Microsoft släpper fettfritt Windows 11-gränssnitt

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper fettfritt Windows 11-gränssnitt

Debuterar på handhållna Asus ROG Xbox Ally.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer mods till denna som bygger upp den till en slimmad desktop-version.
Dvs just den Windows man egentligen vill ha.

Permalänk
Medlem

"fettfritt"

Alltid trevlig med mindre bloat i Windows!

Dock lite tveksam till ännu en app i Windows för att styra just bloat.

Såg tidigare det nämnas att 2GB mer RAM skulle frigöras mha "Game Bar/Game Mode".

Men i många fall borde det inte ens vara en påtvingad del av Windows från början enligt mig...

Som jag nämnt flera ggr tidigare, så är allt över 700MB använt RAM ren bloat i Windows.

Permalänk

Dröm om denna kommer släppas till äldre varianter (sitter själv på en Ally Z1e). Men det kanske är för mycket att hoppas på

Permalänk
Medlem

"Freedom of Windows". Humor har de i alla fall!

Permalänk

Kommer Microsoft göra som Sega och sluta med hårdvara och enbart göra spel tro? Känns som att de åtminstone prövar att låta andra göra hårdvara åt Xbox ekosystemet?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket stryk Win fick på bärbara enheter som flashades om till SteamOS, så är detta knappast något nytt. Mera ett illa tvunget där Windows ligger väldigt efter. Även artiklen med snacket om sekundvisaren är hur töntig som helst att dom var "besatta av milliwatt", när en SteamOS installation fick 2-3ggr bättre batteritid endå.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag behöver semester, läste det som "felfritt" och tänkte vad är det för Aftonbladet clickbait artiklar de skriver om nu igen. 😩

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Skeptisk, med tanke på hur urusel deras spelapp är på Windows i dagsläget samt hur oskön xboxmenyerna är.

Bara att synka sparfiler kan ta en evighet jämfört med steams sekunder, dessutom i samma spel.
Ta PowerWash-Simulator tex, mellan PC och steam deck tar det några sekunder, mellan PC och Legion Go på Game Pass tar det flera minuter.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk

Gissar att denna kommer bli svindyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Skeptisk, med tanke på hur urusel deras spelapp är på Windows i dagsläget samt hur oskön xboxmenyerna är.

Bästa sättet att snabba upp Windows har länge varit att just stänga av Game Mode!

Permalänk
Medlem

"I skrivande stund framgår det inte om det är möjligt att tillfälligt stänga av läget för att återgå till en mer traditionell Windows-upplevelse."

Inte heller om oeset kan köras på en stationär burk, för oss som endast spelar.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

"Freedom of Windows". Humor har de i alla fall!

Kan du utveckla vad man inte kan göra spelväg på Windows eller övrigt som är så låst? Jag är inte så insatt

Förövrigt: Grymt att de släpper ett spelfokuserat gränssnitt, var väl det som saknades på dessa enheter.

Permalänk
Medlem

Hur funkar Xboxkonsolerna i nuläget, är inte det en liknande nedslimmat variant av Windows även där? De använder väl DirectX i alla fall, tillsammans med andra Windowsspecifika features. Känns som att de har en vettig grund att stå på där från början, så jag undrar varför det här presenteras som en variant på Windows 11 Home snarare än en vidareutveckling av Xbox OS eller vad man ska kalla det. Kanske finns ett desktopläge under spelfernissan?

Permalänk
Medlem

Äntligen, ända positiva med steamos och proton för min del!

Bara att invänta att dom släpper detta för desktop och winwin för alla!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Hur funkar Xboxkonsolerna i nuläget, är inte det en liknande nedslimmat variant av Windows även där? De använder väl DirectX i alla fall, tillsammans med andra Windowsspecifika features. Känns som att de har en vettig grund att stå på där från början, så jag undrar varför det här presenteras som en variant på Windows 11 Home snarare än en vidareutveckling av Xbox OS eller vad man ska kalla det. Kanske finns ett desktopläge under spelfernissan?

Ja, det är mer eller mindre Windows, men annat gränssnitt och en del andra skillnader.

De vill nog inte vara sämre än SteamOS, kommer säkert med desktop mode och stöd för alla butiker såsom Battlenet och Steam o.s.v.

Permalänk
Medlem

Microsoft fick mer än gärna ta fram en debloater för Windows som dräper bort skit man inte vill ha (förslagsvis uppdelat i kategorier beroende på behov). Och som kan dräpa all "telemetri". Och som kan ta bort (det än så länge implicita) kravet att ha ett onlinekonto.

Men det är förstås Satay Nutella inte sugen på.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag behöver semester, läste det som "felfritt" och tänkte vad är det för Aftonbladet clickbait artiklar de skriver om nu igen. 😩

Ett felfritt Windows hade ju varit grymt nice! Men men, vi är inte riktigt där än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"fettfritt"

Alltid trevlig med mindre bloat i Windows!

Dock lite tveksam till ännu en app i Windows för att styra just bloat.

Såg tidigare det nämnas att 2GB mer RAM skulle frigöras mha "Game Bar/Game Mode".

Men i många fall borde det inte ens vara en påtvingad del av Windows från början enligt mig...

Som jag nämnt flera ggr tidigare, så är allt över 700MB använt RAM ren bloat i Windows.

I många fall är det ju tvärtom, man vill att applikationer ska cacha och använda primärminne. Och har man gott om RAM så är ju det inte superkritiskt att "spara" på primärminnet.

"Den enes bloat den andres GOAT" eller hur man nu säger...

Permalänk
Medlem

Ja nu hettade det plötsligt till med alla artiklar om att Linux hade bättre prestanda i spel, SteamOS på fler produkter etc.
Steam Deck har haft väldigt trevlig effekt på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"Den enes bloat den andres GOAT" eller hur man nu säger...

Ligger nog en hel del i det! Själv kör jag främst äldre bärbart där minne alltid är en bristvara.

Har aldrig förstått vitsen med att cacha en massa services och program som jag inte tänkt använda de kommande månaderna.

Windows 11 cachar gärna allt som Microsoft anses vara nödvändigt, såsom Edge, Office etc.

Permalänk
Medlem

Borde gå in i det läget fort man startar steam eller xbox appen, om man skulle vilja, för oss alla.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

r/rust gang? (finns många som tror att bara för att något skrivs i rust kan det inte innehålla fel och buggar lol)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Sötast

Gör vi förändringar som bättrar vårt OS för kunden? Hell no!
Gör vi akuta förändringar för att försöka låsa in fler kunder i vårt OS som vi inte förbättrar för kunden? Hell yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Gör vi förändringar som bättrar vårt OS för kunden? Hell no!
Gör vi akuta förändringar för att försöka låsa in fler kunder i vårt OS som vi inte förbättrar för kunden? Hell yes!

På vilket sätt gör de annorlunda än Steam, Nintendo, Sony?
Jag är inte superintresserad vilket OS min spelkonsol kör. Mera vilka titlar som finns, pris, tillgänglighet, framtidssäker etc.

Men jag kanske är konstig?

Permalänk
Skrivet av xfade:

"I skrivande stund framgår det inte om det är möjligt att tillfälligt stänga av läget för att återgå till en mer traditionell Windows-upplevelse."

Inte heller om oeset kan köras på en stationär burk, för oss som endast spelar.. ^^

Eller för oss som gör något annat överhuvudtaget med datorn - vore skönt att slippa allt bloat!

Skrivet av maoi:

Kan du utveckla vad man inte kan göra spelväg på Windows eller övrigt som är så låst? Jag är inte så insatt

Förövrigt: Grymt att de släpper ett spelfokuserat gränssnitt, var väl det som saknades på dessa enheter.

"Freedom of windows" går ju att läsa på flera sätt, frihet att göra vad man vill med sitt windows - vilket vanligtvis inte går, eller varför inte frihet från Windows.

Skrivet av SeeKer3Million:

Jag tror att MS försöker kapitalisera på sitt ändå starka fäste bland just gamers. Alla som kör Windows hemma på sin spelburk (well, "alla" åtminstone...), ser det såklart som otänkbart att köra något annat och då är det såklart ett plus att kunna göra "samma sak" på en konsoll.

Själv läser jag snarare "home" som står efter och funderar vilka arbiträra funktioner de plockat bort. De har en historik av att lägga till sånt jag absolut inte vill ha och plocka bort kritiska delar, tex nätverksfunktioner.

Enheterna lär väl fortfarande ringa hem men kanske har de av-förstört något sovläge, så batteriet kanske inte är slut exakt hela tiden?

När man tänker på det så kan nog den här idén med att plocka bort dåliga saker från Windows nå riktigt långt 😂

Permalänk
Medlem

Steam OS finns ju redan och är perfekt på handhållna spelplattor, bättre energieffektivitet om inte annat, hoppas dock att detta kan leda till förbättrad upplevelse på vanliga desktop också

Permalänk
Medlem

Tur det inte blir förvirrande för vanligt folk att det nu släpps en Xbox som inte kan spela Xbox-spel...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Steam OS finns ju redan och är perfekt på handhållna spelplattor, bättre energieffektivitet om inte annat, hoppas dock att detta kan leda till förbättrad upplevelse på vanliga desktop också

jojo.. dock går det inte spela gamepass, uplay, epicgames och andra "game launcher"
det är bara steam, och det är inte alltid så lätt att få alla spel fungera felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

jojo.. dock går det inte spela gamepass, uplay, epicgames och andra "game launcher"
det är bara steam, och det är inte alltid så lätt att få alla spel fungera felfritt.

Heroic Games Launcher fungerar väl fint på Steam Deck?

https://heroicgameslauncher.com/

Där har du Epic, GOG och Amazon Prime Games.

Xbox Game Pass behöver bara en webbläsare, där Better xCloud tar bort många inbyggda begränsningar på xbox.com/play.

Att köra Game Pass spelen lokalt lär dock vara en större utmaning.