Ljuspistolen återuppstår

Permalänk
Melding Plague

Ljuspistolen återuppstår

Bandai Namco ger sitt stöd till Gaime, en ljuspistol för moderna skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske kan funka och är ju en billig variant, men den moderna tolkningen på konceptet stavas VR. Om ni inte testat det så är det hög tid. Och visst, jag fattar att det inte funkar för alla med yrsel och illamående. Men att skaffa sig ett par stabila VR-ben går rätt snabbt och sen kan man stänga av teleportering, vinjettering vid snurrande och allt annat strunt.

Permalänk
Medlem

Läste att "Luftpistolen återuppstår" och tänkte att jag får damma av min gamla Gamo Compact med träkolv.

Dock mindre bra för plattskärmar.

Permalänk
Medlem

Kul retrogrej men inget man direkt har använding för i moderna spel (vad jag vet).

Permalänk

En sådan där cool grej som man vill ha för att sedan låta ligga i en låda i förrådet bredvid VR headsetet och knappt användas. Jag gillar dock konceptet.

Permalänk
Medlem

Finns redan en som slår den där

https://sindenlightgun.com

Med den kan man spela vartenda sånt spel som någonsin släppts genom emulator osv

Permalänk
Medlem

Dags att damma av Operation Wolf👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kanske kan funka och är ju en billig variant, men den moderna tolkningen på konceptet stavas VR. Om ni inte testat det så är det hög tid. Och visst, jag fattar att det inte funkar för alla med yrsel och illamående. Men att skaffa sig ett par stabila VR-ben går rätt snabbt och sen kan man stänga av teleportering, vinjettering vid snurrande och allt annat strunt.

Detta. Jag älskade att nöta Time Crisis hemma och var ledsen att det dog ut med platt-tv, men VR har ju verkligen tagit över denna genre helt och den är bättre än någonsin.

Permalänk
Medlem

Bra pris - har stundom fått feeling för något sånt här. Var dock och provade en av dom nyare Time Crisis arkaderna som också har något modernt substitut till en ljuspistol och, jag vet inte, det kändes inte helt bra - inte alls lika responsiv som jag minns att ljuspistoler var.

Kan ha varit så att ljust den här hade behövts kalibreras men jag tappade lite suget efter det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Äh, hur roligt som helst ju.
Om man har över folk så är det nog jävligt skoj efter ett par öl att panga i omgångar.
Då vill man inte stå och hålla på med VR-headset.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vill även ha House of the Dead 2, gick varm i min dreamcast.

Och ni som inte förstår poängen med ljuspistolspel får väl spela Typing of the Dead 2 då!
https://thehouseofthedead.fandom.com/wiki/The_Typing_of_the_D...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Ibland är det skönt att inte behöva ha på sig svettig hjälm som väger bly, eventuellt med massa sladdar hit och dit. och multiplayer i samma hem?
Då är det smidigt att bara ha varsin pickadoll och sitta/stå framför tvn å blasta.
Jag menar, min quest3 har väl knappt 10h användning, min quest2 fick väl 100h, quest1 200-300h, dk1-2 100h. Det är bekvämt att inte ha något svettigt i ansiktet/på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Finns redan en som slår den där

https://sindenlightgun.com

Med den kan man spela vartenda sånt spel som någonsin släppts genom emulator osv

Nu måste jag verkligen ta tag i mitt projekt att bygga ett kabinett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkar finnas en del mindre VR-spel där man inte förflyttar sig alls. Inte ens på en åktur. Typ virtuella skjutbanor.

Kanske är en bra början om man misstänker sig riktigt känslig?

Skrivet av walkir:

Läste att "Luftpistolen återuppstår" och tänkte att jag får damma av min gamla Gamo Compact med träkolv.

Dock mindre bra för plattskärmar.

G'amo Om dubehöver damma av den är det nog dags att byta packningar.

Min som grävdes upp ur förrådet förra sommaren lät pcssssshtt. Kulan lyckdes ta sig nästan två meter i en fin re-entry-bpgr. Säker även för TVn om man inte spelar Duck Hunt som en sann fuskare. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så.. ifall någon mer undrar hur den fungerar:
Den har en vanlig optisk kamera-sensor, och använder AI för bildigenkänning. Citat från kickstartersidan:

"The G’AIM’E gun uses our own bespoke technology that utilizes a high-resolution camera and AI; in place of the traditional infrared used in light-guns of the past."

Känns som information som borde inkluderats i artikeln.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket pengar man spenderade på Time Crisis back in the days 😅 Känner mig dock inte så sugen på att lägga en tusenlapp på ett Kickstarter-projekt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DevilsDad:

Så.. ifall någon mer undrar hur den fungerar:
Den har en vanlig optisk kamera-sensor, och använder AI för bildigenkänning. Citat från kickstartersidan:

"The G’AIM’E gun uses our own bespoke technology that utilizes a high-resolution camera and AI; in place of the traditional infrared used in light-guns of the past."

Känns som information som borde inkluderats i artikeln.

Det står ju i sista stycket?

” Gaime använder en högupplöst kamera och AI för att läsa av var på skärmen spelaren siktar, och kalibrerar sig automatiskt. Ljuspistolen har varit under utveckling en längre tid och Tassei Denki visade upp en tidigare prototyp förra året.”

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ibland är det skönt att inte behöva ha på sig svettig hjälm som väger bly, eventuellt med massa sladdar hit och dit. och multiplayer i samma hem?
Då är det smidigt att bara ha varsin pickadoll och sitta/stå framför tvn å blasta.
Jag menar, min quest3 har väl knappt 10h användning, min quest2 fick väl 100h, quest1 200-300h, dk1-2 100h. Det är bekvämt att inte ha något svettigt i ansiktet/på huvudet.

Tycker inte att Quest3 är speciellt tung eller varm. Den är godkänd av mitt barn, 13 år nu. Då kör jag med ett Kiwi band som slår orginalbandet från Meta med hästlängder och gör upplevelsen superkomfortabel. Hade jag köpt ett band idag hade jag nog tagit batterivarianten, den ger en motvikt bak som ytterligare ökar viktbalansen. Själv kör jag med en powerbank monterad i ett 3D-printad hållare bak.
Quest 2 var däremot lite framtung och klumpig, och de äldre än värre.

Handkontrollerna sätter man lämpligen i de här gummigreppen från AMVR som sitter superbra och gör att man inte riskerar tappa dem.

Kabel ska man inte köra med längre! Finns ingen anledning då det blir samma (eller bättre!) prestanda helt trådlöst över WiFi. Rekommenderar skarpt Virtual Desktop som visserligen kostar en dryg hundring, med fria uppdateringar lifetime. I längden riktigt billig investering. Här kan man styra uppkopplingsprestanda och kvalitetsinställningar riktigt smidigt. Rekommenderas dock att ha en egen wifi-router eller AP som inte krockar med andra uppkopplade samtidigt för bästa prestanda. Routern ska sitta kabelansluten med PC:n. Själv kör jag i Wifi-6E helt separat från övriga familjens uppkopplingar och har helt laggfri uppkoppling med upp till 866-2400 mbit bandbredd beroende på mot vilken AP jag kör. Man ska också vara nära accesspunkten, inga väggar mellan.

Att köra PCVR kräver dock sin rejäla spel-PC med högpresterande GPU. Men det finns ju numera så mycket att välja på som är Quest-standalone att det för många inte alls behövs, och då behövs vare sig kabel eller Virtual Desktop.

Permalänk
Medlem

Oh vad sugen jag blev på att spela Gumshoe igen, vore fränt om de lyckas göra en remaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tycker inte att Quest3 är speciellt tung eller varm. Den är godkänd av mitt barn, 13 år nu. Då kör jag med ett Kiwi band som slår orginalbandet från Meta med hästlängder och gör upplevelsen superkomfortabel. Hade jag köpt ett band idag hade jag nog tagit batterivarianten, den ger en motvikt bak som ytterligare ökar viktbalansen. Själv kör jag med en powerbank monterad i ett 3D-printad hållare bak.
Quest 2 var däremot lite framtung och klumpig, och de äldre än värre.

Handkontrollerna sätter man lämpligen i de här gummigreppen från AMVR som sitter superbra och gör att man inte riskerar tappa dem.

Kabel ska man inte köra med längre! Finns ingen anledning då det blir samma (eller bättre!) prestanda helt trådlöst över WiFi. Rekommenderar skarpt Virtual Desktop som visserligen kostar en dryg hundring, med fria uppdateringar lifetime. I längden riktigt billig investering. Här kan man styra uppkopplingsprestanda och kvalitetsinställningar riktigt smidigt. Rekommenderas dock att ha en egen wifi-router eller AP som inte krockar med andra uppkopplade samtidigt för bästa prestanda. Routern ska sitta kabelansluten med PC:n. Själv kör jag i Wifi-6E helt separat från övriga familjens uppkopplingar och har helt laggfri uppkoppling med upp till 866-2400 mbit bandbredd beroende på mot vilken AP jag kör. Man ska också vara nära accesspunkten, inga väggar mellan.

Att köra PCVR kräver dock sin rejäla spel-PC med högpresterande GPU. Men det finns ju numera så mycket att välja på som är Quest-standalone att det för många inte alls behövs, och då behövs vare sig kabel eller Virtual Desktop.

Du behöver inte förklara för mig, trodde det var uppenbart då jag ägt DK1, DK2, Quest1, Quest2, Quest3...
Trots att de blivit markant bekvämare så är det fortfarande något som sitter i ansiktet, och trots batteripack som balanserar vikten så är det en vikt. Ibland är det helt enkelt skönt att inte ha något i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du behöver inte förklara för mig, trodde det var uppenbart då jag ägt DK1, DK2, Quest1, Quest2, Quest3...
Trots att de blivit markant bekvämare så är det fortfarande något som sitter i ansiktet, och trots batteripack som balanserar vikten så är det en vikt. Ibland är det helt enkelt skönt att inte ha något i ansiktet.

That´s what she sa.....

Men håller med, ljus-pistolspel är faktiskt sjukt kul!

Permalänk
Medlem

Har time crisis 4 till ps3, fick en lightgun till den, om man hade en platt tv behövde man sätta upp några sensorer vid tvn lite bök men inte mycket. Fungerade bra vad jag minns

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Har time crisis 4 till ps3, fick en lightgun till den, om man hade en platt tv behövde man sätta upp några sensorer vid tvn lite bök men inte mycket. Fungerade bra vad jag minns

Fungerade fruktansvärt dåligt och var beviset att ljuspistol-eran var död på plattskärm.

Pistolerna till Time Crisis 1-3 var super i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det står ju i sista stycket?

” Gaime använder en högupplöst kamera och AI för att läsa av var på skärmen spelaren siktar, och kalibrerar sig automatiskt. Ljuspistolen har varit under utveckling en längre tid och Tassei Denki visade upp en tidigare prototyp förra året.”

Huh.. antingen så har artikeln updaterats sedan jag skrev det, eller så var jag halvsovandes medan jag läste den. Kan inte svära på vilket..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DevilsDad:

Huh.. antingen så har artikeln updaterats sedan jag skrev det, eller så var jag halvsovandes medan jag läste den. Kan inte svära på vilket..

Ja, det är klart de kan ha uppdaterat den i efterhand. Eller så missar man. Aja, oviktigt. Vi skriver upp den under ”shit happens av oklar anledning” tycker jag 😄

Men produkten verkar cool iaf. Det KAN faktiskt bli ett köp för egen del.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har alltid saknat ljuspistolen. Funderade nästan ett tag på att skaffa mig en tjock tv och ett NES bara för att.

Permalänk
Medlem

Spelade mycket Zapper hos en kompis när vi var små, tyckte vi var skitsmarta som satt alldeles intill TV:n och höll den mot glaset så man träffade nånting. Vi kom ganska långt i Gumshoe på så vis men tror aldrig vi klarade det ändå.

Undrar om Gaimes självkalibrering är med på noterna för den typen av avstånd?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Sinde Lightgun sitter ju redan i Arcade 1UPs kabinett med Time Crisis så känns som det här är för hemmasoffan. Mest intressant är ju att det inte verkar vara den vita fula ramen som Sinden måste ha för att fungera. Ska bli intressant att följa. Hittills har ju inget slagit GUN4IR I min bok men är ju såklart inte alls samma plug'n play som det här

Permalänk

Trevligt för de som inte har plats för CRT, jag kramar mina Guncon 2 några år till

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G