Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det betyder dock inte att du har dedikerad bandbredd mer än till nästa ISP-switch, så annat än att man potentiellt behöver dra lite mer fiber, men istället potentiellt sparar in pengar genom att köpa utrustning som har en betydligt större marknad än PON-hårdvara har, så behöver det inte bli dyrare.

Absolut inte.
Men om en operatör ska sälja 2.5, 5, eller 10Gbps anslutningar så kräver detta en betydligt dyrare switch än en bara Gigabit. Med XGPON kan de fritt välja mellan 1-9Gbps, oavsett hur många kunder det sitter på tråden. Kapaciteten bakom behöver nödvändigtvis inte finnas.

Dessa "uppfriserade" siffror hjälper såklart till att framstå andra länder som "billigare per megabit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

[...] och sen fastighetsägaren i själva huset [...]

Det är i det steget som det blir dyrt eftersom de inte har något egenintresse i att ni ska få ett bra pris. Tvärt om kan de ta extra betalt för tillgången till detta fastighetsnät. Det är helt enkelt ett sätt att indirekt höja hyran för hyresrätter. Stadsnäten tar ibland bra betalt de också.

Skrivet av maDa:

Absolut inte.
Men om en operatör ska sälja 2.5, 5, eller 10Gbps anslutningar så kräver detta en betydligt dyrare switch än en bara Gigabit. Med XGPON kan de fritt välja mellan 1-9Gbps, oavsett hur många kunder det sitter på tråden. Kapaciteten bakom behöver nödvändigtvis inte finnas.

Dessa "uppfriserade" siffror hjälper såklart till att framstå andra länder som "billigare per megabit"

Är det verkligen så dyra switchar som behövs? 10 Gbit/s via SFP+ är ju väldigt gammal teknologi och bör ha kunnat pressas ner en hel del i pris. XGPON/XGSPON-utrustning är väl inte speciellt billig den heller?

Visst är det så att det friserar upp siffrorna lite dock. Det kan jag absolut tänka mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det verkligen så dyra switchar som behövs? 10 Gbit/s via SFP+ är ju väldigt gammal teknologi och bör ha kunnat pressas ner en hel del i pris. XGPON/XGSPON-utrustning är väl inte speciellt billig den heller?

Visst är det så att det friserar upp siffrorna lite dock. Det kan jag absolut tänka mig.

Så är det förvisso, men bara som ett rent exempel från FS.com (som är billiga) så kostar motsvarande 1GE/10GE-variant runt 1600€ medans 10GE/100GE runt 5000€, och drar då 3-4ggr mer el med.

Har ingen koll på priser på XGPON men ZTE och Huawei är ju vanligt förekommande, och ett linjekort med 16st OLT kan man mata över 500-1000st kunder i teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Känns lite tveksamt om det där verkligen stämmer, även om jag tror på att det är vad de sagt till dig. Stokab har bevisligen inga sådana problem inom det område deras nät sträcker sig. Är väldigt billigt och fungerar minst lika bra som de andra snordyra nätägarnas nät.

Ja, det är fascinerande hur mycket billigare det blir när man skalat bort onödiga mellanhänder och förhandlar ett gruppavtal direkt med en ISP.

Tyvärr är ju Stokab unikt. De säljer ju bara svartfiber och överlåter åt ISP att sköta resten.
Är ett kommunalt bolag som inte har som mål att pungslå sina kunder så mycket som det går.
Om resten av Sverige hade samma lösning så hade vi inte suttit här och gnällt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kartan visar farten på Internet och rubriken talar om pris så blir lite förvirrande.
Kostnad för 1Gbit/s i EU 2022:
<Uppladdad bildlänk>
Som synes är det dyrt i Sverige.

Måste väl ställas i relation till vad man kan köpa för 40 euro, samt löner.

t.ex. får man lika mycket mat för 40 euro i estland som här?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Det är i det steget som det blir dyrt eftersom de inte har något egenintresse i att ni ska få ett bra pris. Tvärt om kan de ta extra betalt för tillgången till detta fastighetsnät. Det är helt enkelt ett sätt att indirekt höja hyran för hyresrätter. Stadsnäten tar ibland bra betalt de också.

men fastighetsägaren tar inget..det betalades vid start och som ett engångsbelopp på 500 kr... 2006

Permalänk
Medlem

Tror nog vi har väldigt stabilt bredband jämfört med många andra länder.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Så är det förvisso, men bara som ett rent exempel från FS.com (som är billiga) så kostar motsvarande 1GE/10GE-variant runt 1600€ medans 10GE/100GE runt 5000€, och drar då 3-4ggr mer el med.

Har ingen koll på priser på XGPON men ZTE och Huawei är ju vanligt förekommande, och ett linjekort med 16st OLT kan man mata över 500-1000st kunder i teorin.

Det tjänar man ju igen relativt snabbt.

Skrivet av Prelatur:

Tyvärr är ju Stokab unikt. De säljer ju bara svartfiber och överlåter åt ISP att sköta resten.
Är ett kommunalt bolag som inte har som mål att pungslå sina kunder så mycket som det går.
Om resten av Sverige hade samma lösning så hade vi inte suttit här och gnällt.

Ja, tyvärr är det så. Om det hade varit modellen i resten av Sverige hade det varit lite av en utopi gällande just bredband.

Det jag menade var att det indikerar att det inte finns någon lag som begränsar sådant, eftersom Stokab annars rimligen inte skulle kunna finnas.

Skrivet av K-pax666:

men fastighetsägaren tar inget..det betalades vid start och som ett engångsbelopp på 500 kr... 2006

Inte av dig, nej. De kan dock kräva kickbacks från ISP:erna som får sälja sina tjänster till er i fastighetsägarens nät. Det faktum att 1000/1000 kostar 700 kr indikerar att så är fallet, alternativt att stadsnätet ni är anslutna till tar hutlösa avgifter. Det skulle annars inte behöva kosta mer än 100-200 kr för 1000/1000, i Stockholm mellan 70-100 kr.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det tjänar man ju igen relativt snabbt.

Tror jag inte. Om man främst säljer 100-250Mbps anslutningar, hur ska man tjäna in de onyttjade 9750Mbps som switchporten klarar?

Det jag menar är stundtals har jag haft diskussioner med kollegor i utlandet, där de ofta pratar hur de kan välja mellan 1-8Gbps, och det är nästan ingen prisskillnad (eftersom det är XGPON). Men sen sitter de också samtidigt alltid fast bakom CGNAT och PPPoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Tror jag inte. Om man främst säljer 100-250Mbps anslutningar, hur ska man tjäna in de onyttjade 9750Mbps som switchporten klarar?

Det jag menar är stundtals har jag haft diskussioner med kollegor i utlandet, där de ofta pratar hur de kan välja mellan 1-8Gbps, och det är nästan ingen prisskillnad (eftersom det är XGPON). Men sen sitter de också samtidigt alltid fast bakom CGNAT och PPPoE.

Priset på de lägre hastigheterna brukar väl vara bara marginellt lägre än de högre hastigheterna dock?

Ja, både CGNAT och PPPoE är skräp. Tyvärr kör ju många ISP:er här CGNAT också dock. Vi har åtminstone sluppit PPPoE, men det kanske kommer ändras nu när XGPON/XGSPON börjar rullas ut av vissa ISP:er även här.

Visa signatur