Rykte: Apple planerar budget-Macbook med Iphone-processor

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Apple planerar budget-Macbook med Iphone-processor

För att öka försäljningsvolymen av Macbook uppges Apple arbeta på en billigare variant i laptopfamiljen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag är nyfiken. Tror allt förutom tunga spel borde funka utmärkt. Om batteritid och ljusstyrka/skärm är grymt så betyder det en hel del.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på Apple längre. Dessa datorer finns ju redan, iPad med tangentbord. Tycker det är bättre köp än billig MacBook.

Permalänk
Medlem

Definitivt intresserad av en, tror det kan bli riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

MacBook SE?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår inte Apple längre. Dessa datorer finns ju redan, iPad med tangentbord. Tycker det är bättre köp än billig MacBook.

De kör ju helt olika program. Om jag var ute efter en dator skulle jag inte köpa en iPad oavsett pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ska erkänna att jag är nyfiken. Tror allt förutom tunga spel borde funka utmärkt. Om batteritid och ljusstyrka/skärm är grymt så betyder det en hel del.

Det finns nog många andra tyngre användningsområden där det inte heller riktigt räcker, men det sker ju väldigt mycket mindre krävande användning där det skulle duga bra.

Skrivet av EdvinR:

Jag förstår inte Apple längre. Dessa datorer finns ju redan, iPad med tangentbord. Tycker det är bättre köp än billig MacBook.

Nu är det ju ett rykte än så länge, så inte ens säkert att det finns något att förstå. Men ipad (eller platta av annat märke) med tangentbord är ganska eländigt att jobba med annat än som nödlösning, så iaf i min värld är det två produktkategorier som inte lyckats kombineras annat än "det duger en stund om det krisar".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Undrar om A18 Pro kan utnyttja mer RAM än de 8 GB som telefonerna såldes med?

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt en Appleprodukt men detta låter intressant.

Permalänk
Medlem

Tyckte mycket om 12-tums MacBook Air när det begav sig – hade en som jobbmaskin 2012 (Mac-tekniker på språng). Den var väldigt nätt och smidig att jobba med enklare administrativa grejer. Om denna datorn blir lika nätt och priset inte allt för högt kan den säker bli bra. Kanske som utmanare till Chromebook? Så klart inte lika lågt pris som dem, men säkert en bättre upplevelse.

Undrar vilken RAM-mängd den får. 8 GB känns på gränsen. Hoppas 12 GB i alla fall, men gärna 16 GB.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Helt klart av intresse för mig.

Permalänk
Medlem

Ohh, hoppades på någon billig pytteliten 10"-11" MacBook eller så när jag såg rubriken. Tråkigt om det är samma som nu, bara billigare och sämre. Men säkert bra för någon.

Permalänk
Medlem

Om prestandan på A18 Pro matchar prestandan på basvarianten av M1:an så ser jag inga bekymmer med att köra MacOS på en A18 Pro. Använder fortfarande min M1 Macbook Pro från 2020 till musikproduktion och jag ser ingen anledning till att uppgradera, än så länge.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Interessant faktisk. Men jeg mistenker at Apple er på en risky vei. Når Steve Jobs kom og tok over Apple etter å ha blitt kastet ut var en av tingene han gjorde å kutte ut en hel bråte med produktlinjer.

Man skal ha en Pro versjon, og en "consumer" versjon. Thats it.

Klart, det var sikkert en hel del andre saker som ble gjort. Det skal iallefall bli interessant å se om history repeats itself! For min del synes jeg det er greit med litt valgmuligheter.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gardinen:

Om prestandan på A18 Pro matchar prestandan på basvarianten av M1:an så ser jag inga bekymmer med att köra MacOS på en A18 Pro. Använder fortfarande min M1 Macbook Pro från 2020 till musikproduktion och jag ser ingen anledning till att uppgradera, än så länge.

Single-thread prestanda hos A18 Pro är i nivå med M3, vilken i sin tur är ~35 % snabbare än M1.

Det man främst tappar med A18 Pro är den bara kommer med 2 P-kärnor + 4 E-kärnor. Instegsmodellen av M4 kommer idag med 4 P-kärnor och 6 E-kärnor.

Men just p.g.a. av att ST-prestanda är så väldigt hög ihop med att kretsen är så energieffektiv att den inte lär "throttlar" alls i ett laptop-chassi även om det är fläktlöst lär göra att 2P/4E är fullt tillräcklig för en rätt stor andel av marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De kör ju helt olika program. Om jag var ute efter en dator skulle jag inte köpa en iPad oavsett pris.

…så problemet är snarare att iPad borde levereras med OSX som tillval.

Bra, då är vi alla överens och kan konstatera att iPad är ett helt outnyttjad spektrum av marknaden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Single-thread prestanda hos A18 Pro är i nivå med M3, vilken i sin tur är ~35 % snabbare än M1.

Det man främst tappar med A18 Pro är den bara kommer med 2 P-kärnor + 4 E-kärnor. Instegsmodellen av M4 kommer idag med 4 P-kärnor och 6 E-kärnor.

Men just p.g.a. av att ST-prestanda är så väldigt hög ihop med att kretsen är så energieffektiv att den inte lär "throttlar" alls i ett laptop-chassi även om det är fläktlöst lär göra att 2P/4E är fullt tillräcklig för en rätt stor andel av marknaden.

Ja man får hoppas de matchar priset därefter också.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Så en ipad med permanent tagentbord och touchpad alltså fast ipads får väl M processorer nu så fattar inte riktigt poängen här?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Ja man får hoppas de matchar priset därefter också.

Tar de fram en sådan modell så är det för att lägga sig under macbook air prismässigt. Lär fortfarande kosta en del, det är ändå en mac med allt vad det innebär och A18 Pro är som yoshman skriver på inga sätt en dålig CPU/GPU utan lär duga mer än väl till alla som vill syssla med kontorssysslor o.s.v. Mest intressant tycker jag blir batteritid, finns möjlighet till något riktigt bra där.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Hur mycket billigare är mobilprocessorn än laptopprocessorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så en ipad med permanent tagentbord och touchpad alltså fast ipads får väl M processorer nu så fattar inte riktigt poängen här?

Det gör nog ingen. Det här låter helt jävla bakvänt.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Hoppas på Asahi Linux-stöd. Fantastiskt hårdvara, men MacOS är inget för mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Det kanske är ett svar på senaste Android som gör att mobilen kan fungera som dator (samma som Samsung Dex)?

Permalänk
Musikälskare

Mycket intressant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om det blir av.. last gen mobile processor, minimal SSD, 8GB RAM (non upgradeable) Men det är Apple, så säkert oprimiserad för att vara bättre än en Chromebook..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nya iPadOS 26 tar den dock ganska nära en användbar laptop-upplevelse

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Skrivet av Felixark:

En jätteskillnad är operativsystemet. Medan iPadOS är extremt nerlåst och toppstyrt (vilket har sina fördelar i vissa användningsområden) är macOS en riktig Unix som du kan göra i princip vad du vill med.

Utan att ha hört något mer än ryktet gissar jag att den här modellen är inriktad på skolor, där Apple bara haft iPad att sätta emot Chromebooks i de nödvändigtvis begränsade prisklasserna. Men som lätt och smidig reselaptop man inte behöver vara så rädd om men som ändå kör ett trevligt operativsystem låter idén riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns nog många andra tyngre användningsområden där det inte heller riktigt räcker, men det sker ju väldigt mycket mindre krävande användning där det skulle duga bra.

Nu är det ju ett rykte än så länge, så inte ens säkert att det finns något att förstå. Men ipad (eller platta av annat märke) med tangentbord är ganska eländigt att jobba med annat än som nödlösning, så iaf i min värld är det två produktkategorier som inte lyckats kombineras annat än "det duger en stund om det krisar".

Det finns tyngre användningsområden, men detta är inte gjort för det. Jag tolkar det som att detta kommer köra osx. Så att jämföra med ipad är onödigt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

11 000 kr för basversionen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar om A18 Pro kan utnyttja mer RAM än de 8 GB som telefonerna såldes med?

Rent tekniskt borde det väl inte vara nått problem. LPDDR5 och 64 bit buss kan absolut ge 16GB, vad jag vet.

Problemet är väl att Apple kommer ta så svinigt betalt för det så att det inte är värt det.