Snabbkoll: Kör du Windows 11?

Permalänk
Medlem

Linux i all ära, men nära nog 90% av alla här kör windows. Intressant. Då kan man alltså hävda att linux är ett niche-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Linux i all ära, men nära nog 90% av alla här kör windows. Intressant. Då kan man alltså hävda att linux är ett niche-system.

...som Desktop-system

Sen innefattar "annat operativsystem" även macOS, så antalet av de röstande som kör GNU/Linux här lär vara betydligt lägre än 12%.

Permalänk
Medlem

Håller med, Nobara är guld ☺♥

Skrivet av omxz24:

Har försökt mig på Linux säkert 10x senaste 5 åren. Vid senaste köpet av amd cpu och gpu med nobara linux är jag nästan utan ord. Allt bara fungerar, samtliga spel jag spelar rullar på med högre FPS även genom proton.

Listan:

Poe1
Poe2
Wow
New world
Deadlock
Lethal company
Last epoch

5800x3d med 5700xt med FSR. Spelar i 3440x1440 samt en extern 1600x1440 ish.

Plug and play.

Blir nog aldrig mer windows 11 för mig.

Med Nvidia någon månad sedan blev det en del strul, men AMD är alldeles för smooth.

Jag är totalt ny (haft linux för surf tidigare på gammal skräp bärbar). Köp amd och ta steget över 🫡

110-160 FPS I dornogal med 5800x3d via lutris för övrigt, med addons och allting.

Jag håller med, Nobara är guld med AMD hårdvara.
Det bara funkar out of the box.
Nu har jag en rätt svag laptop, men ändå, Nobara funkar utan att jag behöver göra någon extra tweak alls.

Permalänk
Medlem

Har väntat in i det sista på att det blir så stabilt och genomarbetat som möjligt. Byter efter semestern.
Hade gärna legat kvar på Win 10, men EOL är dödsstöten tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kör w11 med start11, explorerpatcher och några fler tweaks. Uselt OS, "right out of the box"

Högerklick funkar ju inte ens som det ska. Smh

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Näe windows 10 på Mac 😎

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Körde W11 tills för ungefär en månad sen, när jag började dual-boota Nobara. Har inte startat Windows en enda gång sen dess, och lär ta bort alla Windows-spår ganska snart. Oerhört nöjd med Nobara, men finns ett litet sug att prova Bazzite.

Permalänk
Medlem

Upplever win 11 mkt buggigt och frustrerande, känns som en billig skin över windows 10 då man kan gräva fram windows 10 menyer om man går djupare...

Antagligen blir win12 bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Kör w11 med start11, explorerpatcher och några fler tweaks. Uselt OS, "right out of the box"

Körde likt dig tidigare, men gick tillbaka till Windows 10 igen.

Ogillar att precis allt i Windows 11 innebär
extra bloat jfm Windows 10.

Exempelvis Task Manager som numera tar nära 100MB RAM samt äter CPU, i jämförelse med under 15MB i Windows 10 och resurssnålt.

Vad var det för något fel med Task Manager från Windows 7?

https://github.com/thedoggybrad/classic-windowstaskmanager

Permalänk
Medlem

Gick över till Tuxedo OS på min stationära för någon vecka sen men jag kör Windows 11 på laptopen.

Permalänk
Medlem

Nya speldatorn kommer ha Windows 11, tror att laptopen kommer få någon Linux-distro (har redan Win 10/Linux Mint i dual boot).

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt många här som kör win 11. Baserat på tongångarna på forumet får man ju känslan av att "ingen" kör windows 11. Men 64%, det var ju en hel del.
I och för sig är det väl som vanligt, ett fåtal röster hörs mer än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Förvånansvärt många här som kör win 11. Baserat på tongångarna på forumet får man ju känslan av att "ingen" kör windows 11. Men 64%, det var ju en hel del.
I och för sig är det väl som vanligt, ett fåtal röster hörs mer än andra.

det är som vanligt , var samma när Windows 10 kom då var det ett jävla liv "windows 10 suger , spyware osv" nu är de samma me 11. blir samma sen när nästa Windows kommer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det är som vanligt , var samma när Windows 10 kom då var det ett jävla liv "windows 10 suger , spyware osv" nu är de samma me 11. blir samma sen när nästa Windows kommer

Historierevisionism i farten igen?

Windows 10 var visserligen inte lika älskad som Windows 7, men det välkomnades ändå mest med lättnad av allmänheten, efter Metro-helvetet som var Windows 8.

Personligen anser jag att Windows 10 suger fortfarande, i flörhållande till Windows 7, det råkar bara vara bättre än Windows 11.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Windows 10 var OK tills Microsoft ändrade, lade till en massa nu suger det! Men åtminstone inte Spyware som Windows 11.

Jag var OK med Windows 10 tills Microsoft utannonserade att Win10 går End of Life 2025 sedan dess gick jag över helt till Linux(EndeavourOS).

Aldrig mer något från Microsoft!

Lade till text
Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag följde mitt egna råd där och kortade ned min bootup med 2-3 sekunder Hade en totalt onödig firmware-uppdatering (avstängt i BIOS) samt inväntan av nätverk (NetworkManager-wait-online.service) som jag stängde av.

Du kan även köra kommandot nedan för att få en grafisk bild (som SVG) av boot-förloppet:

systemd-analyze plot > plot.svg

Där kan du se att en hel del saker läses in parallellt, så man vinner inte direkt någonting på att rensa bort småsaker.

Toppen! Har testat det vid ett tidigare tillfälle. Kanske ger det ett nytt försök då jag inte tänkte på den parallella biten.

Citat:

Min Ubuntu-installation tar ca 15 sek att boota från GRUB till skrivbordet i GNOME. Det är faktiskt nära nog exakt samma tid som det tar för Windows 10 att starta i Virt-Manager.

Ah, det låter ju lovande. Vad har du för cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Ah, det låter ju lovande. Vad har du för cpu?

En i7-8565U @ 1.8GHz i en Dell XPS 13 (2019), men den hänger med rätt fint även idag. SSD:n är inget fartmonster, men med 2000MB/sek (läs) så tuffar den på rätt bra också.

Med enbart 8GB RAM, så har jag blivit tvungen att banta systemen ganska hårt, men det gjorde också att prestandan ökade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Jobbdatorn kör Win11 pga av mjukvara som jag inte fått att fungera i Linux.
Hemma så är det Linux (Nobara och Garuda) på pc, MacOS på mina Mac´ar (även börjat leka lite med Asahi Fedora)

Personligen så har jag inget emot Win11´s utseende, men all det här med telemetri och annonser ger lite avsmak.

Huruvida Linux är bättre än Win11 är en högst subjektiv upplevelse, för min del så gillar jag konceptet "If you f*ck around, you will find out" vilket lett till otaliga ominstallationer

Windows 11 har väl inga annonser i Europa? Oavsett: winaerotweak

Skrivet av SmekusNamnus:

Blandat Win10 och Win11 på olika maskiner. Det som stör mig mest i Win11 är hur urusel sökfunktionen har blivit.

Exempel: Jag ska starta Wireshark och börjar skriva. Sökfunktionen fattar att jag menar Wireshark tidigt, men visar bara resultat från webben ända tills sista bokstaven är skriven. Då dyker applikationen upp.

Eller när jag ska starta Excel. Då måste jag skriva excel.exe innan applikationen dyker upp, ända fram tills sista bokstaven är skriven får jag bara resultat från webben.

winaerotweak

Skrivet av Viochee:

Upplever win 11 mkt buggigt och frustrerande, känns som en billig skin över windows 10 då man kan gräva fram windows 10 menyer om man går djupare...

Antagligen blir win12 bättre...

Tycker tvärt om, i Windows 10 får man använda gamla dassiga menyer som dom har fixat i 11.

Skrivet av SCORPION2000:

Windows 10 var OK tills Microsoft ändrade, lade till en massa nu suger det! Men åtminstone inte Spyware som Windows 11.

Jag var OK med Windows 10 tills Microsoft utannonserade att Win10 går End of Life 2025 sedan dess gick jag över helt till Linux(EndeavourOS).

Aldrig mer något från Microsoft!

Vad är det för skillnad mellan 10 och 11 när det kommer till "spyware"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vad är det för skillnad mellan 10 och 11 när det kommer till "spyware"?

Mängden datainsamling. Med Windows 11 får du funktioner som recall inbakade i operativsystemet, som tar screenshots av allt du gör. Och Microsoft försöker hela tiden pusha mer och mer AI integration of datainsamling, medan Windows 10 är "färdigt".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kört Windows sen Windows 3.11. Lite Linux för 25 år sen. Nu har jag däremot bestämt mig, efter att ha tröttnat på Windows 11. Nu kör jag Linux Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mängden datainsamling. Med Windows 11 får du funktioner som recall inbakade i operativsystemet, som tar screenshots av allt du gör. Och Microsoft försöker hela tiden pusha mer och mer AI integration of datainsamling, medan Windows 10 är "färdigt".

Recall har jag avinstallerat.
Varför tror du att Windows 11 har mer datainsamling än 10?

Permalänk

Jag installerade Windows 11 för 2 veckor sedan på min laptop och stationär.
Har 2 st HP Elitedesk 800 G3 med som just nu har Windows 10.
Men jag kommer troligtvis att installera Linux Mint på den ena för att sedan installera Venice Unleashed server (Battlefield 4 Mod) under wine. För det sitter Intel I5-7500T som inte har TPM 2.0. Sen installera windows 11 på den andra för att lära mig att installera windows 11 på ickesupportad hårdvara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Recall har jag avinstallerat.
Varför tror du att Windows 11 har mer datainsamling än 10?

Nog lätt att tro att så är fallet, då Windows 11 har fler inbyggda onlinetjänster än någonsin.

Påtvingat onlinekonto för normalanvändaren är illa nog enligt mig. Bing, CoPilot, Widgets, Windows Update och Edge är annat jag gärna undviker.

Däremot går det att få tyst på Windows 11 på samma sätt som 10:an. Frågan är bara hur mycket som har skickats till Microsoft och deras partners innan dess?

Ett par läsvärda länkar:

https://www.extremetech.com/computing/342941-windows-11-colle...

https://dekisoft.com/what-data-does-windows-11-collect/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Recall finns väl ändå inte ännu. Ska komma till copilot+ datorer senare i år om jag inte missminner mig. Eller har jag fel och recall redan är igång så jag i panik måste deaktivera det hela?

Skulle recall bli en funktion man inte kan stänga av så börjar det kännas som att man kanske ska byta os. I övrigt gillar jag win11 så det vore väl synd..

Edit: jag har nog misaat ett år tror jag, funktionen finns nog redan? Måste se om den är aktiv på min burk i så fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Recall finns väl ändå inte ännu. Ska komma till copilot+ datorer senare i år om jag inte missminner mig. Eller har jag fel och recall redan är igång så jag i panik måste deaktivera det hela?

Skulle recall bli en funktion man inte kan stänga av så börjar det kännas som att man kanske ska byta os. I övrigt gillar jag win11 så det vore väl synd..

Edit: jag har nog misaat ett år tror jag, funktionen finns nog redan? Måste se om den är aktiv på min burk i så fall...

Det är väldigt luddigt vad Micro$oft faktiskt håller på med Officiellt och rent konkret så går det enbart att aktivera Recall på Copilot+ datorer som har en så kallad NPU.

MEN...

Moduler för recall finns inbakat i operativsystemet sedan 24H2 och ingen är helt säker på vad de faktiskt gör där, eller vad som potentiellt skulle kunna hända med dem i en framtida uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är väldigt luddigt vad Micro$oft faktiskt håller på med Officiellt och rent konkret så går det enbart att aktivera Recall på Copilot+ datorer som har en så kallad NPU.

MEN...

Moduler för recall finns inbakat i operativsystemet sedan 24H2 och ingen är helt säker på vad de faktiskt gör där, eller vad som potentiellt skulle kunna hända med dem i en framtida uppdatering.

Sedan kan ju övervakningen "råkas" aktivera via windows update.. som vanligt.

Permalänk

Ja exagt ingen kan lita på Microsoft längre!
Windows är Spyware since Windows 10(dock i 10 kan man stänga av allt Spyware, i Windows 11 you are F'ed! )

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Denna tråd fick mig att våga vägra W11 igen, körde in Nobara och det var ungefär som fedora, allt bara funkade.

Den dagen steamOS släpps för desktop datorer byter jag distro, fram tills dess får Nobara räcka ( dock är det en väldigt bra distro )

Permalänk
Medlem

Använder mig av Windows 10 Enterprise LTSC 2021 mest för att man vill slippa mycket huvudvärk med spel och att det inte finns drivrutiner till mitt ljudkort i Linux. Sen så slipper man massa bloat jämfört med vanliga Win 10, så mindre att ta bort med NTLite.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Har win10 nu och står i valet och kvalet om win11 eller linux mint. Jag spelar mest och gör inte så mycket annat. lite videos på youtube och "kontorsjobb".

EDIT: Det som lockar med linux är att slippa spendera timmar av att stänga av allt bloat och ta bort alla saker man inte vill ha på windows. Med linux blir det istället timmar med att lära sig ett helt nytt system.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16