Köp inte skärm från Teknikdelar.se

Permalänk
Medlem

Köp inte skärm från Teknikdelar.se

Tjenare kära SweClockare!

Behöver skriva av mig och varna potentiella köpare för Teknikdelar.se.

Jag köpte en ny skärm till min telefon (iPhone 12 Mini) eftersom min original skärm spruckit och var ganska repig efter nästan 4 år av användning.

Produkt jag köpte: iPhone 12 Mini skärm

Skärmen beskrivs som "samma höga kvalitet som du är van vid. Byt iPhone skärm utan att tumma på kvalitet samtidigt som du sparar bra med pengar"

"AAA" och "Livstidsgaranti"

Det första jag märkte efter skärmbyte var att den nya skärmen hade betydligt tjockare kanter än original.
(tråkigt men det kan jag leva med)

Efter man använder appar som t.ex "Västtrafik Go" där skärmen automatiskt använder högsta ljusstyrka så blir det inbränningar på skärmen där t.ex QR-koden bränns in. Detta försvinner efter att skärmen varit av under längre tid. (Fortfarande inte acceptabelt)

Touchen är fruktansvärt dålig, precisionen är så dålig att vissa funktioner är omöjliga att använda osv. Svärtan är obeskrivligt dålig.

Ofta så blir skärmen icke-responsiv tills man "släckt ner" skärmen och startat upp den igen.

Emellanåt så trycker skärmen på saker av sig självt och telefonen måste göra en "hard reset" för att kunna användas igen.

Jag valde att betala extra för "express hantering" och även det snabbaste fraktalternativet "Early Bird" vilket skulle ta 1-3 vardagar. Trots att jag betalde extra för "express hantering" så tog det 3 vardagar innan "Early Bird" ens mottog paketet från Teknikdelar.se.

Efter att ha kontaktat Teknikdelar.se och beskrivit problemen grundligt så fick jag endast ett auto-svar som ber mig fylla i ett formulär för reklamation där jag behöver förklara allting på nytt och sedan skicka in skärmen för undersökning.

Jag orkar inte längre hanskas med detta företaget och känner inte att det är värt att ta kampen för 399kr + 19kr (expresshantering) samt frakt (49kr).

Jag tyckte att detta verkade som ett seriöst svenskt företag och kände mig trygg att beställa en produkt från dem.

Permalänk
Medlem

Du har köpt en billig piratkopia för 400kr. En LCD skärm när originalet är OLED och där av den dåliga svärtan. Förutom de punkterna som du har nämnt så borde allting med skärmen vara dåligt, som Bildkvalitén och ljusstyrkan. Det är inte konstigt när originalet kostar 2000kr ish. Det är så klart tråkigt när det inte blir som man hade tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Du har köp en billig piratkopia för 400kr. En LCD skärm när originalet är OLED och där av den dåliga svärtan. Förutom de punkterna som du har nämnt så borde allting med skärmen vara dåligt, som Bildkvalitén och ljusstyrkan. Det är inte konstigt när originalet kostar 2000kr ish. Det är så klart tråkigt när det inte blir som man hade tänkt.

Hur lyckas han få inbränning på en LCD skärm? :/

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Hur lyckas han få inbränning på en LCD skärm? :/

Image retention / persistence, finns på LCD med.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Detta är jättevanligt med piratskärmar. Vi sålde dessa billiga skärmar på 24.se när jag jobbade där och det var ju BARA problem med dom. Jag hade en testplatta där jag testade alla reklamerade skärmar och de jag bytte till och en del var ju helt otroligt dåliga. Minst var fjärde skärm var ju dyngkass. Men, visst, de kostar bara 300:- så vad kan man förvänta sig?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Ett klassiskt uttryck "man får vad man betalar för". och "det är dyrt att vara dumsnål".

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Köper man billig kineskopia så får man därefter.

Däremot får jag hålla med om att teknikdelar har kryddat beskrivningen av produkten rejält

https://www.teknikdelar.se/produkt/iphone-12-mini-glas-med-or...

Här har du en originalpanel som fått glaset utbytt istället.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

här trodde jag vi skulle få en saftig historia om en OLED för 20k eller något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Däremot får jag hålla med om att teknikdelar har kryddat beskrivningen av produkten rejält

Det där är inte heller en originalpanel då original är OLED och inte LCD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk

Hävda garanti istället, den ska inte reklameras. Det är två olika saker helt enkelt.

Nummer 1:
Visst är den billig men texten framför att det är samma kvalitet. Man får tycka vad man vill om det men det är alltså beskrivningen av produkten. Då får man stå för den också även om priset är lågt.

Nummer 2:
*Garantin omfattar touch- och skärmfunktion. Garanti alltså då din inte svarar på toucn.

Bara att trycka på!

Permalänk
Medlem

Tack för all respons! Jag hade själv noll erfarenhet av eftermarknads mobil-skärmar innan detta. Jag gick på betyg och beskrivning från hemsidan. Förväntade mig inte att det skulle vara exakt som original men trodde aldrig den skulle vara så usel som den var.

Min tanke med tråden var att varna eventuella personer som var i samma situation som mig att göra samma misstag.

Jag kommer nu troligtvis köpa ny telefon. Det var kanske på tiden ändå. Tråkigt då jag var nöjd med den annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Du har köpt en billig piratkopia för 400kr. En LCD skärm när originalet är OLED och där av den dåliga svärtan. Förutom de punkterna som du har nämnt så borde allting med skärmen vara dåligt, som Bildkvalitén och ljusstyrkan. Det är inte konstigt när originalet kostar 2000kr ish. Det är så klart tråkigt när det inte blir som man hade tänkt.

Skrivet av mavicxp21:

Ett klassiskt uttryck "man får vad man betalar för". och "det är dyrt att vara dumsnål".

Skrivet av Oliver91:

Så då kan man skriva "samma höga kvalitet som du är van vid. Byt iPhone skärm utan att tumma på kvalitet".
Förklara gärna vidare för mig som inte är lika smart som er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unsupervised:

Hävda garanti istället, den ska inte reklameras. Det är två olika saker helt enkelt.

Nummer 1:
Visst är den billig men texten framför att det är samma kvalitet. Man får tycka vad man vill om det men det är alltså beskrivningen av produkten. Då får man stå för den också även om priset är lågt.

Nummer 2:
*Garantin omfattar touch- och skärmfunktion. Garanti alltså då din inte svarar på toucn.

Bara att trycka på!

Tack för ett svar i sann SweClockers anda!
Osäker på om jag orkar "slåss" med Teknikdelar, känns som de kommer bortförklara allting.
Men jag uppskattar verkligen ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Så då kan man skriva "samma höga kvalitet som du är van vid. Byt iPhone skärm utan att tumma på kvalitet".

Teknikdelar i detta fallet har kryddat både recensioner och beskrivning av produkten, den där skärmpanelen är orimligt billig, tror det billigaste jag någonsin köpt en någorlunda "ok" panel till en telefon jag lagat legat på runt 800kr som billigast. (Nexus 5 typ 2014)

Betala 400kr för något som kostar 3000+ original är bara väldigt optimistiskt, då får man antagligen en väldigt dålig produkt, inget jag skulle vilja chansa med på något jag använder dagligen.

Har själv handlat massvis av OEM delar på teknikdelar som fungerat felfritt genom åren och kan bara varmt rekommendera dem sålänge man bara silar bort allt billigt skräp de säljer

Aldrig behövt ha kontakt med deras kundservice då jag enbart köpt OEM och då kan man vända sig direkt till tillverkaren.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Teknikdelar i detta fallet har kryddat både recensioner och beskrivning av produkten, den där skärmpanelen är orimligt billig, tror det billigaste jag någonsin köpt en någorlunda "ok" panel till en telefon jag lagat legat på runt 800kr som billigast. (Nexus 5 typ 2014)

Betala 400kr för något som kostar 3000+ original är bara väldigt optimistiskt, då får man antagligen en väldigt dålig produkt, inget jag skulle vilja chansa med på något jag använder dagligen.

Har själv handlat massvis av OEM delar på teknikdelar som fungerat felfritt genom åren och kan bara varmt rekommendera dem sålänge man bara silar bort allt billigt skräp de säljer

Aldrig behövt ha kontakt med deras kundservice då jag enbart köpt OEM och då kan man vända sig direkt till tillverkaren.

Jag har köpt 2st skärmar till 2 iPads och de va faktiskt dom billiga varianterna som dom lovade var så himla bra.
Nu funkade dom som tur va väldigt bra, inte i klass med original men jag tänkte att för det jag betalade som va dom iaf väldigt bra

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av NinetyTwo:

specarna +

från kinatillverkare som tillverkat skärmen. generellt kinesium som man får räkna med ungefär lika mycket specsalt som priset är lägre än en panel från apple+montering

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Tack för ett svar i sann SweClockers anda!
Osäker på om jag orkar "slåss" med Teknikdelar, känns som de kommer bortförklara allting.
Men jag uppskattar verkligen ditt svar.

Du behöver troligen inte "slåss" med dom. Bara skicka in skärmen med deras reklamationsformulär så hanterar de den och du får en återbetalning. Åtminstone sköttes det så där jag jobbade. Jag vet dock inget om Teknikdelar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.