Nvidias förbättrade uppskalningsteknik lämnar beta

Permalänk
Melding Plague

Nvidias förbättrade uppskalningsteknik lämnar beta

DLSS 4-upplevelsen förbättras för dig som sitter på RTX 5000-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vill du se vad nya transformer-modellen går för så kan du antingen vänta till att spelutvecklarna själva lägger in stöd för senaste versionen av DLSS 4 i sina spel. Det är dock möjligt att tvinga på nya modellen genom att ladda ner utvecklingskit från Nvidias Github-sida och ersätta DLSS-filerna i spelmappen med den senaste versionen.

I många spel kan man ju också bara lägga in NVIDIA-appen och ställa in override där; lättare för de flesta.
Det gäller inte alla spel man kan få DLSS 4-stöd i, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I många spel kan man ju också bara lägga in NVIDIA-appen och ställa in override där; lättare för de flesta.
Det gäller inte alla spel man kan få DLSS 4-stöd i, dock.

Kör själv DLSS-Swapper, lätt att ladda ner nya versioner och ställa in för sina spel.

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att Nvidia bakar kaka och dom är sjukt duktiga på det, men någonstans undrar man om och när Microsoft skall ta förarsätet för nya tekniker på Windows igen. DirectX 12 är nu 10 år gammalt, och det som har förändrats sen dess verkar mer eller mindre Nvidia hittat på. Det är lite knepig inställning av MS tycker jag.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kör själv DLSS-Swapper, lätt att ladda ner nya versioner och ställa in för sina spel.

I single player, japp, men inte i MP spel.

Permalänk
Medlem

Förbättrar detta även DLAA?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Vad exakt förbättras med DLSS 4 nu efter betan? Svårt att skilja på gammal och ny information om det ens är någon ny information i artikeln?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Förbättrar detta även DLAA?

Jämfört med DLSS 3 så ja. Subjektiva åsikter men det verkar vara nämnvärd skillnad.
Har även sett några säga att de föredrar DLSS 4 Quality över DLSS 3 DLAA.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Det är trevligt att Nvidia bakar kaka och dom är sjukt duktiga på det, men någonstans undrar man om och när Microsoft skall ta förarsätet för nya tekniker på Windows igen. DirectX 12 är nu 10 år gammalt, och det som har förändrats sen dess verkar mer eller mindre Nvidia hittat på. Det är lite knepig inställning av MS tycker jag.

Vad det gäller "super resolution" teknikerna finns det rätt goda skäl varför Microsoft inte försökt göra det en del av DirectX än. Den tekniken utvecklas fortfarande i sådan enorm hastighet att alla försök där man skulle ha gjort något till standard hade varit akterseglat av andra proprietära tekniker inom 1-2 år.

DLSSv1 lät bra, men såg ut lite som en analog TV med risig antenn ibland.
DLSSv2/v3 är båda användbar, de ger helt klart bättre prestanda men finns en del problem som beroende på titel kan ställa till det.

DLSSv4 är inte perfekt, men det har ändå nått en nivå där det börjar bli väldigt lite anledning att inte använda teknik som förval. Inte minst då den på flera punkter nu inte bara ger högre FPS, den fixar också flertalet artefakter som man får med "native" och det är inte längre bara PR-svammel när man hävdar "bättre än native". Pratar då om uppskalning, ray construction etc.

Är med på vilken vattendelare frame-gen är. Men även den tekniken har sina uppenbara fördelar. Vår hjärna är exceptionellt bra på dead-reconing, den blir ännu lite bättre på det ju mer förutsägbart det man följer är.

Det ÄR lättare att följa något som rullar i 60 FPS även om man bara kan agera på motsvarande 30 FPS. Det lär fortfarande vara lättare även ställd mot något som rullar i "native" 35 FPS, men inte än något som rullar i säg 50 FPS. Så denna teknik är vettig så länge 2x ger nära 2x FPS, då blir ökning i latens försumbar samtidigt som upplevt flyt blir bättre (vilket gör det lättare för hjärnan att gissa framtiden).

Men självklart ger inte FG något om man har en cap på säg 200 FPS och man får 150 FPS redan utan tekniken. Där överväger nackdelarna i ökad latens.

Möjligen kan det vara en fördel om CPU är lite flaskhals vid 150 FPS och det orsakar hyfsat stor varians, medan FGx2 löser det då CPU då bara bli lastad som om det vore 100 FPS och kanske inte längre alls blir flaskhals med väldigt låg varians som följd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"DLSS 4 har dubbelt så många parametrar som föregångaren och levererar 30–50 procent högre ray tracing-prestanda."

DLSS 4 levererar 30-50 procent högre ray tracing-prestanda, jämfört med vad? Utan DLSS? DLSS 1? Performance?
Ray tracing har inget med DLSS att göra och funktionerna körs på olika typer av kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller "super resolution" teknikerna finns det rätt goda skäl varför Microsoft inte försökt göra det en del av DirectX än. Den tekniken utvecklas fortfarande i sådan enorm hastighet att alla försök där man skulle ha gjort något till standard hade varit akterseglat av andra proprietära tekniker inom 1-2 år.

DLSSv1 lät bra, men såg ut lite som en analog TV med risig antenn ibland.
DLSSv2/v3 är båda användbar, de ger helt klart bättre prestanda men finns en del problem som beroende på titel kan ställa till det.

DLSSv4 är inte perfekt, men det har ändå nått en nivå där det börjar bli väldigt lite anledning att inte använda teknik som förval. Inte minst då den på flera punkter nu inte bara ger högre FPS, den fixar också flertalet artefakter som man får med "native" och det är inte längre bara PR-svammel när man hävdar "bättre än native". Pratar då om uppskalning, ray construction etc.

Är med på vilken vattendelare frame-gen är. Men även den tekniken har sina uppenbara fördelar. Vår hjärna är exceptionellt bra på dead-reconing, den blir ännu lite bättre på det ju mer förutsägbart det man följer är.

Det ÄR lättare att följa något som rullar i 60 FPS även om man bara kan agera på motsvarande 30 FPS. Det lär fortfarande vara lättare även ställd mot något som rullar i "native" 35 FPS, men inte än något som rullar i säg 50 FPS. Så denna teknik är vettig så länge 2x ger nära 2x FPS, då blir ökning i latens försumbar samtidigt som upplevt flyt blir bättre (vilket gör det lättare för hjärnan att gissa framtiden).

Men självklart ger inte FG något om man har en cap på säg 200 FPS och man får 150 FPS redan utan tekniken. Där överväger nackdelarna i ökad latens.

Möjligen kan det vara en fördel om CPU är lite flaskhals vid 150 FPS och det orsakar hyfsat stor varians, medan FGx2 löser det då CPU då bara bli lastad som om det vore 100 FPS och kanske inte längre alls blir flaskhals med väldigt låg varians som följd.

Jag tänker ju inte så specifikt som du nu, utan mer allmänt. Det kanske är så avancerat nu så grafkkortsföretagen är dom enda som kan göra rejäla förändringar som sedan blir en del av DirectX, RT, VRS t.ex.

Men vad gäller specifikt just uppskalning så borde det nu finnas så mycket grund att man kan göra något generisk API så alla får den bästa uppskalningen för hårdvaran man sitter på. Är själv utvecklare och har måtto att ge dig inte på en generisk lösning utan tre specifika implementationer, då börjar man se synergierna och vet hur man skall implementera. Nu har vi DLSS, FSR och XESS, det borde gå att få ihop något vettigt API på.

Sedan om det behöver API-brytas för att man behöver mer inputs från spelmotorn t.ex då kan det gå bra och får vara en extra option i spel-menyn. Och så utvecklas det vidare. Jag håller med dig i grund ändå, lås inte upp ställen i en standard när det fortfarande utvecklas i rasande fart. Men det finns en medelväg här tycker jag.

FG är nog lurigare, Nvidia har ju reflex som krävs. AMD har en implementation, vet inte hur API kompatibel den är mot reflex. Intel har nog inget där än. Kan behöva jäsa ett tag till.

Visa signatur

- 5090

Permalänk

Reagerar lite på att det begränsas till 5000-serien. Mitt 4090 borde ju klara de fint. Det känns som Nvidia lägger till fler och fler konstlade begränsningar för att kunna sälja "uppgraderingar". Jag gav en rätt rejäl hacka pengar för mitt kort två år sedan och nu låtsas de som det inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

"DLSS 4 har dubbelt så många parametrar som föregångaren och levererar 30–50 procent högre ray tracing-prestanda."

DLSS 4 levererar 30-50 procent högre ray tracing-prestanda, jämfört med vad? Utan DLSS? DLSS 1? Performance?
Ray tracing har inget med DLSS att göra och funktionerna körs på olika typer av kärnor.

Kan hålla med om att det är lite luddigt. Jag hade tolkat det som 30-50% bättre prestanda jämfört med föregående version av DLSS4. (men de hade kunnat gjort livet enklare för sig och kallat det DLSS4.1 istället?) Om nu så är fallet. Jag gissar bara. När det gäller raytracing så ingår "ray reconstruction" också inom DLSS, så får anta att det är detta de avser?
DLSS är ju lite allt möjligt numer utöver bilduppskalning. :/ Otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Reagerar lite på att det begränsas till 5000-serien. Mitt 4090 borde ju klara de fint. Det känns som Nvidia lägger till fler och fler konstlade begränsningar för att kunna sälja "uppgraderingar". Jag gav en rätt rejäl hacka pengar för mitt kort två år sedan och nu låtsas de som det inte finns?

Det gör det väl inte? Eller det beror på vad du syftar på exakt.
Om du pratar om multi-framegen så ja, det är begränsat. Men i övrigt så är det väl inte det, dvs transformer-uppskalaren t.ex. är väl inte låst på det viset vad jag sett?

Jag har också svårt att följa texten i artikeln, om det är källan till förvirringen. En massa snack om 5000-serien tillsammans med uppskalning, som jag uppfattar som mer eller mindre irrelevant. Denna lilla knix i all röran är väl det som är menad att räta ut det hela:
"Detta gäller även äldre RTX-kort, men den stora skillnaden är att multi-frame generation endast är tillgänglig på RTX 5000-serien."

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Tänk på att W8.1, W10 och W11 har princip varit gratis för användare som vägrat uppgradera till sista stund då Microsoft erbjudit gratis uppgradering. Då uppoffringar har skett... i form av mer bloatware och insamling av personlig data. Det känns som att Linux med Photons stabila frammarsch i spelkompabilitet även prestanda motsvarande Windows kommer växa betydligt mer kommande åren.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Använder DLSS4 quality i Hunt: Showdown. DLSS3 träffa inte målet och de andra Anti-aliasing teknikerna smeta ut för mycket. Vågar man påstå DLSS4 quality ser bättre ut än native? Inget smet men alla trappor försvinner samtidigt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

För info så testade jag DLSS4 på mitt 4080 i nya Indiana Jones.
Genom transfer-modellen så kunde jag köra DLSS i performance-läget och ändå blev kvaliteten bättre än CNN i quality-läget.
Prestandan blev även den bättre.

Så jag skulle säga att både prestanda och kvalitet förbättras även på 4000-serien i och med DLSS 4 och transfer.
Detta eftersom 4000-serien också har FG om än inte MFG.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många det är här som använder dlss 4 utan multi frame generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Det är inte begränsat till 5000-serien.
Faktum är att du kan köra med ett 2000-serie kort och dra nytta av allt DLSS 4 erbjuder förutom FG / MFG.

Tycker att artikeln är väldigt missvisande eftersom det enda som 5000-serien har som övriga inte har är MFG.
I övrigt fungerar allt i DLSS 4 lika bra på ett gammalt 2000-serie kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag undrar hur många det är här som använder dlss 4 utan multi frame generation?

Alla som inte har ett 5000-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alla som inte har ett 5000-kort

På reddit kryllar det av folk med 5000 kort som endast använder dlss 4 uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det gör det väl inte? Eller det beror på vad du syftar på exakt.
Om du pratar om multi-framegen så ja, det är begränsat. Men i övrigt så är det väl inte det, dvs transformer-uppskalaren t.ex. är väl inte låst på det viset vad jag sett?

Jag har också svårt att följa texten i artikeln, om det är källan till förvirringen. En massa snack om 5000-serien tillsammans med uppskalning, som jag uppfattar som mer eller mindre irrelevant. Denna lilla knix i all röran är väl det som är menad att räta ut det hela:
"Detta gäller även äldre RTX-kort, men den stora skillnaden är att multi-frame generation endast är tillgänglig på RTX 5000-serien."

Multi frame gen fungerar utmärkt med loseless scaling appen. Så äger man ett 4090 mm så finns alternativ. Bara köra dlss 4 i kombination med loseless frame gen och resultaten är fantastiska. Större trams från Nvidia om att det inte ska fungera på 4000 serien får man leta efter. Visserligen håller de på att lösa så 3x frame gen ska fungera med 4000 serien vad jag läst och hört sist men inget ute ännu. Medans skaparen utav loseless scaling imponerar för varje uppdatering och 4x fungerar fantastisk. Varför vänta på Nvidia när det redan finns.

Bra videos som visar då jag är för lat o göra en egen.

https://youtu.be/wZLnP1xgSXc?si=80NvMifdcHofnIEh

https://youtu.be/pZJ2gMDrie4?si=ybq-27qNAwdlXhdY

Sitter visserligen på både 5090 och 4090 hemma i mina system. Men skulle aldrig rekommendera någon att uppgradera från 4090 till 5090 för Multi frame gen. Finns ingen anledning liksom längre. Men då pratar vi 4090 till 5090 inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På reddit kryllar det av folk med 5000 kort som endast använder dlss 4 uppskalning.

Jag skaffade ett 5000-kort för att inte behöva uppskalning tyvm. Kör DLSS ibland vid behov men är ganska sällan. Går det att köra dlss 4 utan nvidia-app?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Förmodligen rätt många. Köpte för inte allt för länge sedan ett RTX 5080 och testade diverse DLSS inställningar i spel som Cyberpunk bland annat. MFG gav en rakt av förjävlig känsla, som en rak disconnect mellan musrörelser och vad skärmen visade. En extremt obekväm fördröjning i inputs. Även med "ultra low latency" mode etc påslaget.

Bara DLSS4 was OK, men det blev lägre grafik och DLAA för bäst spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

o/
Har ett 5090 och spelar på en 4k TV som bara fixar 60Hz. Beroende på spel kör jag DLAA eller DLSS, men har aldrig haft en anledning att slå på frame gen alls.

Det kommer garanterat förrändras när det väl går att få tag på skärmen jag tänkt uppgradera till. 5kx2k med 165Hz. Då lär det bli någon typ av framegen i krävande spel.

Permalänk
Medlem

Använder FG i nästan varje spel som stödjer de för å nå 120fps som är taket på min c2 oled. Ställt in de så reflex automatiskt toppar fpsen några bildrutor under 120 fps så gsync fungerar felfritt. Testade MFG i Cyberpunk men ger lite mening på en 120hz skärm.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

För info så testade jag DLSS4 på mitt 4080 i nya Indiana Jones.
Genom transfer-modellen så kunde jag köra DLSS i performance-läget och ändå blev kvaliteten bättre än CNN i quality-läget.
Prestandan blev även den bättre.

Så jag skulle säga att både prestanda och kvalitet förbättras även på 4000-serien i och med DLSS 4 och transfer.
Detta eftersom 4000-serien också har FG om än inte MFG.

Jag har också testat Indiana Jones DLSS4 med en RTX4080 och det gjorde Path Tracing brukbar 🥳

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu har jag inte provat MFG själv, men konsensus bland entusiasterna är väl fortfarande att MFG pajar bildkvalitén en hel del. Men tekniken bli väl bättre med tiden och blir kanske självklar likt DLSS med tiden.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Nu har jag inte provat MFG själv, men konsensus bland entusiasterna är väl fortfarande att MFG pajar bildkvalitén en hel del. Men tekniken bli väl bättre med tiden och blir kanske självklar likt DLSS med tiden.

Det är väl lite som komprimerad musik när man hade MP3-spelare. Ja, lyssnar man noga på cymbaler och sånt kan man höra kompressionsartefakter men å andra sidan får man in tjugo album istället för ett halvt så det blir värt det i slutändan.

Sitter jag inte och verkligen försöker leta efter saker är det sällan jag noterar några problem med MFG. Det är väl kanske om man kör ovan nämnda Indiana Jones och smetar på exakt all grafik till max och kör MFG för att göra 20 FPS till 65, då kan HUD-element bli tydligt förvrängda i rörelse. På det stora hela så smakar det mer än det kostar (för mig).

Permalänk
Medlem

Det enda som jag hatar med FG och MFG är Nvidia's vilseledande marknadsföring, där man vill hävda att det är ökad prestanda, vilket det inte är.

FG/MFG är tekniker för så kallad motion smoothing, varken mer eller mindre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |