/120 Hz men om skärmen ska kunna driva den inbyggda USB-hubben på 5 Gbps och Ethernet måste den plocka bandbredd vilket då förklarar 100 Hz snarare än 120 Hz.

Ser inte alls dum ut på specarna i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skärpa i text har det säkra kortet med IPS och då har även MacOS en subpixelstruktur den är förberedd på.

Dell-skärmen kör 100 Hz över både HDMI och DP samt USB-C (DP alt mode, 90W) och det är rätt intressant spec. Max bandbredd i DP/HBR3 räcker för 3840x2160/8-bit/120 Hz men om skärmen ska kunna driva den inbyggda USB-hubben på 5 Gbps och Ethernet måste den plocka bandbredd vilket då förklarar 100 Hz snarare än 120 Hz.

Ser inte alls dum ut på specarna i alla fall.

Tack! Då kan den vara värd att satsa på. Allt blir ju sju resor bättre än vad jag är van vid, ändå.

Permalänk
Medlem

Suck, läser nu att Dell inte stöder macOS i sin P-serie och att flera får problem med ”flickering”. U- och S-serierna stöds dock. Jag får kolla vidare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Stämmer detta, det som ChatGPT hävdar?

”🎯 Här är vad du behöver för optimal textskärpa på macOS:

• HiDPI-upplösning, helst exakt 218 PPI eller mer (där macOS kan skala "2x" utan blur)

• Chroma 4:4:4, dvs. inga färgsubsamplingar (som 4:2:2 som gör text suddig)

• RGB signal, ej YCbCr (som macOS ibland tvingar på fel skärmar)

• USB-C/Thunderbolt-stöd eller fullvärdig DisplayPort – inte bara HDMI”

Tacksam för eventuell bekräftelse eller beriktigande. 🙏🏼

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlixSPQR:

@Laxpudding

Stämmer detta, det som ChatGPT hävdar?

”🎯 Här är vad du behöver för optimal textskärpa på macOS:

• HiDPI-upplösning, helst exakt 218 PPI eller mer (där macOS kan skala "2x" utan blur)

• Chroma 4:4:4, dvs. inga färgsubsamplingar (som 4:2:2 som gör text suddig)

• RGB signal, ej YCbCr (som macOS ibland tvingar på fel skärmar)

• USB-C/Thunderbolt-stöd eller fullvärdig DisplayPort – inte bara HDMI”

Tacksam för eventuell bekräftelse eller beriktigande. 🙏🏼

ChatGPT ger ofta underliga svar. Inte många gånger jag ser svar därifrån som är helt rätt. Det är en statistikmodell som inte alltid kan ta information i rätt kontext och ofta blandar in misinformation.

Kortfattat behöver du inte tänka på 218 ppi eller liknande utan du testar du fram till vad som passar dig. Vad som är möjligt med kombinationen HDMI/DP och RGB eller YCbCr-signal är främst en fråga om vad man matchar för Mac mot vilken skärm. Thunderbolt/DP är oftast det mer kapabla om vi talar om något äldre Macar medan det med nya Macar kan vara vilket som. Då beroende på skärmen man ansluter förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ChatGPT ger ofta underliga svar. Inte många gånger jag ser svar därifrån som är helt rätt. Det är en statistikmodell som inte alltid kan ta information i rätt kontext och ofta blandar in misinformation.

Kortfattat behöver du inte tänka på 218 ppi eller liknande utan du testar du fram till vad som passar dig. Vad som är möjligt med kombinationen HDMI/DP och RGB eller YCbCr-signal är främst en fråga om vad man matchar för Mac mot vilken skärm. Thunderbolt/DP är oftast det mer kapabla om vi talar om något äldre Macar medan det med nya Macar kan vara vilket som. Då beroende på skärmen man ansluter förstås.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Kan denna funka? Föregångaren till Dell 2725QE så den har bara 60 Hz, men lägre pris också.
Dell UltraSharp U2723QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

FYI: Den skärmen närmast ovan stöder inte 4K 120 Hz via USB-C, bara via HDMI 2.1.

Fel av mig ovan, den här recensionen visar att det stöds:

First review: ultra-affordable Dell S2725QC 4K UHD matte display|99% sRGB|USB-C hub|unified single-cable laptop charging

Så nu blir det nog den, hittar den just nu för 4405 kr på Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Fel av mig ovan, den här recensionen visar att det stöds:

First review: ultra-affordable Dell S2725QC 4K UHD matte display|99% sRGB|USB-C hub|unified single-cable laptop charging

Så nu blir det nog den, hittar den just nu för 4405 kr på Proshop.

Återkom gärna hur det funkar för dig. Min dotter köpte nyligen en macbook air M4 och kan tänka mig att hon kommer vilja ha en lämplig prisvärd skärm till den så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Återkom gärna hur det funkar för dig. Min dotter köpte nyligen en macbook air M4 och kan tänka mig att hon kommer vilja ha en lämplig prisvärd skärm till den så småningom.

Absolut, det ska jag göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Absolut, det ska jag göra.

Vi köpte en sådan och testade lite i kväll. Funkar jättebra på macbooken med 120 Hz och 4K. Skärmen har inbyggda högtalare som vi tyckte lät bättre än de inbyggda i macbooken. Duger för slötittande på youtube. Det man inte får som vissa dyrare skärmarna har är exempelvis KVM för att dela mus och tangentbord till 2 datorer. Men för priset känns den som ett fynd. Vi kopplade in den med den medföljande USB-C kabeln till macbooken. Datorn laddas från skärmen även när datorn används (om än kanske något långsamt). Som default ställde macbooken in sig på 4K med text uppskalat från 1920x1080. Det kändes lagom i storlek och andra textstorlekar såg sämre ut. Vet att det finns betterdisplay ellet vad det heter men har inte testat det än. Vi är nöjda så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som default ställde macbooken in sig på 4K med text uppskalat från 1920x1080. Det kändes lagom i storlek och andra textstorlekar såg sämre ut. Vet att det finns betterdisplay ellet vad det heter men har inte testat det än. Vi är nöjda så här långt.

Så ni provade högre upplösningar, t ex 2560x1440 (fast med 2x, dvs 5120x2880 nerskalat till 4K... Blir snabbt förvirrande...), och ni tyckte att texten såg dålig ut i dem?

Jag är orolig själv för hur det är att skala ner till 4K istället för att ha en 5K-skärm t ex. Men 5K är ju väldigt mycket dyrare och mindre utbud (även om de säkert är betydligt bättre än de flesta 4K-skärmar även vad gäller andra egenskaper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi köpte en sådan och testade lite i kväll. Funkar jättebra på macbooken med 120 Hz och 4K. Skärmen har inbyggda högtalare som vi tyckte lät bättre än de inbyggda i macbooken. Duger för slötittande på youtube. Det man inte får som vissa dyrare skärmarna har är exempelvis KVM för att dela mus och tangentbord till 2 datorer. Men för priset känns den som ett fynd. Vi kopplade in den med den medföljande USB-C kabeln till macbooken. Datorn laddas från skärmen även när datorn används (om än kanske något långsamt). Som default ställde macbooken in sig på 4K med text uppskalat från 1920x1080. Det kändes lagom i storlek och andra textstorlekar såg sämre ut. Vet att det finns betterdisplay ellet vad det heter men har inte testat det än. Vi är nöjda så här långt.

Toppen! Tack, bra att veta. Är ni nöjda med textskärpan specifikt? Viktigast för mig.