Veckans fråga: Varför uppgraderar du datorn?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Varför uppgraderar du datorn?

Datorn tuffar på, men vad får dig att faktiskt ta steget och uppgradera?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

All of the above!

Permalänk
Medlem

Är det svårt att göra fler-svars-frågor eller?
Tycker det återkommande är liknande frågor där tre eller fyra alternativ skulle passa in, men så får man bara välja ett

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

All of the above!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att flera svar nästan krävs här.
Framför allt tycker jag att dessa stämmer in på mig:

För bättre prestanda
För att något har gått sönder

Men även för att få ner ljudnivå har ju hänt (byte av kylare och fläktar, inte komponenter i övrigt). Samt för att få mer lagringsutrymme, om det inte räknas som "bättre prestanda".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Längre e-penis

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Valde alternativet "För att det är kul", men lika ofta stämmer "För bättre prestanda"

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Prestanda, instabilitet och win11 stöd?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Senaste uppgraderingen gjordes på grund av hårdvara som gick sönder.

Annars brukar jag uppgradera när det verkligen märks skillnad.

Permalänk
Medlem

Att bygga och fixa ÄR en stor del av hobby:n, så mycket villhöver så fick bli "för att det är kul"

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

För att kunna köra senaste macOS!

Windows är främst retro för mig

Permalänk

För ja tar alltid över delar när kompisar uppgraderar, då får ja passa på att uppgradera min med deras gamla delar

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem

För att behålla min "svar på alla sweclockers frågor" streak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är det svårt att göra fler-svars-frågor eller?
Tycker det återkommande är liknande frågor där tre eller fyra alternativ skulle passa in, men så får man bara välja ett

Ahh, jag tjatar om det här återkommande. Verkar inte som Sweclockers bryr sig om "snabbkoll" eller "veckans fråga" har något värde. Flervalsfrågor är enkelvalsfrågor och oftast saknas viktiga svarsalternativ som gör undersökningen värdelös.

För att svara på frågan, uppgraderar när grafikkortet inte orkar med spelen längre. Märks oftast genom att grafikinställningarna får sänkas från ultra/high till medium 😕

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min dator för att stödja AVX- extensions eftersom det krävdes för Victoria 3.
Hade ett Frankenstein monster tidigare med dubbla Xeon x5687 cpuer, och uppgraderade till den lite mer tråkiga Ryzen 7 7800x3d och passade på med nytt chassi.

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag kunde säga att det alltid var ett väl övervägt och framför allt behovs-drivet beslut, men alldeles för ofta köper jag nytt bara för att jag är sugen på att ha något nytt.

Som mitt senaste köp, uppgraderade mitt 2080 till ett 5070Ti och sanningen är att även om jag fick gå in och skruva lite i inställningarna på vissa spel så var det inget av de spel jag spelat där jag egentligen upplevde prestandan som något problem med mitt gamla 2080, det handlade mycket mer om att kortet var 6 år gammalt och jag ville ha något nytt än att jag faktiskt behövde något nytt.

Permalänk
Medlem

För VR gaming och flight sim. Mer prestanda krävdes.
För "vanlig" gaming och desktop-applikationer så räckte gamla systemet utan problem, men nu har vi ärvt grejorna nedåt i familjehierarkin.

Permalänk

Kände att det var dags att uppgradera från 2600K och GTX960 för nåt år sedan.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar när det finns ett reellt behov helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "för bättre prestanda" och "framtidssäkra" går ihop lite. Jag köper ju inte nytt varje år utan för att det ska hålla hög prestanda längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Gamla datorn i signaturen börjar ha gjort sitt.
Mer prestanda behöver ändra från windows 10 till 11.
Göra film, musik, spel i VR och annat så dags.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Förutsatt att inget oförväntat gått sönder, så brukar kravet för mig vara att nya datorn måste ha minst 75%-150% ytligare prestanda. Jag har även kommit fram till att köpa hårdvara som är uppgraderingsbar, txe moderkort med stöd för mycket snabbare CPU är bortkastad tid då man aldrig gör semi uppgraderingar. RAM och SSD (ut över metall delar) är det enda som brukar följa med.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Valde för bättre prestanda eller någon gått sönder.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

För att sonen tycker att fortnite hackar...

Permalänk

För att jag fyller 40.
För att brorsdottern behöver ny dator (ger bort min gamla).
För att jag kan få något som är minst dubbelt så bra på alla punkter.
För att custom loop kylning var pojkdrömmen och jag fick syn på ett komplett kit på Sweclockers marknad.

Inget av dessa fanns som alternativ.

Permalänk
Medlem

Framtidssäkra och bättre prestanda går väl hand i hand tycker jag.

Permalänk
Medlem

Brukar uppgradera pga att jag "villhöver". En term som sammanfattar rätt bra.

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda är nästan omöjligt att undgå när jag uppdaterar, då jag helst gör det sällan.

Nu börjar det bli dags att byta ut min cpu med allt det innebär, då den ibland är en bottleneck i vissa spel.
Annars så bytte jag från GTX970 till ett RTX3070 för något år sedan. Mest för att jag hade skaffat en 4k skärm och GTX970it orkade inte med så mycket i 4k. (Visserligen dumt nu i efterhand att ha valt ett 3070 som bara har 8GB VRAM...).

Fast med hårddiskar är det främst att de går sönder att jag byter ut dem, inte för bättre prestanda(om inte kapaciteten räknas som prestanda). I alla fall nu innan man går ifrån SATA på systemdiskarna.

Som flera andra skrev: vore bra om man kunde fylla i flera svar.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Själv har jag bestämt mig för att jag vill ha en helvit dator.
ROG astral kommer i helvit version snart så ska bygga runt 5090 helvit tema
Har 4090 och 13900kf nu så blir väl förutom ovanstående ett 9800x3d från AMD.
Blir ett kul projekt för sommaren...

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad uppgradera betyder ens längre.

Jag nedgradera för ett tag sedan och uppgradera med gammal, "utdaterad" hårdvara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |