Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Remote Desktop - y u no working??

Utgångsläge: Win7 Pro, Win10 Pro, på samma hemmanätverk.

Jag tror jag lyckats aktivera fjärrskrivbord på båda maskinerna. Som längts har jag kommit att lösenord är fel vid anslutning till 7:an, trots att jag inte använder lösenord vid fysisk inloggning. Åt andra hållet will den verifiera mot domänen i mailadressen för microsoftkontot, gissar att det inte går för att 7:an jag ansluter ifrån inte har tillgång till Internet. När jag tillåter Visitors-kontot på 10:an att ansluta så hittas den plötsligt inte längre från 7:an. Jag fattar inte. Vart ska jag börja om?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

RDP brukar kräva lösenord. Sätt ett lösenord om du inte har ett.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du använder microsoft konto på 10an för att logga in så är det möjligt att datorn ens inte har en hash av ditt riktiga lösenord. Pga att du troligen loggar in med windows hello och aldrig angivit det.

tryck win+r och skriv "runas /user:ms@account.com winver"

Med ditt ms konto och ange lösenordet så datorn har ditt lösenord hashat.

Permalänk
Medlem

Tack, återkommer efter test.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så startar åtminstone WinVer.

Jag har nog aldrig haft ett lösenord för MS, bara pin. Efter att först inte kunna logga in hos MS i Chrome gick det bra i Edge så nu finns det ett lösenord men nu kan jag inte logga in i Edge heller. Det går inta att skriva nåt i rutan för lösenord, så fort jag klickar i den så är det som att fokus tabbar iväg ner bland länkarna på inloggningssidan.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

RDP brukar kräva lösenord. Sätt ett lösenord om du inte har ett.

Skrivet av varget:

Om du använder microsoft konto på 10an för att logga in så är det möjligt att datorn ens inte har en hash av ditt riktiga lösenord. Pga att du troligen loggar in med windows hello och aldrig angivit det.

tryck win+r och skriv "runas /user:ms@account.com winver"

Med ditt ms konto och ange lösenordet så datorn har ditt lösenord hashat.

Underbart!

Nu kommer jag på ett acceptablet sätt åt internet från verkstadsdatorerna.

Många tack och glad annandag Pi!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Du hade fått det att funka

Hur försöker du logga in?
Ovan skriver du att Win 7 burken inte har nätverk? är det tanken eller vad missar jag?
Har du aktiverat Remote desktop på alla ställen som krävs? Specificerat användare för inlogg?

Edit: Ser att du fått det att funka

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Hur försöker du logga in?
Ovan skriver du att Win 7 burken inte har nätverk? är det tanken eller vad missar jag?
Har du aktiverat Remote desktop på alla ställen som krävs? Specificerat användare för inlogg?

Edit: Ser att du fått det att funka

Det finns nog fortfarande utrymme för förbättring. Nånstans i de inledande försöken klickade jag av Guest or Public network och då fungerade det inte. Nu verkar det vara det det hänger på, efter att lösenordet är löst. Men det känns inte rätt att ha nätverksidentfiering publik eller så är det mer jag inte förstår. (Inte alls omöjligt, nästan troligt.)

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Underbart!

<Uppladdad bildlänk>

Nu kommer jag på ett acceptablet sätt åt internet från verkstadsdatorerna.

Många tack och glad annandag Pi!

Bra att det löste sig!