Vinn nätagg från Seasonic

Snabbkoll: Står din dator på skrivbordet eller golvet?

Permalänk
Medlem

Har min på skrivbordet...dock egenbyggt bord så rymmer både dator samt 2st 34" skärmar

Permalänk
Medlem

I förre boendet hade jag den på en hylla, men nu med snedtak så fick den hamna på en en lite mindre bokhylla bredvid.
Bästa jag gjort är att ha datorn längre upp, såå mycket mindre damm!

Permalänk
Medlem

Har ett litet ikea lack-bord på sidan om skrivbordet där min dator står med två andra Mini-pc för lite homelab och router.
Estetiskt ser det förmodligen galet ut, men har inga planer på att skaffa en ny fru ändå så ingen klagar 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

På skrivbordet finns det bara plats för ikoner ju så den står på golvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Får man fråga hur din lösning för detta ser ut?...

Har samma fäste som nedan. Verkar som att de inte säljs längre, tyvärr. Köpte mitt på Webhallen för några år sedan.

Skrivet av ArvidL:

Upphängd under skrivbordet. Extra smidigt när man har höj och sänkbart skrivbord, behöver aldrig oroa sig över kablar som fastnar!<Uppladdad bildlänk> Bortse från kabelhärvan, work in progress 😁

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Hade min gamla burk på golvet, sen skaffade jag den nya och större skrivbord så nu står den på skrivbordet.
Fått höra att det blir mer damm i den om den står på golvet. Kanske ändrar om lite på placeringen den dagen det är dax att flytta skrivbordet.

Permalänk
Medlem

På golvet, där den hör hemma så fort dimensionerna överstiger c:a 20x20x5 centimeter.

I annat fall kan den få bo bakom eller under monitorn.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag 3D printade klämfästen och skruvade fast en hylla i ena benet på mitt höj och sänkbara skrivbord där jag har datorn. Så den hänger under skrivbordet och åker med upp och ned.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Sitter fast i/under skrivbordet

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har stort skrivbord och jag tycker om att kolla på datorn så den står på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken remmar från biltema och två metallplattor. Skruvade upp dessa i bordsskivan, vips så gick det att surra upp datorn i bordsskivan för ett par tior.

Rätt smidigt om datorn inte står på golvet så min robot kan komma åt och dammsuga.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Egengjort ställ men ska nog flytta den till skrivbordet. Väldigt massa kablar som kopplas bort om jag behöver flytta skrivbordet, flytta ställ och skrivbord samtidigt är inte smidigt. Alternativ bygger jag om stället ihop med skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Frågan borde kanske varit Står din dator ovanför eller under skrivbordsskivan

Har min hängande under, har inte häller några dammfilter. Det är bättre att regelbundet 1-2 gånger i månaden använda IT Dusters CompuCleaner Xpert 550W (tar 2 min) Datorn är tystare då fläktarna inte behöver kompensera för dammfilter. Det blir inte heller så att man glömmer bort att hålla datorn dammfri pga att man vant sig vid: “Det tar vell filtren hand om”

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Både min och frugans står på skrivbordet. Det är brett nog för två datorer och sex 27" skärmar med gott om plats emellan utan att kännas trångt.
Hade båda burkarna på golvet i vårt förra hus med mindre plats men fy attans vad damm det blev i båda. Och katthår ska man inte tala om. Nästan allt det försvann när dom åkte upp på skrivbordet så det är skönt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Skrivet av GPUan:

Känsliga datorer ska nog helst inte stå på bordet. Även stabila bord gungar lite och med tiden är det inte bra för komponenterna att skaka eller gunga.

Det gäller väl bara datorer med HDD och inte SSD? Vad annat kan ta skada?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

En sån "datorhängare" under skrivbordet är guld. Det blir både tystare och mer plats över till annat. Dessutom slipper man ev sladdkaos när man hissar upp/ner skrivbordet.

Där jag har den nu behöver jag dock en förlängningssladd till powerknappen för att slippa kräla in under skrivbordet när den ska slås på, och en liten usb-hub framdragen för sånt som kopplas i och ur tillfälligt.

Antar att man älskar fläktljud och blinkande discolampor om man har den stående uppepå skrivbordet?

Permalänk
Medlem

När man var yngre så stod datorn på golvet, men vilken jäkla damsugare den var.
Senaste 15 åren har den fått stå på skrivbordet vilket medfört att jag behöver väldigt sällan städa datorn/rengöra filtren.

Visa signatur

Fractal North XL | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI | Kingston Fury Beast RGB 32GB / 6000MHz / DDR5 / CL30 | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ProArt LC 420 | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC 16GB | Kingston Fury Renegade M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

😲 30 kilos koloss på skrivbordet, nej.
😬 En nätt SFF-pjäs på golvet, nej.
😁 Ett tredje scenario, ja.

😃 Laptop på soffans armstöd.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför man vill ha en så avsevärd källa till ljud och värme på skrivbordet så min står på golvet med tillräckligt långa kablar för att kunna höja bordet till ståläge utan problem.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har alltid haft datorn i en hurts med hjul på, gott om utrymme mellan chassit och hurtsen på sidorna men lite tajt på toppen, fick såga av den nerstickande delen på lådan så van jag ytterligare 2 cm. Den är helt öppen bakåt så inga värme problem. Luften kan flöda fint igenom. Fronten sticker ut så att man kommer åt power / reset knappen på toppen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Hade den alltid på golvet förr då jag inte kunde ha den på något annat sätt.

Senaste åren har den fått stå på en hurts eller skrivbordet och då slipper jag även damm i datorn. Inte behövt rengöra den mer än någon enstaka gång nu.

Permalänk
Medlem

Har ett inbyggt utrymme i skrivbordets undre högra sida, där datorn står, ca 10cm ovanför golvet. Som ett inbyggt litet skåp, fast utan dörr och utan baksida. Fick precis plats med ett Torrent Compact. Hade inte fått plats med ett fullstort Torrent chassi.

Bra om chassit kommer upp lite, så det inte drar till sig så mycket damm från golvet. Inbillar jag mig ialf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

I ett vitt Ikea Brimnes som är lätt anpassat.
Helt utan bakplatta för luftflödet, istället förstärkt med vinkeljärn och bräda/list för stabiliteten.

Två hyllplan, dvs tre delar, ger separation mellan olika prylar:
UPS, nätverksutrustning och NAS längst ner. Stationär i mitten (rymmer åtminstone ett FD R5 el motsvarande), samt extern diskdocka m m där bredvid. Överst minidatorer el andra stationära av mindre format.

Förgreningsdosa fäst med clips i taket.
Kabellängder hålls korta och överblivet kablage klammras/buntas och en del läggs längst under.

Öppnar oftast ena dörren för ökat luftflöde, men dörrarna skapar ändå en viss ljudbarriär. Tänkt sätta ljuddämpande material på insidan också.

Så meningen med att ha i skåp så:
-Diskret och estetiskt med allt samlat.
-Mindre damm än att ha på golvet, då sakerna kommer upp en bit.
-Kortare kabeldragning som ger mindre kabelhärvor och är lättare att få ihop samt fästa.
-Ljudbarriärer

Permalänk
Medlem

Följdfråga..
Står den på höger eller vänster sida om datorn 😉

Permalänk
Medlem

Alla stationära burkar står på Elfa-hyllor i garderoben.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Keeper of Traditions

Skulle aldrig få för mig att ställa den på skrivbordet. Den får stå i "CPU-hållaren" på sidan av skrivbordet.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Står på skåp tillsammans med resten av skrotet.
Mus/tgb/skärmar är det enda som finns på skrivbordet.

Dator på golvet skulle aldrig någonsin hända...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Har min på skrivbordet...dock egenbyggt bord så rymmer både dator samt 2st 34" skärmar

<Uppladdad bildlänk>

vilket bord har du och hur stort är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Sitter fast i/under skrivbordet

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för fäste, custom?

Permalänk
Medlem

Jag och frun har varsitt IKEA Galant hörnskrivbord, så det finns massor av plats för chassin i hörnen, dit man ändå inte når att ha annat. Står tre chassin och en NUC, samt en laptop på dem, plus 6-7 skärmar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX