Snabbkoll: Laddar du telefonen varje dag?

Permalänk

Har spärrat min telefon för laddning över 80% och laddar i övrigt i bilen (om jag åker långt), på nattduksbordet, eller innan telefonen kommit ner till 20% laddning, vilket som nu inträffar först.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår fortfarande inte varför folk laddar på natten istället för innan läggdags eller när en går upp.

För att ladda från 0-20% till fulladdat tar typ 8-13h med en 5v 750mA laddare.

Min SE laddare ä still going stronk 20år senare så ingen mening att byta ut den än.

Därför jag laddar på nätterna iaf efter uppgång hinner den inte ladda upp innan man går till jobbet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

95% batterihälsa efter 5,5år med dagligt användning, det tror jag när jag ser det. Hur många laddcykler har telefonen?

"Batterihälsa" vet jag inget om. Jag baserar det på att jag inte ser nån skillnad i urladdningsgrad över tid, med samma användningsmönster.
Kan inte se hur många laddcykler den har haft. Det verkar inte finnas som datapunkt att visa i systemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Om man ändå inte behöver kapaciteten för att klara sig till nästa laddtillfälle så varför inte är snarare frågan? Om man vet att det sliter mindre på batteriet och det inte påverkar ens användningsmönster så finns verkligen ingen anledning att INTE göra det.

Om batteriet inte håller tillräckligt länge för ens användning om man bara laddar till 80% så ja då ska man så klart inte göra så, för mig håller min telefon 2-3 dagar innan jag laddar igen även om jag bara laddar till 80%, brukar ladda den runt 30% batteri oftast. Tror att varenda telefon jag bytt har varit för batteriet har dött så om man kan skjuta det framåt lite längre så är det direkt förlängning av livscykeln på telefonen.

Värt att nämna att jag inte använder min mobil allt för mycket och jag har bara bytt till ny smartphone totalt sett 3 gånger sen smartphones introducerades överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Batterihälsa" vet jag inget om. Jag baserar det på att jag inte ser nån skillnad i urladdningsgrad över tid, med samma användningsmönster.
Kan inte se hur många laddcykler den har haft. Det verkar inte finnas som datapunkt att visa i systemet.

Du har den informationen under:
Inställningar > Batteri > Batterihälsa

Förutsatt att du har iPhone. Android vet jag inte var man hittar infon.

Skrivet av RaidSoft:

Om man ändå inte behöver kapaciteten för att klara sig till nästa laddtillfälle så varför inte är snarare frågan? Om man vet att det sliter mindre på batteriet och det inte påverkar ens användningsmönster så finns verkligen ingen anledning att INTE göra det.

Om batteriet inte håller tillräckligt länge för ens användning om man bara laddar till 80% så ja då ska man så klart inte göra så, för mig håller min telefon 2-3 dagar innan jag laddar igen även om jag bara laddar till 80%, brukar ladda den runt 30% batteri oftast. Tror att varenda telefon jag bytt har varit för batteriet har dött så om man kan skjuta det framåt lite längre så är det direkt förlängning av livscykeln på telefonen.

Värt att nämna att jag inte använder min mobil allt för mycket och jag har bara bytt till ny smartphone totalt sett 3 gånger sen smartphones introducerades överhuvudtaget.

Det håller jag med om. Har man ett användningsmönster som gör att man klarar sig med mycket mindre än batteriets kapacitet. Shoot, spara på batteriet isåfall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I princip ja. Brukar ladda när jag når under 50% vilket är typ en dags användning

Permalänk
Medlem

Det är år sedan det räckte att ladda mobilen en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Trådlöst till 100% varje natt på nattduksbordet på ljudlöst med vibration om något händer under natten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

En iPhone 12 Mini med 83% Batterihälsa kräver att jag laddar den minst 2 gånger om dagen, varav en av gångerna är på en trådlös platta över natten

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Laddar på natten för att jag inte använder den då i vilket fall som helst, så varför skulle jag INTE ladda då?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Förutsatt att du har iPhone. Android vet jag inte var man hittar infon.

Android. Det finns inte här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Varje dag ja, men aldrig över natten

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Min mobil bor på den trådlösa laddaren. Tekniskt laddar jag väl den flera gånger om dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

95% batterihälsa efter 5,5år med dagligt användning, det tror jag när jag ser det. Hur många laddcykler har telefonen?
Bytte batteri i min Apple Watch 5 också. När batterikapiciteten var nere på runt 80%.

Beställde min telefon i september 2019 och fick den i början av oktober 2019. Har använt den dagligen sen dess. Vet ej hur jag kollar cykler på 11 Pro Max för hittar det inte någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet från andra batterityper att fler djupa urladdningar sliter mer. Jag är under 30 % kanske tio gånger på ett år. Under 50 % kanske en gång i veckan, om ens det. 70+ % är det normala när jag kommer hem efter en arbetsdag. Kanske är det därför mina mobiler inte tappar så mycket batterikapacitet.

Hört att optimera livslängden på batteriet bör man ligga mellan 20-80% laddad

Permalänk
Medlem

Sen jag köpte min Pixel 9 Pro XL så laddar jag varannan dag max. När det behövs så laddar jag den på kvällen innan vi går och lägger oss.
Går åt kanske 30-40% på en dag trots ganska många samtal, sms och foton.
En gång har jag lyckats tömma batteriet (ned till under 20%) och då filmade och fotade på lokala rallyt hela dagen.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Beställde min telefon i september 2019 och fick den i början av oktober 2019. Har använt den dagligen sen dess. Vet ej hur jag kollar cykler på 11 Pro Max för hittar det inte någonstans.
<Uppladdad bildlänk>

Jäklar, imponerande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir varje dag, även om det inte alltid behövs. Laddar upp den på kvällen innan jag lägger mig, laddar inte medan jag sover. Min telefon är över 4 år och batteriet håller fortfarande skitbra rent utsagt. De första 2,5 - 3 åren begränsade jag laddningen till 80%.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Varierar men ibland varannan dag ibland 2 ggr på en dag.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Laddar varje natt ja, får ev toppa upp lite på em om jag behöver telefonen ute någonstans under sena em/kvällen.
Vill ju inte få slut när man är ute, även om den håller hela dagen med lite mer begränsad användning.

Telefonen, en P30 Pro, är från våren 2019 dvs drygt 6 år.
Ändå imponerande hur bra den hållit.
Använts väldigt aktivt för både privat användning och som arbetstelefon (närmast primärt arbetsverktyg).

Permalänk

Både klocka och mobil laddas typ var 30e timma ish.

Hade gärna haft halva prestandan men längre batteritid på båda

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Laddar den ungefär var 14:e dag.

Permalänk
Medlem

Jag har som vana att ladda den i stort sett varje dag, struntar i rekommendationerna för batteriet. Då i princip allt idag kräver att man har mobil vill jag undvika att få lågt batteri.

Permalänk
Medlem

iPhone 13 från september 2021 med 86% batterikapacitet. Laddade ungefär varannan dag när telefonen var ny men nu blir det varje natt. Brukar ligga på runt 40% batteri efter en dag.

Permalänk
Medlem

Har haft iPhone sen 5an kom och sen den dagen har jag alltid haft en laddare i fickan och den används nästan dagligen när jag jobbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Flera gånger om dagen samt börjar dagen med inkopplad telefon på 80%. Ett tiotal procent här och där via trådlöst och en längre laddning till laddgränsen vid 80% på eftermiddagen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Laddar till och från arbete, typ aldrig hemma

Permalänk
Medlem

Har en Iphone 14 Pro Max med 94% i batteri kapacitet
och den laddas ungefär var tredje dag.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har sänkt ner en trådlös laddare i arbetsbordet så den ligger typ på den platsen så fort jag är tillbaka med samsungs begränsning av laddning till 80%, så jag behöver sällan ladda på kvällen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung Galaxy S22 och den har aldrig överlevt mer än en dag utan laddning. Hade jag haft ett val skulle jag ladda mer sällan självklart. Jag tycker frågan är lite konstigt ställd, jag kan gissa på att de flesta mobiler som säljs idag inte håller mer än en dag så då är frågan självbesvarad för de allra flesta.

När jag hade en Huawei P20 Pro så kunde jag lyxa mig att ladda varannan dag. Kändes som att den plattformen var mer energisnål även om batteriet också var lite större än på S22.

Det går relativt snabbt att ladda så det är ju ingen större fara. Men nu för tiden kan man väl säga att jag laddar så fort jag får chansen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.