Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Yes men det finns ju en dedikerad tråd för 5080/5090 https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732908-rtx-5080-5090-... på forumet så om du verkligen var intresserad hade du väl hittat dit...

Återigen, frågan är inte om det är ett bra tips eller bra information som sprids, det jag menar är vad kvalificerar ett fynd? Att varan exisiterar till riktpris?

I fallen med FE-korten kan det väl tyckas vara ett "fynd" att få ett för MRSP, eftersom det inte går annars. Smaken är väl som baken, huvudsaken någon medlem fick ut något bra av det imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Yes men det finns ju en dedikerad tråd för 5080/5090 https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732908-rtx-5080-5090-... på forumet så om du verkligen var intresserad hade du väl hittat dit...

Återigen, frågan är inte om det är ett bra tips eller bra information som sprids, det jag menar är vad kvalificerar ett fynd? Att varan exisiterar till riktpris?

Orkar inte följa hundratals trådar på SweC. Är intresserad av prisfynd, men inte så intresserad att jag orkar följa en egen tråd för vartenda produktkategori. Då skulle man inte behöva göra något annat än att hänga massor av timmar på Swec varje dag. 😄

Jag tycker det är en intressant filosofisk diskussion vad som är ett fynd eller inte. Jag delar personligen inte din och moderatorns uppfattning att det är tillverkarna/säljarna som bestämmer vad som är fynd eller inte. Finns massor av "skitreor" och länkas ständigt här i tråden till "fynd" till oseriösa säljare och sidor som har "fynd" och ständiga "reor". Det är INTE fynd enligt mig.

Samtidigt så finns det grafikkort, som tex. 50-serien, som är så enormt efterfrågade vissa av korten, att när de i praktiken endast går att få flera tusenlappar dyrare på andrahandsmarknaden, och ständigt/normalt är utsålda till MSRP, så är det för mig ÄKTA fynd när man kan köpa dessa för MSRP.

I korthet; jag tycker att fynd skall styras pragmatiskt vad som är äkta fynd, och att det filosofiskt är vi medlemmar läsare/konsumenter som avgör vad som är fynd eller inte. Att överlåta till tillverkare/säljare att avgöra det är fel, och emot all form av konsumentmakt och medlems/läsarfokus.

Men det är min personliga åsikt, och har full respekt för att det existerar de som tycker annorlunda. Jag ville bara ge chansen till att förklara mig varför jag troligen ser lite annorlunda på vad som är verkliga fynd än dig och moderatorn, och att svara på dina frågor till mig. Skall därför inte gå allt mer inte på det än så här.

Skrivet av Dunderil:

I fallen med FE-korten kan det väl tyckas vara ett "fynd" att få ett för MRSP, eftersom det inte går annars. Smaken är väl som baken, huvudsaken någon medlem fick ut något bra av det imo.

Ja, jag var verkligen grymt tacksam! Bästa fyndet för mig detta året!

Älskar personligen fyndtråden för just denna typ av äkta fyndtips!

Fick bekräftelse av Proshop nu, och är kanonglad för detta! ☺️

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

I korthet; jag tycker att fynd skall styras pragmatiskt vad som är äkta fynd, och att det filosofiskt är vi medlemmar läsare/konsumenter som avgör vad som är fynd eller inte. Att överlåta till tillverkare/säljare att avgöra det är fel, och emot all form av konsumentmakt och medlems/läsarfokus.

Problemet är väl att vi medlemmar är inte en homogen grupp med en enda åsikt.
Jag tror inte @Palmen16 vill överlåta det beslutet till tillverkare/säljare. Han har bara en annan definition av "fynd" än vad du har.
Personligen ligger min definition av fynd närmre din än hans, men jag tror inte heller det här är en fråga om konsumentmakt kontra företag utan bara att hitta en nivå vi alla är OK med.
Och kanske bättre fria än fälla så länge tråden inte blir överfull?

*edit*
Det där 5080FE tipset som togs bort hade väl typ 30 gillamarkeringar?
Om ett fynd är så uppskattat, så kan man nog argumentera att Sweclockers redan röstat för att det är ett fynd.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Produkt: Färdigbyggd dator med RTX 5070 och 7800X3D, 3 års garanti
Länk: https://www.komplett.se/product/1321658/gaming/gamingdator/ga...
Kategori: Datorer
Pris: 20000 kr

Skaffa Refunder 1.5% cashback ~ 300kr
Tag bort Windows -900
Byt psu be Quiet 750W -80kr eller uppgradera phantek platinum 1000W +850kr

Kan även byta till A620 moderkort MEN inget jag tänker rekommendera,men man sparar några hundra till

Är detta ett bra pris ändå? Helt okej tack vare hela datorn är under garanti än varje del

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

Produkt: ASUS Dual GeForce RTX 5060 8GB OC
Länk: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14604277
Pris: 3090 kr

Fyndvara, "få kvar". Ordinarie pris 3659 kr.

Nästan ett bra pris, t.o.m jag funderade på att kanske köpa. Men sen så har de ju frakt (ifall man inte kan hämta i Helsingborg), jag är rädd för att kortet låter för mycket inte minst under idle då jag har dålig erfarenhet av Msi Ventus, samt tänker jag att den ändå kommer prestera sämre än ett Rtx 3070 i högre upplösningar speciellt för mig som spelar äldre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nästan ett bra pris, t.o.m jag funderade på att kanske köpa. Men sen så har de ju frakt (ifall man inte kan hämta i Helsingborg), jag är rädd för att kortet låter för mycket inte minst under idle då jag har dålig erfarenhet av Msi Ventus, samt tänker jag att den ändå kommer prestera sämre än ett Rtx 3070 i högre upplösningar speciellt för mig som spelar äldre spel.

Man köper inte ett 8GB-kort år 2025 om inte är på superbudget och har du ett 3070 idag så är detta kort objektivt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Man köper inte ett 8GB-kort år 2025 om inte är på superbudget och har du ett 3070 idag så är detta kort objektivt sämre.

Tänker mest att det är nytt med garanti, lite effektivare, längre support, nyare Dlss etc., med tanke på att 3070 går nära 3000kr är det inte så dumt. Som sagt kommer troligen inte köpa men första gången på flera år jag ens övervägt köpa från butik seriöst.

Permalänk
Medlem

@rwkk: Då är ett 9060 XT 16GB för dryga tusenlapp mer ett enormt mycket bättre och framtidssäkrare val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@rwkk: Då är ett 9060 XT 16GB för dryga tusenlapp mer ett enormt mycket bättre och framtidssäkrare val!

Man får alltid mer för en tusenlapp till.
Är argumentet att Prestanda Per Krona och/eller framtidssäkerhet är så mycket högre för den ytterligare tusenlappen än för de tidigare tusenlapparna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Man får alltid mer för en tusenlapp till.
Är argumentet att Prestanda Per Krona och/eller framtidssäkerhet är så mycket högre för den ytterligare tusenlappen än för de tidigare tusenlapparna?

Med 16 GB mot 8 GB skulle jag nog säga ja i dagsläget. Redan nu finns det spel man måste sänka inställningarna på för att 8 GB ska orka ordentligt med i 1080p. (Där man alltså får bra prestanda på maxinställningar med 16 GB, men katastrofal med 8 GB, på samma GPU.)

Speciellt att byta från 3070 (8 GB) till 5060 (8 GB) är en rejäl sidgradering i min åsikt eftersom råprestandan inte är högre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Produkt: Anker Soundcore Motion Boom
Länk: https://www.amazon.se/dp/B08LQNL42Z
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5770783
Pris: 549 kr

För att vara en billig bluetooth högtalare så tycker jag personligen att den är rätt bra, har två stycken jag har parkopplade och det ger mer än tillräckligt ljud för mina behov. Bra batteritid och bra ljud, har ändrat ljudet något med equalizer i deras app. Finns en del videos på youtube om man är intresserad av recensioner. Det här priset är det lägsta jag sett hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med 16 GB mot 8 GB skulle jag nog säga ja i dagsläget. Redan nu finns det spel man måste sänka inställningarna på för att 8 GB ska orka ordentligt med i 1080p. (Där man alltså får bra prestanda på maxinställningar med 16 GB, men katastrofal med 8 GB, på samma GPU.)

Speciellt att byta från 3070 (8 GB) till 5060 (8 GB) är en rejäl sidgradering i min åsikt eftersom råprestandan inte är högre.

Där ser man.
Får ta det i beaktning framöver, galet att det är sådan skillnad på det. Tur att jag nästan bara spelar gamla spel. 😇

Permalänk
Moderator
Moderator

Vill ni fortsätta diskutera vad som egentligen utgör ett fynd görs det i forumets sektion för feedback, exempelvis i Dags att uppdatera reglerna för "Dagens fynd"-tipstråden?, eller en nystartad tråd om det passar det tilltänkta ämnet bättre.

En dedikerad tråd där är, till skillnad från fortsatt diskussion här, enkel att följa för de intresserade eller skippa för de som inte är intresserade.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OBS! Om man orkar surfa hela vägen till ComputerSalg ser man att det är 2TB-varianten för 1817kr, inte 4TB. Prisjakt har blivit rejält kassa de senaste åren, informationen där går inte att lita på överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhatNow:

OBS! Om man orkar surfa hela vägen till ComputerSalg ser man att det är 2TB-varianten för 1817kr, inte 4TB. Prisjakt har blivit rejält kassa de senaste åren, informationen där går inte att lita på överhuvudtaget.

Computersalg speciellt visar allt för ofta fel, bra att du påpekar, jag har missat det. Kändes inte ens så bra pris för mig...