Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Jo förstår frustrationen, han borde kört på Horner istället🤣

Russell var lite lättare komma åt i stunden men Horner vid vägkant hade nog inte stått säkert.

Totalt galet dock han lär få dryga böter allra minst även om det inte var något livshotande direkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har alltid hållt på Redbull och Max för den vinnarskallen han är men vad i helvete vad det där!! Det där är inte F1 och det där kan mycket väl bli en Bann på. Vet faktiskt inte om jag vill bära Redbulls färger mer efter det där. Fyfan säger jag!

Samma här, det där var helt jävla sjukt!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem

3 poängs poängavdrag. 1 poäng till så blir det kvarsittning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Årets hjärnsläpp går till Verstappen Det såg verkligen ut som en hämnd.

Ja och han borde föregå med gott exempel om någon på banan..

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja och han borde föregå med gott exempel om någon på banan..

Men han har ju alltid varit en förväxt bebis

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Spännande när Max tar till lite näbbar & klor! Red Bulls bil ser väldigt dålig ut jämfört med de senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har alltid hållt på Redbull och Max för den vinnarskallen han är men vad i helvete vad det där!! Det där är inte F1 och det där kan mycket väl bli en Bann på. Vet faktiskt inte om jag vill bära Redbulls färger mer efter det där. Fyfan säger jag!

Grina. Är väl kul att det visas lite känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, det är la gött när det blir osportsligt och idiotiskt. 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är väl ändå jävligt stor skillnad på att ''visa lite känslor'' (som förarna brukar göra oavsett) och att använda sin bil som ett verktyg för att orsaka skada?
Tro mig, jag är den sista personen som skulle gnälla på sånt här och är absolut utav åsikten att alla behöver tuffa till sig lite (obs, läs mycket) men det Verstappen gör är inte OK någonstans. Varken med eller utan regelbok.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Är väl ändå jävligt stor skillnad på att ''visa lite känslor'' (som förarna brukar göra oavsett) och att använda sin bil som ett verktyg för att orsaka skada?
Tro mig, jag är den sista personen som skulle gnälla på sånt här och är absolut utav åsikten att alla behöver tuffa till sig lite (obs, läs mycket) men det Verstappen gör är inte OK någonstans. Varken med eller utan regelbok.

"Orsaka skada" lol. Finns ju golf att titta på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

"Orsaka skada" lol. Finns ju golf att titta på också.

Vad menar du att han försöker orsaka på Russell's bil? Obekvämlighet?

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Älskar parallellerna mellan schack och f1. magnus carlsen är schackvärldens max verstappen på flera plan

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1M4Vpq/magnus-carlse...

Det där är det mest våldsamma utbrott i schack jag sett. Kolla hur pjäserna flyger och vilken skada det gör

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

FIA har tydligen uttalat sig och sagt att Verstappen inte hade behövt lämna positionen till Russel. Så det va Red Bull som va extra försiktiga 😬 Sen att det inte försvarar hans agerande men..
Jag tror inte Verstappen är kvar i Red Bull länge till.

"It soon turned out it was all for nothing, as the stewards noted Verstappen didn't even have to give the position back because Russell wasn't fully in control of his car when he tried to pass the Red Bull. Red Bull took the safe route."

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

FIA har tydligen uttalat sig och sagt att Verstappen inte hade behövt lämna positionen till Russel. Så det va Red Bull som va extra försiktiga 😬 Sen att det inte försvarar hans agerande men..

Förhoppningsvis lämnar han f1 helt, 1 bebis mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Förhoppningsvis lämnar han f1 helt, 1 bebis mindre

Michael Schumacher och Senna var betydligt värre en Verstappen om vi pratar "dirty driving" folk gnäller nu men sen så kommer ni sakna honom när han väl lämnar sporten. Han är den enda föraren som har gjort denna säsongen någorlunda intressant.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

"It soon turned out it was all for nothing, as the stewards noted Verstappen didn't even have to give the position back because Russell wasn't fully in control of his car when he tried to pass the Red Bull. Red Bull took the safe route."

Att de ens nämner det ger sken av att försöka släta över det hela.

Men ja som sagt förstår att det kokade i skallen så kanske klarar sig från överlagt mord och kan åkalla psykisk sjukdom och sluten vård istället för livstids fängelse

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Verstappen fick 3 straff poäng, 1 till och de blir race ban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Vad menar du att han försöker orsaka på Russell's bil? Obekvämlighet?

Russel sa väl "i have damage" efter smällen så någon typ av skada uppstod iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Verstappen fick 3 straff poäng, 1 till och de blir race ban

Kanske var det så att han ville få race ban för få köra lemans istället? Han har ändå ingen chans att vinna VM i år nu när det visade sig att Mclaren inte tappade någon fart av flexi wings blev borttagna det var ju Verstappen enda hopp på VM title i år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Russel sa väl "i have damage" efter smällen så någon typ av skada uppstod iaf.

Russel kan ljuga också.

Förstår inte varför Leclerk inte behövde lämna tillbaka platsen direkt. Han och Max gjorde exakt samma sak, enda skillnaden var att den ena var på en raksträcka och den andra i en kurva.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Förstår inte varför Leclerk inte behövde lämna tillbaka platsen direkt. Han och Max gjorde exakt samma sak, enda skillnaden var att den ena var på en raksträcka och den andra i en kurva.

Från FIA

“Car 1 lost traction while navigating Turn 14 and therefore had to defend his position on track against Car 16. Car 16 proceeded to move to overtake Car 1 on the start-finish straight. Both cars were moving slightly towards each other in the middle of the track and a minor collision occurred as a result.

“Both drivers were of the view that this was an avoidable collision and could potentially have resulted in a major crash but neither driver was wholly or predominantly to blame.

“In the circumstances, we took no further action.”

Permalänk
Medlem

Dagens straff är för dåliga.
När du får t.ex 10 sec straff skall du köra inn innan 3 varv stanne 10 sec vid din team box och och du får inte byta däck.
Dom regler som finns idag är för mesiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Dagens straff är för dåliga.
När du får t.ex 10 sec straff skall du köra inn innan 3 varv stanne 10 sec vid din team box och och du får inte byta däck.
Dom regler som finns idag är för mesiga.

Finns 10 sec stop-go som är exakt det straff du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Finns 10 sec stop-go som är exakt det straff du beskriver.

Dom tar 10 sec i samband med pitstop eller efter tävlingen, men det är inte samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Dom tar 10 sec i samband med pitstop eller efter tävlingen, men det är inte samma.

Finns 10s stop and go:

"In other instances, a 10-second stop-go penalty will be issued. This is more costly as a driver is required to stop in their pit box for 10 seconds and then rejoin the race. The mechanics are not allowed to work on the car during the stop.

When a drive-through or stop-go penalty is issued, a driver has two laps from when the team were notified of the stewards’ decision to serve it. However, an exception is made if the Virtual Safety Car or Safety Car has been deployed, with the driver required to serve the penalty after this."

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Från FIA

“Car 1 lost traction while navigating Turn 14 and therefore had to defend his position on track against Car 16. Car 16 proceeded to move to overtake Car 1 on the start-finish straight. Both cars were moving slightly towards each other in the middle of the track and a minor collision occurred as a result.

“Both drivers were of the view that this was an avoidable collision and could potentially have resulted in a major crash but neither driver was wholly or predominantly to blame.

“In the circumstances, we took no further action.”

Den va märklig den förklaringen. Kollar man Russells onboard är det ju tydligt att Leclerc svänger in i Verstappen.
Även om Verstappens beteende osv är värre mot Russell i kurva 5, är risken för en stor krasch/skada betydligt högre i Leclercs kontakt med Verstappen. Märkligt resonerat av FIA.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den va märklig den förklaringen. Kollar man Russells onboard är det ju tydligt att Leclerc svänger in i Verstappen.
Även om Verstappens beteende osv är värre mot Russell i kurva 5, är risken för en stor krasch/skada betydligt högre i Leclercs kontakt med Verstappen. Märkligt resonerat av FIA.

Fast Leclerc är också före Verstappen, så vem har rätt att välja spår för kurvan?
Hur många gånger har vi inte sett Verstappen försvara sig genom att flytta bilen mot ena eller andra sidan (alltså egentligen standard defensiv körning), exempelvis mot Norris i Österrike? Dessa gånger måste ju den som är "bakom" korrigera kursen också för att undvika kollision.

Det är inte som att Leclerc gör en skarp och plötslig instyrning, utan han riktar kursen långsamt mot banans vänstra sidan (och in mot slipstream bakom Norris). Verstappen väljer alltså att hålla sitt spår. Båda hade enkelt kunnat undvika kollisionen, men båda fortsatte att hålla sin linje med tanken om att den andra får ge med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast Leclerc är också före Verstappen, så vem har rätt att välja spår för kurvan?
Hur många gånger har vi inte sett Verstappen försvara sig genom att flytta bilen mot ena eller andra sidan (alltså egentligen standard defensiv körning), exempelvis mot Norris i Österrike? Dessa gånger måste ju den som är "bakom" korrigera kursen också för att undvika kollision.

Det är inte som att Leclerc gör en skarp och plötslig instyrning, utan han riktar kursen långsamt mot banans vänstra sidan (och in mot slipstream bakom Norris). Verstappen väljer alltså att hålla sitt spår. Båda hade enkelt kunnat undvika kollisionen, men båda fortsatte att hålla sin linje med tanken om att den andra får ge med sig.

På raksträcka är det förbjudet att röra sig mot en annan bil om någon del av bilen överlappar. För att Leclerc ska ha ”rätt” att flytta sig till vänster måste hela hans bil vara förbi Verstappen. Det är ingen gråzon detta. Finns många luddiga regler inom motorsport, detta är inte en av dem. Verstappen har ingen skyldighet att väja eller ge Leclerc mer plats.

Edit:
Österrike kurva 3 är en hel annan situation då förflyttningen sker i bromszonen precis så som Sainz gjorde mot Verstappen året innan. I både Sainz fall mot Verstappen och Verstappen mot Norris är jag av åsikten att den som är först in i bromszonen har rätt till racing line. Andra håller inte med om det resonemanget. I vart fall inte när det gäller Verstappen. Sainz brukar man tycka är okej

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

På raksträcka är det förbjudet att röra sig mot en annan bil om någon del av bilen överlappar. För att Leclerc ska ha ”rätt” att flytta sig till vänster måste hela hans bil vara förbi Verstappen. Det är ingen gråzon detta. Finns många luddiga regler inom motorsport, detta är inte en av dem. Verstappen har ingen skyldighet att väja eller ge Leclerc mer plats.

Edit:
Österrike kurva 3 är en hel annan situation då förflyttningen sker i bromszonen precis så som Sainz gjorde mot Verstappen året innan. I både Sainz fall mot Verstappen och Verstappen mot Norris är jag av åsikten att den som är först in i bromszonen har rätt till racing line. Andra håller inte med om det resonemanget. I vart fall inte när det gäller Verstappen. Sainz brukar man tycka är okej

Jag håller nog inte med om att det är så svartvitt som du ger sken av. Att en förare rör sig mot och "styr" bort en annan förare händer mer eller mindre varje race längs rakorna. Det är bara att titta på starterna så är det en handfull förare varje race. Utöver det sker det också ofta när det är väldigt jämnt längs den långa raken, är det en enkel DRS-passering finns det ingen anledning, men när det är väldigt tight ser vi ofta att föraren som är på väg att bli omkörd försöker trycka ut den omkörande bilen, och när den omkörande bilen är lite förbi försöker den gå tillbaka mot racing-line.

För ett tydligt exempel kan du exempelvis kollar starten från Bahrain, där Russel (P3) får en betydligt bättre start än Leclerc (P2), så i början styr Leclerc mot Russel (även fast han inte är helt framför). När Russel lite senare är något förbi Leclerc så blir det tvärtom, då vill Russel in bakom Piastri och trycker Leclerc mot höger-sidan, trots att han inte är helt förbi. Mig veterligen klagade ingen, och jag tror nog aldrig jag sett någon få en bestraffning för vad Leclerc gjorde heller, om man inte helt tryckte någon av banan (vilket Leclerc alltså inte gjorde).

Lite senare i samma race är det också SC, och i den omstarten så är det fight mellan Leclerc och Norris där Norris har bra häng på Leclerc, som trycker Norris helt över till höger sida av banan (lååångt från racing-line), där är Norris också uppe delvis längs med, men blir ändå uttryckt. Något som är helt förbjudet enligt dig. Men samma sak här, ingen klagar, ingen blir utredd, och ingen blir bestraffad. Skillnaden är att Norris reagerar på vad Leclerc gör, eftersom han är något bakom. Verstappen gjorde det inte, utan höll sitt spår (trots att han hade massvis med plats på sin vänstra sida).

Men du får gärna visa mig en händelse där den ledande bilen någonsin blivit bestraffad för att långsamt röra sig mot den andra bilen längs en raksträcka (utan att trycka av föraren)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Skillnaden är att Norris reagerar på vad Leclerc gör, eftersom han är något bakom

Jag tycker skillnaden här är att dina exempel är från en start/omstart på startrakan innan första kurvan, där många bilar är inblandade och inte en 1v1 situation.