Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Inte alls. Använder båda i dagsläget, men till olika ändamål. Dessutom har jag sett allt från 100-300 grader nämnas kring rekommenderad temp för att grilla kött, beror ju mycket på köttets tjocklek osv också?

Vilken temperatur du ska använda beror helt och hållet på köttet, ska du upp över 200 grader så kör du t.ex. entrecote, ryggbiff, oxfilé för att du vill ha en fin stekyta. Runt 120 - 130 grader kör du för att du kör en stor köttbit länge.
När jag gör pulled pork kör jag ca 12 timmar på 125 - 130 grader för att få upp innertempen i köttet till 90 grader och de sista 2 timmar lägger jag köttbiten i slaktarpapper för jag vill inte att ytan ska mer färg än vad den får under de andra 10 timmarna och för att göra köttet ännu saftigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Frugan har äntligen gått med på att köpa en gasolgrill och jag har börjat shoppa runt för att se vad som erbjuds i år. En lokal bygglada har börjat sälja Napoleon och de ger ett väldigt bra intryck, betydligt stadigare än t.ex. Weber och billigare märken. Dock är budgeten något begränsad så jag måste välja mellan en större grill (Rogue 525 med 4 brännare) eller en med sidobrännare/sizzle zone (Rogue 425-XT eller Freestyle 425DSIB, båda med 3+1 brännare). 525 med SZ blir för dyrt.

Å ena sidan är jag väldigt lockad av sidobrännaren för att snabbt kunna bränna yta på en köttbit eller woka men åas är det många som säger att de önskar att de köpt en större grill från början. Skillnaden i yta är inte jättestor, ca 15cm extra på bredden, men det verkar ändå som att det gör en del skillnad, ffa om man som jag vill ha en stekplatta för att kunna brassa burgare till barnen samtidigt som man gör något annat till oss vuxna.

Vad säger panelen? Vi är två vuxna och två barn, 5 resp 8 år.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Frugan har äntligen gått med på att köpa en gasolgrill och jag har börjat shoppa runt för att se vad som erbjuds i år. En lokal bygglada har börjat sälja Napoleon och de ger ett väldigt bra intryck, betydligt stadigare än t.ex. Weber och billigare märken. Dock är budgeten något begränsad så jag måste välja mellan en större grill (Rogue 525 med 4 brännare) eller en med sidobrännare/sizzle zone (Rogue 425-XT eller Freestyle 425DSIB, båda med 3+1 brännare). 525 med SZ blir för dyrt.

Å ena sidan är jag väldigt lockad av sidobrännaren för att snabbt kunna bränna yta på en köttbit eller woka men åas är det många som säger att de önskar att de köpt en större grill från början. Skillnaden i yta är inte jättestor, ca 15cm extra på bredden, men det verkar ändå som att det gör en del skillnad, ffa om man som jag vill ha en stekplatta för att kunna brassa burgare till barnen samtidigt som man gör något annat till oss vuxna.

Hade helt klart tagit 525 för den större storleken.
Har själv en 525 XT med sz och den används väldigt lite. Visst är det kul att ibland köra på en köttbit kort efter lite sous vide, eller koka potatis/woka men hade prioriterat den större storleken.

Men mycket hänger på hur mycket du tror du kommer sakna sz kontra större/mindre grillyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Köpte en Freestyle 365 med sizzlezone förra året, håller med om att byggkvaliteten är trevligare än motsvarande Weber. Har väl bara grillat ca 10 gånger men jag har ännu inte använt sidobrännaren. Sambon ville absolut ha en sidobrännare så att det går att koka mat men hon tänkte mest på nyttan av att kunna koka mat även om det skulle uppstå ett längre strömavbrott. Vi är fem hemma men vi klarar oss på den lite mindre grillen, vi är nog vad man kan kalla Svenssongrillare. Det blir mest korv och burgare men i sommar ska vi testa mer recept.

Permalänk
Medlem

Har precis byggt om altanen hemma och ska köpa första gasolgrillen till huset, vilken är bästa grillen (gasol) för runt 5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Har precis byggt om altanen hemma och ska köpa första gasolgrillen till huset, vilken är bästa grillen (gasol) för runt 5000?

Hade nog satsat på denna Weber Spirit E-410 Gasolgrill

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Kan du öka budgeten lite kan jag varmt rekommendera Broil King Crown 420. Min (en äldre version) har rullat på fint i flera år för mig.

Annars är Weber Spirit ett riktigt bra val, brukar till och med finnas nedsatt på ICA Maxi ibland 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:
Skrivet av Rockybruz:

Kan du öka budgeten lite kan jag varmt rekommendera Broil King Crown 420. Min (en äldre version) har rullat på fint i flera år för mig.

Annars är Weber Spirit ett riktigt bra val, brukar till och med finnas nedsatt på ICA Maxi ibland 😊

Tack för tipsen!

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Tack för tipsen!

Har också en Weber Spirit hemma och haft den i 3-4 säsonger och ser fortfarande ut som ny, otroligt nöjd med grillen!

Köpte min på Rea för 3999kr när jag köpte min. Så spirit grillarna kommer på rea ibland till bra pris.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Tack för tipsen!

Som en ovanstående person säger, kolla ICA Maxi för dom brukar ha bra erbjudanden på Weber grillar och sen har Hornbach prismatchning och 10% till på priset

Visa signatur

Permalänk

är man gammal student så har ju mecenat alumni 20% på webers hemsida.
Drog en epx-435 i våras när nya modellen kom och dem drog ner priset från 27 till 22

Permalänk

Någon som vet om Weber searwood 600 XL ens kommit till sverige än? Många butiker listar som "på lager" men när man frågar säger de leverans i september...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Blev en sån här, mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Blev en sån här, mycket nöjd!

Kul att höra över hur nöjd du är!

Vad grillades på invigningen av den nya grillen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Kul att höra över hur nöjd du är!

Vad grillades på invigningen av den nya grillen?

Det blev korv, grillost och lite grönsaker. Ska grilla massa hamburgare till helgen och sen kommer den användas flitigt över sommaren

Permalänk
Medlem

Själv valde jag en Napoleon 525, den lite större utan sidobrännare. Jag skruvade ihop den i torsdags, köpte gas igår (att en tomflaska PK10 kostar 1500 kr var en mindre trevlig överraskning...) och nu håller jag på att bränna in den. Invigning senare idag med burgare, fläskfilé och lite grönsaker.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tändning... Looftlighter och liknande, vad har ni för erfarenheter?
just nu tänder jag med weber tändrör och någon typ av pressad tändkub men har funderat på looftlighter eller någon kopia. är det värt att lägga pengarna på en glorifierad varmluftspistol?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

just nu tänder jag med weber tändrör och någon typ av pressad tändkub men har funderat på looftlighter eller någon kopia. är det värt att lägga pengarna på en glorifierad varmluftspistol?

Looftlighter är bra till kol, den fungerar till briketter men det tar mycket längre tid så jag kör looftlightern till kol och rör plus kub till briketter

Inte testat med varmluftspistol men bör ju som du säger fungera likadant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag köpte en Looftlighter för många år sedan och har använt den flitigt, både till kol och briketter men som påpekas ovan så tar det ganska lång tid att få fart på briketterna. Jag tror jag gav 300-400 kr för min och det har den varit värd men för 800 kr skulle jag tveka.

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker min Kamado luktar dåligt. Svårt att förklara lukten. Den har varit möglig och fuktig. Står utomhus året om. Släpper lukten om man bränner av den hårt och börjar använda den kontinuerligt i sommar tror ni?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag tycker min Kamado luktar dåligt. Svårt att förklara lukten. Den har varit möglig och fuktig. Står utomhus året om. Släpper lukten om man bränner av den hårt och börjar använda den kontinuerligt i sommar tror ni?

Ja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag köpte en billig varmluftspistol för 200 kr. Fungerar ganska bra om man vill punkttända eller sprida. Med andra ord ganska smidigt att tända på kol en andra gång osv.

För vanlig tändning är skorsten skönt, en bit papper längst ner och bra koll ovanpå så här du glöd efter 20 min och du behöver inte stå och vakta på samma sätt.

En nackdel med värmepistol är också att askan tenderar att flyga lite med, men eftersom man har "luft" är det bara är blåsa bort

Jag hade dock inte betalat mer än 400-500kr max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Japp, de ska brännas ur för rengöring. Full spetta i 30-60 min gör susen. Kan hända att packningen där halvorna möts behöver bytas, det är en slitage grej.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vart lite allt möjligt på grillen nyss samt vi hittade kantareller i förmiddags när vi tog en promenad så det blir kantarellsmörgås till kvällen och lite kallskuret från grillningen.

Trevlig lördag.

Permalänk
Medlem

Vi tog en gammal klotgrill från återvinningen, bytte ut några skruvar och fungerar riktigt bra.

Gallret va lite sunkigt men va bara att bränna av det