Permalänk

Ny iPhone, men vilken?

Om man inte bytt iPhone sedan XE som kom 2018, misstänker jag att det hänt en hel del på den fronten. Är i taget och skall hjälpa en bekant skaffa en ny iPhone men är osäker på vilken modell jag skall kolla efter. Har inga fancy krav på grymma funktioner eller avancerat kamera, dock skall det vara en nyare iPhone. Idag vet jag att min bekant har Comviq och är nöjd med det.

Vilken modell är den senaste?

Vilken skall jag kolla på?

Permalänk
Medlem

Valfri iPhone med USB-C.

iPhone 17 kommer snart, så kan vara värt att vänta in den. Annars tycker jag en begagnad iPhone 15 Pro kan vara en tillräckligt stor uppgradering.

iPhone 16e kan också vara intressant, men tror fortfarande att en begagnad 15 Pro ger mest för pengarna.

https://www.apple.com/se/iphone-16e/

Ang. iPhone 17, så är det främst Air-modellen vi fått se hittills:
https://www.macrumors.com/roundup/iphone-17-air/

Såg att även de andra modellerna har läckt ut, men iPhone 17 Pro är så ful att jag inte vill tro det är sant

Permalänk
Medlem

Vänta in 17, sen skaffa en 16 Pro

Permalänk
Medlem

Pro är meningslös och onödigt dyr, särskilt för en med en 7 år gammal iPhone.
Köp något begagnat eller en 16e refurb/till nedsatt pris(ser ut att finnas flera för runt 6000kr på blocket).

Bytte själv nyss från en 7 år gammal XR till en iPhone 15. Har inget att anmärka på hittills.
Känns inte långsam trots att den är knappt 2 år gammal, och den var "gratis"(jobbet betalade).

Permalänk
Medlem

Den stora anledning till att välja en Pro (förutom bättre kamera) är enligt mig ProMotion-displayen som ger 120hz, väldigt trevligt.
Icke-pro modellerna har inte detta men det finns starka rykten att hela iPhone 17-lineup kommer att få det i år så kan vara värt att invänta.

Rykten iPhone 17:
https://www.macrumors.com/roundup/iphone-17/

Vi är ganska exakt 3 månader bort från uppskattat releasedatum i september så om du nu haft din iPhone Xs sedan 2018 så skulle jag nog invänta detta om telefonen inte är uppenbart trasig.

Med det sagt verkar det finns en del OK deals på både 16 Pro, 16 och 15 i skrivandets stund. Du kan också säkert få 500-800kr extra om du väljer att byta in din gamla telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Om man inte bytt iPhone sedan XE som kom 2018, misstänker jag att det hänt en hel del på den fronten. Är i taget och skall hjälpa en bekant skaffa en ny iPhone men är osäker på vilken modell jag skall kolla efter. Har inga fancy krav på grymma funktioner eller avancerat kamera, dock skall det vara en nyare iPhone. Idag vet jag att min bekant har Comviq och är nöjd med det.

Vilken modell är den senaste?

Vilken skall jag kolla på?

iphone SE, skulle dock rekommendera nånting som inte är apple, börjar tröttna på dem rejält, försökte föra över en ljudfil från telefon till datorn vilket slutade med att jag fick MAILA filen till mig själv, apple vill låsa dig i deras egna värld och BARA deras värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

iphone SE, skulle dock rekommendera nånting som inte är apple, börjar tröttna på dem rejält, försökte föra över en ljudfil från telefon till datorn vilket slutade med att jag fick MAILA filen till mig själv, apple vill låsa dig i deras egna värld och BARA deras värld

Tycker jag har detta problemet minst lika mycket i Android-världen. Sjukt att ingen lyckats lösa bättre synk mellan enheter år 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Skulle undvika SE modellen om budget inte är ett problem, skulle istället satsa på en beg 15 eller 16e för att framtids säkra en aning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skulle undvika SE modellen om budget inte är ett problem, skulle istället satsa på en beg 15 eller 16e för att framtids säkra en aning.

vad är inte framtidssäkert med SE menar du??

jaha, 16e är tydligen iphone SE 4..... ytterligare ett exempel på att inte köpa apple v_v

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Men det kommer iPhone 17 i år? Bättre att invänta den?
(Är inte inne i Apple-sekten, men min bekant vägrar Android av någon anledning).

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Budget är ett problem, och därmed även ett problem att min bekant bara vill ha Apple.

Men om man satsar på den "billigaste" modellen så kommer man "billigare" undan?

Om det kommer en ny modell i år; är det bättre att invänta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tycker jag har detta problemet minst lika mycket i Android-världen. Sjukt att ingen lyckats lösa bättre synk mellan enheter år 2025.

Apple försöker låsa in mycket mer än Android. Du kan enkelt kopiera saker till o från en Android enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Men det kommer iPhone 17 i år? Bättre att invänta den?
(Är inte inne i Apple-sekten, men min bekant vägrar Android av någon anledning).

Ingen budget modell i år från Apple vad jag har hört, 16e är den senaste "budget" luren.
Att invänta 17 innebär förmodligen att en viss del av de äldre (14/15) säljs av på beg marknaden, och man kan kanske göra ett klipp men nu är det ett tag kvar dit.
Senaste SE gen 3 luren är från 22 vilket borde gå och för en rimlig peng på beg marknaden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ingen budget modell i år från Apple vad jag har hört, 16e är den senaste "budget" luren.
Att invänta 17 innebär förmodligen att en viss del av de äldre (14/15) säljs av på beg marknaden, och man kan kanske göra ett klipp men nu är det ett tag kvar dit.
Senaste SE gen 3 luren är från 22 vilket borde gå och för en rimlig peng på beg marknaden.

16e släpptes i våras. Hade varit väldigt konstigt om det kom en ytterligare en i år.
SE är galet utdaterad, ett nerköp även från en 7 år gammal XR.
XR har ju FaceID och 6,1" skärm likt dagens modeller. Gamla SE 4,7" och hemknapp som 10+ år gamla iPhones..

Permalänk
Medlem

iphone 15 för 7,5 tkr för tillfället är väl ett bra val när den senaste kostar 10 tkr.