Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Hur är det bästa sättet att köra PCVR trådlöst nu? Jag har köpt en Wifi-6 router som ska kopplas in, eget SSID bara för Quest 3. Är det Airlink, Steam Link eller VD som gäller?

Jag har givetvis sökt massa men det verkar svårt att hitta info som är "Up to date" och problem med ex. bitrate på Airlink som hänvisas till verkar lösta?

Tacksam för tips!

Virtual desktop är bäst.
Sen är det väll hugget som stucket men Steam link är väll smidigast.
problemet jag har med AirLink är att man "åker ut" från Quest miljlön och hamnar i det gamla rift miljön som är rätt dålig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Trist att Adaptive Brightness är pajko sedan V76.
Dimmar ingenting vad jag kunde se när jag prova.
Hoppas dom fixar det. Det fungerade så bra i mörka spel.

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/s/T1fE7feMYc

Permalänk
Medlem

Globular Cluster F3 V3 Magnetic Facial Interface verkar najs. Allt är magnetisk så man snabbt kan byta mellan olika delar.

https://www.globular-cluster.com/GCF3.html

Permalänk
Medlem

Väldigt många alternativ man får i boxen.
Hade jag köpt nytt idag kansle jag hade kostat på mig ett sånt.
Men mitt siliconskydd som jag redan hade till Quest 2 passar på Quest 3 också och är skönt mot ansiktet. Men detta såg helt klart ut som ett alternativ. Trevligt också om man är flera på 1 headset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Väldigt många alternativ man får i boxen.
Hade jag köpt nytt idag kansle jag hade kostat på mig ett sånt.
Men mitt siliconskydd som jag redan hade till Quest 2 passar på Quest 3 också och är skönt mot ansiktet. Men detta såg helt klart ut som ett alternativ. Trevligt också om man är flera på 1 headset.

Ja den verkar smidig, jag skickade mejl om att förboka. Får se när dom skickar.

Permalänk
Medlem

Apropå tillbehör, var köper man linser med styrka?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Jag beställde från https://www.vr-rock.com/

Funkar bra. Anväbd koden macinvr för att få några % rabatt 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Om du vill ha lite mer information linser i VR har Dr.EyeGuy på youtube en del intressanta videos. Jag har köpt linser för Quest3 och Pimax Crystal Lite från https://vroptician.com/ . Valde en typ av linser som inte hade magnetisk fäste då de verkade ha tunnast profil.

Dr.EyeGuy - Översiktsvideo av olika linser till Quest 3 - https://youtu.be/LUry3BRpfJo
DrEyeGuy - Glasses in VR Explained - https://youtu.be/VCsAPaAhCaY
Vr Optitian - Hemsida - https://vroptician.com

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen [thumbs.up]

Jag har bara sett magnetiska linser tidigare, brukar icke-magnetiska vara svåra att demontera om headsetet ska lånas ut?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Tack för tipsen [thumbs.up]

Jag har bara sett magnetiska linser tidigare, brukar icke-magnetiska vara svåra att demontera om headsetet ska lånas ut?

Nej det är inte svåra att ta ut.
Men inte så att man vill hålla på ta av på stup i ett.
Så fall är magnetiska att föredra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nåt som gör upplevelsen till en jävla bajsmacka så är det att man aldrig vet om det tar 2 minuter, en timme, eller inte alls, att komma igång. Idag kan jag inte starta Link ens.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Är det nåt som gör upplevelsen till en jävla bajsmacka så är det att man aldrig vet om det tar 2 minuter, en timme, eller inte alls, att komma igång. Idag kan jag inte starta Link ens.

Har du provat Virtual Desktop? Funkar extremt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har du provat Virtual Desktop? Funkar extremt bra.

Inte än. Är för arg just nu.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Inte än. Är för arg just nu.

Virtual desktop eller steam link
Airlink/Link är skit som ibland inte vill fungera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att inskaffa en MQ3 för att ha den som en skärm för streaming av officiella tjänster, alltså inte Plex, mkv etc. Så undrar hur det ser ut med tjänster som finns tillgängliga här i Sverige? Kan man se dem direkt via browsern, finns det app för några som faktiskt är bra?

Mest intresserad av hur dessa fungerar.

Apple TV, Viaplay, Netflix, Disney+ och Prime Video.

Går det att ta på sig headsetet, med händer lätt komma åt och streama dessa i en bra kvalite och i en bra VR-miljö? Vill helst slippa stream från dator och ha massa kablar att ordna med etc.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Går i tankarna att inskaffa en MQ3 för att ha den som en skärm för streaming av officiella tjänster, alltså inte Plex, mkv etc. Så undrar hur det ser ut med tjänster som finns tillgängliga här i Sverige? Kan man se dem direkt via browsern, finns det app för några som faktiskt är bra?

Går det att ta på sig headsetet, med händer lätt komma åt och streama dessa i en bra kvalite och i en bra VR-miljö? Vill helst slippa stream från dator och ha massa kablar att ordna med etc.

Tacksam för svar

Jag har kört Netflix och Prime Video apparna, funkar väl enligt förväntan, däremot är det ingen fantastisk upplevelse att sitta med en tung skidmask och titta på TV skulle jag säga.

Man behöver inte använda kontroller utan händer funkar bra när man lärt sig navigera med de.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Jag har kört Netflix och Prime Video apparna, funkar väl enligt förväntan, däremot är det ingen fantastisk upplevelse att sitta med en tung skidmask och titta på TV skulle jag säga.

Man behöver inte använda kontroller utan händer funkar bra när man lärt sig navigera med de.

Nej, har fått detta från flera håll, så blir inget headset. Tack för att du svarade!

Permalänk
Medlem

Haft mitt Globular Cluster F3 sedan förra året(skrev om de här i tråden). Hade tidigare testat flertalet ifrån företag så som Kiwi och AMVR, samtliga fungerade okej. Men med Globular Cluster F3 så kändes allting bara bättre helt enkelt. Passar perfekt också med mitt BoboVR S3 Pro halo strap där andra modeller tycks skapa problem för vissa. Hela fördelen förutom komforten är just att man snabbt kan hotswappa facial interface till de material som lämpar sig bäst för aktiviteten du håller på med just då. Samtidigt som om man vill låta vänner eller andra i familjen använda headsetet så slipper man dela på samma svettiga interface.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Haft mitt Globular Cluster F3 sedan förra året(skrev om de här i tråden). Hade tidigare testat flertalet ifrån företag så som Kiwi och AMVR, samtliga fungerade okej. Men med Globular Cluster F3 så kändes allting bara bättre helt enkelt. Passar perfekt också med mitt BoboVR S3 Pro halo strap där andra modeller tycks skapa problem för vissa. Hela fördelen förutom komforten är just att man snabbt kan hotswappa facial interface till de material som lämpar sig bäst för aktiviteten du håller på med just då. Samtidigt som om man vill låta vänner eller andra i familjen använda headsetet så slipper man dela på samma svettiga interface.

Tack för infon, låter jättebra!
Har fortfarande inte fått leveransinfo men förhoppningsvis snart. Skulle ta 2-3v för nya V3 Batchen att komma i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Tacksam för svar

Appletv måste man väl ha box för att se? Filmtittande ställer högre krav på bildkvalitet för min del. Det går att se absolut men det är under min kvalitetströskel för att ersätta tv. Har en meganex superlight 8k och det är det första headsetet som passerar tröskeln. Inte perfekt men ingen screen door vilket är oerhört viktigt. Panelerna är sjukt mycket bättre än Quest 3s eller något annat jag testat. Mer jämförbart med legs oleds. Optiken är dock sämre men är du ekonomiskt stabil kan det ju va värt. Beyond 2 ett alternativ men för egen del tror jag inte jag skulle va helt nöjd med upplösningen även om dess optik ev är bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

First Encounters var en uppskattad avslutande gren på midsommaraftons 5-kamp men under sjunde deltagarens spel kom varningsmeddelanden om att för mycket ström konsumerades. Vi streamade till storbild över Chromecast men det ska den väl klara?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

First Encounters var en uppskattad avslutande gren på midsommaraftons 5-kamp men under sjunde deltagarens spel kom varningsmeddelanden om att för mycket ström konsumerades. Vi streamade till storbild över Chromecast men det ska den väl klara?

Det klarar den ja.
Inte sett meddelandet men har man en powerbank och headsetet drar mer än vad powerbanken genererar får man nått sånt meddelande.
Det betyder i praktiken att headsetet kommer inte hålla 99-100% enda tills powerbanken är slut utan kommer sakta ticka mer tillsammans med powerbanken så det kanske är nere på 50% eller nått när powerbanken är slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det klarar den ja.
Inte sett meddelandet men har man en powerbank och headsetet drar mer än vad powerbanken genererar får man nått sånt meddelande.
Det betyder i praktiken att headsetet kommer inte hålla 99-100% enda tills powerbanken är slut utan kommer sakta ticka mer tillsammans med powerbanken så det kanske är nere på 50% eller nått när powerbanken är slut.

Chromecasten drevs av en powerbank men headsetet var helt original. Ingen USB ansluten heller.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Varningen säger inte att man använder för mycket ström, utan bara att man använder mer än vad som anses vara normalt. Inget att oroa sig för. I princip är det bara en påminnelse om att "Battery Saver" läget finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Varningen säger inte att man använder för mycket ström, utan bara att man använder mer än vad som anses vara normalt. Inget att oroa sig för. I princip är det bara en påminnelse om att "Battery Saver" läget finns.

Jag såg inte meddelandet själv så jag kan inte svära på vad det sade men det låter rimligt.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Hedersmedlem

BOBO VRs nya facial interface F2 testat.

Förutom nosflärpen så verkar det bra, slog till!
Inte hiskeligt dyrt just nu med intro-priset heller.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

BOBO VRs nya facial interface F2 testat.

https://www.youtube.com/watch?v=7PKeTV89_mw

Förutom nosflärpen så verkar det bra, slog till!
Inte hiskeligt dyrt just nu med intro-priset heller.

Hör gärna ett utlåtande efter du testat.
Kör fortfarande original med ett silicon överdrag jag haft över sen Quest 2.
Har aldrig hittat ett interface som imo känns bättre än original med silicon bara. Inte ens vr cover på den tiden dom var populära.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Hör gärna ett utlåtande efter du testat.
Kör fortfarande original med ett silicon överdrag jag haft över sen Quest 2.
Har aldrig hittat ett interface som imo känns bättre än original med silicon bara. Inte ens vr cover på den tiden dom var populära.

Absolut, jag tyckte dock att VR Covers interface till Q2 var hur grymt som helst, nästan lika stor game changer som bytet till BOBOVRs M2 headstrap, så det kanske blir svårt att dra några slutsatser från.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om man enbart kommer spela PCVR trådlöst, är det någon märkbar skillnad mellan Quest 2 och Quest 3S?

Jag funderar på att köpa Quest 2 begagnat men dom flesta som inte verkar ha repiga linser ligger runt 2000-2500kr medans man får ett helt nytt Quest 3S för 3590kr med garanti och ett nytt batteri.

Steget upp till Quest 3 känns inte värt det eftersom det är nästan dubbla priset mot Quest 3S.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av nu1mlock:

Om man enbart kommer spela PCVR trådlöst, är det någon märkbar skillnad mellan Quest 2 och Quest 3S?

Jag funderar på att köpa Quest 2 begagnat men dom flesta som inte verkar ha repiga linser ligger runt 2000-2500kr medans man får ett helt nytt Quest 3S för 3590kr med garanti och ett nytt batteri.

Steget upp till Quest 3 känns inte värt det eftersom det är nästan dubbla priset mot Quest 3S.

Går att köra med lite högre bitrate, passthrough är i färg och kontrollerna saknar ringar. Annars är det ju samma displayer och linser så skillnaden lär vara ganska marginell.