Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Volvo: Filma inte bilens lidar-sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ska man vara lite jobbig, så är det väl ett problem att man inte ser ljuset. Starkt ljus blinkar man för, så att ögonen inte tar skada. Är ljuset av en typ som ögat inte ser, så kommer ögat inte att reagera om detta ljus är för starkt.
Om jag har förstått saken rätt då (måste man skriva för att slippa alla påhopp).

Det roliga med ljus är att det man inte ser kan väldigt sällan skada ett öga.
Ljuset i Lidar har använts länge i många saker. Ljusbommar och sensorer på arbetsplatser t.ex.
Det farliga ljuset är det som ligger nära det ögat kan uppfatta.
Annars hade all möjlig elektromagnetisk strålning, som radio och WIFI, skadat oss hela tiden.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

En åsikt du baserar på vadå ?

Lasereffekt väldigt starkt reglerat enligt IEC 60825. En produkt som är skadlig för ögonen släpps inte ut på marknaden. Anledning till att ~1500nm laser inte är skadligt på samma sätt är att det absorberas av hornhinnan, och når därför inte ögats känsligare delar. Hornhinnan tål ganska mycket effekt innan det blir ett problem, precis som med dom kamerorna som faktiskt har ett filter.

Men du kanske vet bättre än dom flera hundra människorna som arbetat med detta och varit involverad i certifieringsprocessen ?

Vem vet? Det kanske jag gör?

Som sagt, oron är inte för enstaka fordon utan vad som händer när det blir många fordon på vägarna med kraftiga lasrar som konstant scannar. (laser + punkt < laser + laser + punkt) = Effekt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Exakt min tanke, kanske äntligen blir av med dem varje km... och med tanke på alla EPA-traktorer som håller nere farten så behövs inga kameror där jag bor.

De hade nog aldrig satt upp dem om det inte var ett problem just där du bor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

UV ljus kan vi inte se. men det tar vi skada av.

Ska vi vara riktigt petiga så är dock citatet i texten "Vi kan inte se det ljuset OCH det är inte farligt för ögonen".

Min magkänsla säger ändå att man kan lita på det när det kommer från Volvo, det är ett premiummärke och de vill inte associera det med ögonskador. Däremot blir man ju lite orolig av det som skrivits ovanför, att det finns tänkbara våglängder för syftet som faktiskt riskerar att skada ögonen. Man får verkligen hoppas att myndigheterna är på tårna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vem vet? Det kanske jag gör?

Som sagt, oron är inte för enstaka fordon utan vad som händer när det blir många fordon på vägarna med kraftiga lasrar som konstant scannar. (laser + punkt < laser + laser + punkt) = Effekt.

Det är extremt små punkter. Sannolikheten att en hel drös med bilar skulle träffa exakt samma punkt för att på så vis skada hornhinnan är i princip obefintlig. Är man lagd åt det hållet kan man ju argumentera i stil med "men det finns en teoretisk möjlighet alltså kan det ske". Jo och en meteor kan ju träffa dig också i skrivande stund. Den sannolikheten är också högre än noll.

Lite mer om det som redan skrivits:
https://www.blickfeld.com/blog/myths-about-lidar-part-2/

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En är att det skulle vara annat material i linsen eller nå filter som skyddar lite mer mot just 1550nm för vidvinkelkameran.
Vet inte varför.
En annan är väl då att teleobjektivet tar ljus från ett litet område. Ljusinsläppet blir begränsat av den optiken. Därmed behövs ljuskänsligare sensorer.
Vidvinkelobjektivet tar in ljus från många fler håll så det öser in mycket mer ljus till den sensorn så denna är då kanske mindre ljuskänslig och tål nivån av det starka ljuset lite bättre?

Men jag vet inte.

Min tolkning är:
Dom använder vanliga linsen som går sönder, d.v.s. dom använder aldrig vidvinkel mot LIDAR.

När dom sen zoomar ut så kameran övergår till att visa vidvinkel så ser dom att skadan enbart blivit på vanliga linsen.

Så dom riktade aldrig vidvinkel mot LIDAR, men dom använder den som en referens så man förstår att vanliga linsen är trasig men inte vidvinkel (som aldrig vinklades mot LIDAR)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Men hur drabbas fartkameror då?

Fartkameror filmar väl inte, de tar ju kort om du kör för snabbt. Däremot övervakningskameror.

Typ om grannen satt upp någon kamera och panorerar runt.

Permalänk
Medlem

Är väl en tidsfråga innan konsertarrangörer börjar använda denna LIDAR för att folk inte ska filma konserter. Eller varför inte sätta upp på strategiska platser i städer som Barcelona där de älskar turister.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Min tolkning är:
Dom använder vanliga linsen som går sönder, d.v.s. dom använder aldrig vidvinkel mot LIDAR.

När dom sen zoomar ut så kameran övergår till att visa vidvinkel så ser dom att skadan enbart blivit på vanliga linsen.

Så dom riktade aldrig vidvinkel mot LIDAR, men dom använder den som en referens så man förstår att vanliga linsen är trasig men inte vidvinkel (som aldrig vinklades mot LIDAR)

Jag tror inte det finns nån aktiv slutare i de där små mobilkamerorna. Allt ljus lyser konstant in på sensorerna.
Bilder tas när man ber sensorn skicka vidare datan för mer behandling.
Så det finns inget fysiskt ljusinsläppsskydd för sensorerna även när kamerorna inte används.
Jag tänker som så att sensorerkan kan bli skadade oavsett om man är inne i kameraappen eller inte.

Om jag förstått det hela rätt ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte det finns nån aktiv slutare i de där små mobilkamerorna. Allt ljus lyser konstant in på sensorerna.
Bilder tas när man ber sensorn skicka vidare datan för mer behandling.
Så det finns inget fysiskt ljusinsläppsskydd för sensorerna även när kamerorna inte används.
Jag tänker som så att sensorerkan kan bli skadade oavsett om man är inne i kameraappen eller inte.

Om jag förstått det hela rätt ;).

Men med så fokuserade strålar så kan ju lasern missat vidvinkelobjektivet och ändå träffat vanliga linsen. Även om det såklart är sannolikt att man träffar båda om man håller på att rikta kameran mot lasern.

Men det kanske blir tydligt om man faktiskt orkar läsa hela inlägg...men det har iaf inte jag tid med

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Men med så fokuserade strålar så kan ju lasern missat vidvinkelobjektivet och ändå träffat vanliga linsen. Även om det såklart är sannolikt att man träffar båda om man håller på att rikta kameran mot lasern.

Men det kanske blir tydligt om man faktiskt orkar läsa hela inlägg...men det har iaf inte jag tid med

Helt klart! Köper det rakt av som ett rimligt alternativ!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Även intressant om kameror i andra bilar drabbas, moderna bilar har ju gott om kameror i sig nu mer.

Permalänk
Medlem

Så bilar med LIDAR kan förstöra min mobil för att jag råkade ta en bild åt det hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så bilar med LIDAR kan förstöra min mobil för att jag råkade ta en bild åt det hållet?

Om du riktar din mobilkamera mot den, ja. I alla fall denna volvo, det är inte säkert att alla bilar med Lidar har samma problem.

Permalänk
Medlem

Så...vad händer med bilens lidar om jag pekar med en laserpekare på den?
Kan den störas ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Om du riktar din mobilkamera mot den, ja. I alla fall denna volvo, det är inte säkert att alla bilar med Lidar har samma problem.

Följdfråganblir då om man får göra såhär.

Vilka kameror får jag förstöra med laser?
Butikskameror? Offentliga övervakningskameror? Bara handhållna kameror kanske?
Eller får man inte förstöra andras kameror kanske?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när de blir stämda och får designa om sina bilar, känns ju riktigt oansvarigt att använda tekniken publikt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Det hela handlar ju om avstånd.

Men det finns ju klart problem här.

Exempel:

Du står framför en bil och vill filma något bortom bilen, men börjar filma medan du sveper över bilen framför dig.

Du hyr en bil och vill filma hur bilen ser ut innan du börjar använda den.

Permalänk
Medlem

Hm. Det där var svårt att inte tycka att det var obehagligt. Det var ju inte så att det tog ett tag innan kameran började ta skada - det skedde verkligen momentant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Följdfråganblir då om man får göra såhär.

Vilka kameror får jag förstöra med laser?
Butikskameror? Offentliga övervakningskameror? Bara handhållna kameror kanske?
Eller får man inte förstöra andras kameror kanske?

Tror uppsåt spelar roll här.

Permalänk
Medlem

Så, absolut inget man bör rikta en IR kamera mot?
Bör ju ta mer skada än en vanlig kamera som har ett litet skydd mot IR.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det hela handlar ju om avstånd.

Men det finns ju klart problem här.

Exempel:

Du står framför en bil och vill filma något bortom bilen, men börjar filma medan du sveper över bilen framför dig.

Du hyr en bil och vill filma hur bilen ser ut innan du börjar använda den.

Den är rimligen inte igång när du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ska man vara lite jobbig, så är det väl ett problem att man inte ser ljuset. Starkt ljus blinkar man för, så att ögonen inte tar skada. Är ljuset av en typ som ögat inte ser, så kommer ögat inte att reagera om detta ljus är för starkt.
Om jag har förstått saken rätt då (måste man skriva för att slippa alla påhopp).

Nä i och för sig, om man ligger nära gränsen kanske, och signalen går lite upp och ner... Fast det är en bit bort till vad ögat kan känna av då deras (enl. uppgift) ligger på 1550nm, och ögon ser ungefär 400-750nm.

En kamera "ser" en bra bit större beroende på CCD och filter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nu ser vi effekten:

Permalänk
Medlem

En laserradar (lidar) i en Iphone har ungefär en tusendel av effekten hos en lidarlaser i en Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Är väl en tidsfråga innan konsertarrangörer börjar använda denna LIDAR för att folk inte ska filma konserter. Eller varför inte sätta upp på strategiska platser i städer som Barcelona där de älskar turister.

Apple har ett patent mot att filma konserter! Det är infrarött som kameran läser av och sen stänger av.
Så nästan, men typ samma.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tyrken:

Exakt min tanke, kanske äntligen blir av med dem varje km... och med tanke på alla EPA-traktorer som håller nere farten så behövs inga kameror där jag bor.

När de får nys om att fartkamerorna är kaputt, så lär de inte hålla länge till.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Tror uppsåt spelar roll här.

Det är ett pragmatiskt svar. Helt klart!

Sedan kan man ju då undra lite.
Tappar jag en hammare på grannens bil när jag bygger om mitt tak - slipper jag då ersätta skadan om jag inte hade uppsåt?
Generellt tänker jag att man kan bli ersättnintsskyldig både med och utan uppsåt.

Samtidigt är ju då frågan om det här kanske ska regleras med ett 1550nm-filter i digitalkamerorna framöver istället för att stoppa lidar-utvecklingen.
Lösningen kan se väldans olika ut så det är inte säkert att biltillverkare eller bilägare är den part som ska ändra sig. Ska det ens regleras i lag eller ska industrin komma överens själva? Via WTO?

Jag vet inte själv ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

En petitess kanske, men det är ljus/radar-källan som är gör skada inte sensorn!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Vilket jag har väldigt svårt att tro på.