Stop Killing Games når 1 miljon påskrifter

Permalänk
Melding Plague

Stop Killing Games når 1 miljon påskrifter

Medborgarinitiativet startade för ett år sedan och nu har antalet signaturer klättrat över miljonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Forsätt sprida! Vill även tillägga att The Crew hade ett ganska populärt singelplayer mode som även helt skrotades i samband med att man la ner alla servrar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket det snackats om detta av Amerikanska YouTubers kan det mycket väl vara en hel del som inte är EU medborgare tyvärr. Men man kan ju hoppas. Jag skrev på förra året.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ett stort bibliotek på Steam. The Crew är ett av spelen i det. Ett primärt singleplayerspel jag betalat för, inte spelat ännu och nu inte kommer kunna spela för Ubisoft bestämt sig för att stänga ner servrar. Finns andra spel som tex kräver inloggning för singleplayer som man stänger ner servrar för och gör det omöjligt att spela. Men betalar man tillbaka pengarna till de köpare som nu aldrig kommer kunna spela sina spel? Självklart inte.

Sedan köper jag "argumentet" att "live service" som tex MMO spel kan behöva kunna stänga ner. Men kring de spelen har man kunnat vara rätt tydlig sedan de första MMO:erna att det liksom är en service, inte ett spel. Problemet här är att man flyttar målet bit för bit för att kunna göra detta med vilket spel som helst, när man vill.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Förbokar man digitala utgåvor av spel så har man inte rätt att klaga. ” pre order hype” trenden är imo en av största anledningarna till att kvaliten på spel går ner.

Permalänk
Medlem

Signerat.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Bra och fortsätt sprid, antagligen måste vi upp i några 100 000 till

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Förbokar man digitala utgåvor av spel så har man inte rätt att klaga. ” pre order hype” trenden är imo en av största anledningarna till att kvaliten på spel går ner.

Att förboka har ju inget med denna problematiken att göra. Jag kan tycka det är "dåligt", men jag kan absolut tycka att man har "rätt att klaga" även om man råkar förboka spel.

Annars är det lite som att säga att någon som förbokade sin bil inte har rätt att klaga på fabriksfelen som upptäcks på dem senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Helt irrelevant, även ett förbokat spel bör inte kunna tas ifrån en godtyckligt av utgivaren. Detta alldeles oavsett kvalitet eller hur köpet påverkat marknaden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ryssfemma:

Skitsnack:)
Självklart har man alltid rätt att klaga om en produkt inte fungerar som förväntat eller kunnas ta ifrån en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att förboka har ju inget med denna problematiken att göra. Jag kan tycka det är "dåligt", men jag kan absolut tycka att man har "rätt att klaga" även om man råkar förboka spel.

Annars är det lite som att säga att någon som förbokade sin bil inte har rätt att klaga på fabriksfelen som upptäcks på dem senare.

Det är stor skillnad på att förboka en bil som har begränsad tillgång och digitala utgåvor av spel. Idag täcker utgivarna utvecklingskostnaderna långt innan spelet har släppts. Förut var dom faktiskt tvugna att leverera kvalite för att folk skulle köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är stor skillnad på att förboka en bil som har begränsad tillgång och digitala utgåvor av spel. Idag täcker utgivarna utvecklingskostnaderna långt innan spelet har släppts. Förut var dom faktiskt tvugna att leverera kvalite för att folk skulle köpa.

Detta har fortfarande inget som helst att göra med förbokningar av spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skrev på... *kollar anteckningar* flera månader sen. Hoppas att vi når målet efter att dom har sållat bort alla icke-medlemar.

Men är rädd för att EU kommer titta på det, fråga EA "surprise boxes" games lite frågor sen lägga ner det.

Dom kommer nog dra någon parallel med bilar som det slutar säljas reservdelar till och missa poängen helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Detta har inget att göra med förbokningar.

Permalänk
Medlem

Ehhh... det här är lite pinsamt.
Hur ser man om man redan skrivit på?
Jag vill minnas att jag redan gjort det, men med dagens samhällstempo glömmer man snabbt bort vad man gjorde för ett tag sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhh... det här är lite pinsamt.
Hur ser man om man redan skrivit på?
Jag vill minnas att jag redan gjort det, men med dagens samhällstempo glömmer man snabbt bort vad man gjorde för ett tag sedan...

Testa att skriva på igen?

Den kollar ditt personnummer och man kan bara skriva på en gång

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dagas:

Med tanke på hur mycket det snackats om detta av Amerikanska YouTubers kan det mycket väl vara en hel del som inte är EU medborgare tyvärr. Men man kan ju hoppas. Jag skrev på förra året.

Jag har för mig att jag var tvungen att bekräfta min identitet genom personnummer eller liknande när jag skrev under.
Borde ju vara ganska enkelt att sortera ut de som inte är från ett EU-land

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ser ändå inte hur det skulle påverka rätten att klaga på att ett spel tas bort från en? Och man kan förboka även fysiska spel. Som ibland visar sig ha krav på uppkoppling till en server på exakt samma sätt som om det distribueras digitalt. Så att något förbokats, reserverats eller vad som helst bör inte ge en konsument andra rättigheter kring varans funktion än någon som väntade med att köpa tills varan var ute. Således bör man kunna klaga även då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag har för mig att jag var tvungen att bekräfta min identitet genom personnummer eller liknande när jag skrev under.

Problemet i det sammanhanget är väl att nivån beror på vilket land man väljer. Finns ju en påtaglig risk att de länder där formuläret bara kräver att man fyller i namn och adress missbrukas.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av evil penguin:

Problemet i det sammanhanget är väl att nivån beror på vilket land man väljer. Finns ju en påtaglig risk att de länder där formuläret bara kräver att man fyller i namn och adress missbrukas.

Ah, så långt utanför boxen tänkte jag inte 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Påskrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det har väl dock bara relevans för klagande på spelens kvalitet?

Att klaga på att spel i allt högre grad i princip "tas tillbaka" när de slutat generera tillräckliga intäkter, detta mot kundernas vilja och utan ersättning har ju ingen stark koppling till när spelen köpts. Detta är ju vad SKG handlar om specifikt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skrev på... *kollar anteckningar* flera månader sen. Hoppas att vi når målet efter att dom har sållat bort alla icke-medlemar.

Men är rädd för att EU kommer titta på det, fråga EA "surprise boxes" games lite frågor sen lägga ner det.

Dom kommer nog dra någon parallel med bilar som det slutar säljas reservdelar till och missa poängen helt och hållet.

Hade ju iaf varit ett steg framåt då reservdelar måste finnas tillgängliga 7 år efter sista tillverkade fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag har ett stort bibliotek på Steam. The Crew är ett av spelen i det. Ett primärt singleplayerspel jag betalat för, inte spelat ännu och nu inte kommer kunna spela för Ubisoft bestämt sig för att stänga ner servrar. Finns andra spel som tex kräver inloggning för singleplayer som man stänger ner servrar för och gör det omöjligt att spela. Men betalar man tillbaka pengarna till de köpare som nu aldrig kommer kunna spela sina spel? Självklart inte.

Sedan köper jag "argumentet" att "live service" som tex MMO spel kan behöva kunna stänga ner. Men kring de spelen har man kunnat vara rätt tydlig sedan de första MMO:erna att det liksom är en service, inte ett spel. Problemet här är att man flyttar målet bit för bit för att kunna göra detta med vilket spel som helst, när man vill.

sure men tillåt då nån annan att driva egna servrar. Är uppenbarligen inga problem att få det att lira för de diverse wow servrar som existerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

sure men tillåt då nån annan att driva egna servrar. Är uppenbarligen inga problem att få det att lira för de diverse wow servrar som existerar

Absolut, men att driva servar utan licenser betyder att man bryter lagar. Så de flesta servrar är inte legala vilket även de som spelar på dem vet om men i dagsläget finns ingen annan lösning.
Absolut så bör licenser ses över för framtiden och IP lagar men det är ett helt annat initiativ är nuvarande.

Kan rekommendera detta
https://danieltan.weblog.lol/2025/07/stop-killing-games-and-t...

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Där är problemet. Gör dom det är det stor skara som inte kommer köpa/prenumera på deras nya service spel.

Lite likadant med nya tex bilar. Köper DU på alla extra saker i bilen, stolsvärme, adaptiv fjädring, ja allt. Då kommer jag när jag köper den begagnad av dig att var tvungen att köpa om allt om jag vill ha det också. Alla premunationer/person bundna köp idag är alla ute efter samma sak= hur gammal, utdaterad, förlegad, defekt en produkt än blir ska den under hela sin livscykel fortsätta dra in pengar och helst långt efter sin livscykel också.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Skrivet av NordhNet:

Ah, så långt utanför boxen tänkte jag inte 😂

Inte svårt att hitta svenska namn och tillhörande personnummer heller direkt, men tvek om folk sitter och gör det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag håller med dig helt i detta, men ändå fortsätter folk att ursäkta sitt beteende med diverse fåniga ursäkter.

§ 1.1 - MOD
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det största problemet är väl dock just att begreppet "live service" gått från att bara betyda typ vad det låter som (något slags online-multiplayer-grej), till att snarare representera en affärsmodell där det ingår i konceptet att spelet har en "kill switch" oavsett om det är singleplayer- eller multiplayer-spel.

Det är ju inte MMOn som drivit SKG-frågan till sin spets utan just den eskalerande önskan från utgivarhåll att "allt är live service! singleplayer också!", och att därmed även spel där det tydligt inte fyller något större syfte för användaren är byggda så att de är helt beroende av att vara ständigt uppkopplade mot en mer eller mindre meningslöst tjänst.

Ur det perspektivet är ju det ärligaste upplägget att man tar en månadsavgift, så är iaf betalningen knuten till att tjänsten fortsätter att levereras. Om man som idag ska kunna döda tjänsten när man känner för det, dvs.

(Sedan skulle det ju gå att lösa att släppa serversidan för ett MMO också, om man faktiskt vill.)

Visa signatur