Youtube trappar upp jakten på reklamblockerare

Permalänk
Melding Plague

Youtube trappar upp jakten på reklamblockerare

Fler användare stoppas från att se videor när Youtube täpper till kryphål i adblock-skyddet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Räckte med att trycka på krysset uppe till höger för mig.

Permalänk
Medlem

Jag blir bara gladare och gladare över att jag slutat använda YouTube förutom på videos från Patreon.

Permalänk

Jag undrar egentligen hur stort intäktsbortfall detta egentligen kan röra sig om då den stora skaran antagligen tittar på mobilen eller på Chrome där annonserna finns kvar.

Visa signatur

MSI Unify MEG X570 || AMD Ryzen 9 5900X || Asus strix rtx 3070ti OC 8GB || Be Quiet Straight Power 11 850W || G.Skill Trident Z RGB DDR4 3200MHz 32GB || Samsung 980 pro 1TB nvme || Samsung 850 pro 1TB || Samsung 850 evo 500 GB || NZXT AIO Kraken x63 || 3x ML140 Pro 140mm PWM RGB || Fractal Design 7 || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_bfme2_guy:

Jag undrar egentligen hur stort intäktsbortfall detta egentligen kan röra sig om då den stora skaran antagligen tittar på mobilen eller på Chrome där annonserna finns kvar.

Inte då, på mobil/platta och android tv kör man vanced.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Ett problem med Youtube Premium är att det kräver ett konto och en betalningsmetod som är kopplad till användarens riktiga identitet. Alltså kan all data, d.v.s. vad användaren har tittat på, vad den har kommenterat, likeat, prenumererat på, och när den har gjort det, användas för att skapa en profil som berättar om användarens åsikter och intressen. Eftersom Google är ett Amerikanskt bolag så måste detta delas med Amerikanska underrättelsetjänster om dem ber om det, vilket vi har fått lära oss via visselblåsaren Edward Snowden. Det finns alltså inget sätt att betala för YouTube utan att kompromissa ens personliga integritet. Det är alltså inte ett rimligt val.

Det som kvarstår är att fortsätta använda ad blockers eller att ge upp och titta på ads, vilket är slöseri med tid och är en allmänt dålig användarupplevelse.

Vi behöver snart ett riktigt alternativ till YouTube.

Permalänk
Medlem

Jag märkte av reklam 1 gång per enhet, eller snarare att reklamen loopade fram tills att jag stängde webbläsaren och startade den igen, sen har min adblockering fungerat som vanligt igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jaha, var det därför det kom upp någon ruta här om dagen om att stänga av ad blockern, det var bara att klicka bort den så fungerade det som vanligt.

Någon dag gör de kanske sidan helt obrukbar för oss med ad blocker, men det gör inget.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Har inte fått upp detta alls än, har inte sett reklam på YT på flera år nu!
Bytte till Firefox från chrome för några månader sen när uBlock Origin sluta funka på Chrome.
Det i kombination med "SponsorBlock" är så galet skön kombo, ingen reklam från YT och ingen inbakad reklam/sponsorer i 99% av alla videos man ser.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Som premium användare kan jag sitta med kopp kaffe och njuta av att se kriget där.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Som premium användare kan jag sitta med kopp kaffe och njuta av att se kriget där.

Vilket krig? Ukraina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Lyxlirare! Råd med både Premium och kaffe!

Permalänk
Medlem

FF + ublock funkar fortfarande väl.

Permalänk
Snusfri

Bra.
Antingen betalar man för sig med pengar eller tid.
Vedervärdigt beteende att stjäla andras inkomst med ad-blockers.
Har Premium och det är den överlägset mest använda tjänsten för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra.

Jag håller inte med. Det är inte mitt ansvar att tillgodose youtubers med inkomst. Jag är inte skyldig de något. Youtube som platform har all ansvar här. Dessutom är det inte ett riktigt jobb att vara content creator, så jag ser all förlorad inkomst för en youtuber som en net gain för samhället.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Fick upp en ruta för nåra dar sen. Inga problem sen dess.

Om Youtube kunde få bukt med reklamen som visas så kanske folk kan tänka sig ta bort adblock. Men med så mycket scams, phishing, virus, malware o skit som finns i olika reklam både på youtube o de flesta siter så sitter jag kvar med adblock.
De flesta sidor går ju för fan inte att läsa utan bli galen på all skitreklam.

Mer reklam än artiklar.

Eller youtbue som visar reklam hela jävla tiden. Går ju inte o titta på en video.

O dessutom. Även om man skulle betala för premium får man ju youtuberns jävla Sponsorklipp av nåt scam ändå.

Ublock orgin. <3

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Youtube utan adblock går inte titta på. Och så länge dom har reklam för alla jäkla "mobilspel" och sådant som är rena virus så kommer jag aldrig betala för det heller. Slutar det fungera så skiter man i Youtube helt enkelt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag håller inte med. Det är inte mitt ansvar att tillgodose youtubers med inkomst. Jag är inte skyldig de något. Youtube som platform har all ansvar här. Dessutom är det inte ett riktigt jobb att vara content creator, så jag ser all förlorad inkomst för en youtuber som en net gain för samhället.

Du missade ett /s på slutet

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Youtube utan adblock går inte titta på. Och så länge dom har reklam för alla jäkla "mobilspel" och sådant som är rena virus så kommer jag aldrig betala för det heller. Slutar det fungera så skiter man i Youtube helt enkelt.

Kolla upp youtube premium, dela med någon i ditt hushåll!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra.

Vad är cookie spårning/3e part m.fl data google säljer? Om inte betalning? Vill man ha en inkomst, skaffa ett jobb, vill man vara s.k kreatör, spela/skapa en kvalitetsproduktion.

Är det kul att betala dubbelt stoppar ingen dig, dina pengar!

Själv fick jag i helgen byta från adblock till ublock.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

För mig är YouTube Premium den media-prenumeration som lätt är mest värdefull för mig. Jag tittar mycket på YT och lyssnar en del musik/podcasts på YT Music med skärmen av. Skönt att ha NOLL reklam utan att behöva oroa sig om det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har använt Youtube på FF hela dagen utan några som helst problem, men skiten kanske kommer

Permalänk
Medlem

Hade nog varit betydligt mer motiverad att skippa reklamblockering om inte YouTube tog en så stor del av intäkterna från reklamen. Strömma en video kostar dem något öre i serverkostnad och bandbredd. Och största värdet skapas av de som producerar innehållet. Det är lite som situationen med App Store, Google Play, Steam etc. Dessa sitter i egenskap av de facto monopol som grindvakter och suger ut de som producerar innehållet så mycket som bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

FF + ublock funkar fortfarande väl.

Kör samma kombo.
Dock krävdes det en hotfix till ublock som kom 3-4 timmar efter Youtube införde nya kontrollerna så opåverkat var det inte.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte lyckas stoppa billigt premium är all good

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_bfme2_guy:

Jag slipper all reklam på telefonen med firefox + ublock origin.

Permalänk
Medlem

Myep, ublock origin eller brave browser biter än.
Absurd situation överlag dock, imo. Hört att folk som varit För ärliga om sitt bruk av adblock har fått sitt konto avstängt av yt..

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Brave+adblocker på pc, Revanced på mobil, det strulade endast på pc förra året eller innan dess i några dagar eller vecka max, annars ingen reklam på flera år som andra säger.

Permalänk
Skribent

Kör glatt vidare med Premium, även om det tekniskt sett går att komma runt reklamen med DNS-blockering – åtminstone än så länge. YouTube är utan tvekan den tjänst jag använder mest, så när jag började banta bort andra streamingtjänster inför sommaren valde jag att behålla just Premium. Rätt skönt att slippa reklam på TV:n och andra enheter utan att behöva krångla med Pi-hole eller liknande lösningar

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Dröjer väl en fiskvart innan nån lurat ut hur man kringgår, eller ublock uppdateras. xD