Spotifys hifi-ljud till slut på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Svårt att förklara men den förbättrade hela frekvensbandet skulle man kunna säga. Sedan så är det ju beroende på vad man har för utrustning tidigare.

Det känns märkligt tycker jag att den skall kunna påverka signalen något då man väl kopplar in den innan en DAC? Beskrivningen på olika butikers hemsidor känns inte speciellt övertygande men bra att den gör nytta hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns märkligt tycker jag att den skall kunna påverka signalen något då man väl kopplar in den innan en DAC? Beskrivningen på olika butikers hemsidor känns inte speciellt övertygande men bra att den gör nytta hos dig.

Jag köpte min efter att ha varit på en Chord demo i en hifibutik.

Permalänk
Medlem

Inte deras EE1 utan deras tidigare GroundArray filter som är en snarlik konstruktion:

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ok jag ska sluta diskutera hifi här....

Det tycker jag inte du skall göra. Det känns väl dock inte orimligt att produkter som utlovar storverk ifrågasätts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt har jag aldrig förstått varför folk alltid kommer in med sådana kommentarer.
Det är en hobby för vissa på samma sätt som den som gillar att sticka. Sedan där emellan är det mer att man nördar in sig. När man väl nördat in sig i ämnet och testat de olika tingen så vet man mer exakt om vad som är bra.
Jag hatar att dra exempel. Jag kan dra ett. Ett tag höll jag på med vanlig gitarr för jag ville lära mig. Då är det viktigt att ha de strängar som låter rätt för just en själv. Här inom den kategorin är det mest D Addario som dominerar. I början köpte jag det märket, mins ej modell, inte deras dyraste. Jag var inte nöjd. Därefter provade jag istället Savarez, de är inte billiga. Helt plötsligt lät det annorlunda och mer behagligt. Javisst de var dyrare, jag blev nöjd.

Samma inom Hifi. Det finns inget rätt svar på vad just du gillar. Själv hört på allt från billigt upp till någon miljon eller två. Är jag audiofil. Inte ett dugg alls. Har jag någon dyr anläggning, inte ett dugg alls däremot köpt utifrån vad jag gillar. En del har jag köpt när det varit REA på det jag äger och är nöjd med idag. Även fast det står nya högtalare på villha listan.
Däremot lyssnar jag på väldigt mycket musik

Jahapp, det kanske bara jag som får det då.
Har pysslat med hifi i snart 30 år och lagt en hel del pengar på saker som helt enkelt gjorde 0% skillnad
Största skillnaden har alltid varit högtalarbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jahapp, det kanske bara jag som får det då.
Har pysslat med hifi i snart 30 år och lagt en hel del pengar på saker som helt enkelt gjorde 0% skillnad
Största skillnaden har alltid varit högtalarbyten.

Största skillnaden är frekvensgången som varierar vilt mellan olika rum, placering av högtalare osv, enda sättet att förändra detta till det bättre är någon form av rumskorrektion. Det ger upplevt en massiv skillnad som vilken amatör som helst kan höra, jämfört med kablar och nätfilter som man måste tro på för att kunna "höra" någon skillnad....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Jag kör också Bowers & Wilkins i min bil och jag hör tydlig skillnad i djup Spotify vs. Apple Music. Placebo? Kanske, men jag tror faktiskt inte det. Känns som att det är mer tryck i och att diskanten är snäppet vassare, men det kanske har med appinställningar och låtval att göra mer än något annat.

Skrivet av Alastor Moody:

Om det är en tydlig skillnad skulle jag gissa på en annan master snarare än 256 kbps AAC vs ALAC.

Apple kör ju med egna mixar ibland (”mastered for itunes”) så det kan vara det, men det kan faktiskt vara så enkelt som att Apple kanske kör 1 db högre volym än Spotify med samma volyminställning.

Säger inte att så är fallet, bara att det skulle kunna vara det. De flesta lyssnare kommer tycka att lite högre volym låter bättre/fylligare/mer detaljerat även om det egentligen är samma ljudkvalite.

Permalänk
Medlem

Äntligen får vi samma kvalitet på musik som på 90-talet.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Äntligen får vi samma kvalitet på musik som på 90-talet.

Jag tror inte att detta kommer att påverka kvaliteten på musiken så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Största skillnaden är frekvensgången som varierar vilt mellan olika rum, placering av högtalare osv, enda sättet att förändra detta till det bättre är någon form av rumskorrektion. Det ger upplevt en massiv skillnad som vilken amatör som helst kan höra, jämfört med kablar och nätfilter som man måste tro på för att kunna "höra" någon skillnad....

Man får väl anta att en person använder samma rum och i princip samma placering för nya högtalare. Då är det inte rummet som gör någon skillnad. Jag brukar i alla fall inte byta rum när jag köper ny utrustning. Med andra ord gör högtalare största skillnaden som han skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man får väl anta att en person använder samma rum och i princip samma placering för nya högtalare. Då är det inte rummet som gör någon skillnad. Jag brukar i alla fall inte byta rum när jag köper ny utrustning. Med andra ord gör högtalare största skillnaden som han skrev.

Jag menade inte att högtalarna inte gör stor skillnad, jag skrev att rumskorrektion är det viktigaste eftersom inte ens världens bästa högtalare låter lika i två olika rum. Skall du testa alla världens högtalare tills du hittar en som passar i ditt rum? Då är det några miljoner gånger enklare att använda rumskorrektion. Och ja, rumskorrektion är givetvis meningslöst utan en bra högtalare till att börja med dvs hyfsat låg distorsion, hyfsat hög spl osv

Du verkar inte ha en susning om hur mycket rummet förändrar ljudet i en högtalare jämfört med hur konstruktören av densamma hade tänkt sig

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rummet gör skillnaden i den mening att en förändring av rummet kan ge betydligt mer skillnad i ljudkvalitet än nya högtalare. Ovanpå detta är olika högtalare byggda för olika rum, avstånd till väggar osv osv.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Som flera andra varit inne på tidigare så är det fruktansvärt viktigt att preppa rummet så gott man kan, tex basfällor och så vidare (jag nämnde inte det eftersom jag ser det som en del i högtalar setup 😁).
Det kan vara jäkligt besvärligt, ofta har man inte ett dedikerat rum för hifi vilket jag har turen att ha.
Jag skulle med all säkerhet få flytta hemifrån om jag började rodda med stereo setup i vardagsrummet 😂
Om någon som går i köptankar och har lite snäv budget frågat mig om råd gällande köp hade jag sagt,

1. Köp dom bästa högtalarna du har råd med, låna hem och testa om möjligt (skulle nästan säga 90% av budget här)
2. Förstärkare behöver inte vara det fetaste som finns det går att pressa fram härligt ljud från tex en Fosi chifi förstärkare.
3. Streamer, tex Wiim mini eller Pro beroende på hur mycket pengar man har kvar på fickan.
4. Övrig kringutrustning (tex cd spelare osv), kablar behöver inte vara någonting speciellt det kan man nörda in sig på om man vill efter man är nöjd med övrigt.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Det är för att de är en väldigt liten aktör räknat i antal användare och den är fransk. WIMP som är grunden för TIDAL lanserades runt början utav 2000 talet eller före. Så länge sedan.

Kör också Qobuz

Märkligt att de inte väljer att använda åtminstone 24/48 som är den fasta högsta standarden för AirPlay. Med tanke på att de flesta kör Apple som enhet
Vad är anledningen

Fast... De flesta kör ju inte Apple? Android är fortsatt störst i världen, plus att Apple har Apple Music som sakta tar apple-användare till just Apple Music. Skulle jag gissa, så gissar jag att det är större andel Android-ägare bland Spotify-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Briarback:

Fast... De flesta kör ju inte Apple? Android är fortsatt störst i världen,

Ja, tar man alla världens befolkning, så är det Android som leder. Helt klart så.

Tar man dock vissa enskilda I-länder som tex. Sverige och USA, där Apple är extra stora, så är det iOS som leder (ca 60%).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Och vad kommer det att kosta? 199 kr/mån? Nej, tacka vet jag Qobuz som levererar flac i 24-Bit upp till 192 kHz. Kostar $10.83/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Spotify Premium kör med AAC 256 kbit/s vilket ungefär motsvarar MP3 320 kbit/s. Båda anses generellt vara nästintill omöjliga att urskilja från FLAC så inte konstigt att du inte märkte skillnad.

Spotify använder Ogg Vorbis som huvudalternativ, upp till 320 för Premium. AAC är väl bl a webbspelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Spotify använder Ogg Vorbis som huvudalternativ, upp till 320 för Premium. AAC är väl bl a webbspelaren.

Mycket möjligt. Ogg Vorbis 320 lär låta något bättre än 256 AAC.

Permalänk
Medlem

En sak när vi pratar om ljudkvaliteten hos olika streamingtjänster så är själva kompressionsteknologin nog mindre intressant.

Det är så många olika faktorer i hela kedjan som spelar större roll.

Jag kommer ihåg när jag hade köpt ett par nya högtalare, ELAC AM180, och skulle prova de lite och ställa in allt så det lät så bra som möjligt.

Det lät fantastiskt men så i en Lady Gaga lät med mycket ösig bas så lät det förjävligt. Basen var helt wobblig och det lät uselt. Någon jättekonstig wobblig resonans som förstörde allt.
Jag höll på med EQ och så för att försöka justera ner basen men det störiga wobblandet försvann inte förräns basen var helt platt och nästan borta.

Jag provade att ställa högtalarna på andra ställen, de stod i en hylla som jag trodde kanske hade blivit som en resonanslåda. Men inget hjälpte.

Till slut tog jag och laddade hem en 256kbps MP3a istället för Spotify av låten och hela problemet försvann. Det lät skitbra istället, basen var fyllig och distinkt med bra tryck.

Jag har ingen aning om vad som var problemet, Spotify mixen som var knas, Spotifys Windowsspelare som var dåligt kodad, kompressionsartefakt eller vad som helst.

Låten lät bra i Spotify på mina gamla högtalare men de hade inte samma fylliga, djupa bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag har en Chord EE1 Plus och det blev bättre ljud med den men det beror på övrig utrustning.

Om du med utrustning menar din egen fantasi.

Nätverksprotokoll funkar inte på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du med utrustning menar din egen fantasi.

Nätverksprotokoll funkar inte på det viset.

Om du har vägarna förbi en hifibutik så kan du fråga om en demo och höra själv…

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Om du har vägarna förbi en hifibutik så kan du fråga om en demo och höra själv…

Du kan inte bedöma om en produkt ger skillnad eller ej via demo i butik, du måste göra en dubbelblindad ABX. Vilket dock inte behövs i det här fallet för om man ens har minsta koll på hur nätverk fungerar så förstår man varför denna produkt inte gör någonting öht.

Samma bolags förra produkt som skall minska på brus i datorer har jag redan länkar test till ovan vilket inkluderar en diff mellan de två som du kan ladda hem och lyssna på (-110dB skillnad).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det tycker jag inte du skall göra. Det känns väl dock inte orimligt att produkter som utlovar storverk ifrågasätts?

Lycka till i ljuddiskussionerna i fortsättningen.

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Du kan inte bedöma om en produkt ger skillnad eller ej via demo i butik, du måste göra en dubbelblindad ABX. Vilket dock inte behövs i det här fallet för om man ens har minsta koll på hur nätverk fungerar så förstår man varför denna produkt inte gör någonting öht.

Samma bolags förra produkt som skall minska på brus i datorer har jag redan länkar test till ovan vilket inkluderar en diff mellan de två som du kan ladda hem och lyssna på (-110dB skillnad).

Sista gången. Orkar knappt längre.

Produkten är inte för att minska i det digitala området utan i det analoga. Det du hör när du lyssnar på själva musiken. Den filterar inte bort utan enbart minskar det som uppfattas som brus.
Samma produkt är även framtagen till LP
Produkt är nyligen lanserad. Mins inte namnet. Liknar det ovan talare säger. De har producerat en helt ny.
Det går att höra skillnaden. Med och utan. Det var det som demonstrerades och då på Gryphon Audio elektronik, kommer ej ihåg vilka högtalare det var med.
Den som demonstrerade var Britt och han pratade mycket termer om det hela. Jag lyssnade mest på själva utrustningen. Med så var det helt tyst i bakgrunden och man hörde musiken väldigt tydligt.

Lite på samma sätt som med KEF Meta teknik. Hör knappt något brus. Sedan om det är hokus pokus tycker jag som föregående. Lyssna för du säger förutfattade meningar. Du kanske blir överraskad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Produkten är inte för att minska i det digitala området utan i det analoga.

På bilden ser det ut som om den är tänkt att användas i den digitala domänen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatamoto:

Och vad kommer det att kosta? 199 kr/mån? Nej, tacka vet ja...

Vet ej pris. Det är nog oklart fn. och inte något som kommunicerats (tror jag).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt ska den här Chord produkten, i realtid, avkoda en digital nätverkssignal, brusreducera ljudfilen och producera nya nätverkspaket som den sedan skickar vidare i kedjan? I min värld står HIFI för high fidelity - alltså att det ska vara så troget originalet som det bara går. Men det är är ju typ DLSS för ljud då, så alltså INTE troget originalet utan ett förändrat ljud. Fine att det finns avancerad brusreducering idag, inga konstigheter. Men ja, jag börjar väl bli gubbe som inte får in detta i min skalle hur dom skulle lösa detta på ett bra sätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Så om jag förstår det rätt ska den här Chord produkten, i realtid, avkoda en digital nätverkssignal, brusreducera ljudfilen och producera nya nätverkspaket som den sedan skickar vidare i kedjan? I min värld står HIFI för high fidelity - alltså att det ska vara så troget originalet som det bara går. Men det är är ju typ DLSS för ljud då, så alltså INTE troget originalet utan ett förändrat ljud. Fine att det finns avancerad brusreducering idag, inga konstigheter. Men ja, jag börjar väl bli gubbe som inte får in detta i min skalle hur dom skulle lösa detta på ett bra sätt.

Det går nog att lösa hyfsat bra med AI så att man får ett lägre brusgolv, men tror knappast att den där Chord innehåller en lokal AI-modell.

Det enklaste sättet är att trixa med dynamiken dvs att komprimera allt över säg minus 60dB och sänka ljudnivån på allt under -60dB till -100 dB typ. Man kommer att missa viss mikroinformation men det lär bli skapligt brusfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Sista gången. Orkar knappt längre.

Produkten är inte för att minska i det digitala området utan i det analoga. Det du hör när du lyssnar på själva musiken. Den filterar inte bort utan enbart minskar det som uppfattas som brus.
Samma produkt är även framtagen till LP
Produkt är nyligen lanserad. Mins inte namnet. Liknar det ovan talare säger. De har producerat en helt ny.
Det går att höra skillnaden. Med och utan. Det var det som demonstrerades och då på Gryphon Audio elektronik, kommer ej ihåg vilka högtalare det var med.
Den som demonstrerade var Britt och han pratade mycket termer om det hela. Jag lyssnade mest på själva utrustningen. Med så var det helt tyst i bakgrunden och man hörde musiken väldigt tydligt.

Lite på samma sätt som med KEF Meta teknik. Hör knappt något brus. Sedan om det är hokus pokus tycker jag som föregående. Lyssna för du säger förutfattade meningar. Du kanske blir överraskad

Du transporterar inte någonting analogt via nätverket. Det är steg #1 i att detta inte fungerar.

Skrivet av Jumpcut:

Det är värre än så, den är helt passiv, det sker ingen som helst avkodning. Enligt tillverkaren så ska den passivt leda bort brus som värme... De skryter också om att de gör kopplingen galvaniskt avskild, vilket väl låter bra för de som inte vet att ethernet är galvaniskt avskilt sedan start.

Dvs vi pratar handpåläggning ala gamla shaktistenar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Du transporterar inte någonting analogt via nätverket. Det är steg #1 i att detta inte fungerar.

Det är värre än så, den är helt passiv, det sker ingen som helst avkodning. Enligt tillverkaren så ska den passivt leda bort brus som värme... De skryter också om att de gör kopplingen galvaniskt avskild, vilket väl låter bra för de som inte vet att ethernet är galvaniskt avskilt sedan start.

Dvs vi pratar handpåläggning ala gamla shaktistenar.

Det låter som det värsta snake oil exemplet jag hört på senare tid 😂