Asrock förklarar trasiga Ryzen-processorer

Permalänk
Melding Plague

Asrock förklarar trasiga Ryzen-processorer

Skyller Ryzen 9000-krascher på överdrivet aggressiva inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD gör en Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

AMD gör en Intel.

På vilket sätt menar du?

Permalänk
Medlem

att Moderskortstillverkaren säga att det är inte dem som orsaka det är nog nåt man få tar med en STOR nypa salt. framförallt när dem har gjort uttalande tidigare som säga emot det och man jobba i en del av datortekniken där man måste gör nåt extra för att folk ska köpa deras moderkort över det av en annan tillverkare.
men inget nytt med att så fort det är nåt hos AMD så är det AMD själv som gör fel och inte tillverkaren som det alltid är hos Nvidia och Intel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

att Moderskortstillverkaren säga att det är inte dem som orsaka det är nog nåt man få tar med en STOR nypa salt. framförallt när dem har gjort uttalande tidigare som säga emot det och man jobba i en del av datortekniken där man måste gör nåt extra för att folk ska köpa deras moderkort över det av en annan tillverkare.
men inget nytt med att så fort det är nåt hos AMD så är det AMD själv som gör fel och inte tillverkaren som det alltid är hos Nvidia och Intel.

Ja, precis. Om det är så att AMD gjort fel och givit fel specar borde väl moderkort från andra tillverkare ha orsakat samma fel.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på ett av ASRocks moderkort men nu blir man ju lite nervös.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

AMD gör en Intel.

Ska man ta reddit som en måttstock så är detta problem exklusivt för Asrock användare just nu. Andra moderkort fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Lade en order på ett Asrock mobo när det var på kampanj...lika snabbt avbokade jag ordern efter mängder med döda AMD processorer på Reddit.

Peppa peppa ta i trä för er andra som kör denna kombo!

Permalänk
Medlem

Jag använder mobo och cpu i signatur. Mobo inköpt i januari och processorn i mars. Det fungerar fortfarande felfritt. Jag har inte aktiverat PBO dock.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ska man ta reddit som en måttstock så är detta problem exklusivt för Asrock användare just nu. Andra moderkort fungerar bra.

Nja, det finns poster om att 9800x3d har gått sönder på ASUS Gigabyte MSI också men Asrock verkar ha haft flest failurs.
Men vi behöver också ha i minnet att det handlar om ett 100-tal processorer av jag vet inte hur många 10.000-tals sålda.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Nja, det finns poster om att 9800x3d har gått sönder på ASUS Gigabyte MSI också men Asrock verkar ha haft flest failurs.
Men vi behöver också ha i minnet att det handlar om ett 100-tal processorer av jag vet inte hur många 10.000-tals sålda.

10.000-tals? Snarare 100.00-tals!

Är det EXPO som dödar dem eller är det alldeles för aggressiv matningsspänning på processorerna?

Permalänk
Medlem

I dag läge kan jag bara inte förstå vad faktiskt tillverkare som ger fel spec eller partner som har helt vansinniga marginaler med OC profiler.

Vist att skapa en OC profil som ska funka med så nära 100% av CPUer kan vara svårt att tweeka in i det sista. Och därför ger lite extra ström men nån måtta får det väll ändå vara.

Jag tycker jag ser överallt att folk undervoltar ganska ordentligt samt kunna skruva upp frekvenser

Permalänk
Medlem

Ja det är väl AMDs ansvar att uppge vilka värden som ska hållas sen är det moderkortstillverkarnas ansvar att hålla sig inom dessa. När något går fel vem ska man skylla på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

10.000-tals? Snarare 100.00-tals!

Är det EXPO som dödar dem eller är det alldeles för aggressiv matningsspänning på processorerna?

Jo som sagt, har inte en aning om hur många de sålt

Permalänk
Medlem

Har varit grymt nöjd med mitt ASRock X870 Riptide och 9800X3D hittills men kanske haft tur. Skönt att det finns en bios fix att ta till nu i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Har varit grymt nöjd med mitt ASRock X870 Riptide och 9800X3D hittills men kanske haft tur. Skönt att det finns en bios fix att ta till nu i alla fall.

OM DU SPARAT BIOS INSTÄLLNINGAR SOM DU GJORT PÅ ETT USB SÅ FUNGERAR DOM INTE I NYA 3.25
det gjorde det inte för mig i alla fall när jag gick från bios 3.20

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

OM DU SPARAT BIOS INSTÄLLNINGAR SOM DU GJORT PÅ ETT USB SÅ FUNGERAR DOM INTE I NYA 3.25

Jag visste inte att jag kunde spara dem. Blev besviken på att de inte bevarades ändå men hade blivit ännu mer besviken om jag försökt göra rätt med backup 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Tyvärr är ju det där beteendet standard, egentligen oavsett tillverkare (på konsumentsidan) och oavsett vilka versioner man byter mellan.

Rätt orimligt att man än idag inte lyckats införa ett system för konfigurationshantering där man kan lyfta över inställningarna från version till version. Särskilt med tanke på hur ofta man släpper nya versioner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jo som sagt, har inte en aning om hur många de sålt

Han menade inte att skämta om antalet i sig, utan mer på att du använder . (punkt) som skiljetecken istället för , (decimal)

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag visste inte att jag kunde spara dem. Blev besviken på att de inte bevarades ändå men hade blivit ännu mer besviken om jag försökt göra rätt med backup 😬

jo längst ner på sidan under andra fliken inne i bios om jag minnes rätt .
här är en film där dom beskriver bios .vid 9.50 är det nästan där det är men han drar inte ner rullistan sista biten så man ser bara de två översta raderna , efter dessa så finns det spara till usb och ladda från usb.

https://www.youtube.com/watch?v=ky7I-d2gcpM

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Det vore ju trevligt om man visste vilka värden som ansågs för höga.
Jag menar, processorns boost regleras ju beroende på temperatur.

Asusbrädor tillåter extremt höga värden på det mesta, vad anses som safe där?
Många maxar taken för watt och ampere och låter temperaturen vara det styrande.

Edit: Så problemet verkar uppstå i kombination med höga gränser, och bra kylare, vilket verkar logiskt. Det vore ändå bra att veta runt vilka gränser de kan brinna upp, samt om de är godkända över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

AMD gör en Intel.

Problemet är AsRock och inte AMD.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag var sugen på ett av ASRocks moderkort men nu blir man ju lite nervös.

Och vad är det som säger att andra tillverkare är bättre? ASUS har haft sina problem och har sina problem med RMA exempelvis, Gigabyte hade bokstavligen PSUs som exploderade etc... Inte riktigt samma kategori, men vad jag hört så är Asrock överlag en bra tillverkare.

Alla tillverkare kommer stöta på diverse problem någon gång, det är oundvikligt. Hur de eventuellt hanterar kriser osv är en annan.

Tycker inte man ska välja bort dem enbart för detta, kunde hänt vilket företag som helst egentligen...

Permalänk
Medlem

Efter att ha lurkat lite mer på Reddit så verkar det åtminstone nästan dö en CPU per dag med denna kombo...om man ska tro det som användarna kommenterar och lägger ut...detta trots BIOS uppdateringen 3.25.

En användares CPU dog bara 2 dagar efter ett nybygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Och vad är det som säger att andra tillverkare är bättre? ASUS har haft sina problem och har sina problem med RMA exempelvis, Gigabyte hade bokstavligen PSUs som exploderade etc... Inte riktigt samma kategori, men vad jag hört så är Asrock överlag en bra tillverkare.

Alla tillverkare kommer stöta på diverse problem någon gång, det är oundvikligt. Hur de eventuellt hanterar kriser osv är en annan.

Tycker inte man ska välja bort dem enbart för detta, kunde hänt vilket företag som helst egentligen...

Håller inte med om resonemanget, lite som att säga om inte Lasermannen gjorde dådet hade det varit någon annan. Nu är det ASRock som klantat sig men jag hoppas ju förstås att de lär sig av detta inför nästa chipset som jag vill uppgradera till.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta om de som dött har varit undervoltade.
För vad jag läst och sett på Youtube så undervoltar väl dom flesta dessa och får högre mhz genom pbo inställningar så processorn drar lägre volt och watt. Så den avger mindre värme.
Har även dessa dött?
Eller är det orginal settings som dödat?

Har hört lite av videon i bilen när jag åkte hem så jag förstod inte allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Efter att ha lurkat lite mer på Reddit så verkar det åtminstone nästan dö en CPU per dag med denna kombo...om man ska tro det som användarna kommenterar och lägger ut...detta trots BIOS uppdateringen 3.25.

En användares CPU dog bara 2 dagar efter ett nybygge.

Kom också ihåg att de som har fått problem hörs mer än de som inte har något problem, särskilt på Reddit och liknande ställen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Håller inte med om resonemanget, lite som att säga om inte Lasermannen gjorde dådet hade det varit någon annan. Nu är det ASRock som klantat sig men jag hoppas ju förstås att de lär sig av detta inför nästa chipset som jag vill uppgradera till.

Förstår personligen inte hur du ens kan jämföra problem med diverse elektroniska komponenter från diverse tillverkare med mördare? Är ju inte ens i närheten av en jämförelse enligt mitt tycke...

Problem med diverse elektroniska komponenter är något som inte förstör hela ens liv om det går sönder. Jobbigt? Ja...
Men att jämföra det hela med att om inte Lasermannen hade mördat dem personerna så hade någon annan?

Nej, det resonemanget förstår jag inte alls och gjorde en lite obekväm faktiskt.