Vinn nätagg från Seasonic

Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AlexCooper:

Hur gör ni detta, dvs. fjärrstyr?

Teamviwer är enklast.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

RustDesk
https://rustdesk.com/

Permalänk

Generell fråga ang linux,
Hur funkar det med så många olika distros som finns?
Finns det verkligen utvecklare som orkar hålla liv i och se till att alla olika distros får säkerhetsuppdateringar osv eller sker detta på ett mer centraliserat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Hur funkar det med så många olika distros som finns?
Finns det verkligen utvecklare som orkar hålla liv i och se till att alla olika distros får säkerhetsuppdateringar osv eller sker detta på ett mer centraliserat sätt?

Uppdateringar görs generellt av utvecklingsteamen för respektive mjukvara och inte av distributionerna i sig. Deras jobb består istället av att välja vilka uppdateringar man vill ha med och när de skall introduceras. Här skiljer sig olika distributioner åt map sin uppdateringsfilosofi.
Sedan så finns det inte så många helt olika distributioner. Man kan säga att det finns en handfull olika som gör ovanstående jobb från grunden men de allra flesta hakar på en av dessa "grunddistributioner" och sköter bara den del som gör sin egen variant unik.

En del distributioner gör egen utveckling också men oftast i ganska begränsad regi. Tex Linux Mint som vidareutvecklar skrivbordsmiljön Cinnamon från gamla GNOME2 och gör lite egna applikationer och verktyg.

Permalänk
Sötast
Skrivet av AlexCooper:

Själv kör jag nog helst via SSH beroende på vad det är för nåt som skall göras.
Men det är inte att rekommendera att låta ssh servern stå igång 24/7 publikt mot internet så det gäller väl lite att man tänker efter, före, om man vill gå den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Via terminalen och SSH. Då ska det tilläggas, att jag i min övergång till Linux för snart 20 år sedan, bestämde mig för att kunna lösa problem som uppstår utan att vara beroende av grafiskt gränssnitt. Jag föredrar fortfarande att göra så.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tintinj:

Våga vägra Linux

Så länge det är mindre användarvänligt för dumskallar som Windows där man helt slipper skriva kod,

Skriva kod behöver du inte göra ;).
Tänker du på en kommandoterminal med kommandon kanske?
Jag har linux på min steamdeck (såklart) och på en surface pro 3 - och där har jag aldrig använt en kommandoterminal. Båda saknar tangentbord så det är ändå ingen bra väg för dessa. And its not needed.

Kommandoterminal har däremot krävts för en windowsinstallation ganska nyligen i mitt fall där internetuppkoppling krävdes för att få gå vidare i installationen - men drivrutiner saknades. Moment 22. Enda sättet var att lägga in drivrutiner på installationsstickan och installera dessa med kommandotolken innan windows var installerat. Trassligt från Microsoft

Skrivet av tintinj:

helt slipper lära sig det mesta helt nytt, där det inte finns tusen olika sorter att välja mellan så är det inte värt jobbet. Ha en dator, installera sitt OS som är exakt likadant som alla andras som har Windows, kunna få hjälp av de flesta som är lite haj på datorer och hitta hjälp på normala (alltså inte os-specifika ställen) sidor är vad som gör windows attraktivt. Det blir aldrig lika smidigt att lära sig ett nytt OS och få lära om allt man vet om hur man går tillväga.

Till och med från en windowsversion till en annan tycker jag är jobbigt när nån dum programmerare pushat fram en förändring på något fundamentalt. Windows 7 till 10 (jag skippade 8/8.1) var en STOR skillnad för mig och då hittar man rätt okej till de flesta inställningar jag behöver. Och gör jag inte det så finns miljoner ställen på nätet med utförliga instruktioner, många även på svenska, hur man enkelt klickar sig rätt.

Här håller jag med hela vägen däremot. Det här underskattas av många.
Även små olikheter innebär omställningströsklar - och att byta till linux innebär en hel del fler - och större sådana.
Det är både krångligt att lära om - och så blir man degraderad kunskapsmässigt. Yes.
Bara en sån grej som att högerklicksmenyn ändrats lite i w11 har givit upphov till en hel del missnöje. Även här i techforumet ;).

Skrivet av tintinj:

Det kvittar hur mycket en Linuxälskare säger annat, de är så olika som de kan bli och inget har varit enkelt (för en windowsanvändare) att förstå och göra när man har försökt göra något.

De är inte så olika de kan bli
Ett OS för hörapparater helt utan skärmar eller OSet i TVn eller kanske chromecasten är mer olikt windows.
En hel del är ändå ganska likt windows och linux emellan på så sätt.

Men jag förstår verkligen vad du säger.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Eller inte! Det visar bara på mångfald. Att det finns olika varianter av fönsterhanterare visar bara att det finns anpassningar för olika typer av datorer och skärmstorlekar. Volvo bygger ju inte bara XC90 – de bygger även Volvo 66, P1800S, V60 och så vidare. Modeller för olika grupper.

Samma sak gäller med Linux. Men jag kan hålla med om att det ibland kan upplevas som ett härke. Därför är förslaget att man som nybörjare håller sig till Ubuntu eller Linux Mint, eftersom de är mer användarvänliga och väldokumenterade.

En ny trend inom Linuxvärlden är att allt fler distributioner lämnar X Window System och går över till Wayland som standard.

Det blir väldig DDR mässig om man bara köpa en bil modell, det är en Trabant och den har 15 års leveranstid.

Men personligen skulle jag vilja se att någon skapade ett enklare operativsystem baserat på Linux – där man har skalat bort en massa onödiga saker. Ett system där det finns färdiga videor som förklarar olika begrepp på ett lättbegripligt sätt. Där man enkelt kan ställa in datorn i olika lägen, beroende på vem som är användare.

Windows 11 har en massa lull-lull, och om man råkar komma åt fel ställe med muspekaren så poppar det upp en massa trams.

Jag tror ni pratar förbi varandra lite.
Förslaget är nog inte lagt att alla utom en dist till linux måste bort. Ingen kräver nå DDRupplägg.
Det är väl snarare så att utfallet av att ha så många alternativ ger en trasslig ingång till linuxvärlden som inte passar gemene man. Den delen tar du också upp.
Det är mer ett konstaterande att rådande läge.
Tror jag iaf

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kommandoterminal har däremot krävts för en windowsinstallation ganska nyligen i mitt fall där internetuppkoppling krävdes för att få gå vidare i installationen - men drivrutiner saknades. Moment 22. Enda sättet var att lägga in drivrutiner på installationsstickan och installera dessa med kommandotolken innan windows var installerat. Trassligt från Microsoft

Detta är fixat i 24H2, då finns det en knapp för att installera drivrutiner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Nej! GNU står också för GNU Is Not UNIX. Men linux har likadant. Linux Is Not UniX.. Idag är väl snart UNIX bortglömt och linux har tagit över UNIXs roll.

Nej, att Linux skulle stå för Linux Is Not UniX är bara en efterkonstruktion. Om du söker efter det så ser man att det bara refererar till hans namn + Unix.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Linux#Naming
Opensource.com

och slutgiltligen från Linus torvalds själv:
https://archive.org/details/justforfun00linu/page/84/mode/2up

Permalänk
Medlem

Alternativen den 15:e oktober

Christopher Barnatt gör i en video på YouTube (explaining computers) en ganska bra översikt över alternativen.
Alternativ 15 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Christopher Barnatt gör i en video på YouTube (explaining computers) en ganska bra översikt över alternativen.
Alternativ 15 oktober
<Uppladdad bildlänk>

Jag körde Windows 7 tills Windows 10 blev mer stabilt. Tror de var när MS slutade med dessa halvårs uppdateringar.

Kört Linux separat, men varit ganska buggig upplevelse. Inte ens musen i just den disten fungerat bra, saknas pression och problemet att vart pekaren är på skärmen inte matchar var du trycker i vissa scenarion.

Så funderar på avvakta till Windows 12 eller vad den nu kommer heta eller hitta en dist som fungerar. Hittills har de inte varit mycket av ett alternativ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Här finns passande datorstol efter man bytt W10/MS Office till Linux/LibreOffice: https://i0.wp.com/chairblog.eu/wp-content/uploads/Fakirs-Chair.jpg?w=600&ssl=1

Bra för blodcirkulationen.

Men det krävdes visst terminalkommandon för att centrera texten..

Skrivet av dalu1976:

Ett problem är bankID. Visst mobilt bankID funkar, men byter man telefon och inte kan föra över bankID:t, eller om något annat händer så man behöver dos-inloggning då måste man ha windows. Eller som min gamla mor, hon har en dum-telefon så där är mobilt bankID inte ens ett alternativ.

Detta hade jag gärna sett en lösning på.

Logga in i DOS känns rätt retro.

Problemet känns hursomhelst väl konstruerat. Hur tusan fick den första telefonen bank-id liksom?

Skrivet av VinterSolen:

fysiskt ID-kort med NFC så kan du skaffa bankid på nya enheter.

Har för mig det även funkar med kameran. Om nallen nu skulle sakna NGC och trots det fortfarande är kompatibel med appen. Androidkraven är rätt generös jämförelsevis iPhones. Tror det är Android 6 eller nått fortfarande.

Skrivet av dalu1976:

Jag var otydlig. Jag menar att man behöver bankID på kort ibland för att logga in. Och under vissa förutsättningar alltid (som för min mamma). Då kan man inte ha Linux.

Menar du inte på fil nu..? Om det fortfarande ens är en grej.

Hur många datorer har egentligen kortläsare eller NFC vare sig de nu kör Linux eller Windows.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Large:

Uppdateringar görs generellt av utvecklingsteamen för respektive mjukvara och inte av distributionerna i sig. Deras jobb består istället av att välja vilka uppdateringar man vill ha med och när de skall introduceras. Här skiljer sig olika distributioner åt map sin uppdateringsfilosofi.
Sedan så finns det inte så många helt olika distributioner. Man kan säga att det finns en handfull olika som gör ovanstående jobb från grunden men de allra flesta hakar på en av dessa "grunddistributioner" och sköter bara den del som gör sin egen variant unik.

En del distributioner gör egen utveckling också men oftast i ganska begränsad regi. Tex Linux Mint som vidareutvecklar skrivbordsmiljön Cinnamon från gamla GNOME2 och gör lite egna applikationer och verktyg.

Bra sammanfattat, förutom att Cinnamon bygger på Gnome 3 och Mate bygger på Gnome 2

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Menar du inte på fil nu..? Om det fortfarande ens är en grej.

Hur många datorer har egentligen kortläsare eller NFC vare sig de nu kör Linux eller Windows.

Permalänk

Känns som grejen har blivit lite överdriven. Många borde kunna uppgradera till Windows 11 kostnadsfritt. Om de skyr förändring så är det ett problem så klart men omställningen till att använda Linux är betydligt större.

Enligt https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-24h2-supported-intel-processors så är flera Intel Core Gen 8 supportade, vilket ska vara 2017 (borde vara motsvarande för AMD). Äldre än så lutar det väl åt Linux eller ny hårdvara. Faller det på TPM, Secure Boot eller RAM så kringgås det lätt genom att föra över ISO:n till USB mha Rufus.

Permalänk
Medlem

Det är inte större problem att använda Linux. Grejen är att jag med flera har blivit hjärtligt trött på Microsofts tjat om Microsoftkonto.
Ett Microsoft konto tillför inget som jag behöver eller inte kan ordna enklare på andra sätt. Jag har varit med Windows sedan 3.11 och har bara kunnat se hur Windows blivit alltmer bloated och fyllt med funktioner jag inte behöver.

Jag undrar hur många zero-day sårbarheter som döljs i den onödiga programkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror ni pratar förbi varandra lite.
Förslaget är nog inte lagt att alla utom en dist till linux måste bort. Ingen kräver nå DDRupplägg.
Det är väl snarare så att utfallet av att ha så många alternativ ger en trasslig ingång till linuxvärlden som inte passar gemene man. Den delen tar du också upp.
Det är mer ett konstaterande att rådande läge.
Tror jag iaf

Linux problem är att bristen på program om man t.ex syssla med släktforskning, medan idag bli mer och mer applikationer webbaserade då.. Då är linux ett alternativ.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av klein:

Linux problem är att bristen på program om man t.ex syssla med släktforskning, medan idag bli mer och mer applikationer webbaserade då.. Då är linux ett alternativ.

Det finns släktforskningsprgram till Linux. Jag kör ett på min laptop med Gentoo. Samt att jag skulle tippa på att de flesta Windows-program fungerar under Wine. Eller har du något specifikt program du haft problem med?

Jag skulle säga att man idag kan köra det mesta under Linux, även de flesta spelen. Undantaget är väl grafik eller ljud-arbete om man kräver specifika program och inte vill köra de som finns till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Det finns släktforskningsprgram till Linux. Jag kör ett på min laptop med Gentoo. Samt att jag skulle tippa på att de flesta Windows-program fungerar under Wine. Eller har du något specifikt program du haft problem med?

Jag skulle säga att man idag kan köra det mesta under Linux, även de flesta spelen. Undantaget är väl grafik eller ljud-arbete om man kräver specifika program och inte vill köra de som finns till Linux.

Det är inte ta ett random program påstår att det är släktforskning., du vill ha access till dödsboken och kyrkböckerna. Nu ligger väl kyrkböckerna online.

Försökte får ingång ett godemanskap program i wine, det fungerade dåligt. I den frågan får man krypa till korset, inse att linux passar inte alla, men många.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

<Uppladdad bildlänk>

BankID på datorn kan man glömma med Linux. Å andra sidan är det i dag enklare att använda mobilt BankID, eftersom man där kan använda ansiktsigenkänning eller fingeravtryck. Dessutom känns det säkrare med en tvådelad lösning – det blir som med ett gevär och slutstycket: om slutstycket är bortplockat från geväret kan vapnet inte användas.

Med ”gevär” avses här gevär m/96 och m/38. Andra gevär kan ha andra vitala delar, till exempel AK4, där underbeslaget är en sådan del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

BankID på datorn kan man glömma med Linux. Å andra sidan är det i dag enklare att använda mobilt BankID, eftersom man där kan använda ansiktsigenkänning eller fingeravtryck. Dessutom känns det säkrare med en tvådelad lösning – det blir som med ett gevär och slutstycket: om slutstycket är bortplockat från geväret kan vapnet inte användas.

Med ”gevär” avses här gevär m/96 och m/38. Andra gevär kan ha andra vitala delar, till exempel AK4, där underbeslaget är en sådan del.

Yes. Men de som har dumtelefoner och använder bankdosa kan inte använda Linux, vilket är synd. Så vi pratar om olika saker. Skulle passa perfekt att installera Linux på morsans gamla dator, men kan inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Yes. Men de som har dumtelefoner och använder bankdosa kan inte använda Linux, vilket är synd. Så vi pratar om olika saker. Skulle passa perfekt att installera Linux på morsans gamla dator, men kan inte.

Men de flesta kan skaffa en smartphone. Jag såg att Webhallen sålde en helt okej Kina-telefon för under 1000 kronor. En bankdosa fungerar, men inte en bankdosa med BankID som kräver sladd – det finns numera en uppsjö varianter av bankdosor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men de flesta kan skaffa en smartphone. Jag såg att Webhallen sålde en helt okej Kina-telefon för under 1000 kronor. En bankdosa fungerar, men inte en bankdosa med BankID som kräver sladd – det finns numera en uppsjö varianter av bankdosor.

De flesta men inte alla. Har inget med pengar att göra. Men vi släpper det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

De flesta men inte alla. Har inget med pengar att göra. Men vi släpper det här.

Det fanns tidigare Android-lurar med fysiskt tangentbord. Är marknaden helt död för telefoner med fysiskt tangentbord som inte är dumtelefoner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten, jag fick ett erbjudande i mailen idag, om att köpa Windows 10 jättebilligt.
Ska jag hoppa på det?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det fanns tidigare Android-lurar med fysiskt tangentbord. Är marknaden helt död för telefoner med fysiskt tangentbord som inte är dumtelefoner?

Det är väldigt få modeller som här det ja

Kanske bättre att köpa ett separat tangentbord som kör blåtand om du behöver mer knappar:
https://www.amazon.se/Mcbazel-Bluetooth-tangentbord-hopf%C3%A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väldigt få modeller som här det ja

Kanske bättre att köpa ett separat tangentbord som kör blåtand om du behöver mer knappar:
https://www.amazon.se/Mcbazel-Bluetooth-tangentbord-hopf%C3%A...

Tänkte mer på grupper som har svårt att använda touch..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Tänkte mer på grupper som har svårt att använda touch..

Svårt att kombinera:
1. Stor bra skärm
2. Knappar
3. Hållbarhet

Feature phones som Doro kör ju på 2+3 och vanliga smartphones 1+3, att kombinera alla är väldigt svårt och för en begränsad marknad. Då blir det antingen oekonomiskt eller dyrt

Sen finns ju mjukvarulösningar som skärmupplösning och röststyrning som funkar allt bättre även för blinda

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Svårt att kombinera:
1. Stor bra skärm
2. Knappar
3. Hållbarhet

Feature phones som Doro kör ju på 2+3 och vanliga smartphones 1+3, att kombinera alla är väldigt svårt och för en begränsad marknad. Då blir det antingen oekonomiskt eller dyrt

Sen finns ju mjukvarulösningar som skärmupplösning och röststyrning som funkar allt bättre även för blinda

Kan hålla med om det, det är patetiskt när folk går och köper Doro-telefon som ingen kan. De är dessutom inte särskilt användarvänliga. iPhone har massor med parametrar som kan göra det bättre för den som har funktionsnedsättningar.

Doro är en bra telefon, det är som en Dialog-telefon men har mobil funktion istället.

Visa signatur