Vinn nätagg från Seasonic

Räddar original-Playstation med nytt moderkort

Permalänk
Melding Plague

Räddar original-Playstation med nytt moderkort

Lorentio Brodesco placerade originalkretsarna från konsolen på ett nytt kretskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hedervärt ❤️

Permalänk
Medlem

Tack Brodesco 😊

Nu väntar vi på att någon trycker in ett Voodoo 2 i en PS2.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Wow, det var ambitiöst! Verkligen.
Jag har designat kretskort själv till mina egna projekt och det centrala i ett sånt här projekt är såvitt jag förstår alltså att få till ett kopplingsschema så alla kopplingar går till rätt ställen. Att sen få till layouten borde vara "enkelt", man måste matcha alla mått och kontakters positioner osv. Att löda dit komponenterna, även ytmonterat är ganska enkelt om det inte är alltför smått, kan även göras helt manuellt med en enkel lödstation med en fin lödspets och temperaturkontrollerat.

Men såvitt jag kan förstå är alltså bedriften här att reverse-egineera kopplingsschemat genom att slipa ner krestkortet så kopparbanorna är synliga. Tur i sammanhanget att det var ett tvålagers kretskort. Tänk 4-lagers, då hade det varit riktigt imponerande. Men oavsett, berömvärt projekt som räddar gamla Playststion-konsoller från döden! Mer sånt!

Får väl hoppas att inte Sony sätter käppar i hjulet med nån "copyright"-juridik...

Permalänk
Medlem

Jag: Mitt PS är trasigt. Köper första bästa PS på Tradera.
Random dude: Mitt PS är trasigt. Moderkortet ser lite trött ut. Äh! Vi gör ett nytt...

Angående lödningen som nämndes ovan så går det normalt inte med en lödstation. Man får ofta löda vissa kretsar med varmluft.(Utan att veta hur PS ser ut...?) Sedan måste man förutom PCB och banor fixa pads, hål och annat i rätt storlek.

Permalänk
Medlem

Coolt.

Men själv föredrar jag PlayStation 2 som kan spela både PlayStation 1 och PlayStation 2 spel.
PS1 spel, PS1 minneskort och PS1 handkontroller fungerar även med PS2.

PlayStation 2's bakåtkompatibilitet är så bra, så det kan inte vara många PS1 spel som inte fungerar på PS2 ?

Själv har jag en PS2 Slim där den optiska läsaren börjar bli dålig.
Men ett nytt PS1 moderkort hade inte löst det problemet.

Permalänk
Medlem

Väldigt många nördpoäng förstås. Men det framgår inte från artikeln eller kickstarten riktigt vilket problem det löser. Jag har svårt att tänka mig att kretskortet är den komponent som oftast går sönder. Det som säljs på kickstarten är ett nytt moderkort med äldre kretsar pålödda. Det kanske underlättar med ett nytt kretskort när man ska plocka ihop en samling fungerande äldre kretsar? Bra att få nya passiva komponenter i det läget kanske?

Citat:

Den nya designen är mer optimerad med fyra istället för två lager.

Det hade jag kallat mindre optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt.

Men själv föredrar jag PlayStation 2 som kan spela både PlayStation 1 och PlayStation 2 spel.
PS1 spel, PS1 minneskort och PS1 handkontroller fungerar även med PS2.

PlayStation 2's bakåtkompatibilitet är så bra, så det kan inte vara många PS1 spel som inte fungerar på PS2 ?

Själv har jag en PS2 Slim där den optiska läsaren börjar bli dålig.
Men ett nytt PS1 moderkort hade inte löst det problemet.

Är alla PS2 bakåtkompatibla? För så var inte fallet för PS3 till exempel.

Jag förstår inte riktigt vad som är speciellt med PS2 kretskortet att det går sönder? Var det någon ny otestad teknik eller varför går den starkaste "komponenten" sönder först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag: Mitt PS är trasigt. Köper första bästa PS på Tradera.
Random dude: Mitt PS är trasigt. Moderkortet ser lite trött ut. Äh! Vi gör ett nytt...

Angående lödningen som nämndes ovan så går det normalt inte med en lödstation. Man får ofta löda vissa kretsar med varmluft.(Utan att veta hur PS ser ut...?) Sedan måste man förutom PCB och banor fixa pads, hål och annat i rätt storlek.

BGA-kapslar och liknande som har padsen gömt under komponenten i sig så behövs varmluft ja, men såvitt jag kan se på bilden så finns inget sånt utan alla ben sticker ut på sidorna. Jag har själv lött såna komponenter och det är pilligt, men det går. Mycket flussmedel så tennet flyter bra och inte klumpar sig, tunn spets och lagom temp så det precis flyter, men inte kokar bort flusset för snabbt. Sen får man efterkontrollera så man inte har nån kortslutning nånstans och då ta bort tennet där bryggan finns med en avlödningsfläta, flussa på och löda om.

Permalänk
Medlem

Jag älskar sånt här! Kartlägger det odokumenterade, testar och bidrar till community:t och vår gemensamma historia.

Skrivet av KAD:

Väldigt många nördpoäng förstås. Men det framgår inte från artikeln eller kickstarten riktigt vilket problem det löser. Jag har svårt att tänka mig att kretskortet är den komponent som oftast går sönder. Det som säljs på kickstarten är ett nytt moderkort med äldre kretsar pålödda. Det kanske underlättar med ett nytt kretskort när man ska plocka ihop en samling fungerande äldre kretsar? Bra att få nya passiva komponenter i det läget kanske?

Som han skriver själv på Reddit så är det ovanligt att kretskortet i sig går sönder. Målet är inte ett nytillverkat standardkretskort utan dokumentationen av layouten. Han skriver att han ska släppa den som öppen källkod. De olika målen på kickstartern är väl mest till för att ha något att ge för att folk ska bidra.

Utöver det du skriver att det möjliggör att sätta ihop fungerande enheter av gamla trasiga delar, så öppnar det även för färdiga moddarkretskort med inbyggt stöd för t.ex. Retro GEM och xStation.

Skrivet av KAD:

4 lager har ju naturligtvis fler tillgängliga vägar vilket kräver mindre optimering. Men vilket ord skulle du använda? Känns mer som en smaksak än en objektiv sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är alla PS2 bakåtkompatibla? För så var inte fallet för PS3 till exempel.

Ja, alla modeller har stöd för PS1-spel. En liten andel spel har dock kompatibilitetsproblem. Sen är Slim-modellen något sämre.

https://consolemods.org/wiki/PS2:PS1_and_PS2_Compatibility

Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte riktigt vad som är speciellt med PS2 kretskortet att det går sönder? Var det någon ny otestad teknik eller varför går den starkaste "komponenten" sönder först?

Artikeln handlar om PS1 och inte PS2. Känner inte till att någon sagt att kretskortet går sönder? PS1-kretskortets layout var tidigare inkomplett, nu ska den vara helt dokumenterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Ja, alla modeller har stöd för PS1-spel. En liten andel spel har dock kompatibilitetsproblem. Sen är Slim-modellen något sämre.

https://consolemods.org/wiki/PS2:PS1_and_PS2_Compatibility
Artikeln handlar om PS1 och inte PS2. Känner inte till att någon sagt att kretskortet går sönder? PS1-kretskortets layout var tidigare inkomplett, nu ska den vara helt dokumenterad.

Citat:

Enligt Ars Technica har moderkorten i många Playstation-enheter från de första åren börjat gå sönder och projektet kan leda till att fler gamla konsoler kan hållas vid liv.

Det står i artikeln. Kretskortsdokumentationen är en bieffekt och inte målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står i artikeln.

Ah! Det hade jag glömt, snöade in mig på skaparens kickstarter och reddit-tråd. Och det ser jag som en dålig översättning av "With original PS1 motherboards becoming increasingly prone to failure after three decades". Att andelen trasiga konsoler ökar efter 30 år är inte samma sak som att många har börjat gå sönder. Sen menar nog inte Ars Technica heller att det är korten i sig som går sönder utan det kan lika gärna vara komponentfel.

Skrivet av pine-orange:

Kretskortsdokumentationen är en bieffekt och inte målet.

Förutsätter att du strök detta eftersom det var fel.

Permalänk
Medlem

Som kretskortdesigner på heltid så är detta en av de roligare nyheterna att läsa på senaste!

Skrivet av KAD:

Inte optimerat för pris, men optimerat för massa annat.
Vanligtvis i en fyrlagersdesign så har du diverse signaler på ytterlagerna och ett fullt täckande jordplan och eventuellt spänningsplan på innerlagerna. Att ha en bra returväg för returströmmen (jord) är viktigt, särskillt för högfrekventa signaler.
Dålig jord kan leda till bland annat känsligare för EMC (upptagen elektromagnetisk störning), högre EMI (utskickad elektromagnetisk störning), sämre signalintegritet, sämre matchad impedans (dåligt upptagen signal vid mottagarpinnen), spänningsrippel, spänningsfall och mycket annat. Det blir också lättare att routa i en fyrlagersdesign, som @pre-dator skriver.

Sorry att det blev något av ett arbetsskadat svar, mest menat som information om någon undrar varför designern valde fyra istället för två lager

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Ah! Det hade jag glömt, snöade in mig på skaparens kickstarter och reddit-tråd. Och det ser jag som en dålig översättning av "With original PS1 motherboards becoming increasingly prone to failure after three decades". Att andelen trasiga konsoler ökar efter 30 år är inte samma sak som att många har börjat gå sönder. Sen menar nog inte Ars Technica heller att det är korten i sig som går sönder utan det kan lika gärna vara komponentfel.

Citat:

It's a desirable project for some PS1 enthusiasts because a custom motherboard could allow owners of broken consoles to revive their systems by transplanting original chips from damaged boards onto new, functional ones. With original PS1 motherboards becoming increasingly prone to failure after three decades, replacement boards could extend the lifespan of these classic consoles without resorting to emulation.

Det är inte ordet många jag hakar upp mig på. De verkar mena kretskorten eftersom de sedan pratar om att sedan flytta över komponenterna. Om det är komponentfel så borde det räcka med att byta ut komponenten, det behövs ju inget nytt kretskort för det.

Citat:

Förutsätter att du strök detta eftersom det var fel.

Det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte ordet många jag hakar upp mig på. De verkar mena kretskorten eftersom de sedan pratar om att sedan flytta över komponenterna. Om det är komponentfel så borde det räcka med att byta ut komponenten, det behövs ju inget nytt kretskort för det.

PS1 ska ha sålts i över 100 miljoner exemplar.
Är ju inte så jätte konstigt om det förekommer PS1 exemplar där själva kretskortet/mönsterkortet är defekt/trasigt.

Sen hur många defekta kretskort/mönsterkort det behöver finnas för någon att få för sig att göra ett sånt här projekt?
Det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nä, det är typ någon ‰ som inte funkar alls. Men det kan åas förekomma mindre fel i fler än så. Och sånt är ju alltid svårare att få överblick på eftersom det mer eller mindre kräver att någon som är petnoga med minsta detalj spelar igenom alltihop och gör den där noteringen "dimman på sista banan har ett aningen moiremönster!".

Sen är det inte alla PS2 som har perfekt kompatibilitet med PS2 heller. Det är farligt att ändra på saker..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint