Hemleverans av TV från Netonnet (Best eller PostNord), kommer de komma med TVn hela vägen till porten?

Permalänk

Hemleverans av TV från Netonnet (Best eller PostNord), kommer de komma med TVn hela vägen till porten?

Hej,

Vill köpa en ny TV för första gången på 15 år. Netonnet har ett bra pris men erbjuder inte inbärning i lägenheten, utan bara "leverans till gatuplan". Fattar dock inte exakt vad detta innebär? Jag bor i ett lägenhetshus med en innergård som man kan köra in på, det är dock en liten väg och som en backe upp. Kommer de ställa TV:n enda uppe vid lägenhetshusets port? Är lite orolig att de bara kommer dumpa TVn vid stora vägen, vet inte om jag kommer kunna få upp den för backen helt själv (har ingen som kan hjälpa mig). Den är 55 tum och väger typ 25 kg.

Följdfråga är också om någon som köpt TV från Netonnet har några erfarenheter med Best respektive PostNord som fraktbolag. Känns som att PostNord kanske är ett säkrare kort vid ett sånt här köp, men vet inte?

Jättetacksam för erfarenheter av detta!

Permalänk
Medlem

Hemkörning innebär fram till porten men du får bära in varan själv.Postnord kan du följa i deras app på en karta i realtid.

Permalänk
Medlem

En 55" är inte svår att hantera själv oavsett.
Har själv hängt upp en 70" på väggen tex. Lite småmeckigt med gick utan större problem.
Men rätt säker på att de levererar just till porten om de nu skriver det. Ring elle skriv till deras kundtjänst om du vill bekräfta?

Permalänk
Medlem

Ta fram nån hundralapp o fråga om de kan hjälpa dig sista biten 😁
Jag köpte en bakprojektions-tv när de va poppis, kvällen före fick jag ryggskott
Minns inte exakt men typ 2-300kr så hjälpte han till o bära den en trapp upp 🤣

Dock riskabelt om du blir stående med en tv om de säger nej dock. En del är lite pryda, andra tar gärna en slant till fikakassan.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av taliz:

En 55" är inte svår att hantera själv oavsett.
Har själv hängt upp en 70" på väggen tex. Lite småmeckigt med gick utan större problem.
Men rätt säker på att de levererar just till porten om de nu skriver det. Ring elle skriv till deras kundtjänst om du vill bekräfta?

Jag är en ganska liten lätt tjej så vet inte om jag klarar 55", men!
De skriver inte porten, det är det som är problemet, de skriver "gatuplan". Men men, kanske får hoppas på att priset inte bara gäller till idag och vänta till imorgon och kolla med kundtjänst. De har inte öppet på helgen tyvärr.

Permalänk
Skrivet av HCP:

Ta fram nån hundralapp o fråga om de kan hjälpa dig sista biten 😁
Jag köpte en bakprojektions-tv när de va poppis, kvällen före fick jag ryggskott
Minns inte exakt men typ 2-300kr så hjälpte han till o bära den en trapp upp 🤣

Dock riskabelt om du blir stående med en tv om de säger nej dock. En del är lite pryda, andra tar gärna en slant till fikakassan.

Haha det är ett bra förslag ändå 🤣
Men ja just det jag är rädd för, att bli stående där. Särskilt om det regnar!

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/content/info/besttransport

25kg så blir det nog till porten/sidan av vägen.

Försök muta en trevlig granne med lite fika

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ingen bekant som kan hjälpa dig?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaistiden:

Haha det är ett bra förslag ändå 🤣
Men ja just det jag är rädd för, att bli stående där. Särskilt om det regnar!

Om det inte är helt öde så lär säkert någon kunna hjälpa. Ha lite hopp! Saker brukar lösa sig.
Antar att chauffören inte bara kommer dumpa den heller utan kräva signatur etc, så då har du ju tid att förklara situationen.

Permalänk
Medlem

@lillaistiden

Tips: Var trevlig o fråga snällt budet som kommer med den så kommer det säkert lösa sig.

Jag jobbar själv som distributionschaufför och det värsta jag vet, är när kunden knappt hälsar och sen något i stil med "Bär in den i det där rummet!" Då blir det direkt alla taggar utåt och jag gör absolut ingen extra ansträngning för att hjälpa till.

Är kunden däremot trevlig och frågar snällt om jag eventuellt kan hjälpa till så gör jag absolut det. Alla mina kollegor tänker också så (säger dom iaf).

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Köpte 55" TV från Inet med frakt via Postnord. Skulle också levereras till port. Bor också på gård men fick hämta upp TV:n vid närmaste väg. Ingen lång bit att gå men ändå. Markplan är ofta sanning med modifikation.

Permalänk
Medlem

Knacka bara på hos valfri granne och fråga om hjälp. Ett bra tillfälle att lära känna en granne...alltid bra att ha någon som man kan utväxla småtjänster med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaistiden:

Hej,

Vill köpa en ny TV för första gången på 15 år. Netonnet har ett bra pris men erbjuder inte inbärning i lägenheten, utan bara "leverans till gatuplan". Fattar dock inte exakt vad detta innebär? Jag bor i ett lägenhetshus med en innergård som man kan köra in på, det är dock en liten väg och som en backe upp. Kommer de ställa TV:n enda uppe vid lägenhetshusets port? Är lite orolig att de bara kommer dumpa TVn vid stora vägen, vet inte om jag kommer kunna få upp den för backen helt själv (har ingen som kan hjälpa mig). Den är 55 tum och väger typ 25 kg.

Följdfråga är också om någon som köpt TV från Netonnet har några erfarenheter med Best respektive PostNord som fraktbolag. Känns som att PostNord kanske är ett säkrare kort vid ett sånt här köp, men vet inte?

Jättetacksam för erfarenheter av detta!

Best levererar alltid hela vägen till dörren hos mig som bor i lägenhet med låst port, sist lämnade de min C4 vid dörren alltså min lägenhetsdörr när jag inte var hemma, de kom en timme före deras schemalagda tid som är från 17, de kom alltså 16.

Postnord levererar bara till porten så man får går ned själv.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att införskaffa en transportkärra typ https://www.ikea.com/se/sv/p/rulleboer-kaerra-svart-10516772/.... Finns också på Jula, Amazon, Biltema etc. Mycket praktisk vid transport av otympliga objekt kortare sträckor om man inte har bärhjälp.

Permalänk
Medlem

Då jag jobbar som distrubutionschaufför på postnord så kanske jag kan ge lite inblick i vad det innebär här :).

Hemleverans innebär fram till (Och in) igenom porten till bostaden (gatuplan innebär första våning på bostadshuset.), chauffören får inte bara dumpa den utanför utan han skall bära den fram och in genom porten (vid hus gäller tomtgräns). Om det är en 55 tums tv och du bor någorlunda centralt så kommer den högst troligt att köras ut med skåpbil, dessa chaufförer har kärra med sig och kan köra den hela vägen fram, bor du utanför stan så är det mer troligt att den kommer med en lastbilstransport, chauffören där har palldragare med sig, båda chaufförena skall enligt postnords regler försöka hjälpa kund i största möjliga mån, dock bor du på fjärde våning så kommer troligen chauffören bara att köra den till portdörren så du får in den i lägenhetshuset. Men att du skulle bli stående i regnet med tvn det hade jag inte varit orolig för, det finns krav på chaufförena som kör för postnord som dom måste följa, vi har ganska strikta code of conducts.

Permalänk

Tack för alla svar!
Ja jag har förmodligen varit alldeles för nojig haha.

Men nu löste det sig ändå! Hifi-klubben kunde prismatcha Netonnets pris och sen beställde jag därifrån med inbärning
Känns även betydligt tryggare och bättre att beställa från Hifi-klubben jämfört med Netonnet. Netonnet har ju inte direkt bra betyg när det kommer till garantiärenden osv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaistiden:

Känns även betydligt tryggare och bättre att beställa från Hifi-klubben jämfört med Netonnet. Netonnet har ju inte direkt bra betyg när det kommer till garantiärenden osv!

What? Jag har iallafall inte haft problem med Netonnet gällande garantiärenden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag beställde min 55a till min nya lägenhet.

En liten tjej från Postnord leverade hela vägen upp till dörren på andra våningen helt själv. Typ 1.65 lång. Kommer ihåg hur jag bara skrattade och sa att jag hade kunnat hjälpt dig Men hon sa att det inte var några problem!

Beställde en annan TV till samma adress och då skulle DHL leverera. Han ringde upp mig, och då bar vi upp den från porten.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaistiden:

Tack för alla svar!
Ja jag har förmodligen varit alldeles för nojig haha.

Men nu löste det sig ändå! Hifi-klubben kunde prismatcha Netonnets pris och sen beställde jag därifrån med inbärning

Har alltid fått 100% proffsigt bemötande av Netonnet vid garantiärendet, men kul att de kunde prismatcha och ge dig inbärningstjänst.

När jag behövde liknande hjälp en gång (flytta kyl och frys) anlitade jag ett par flyttgubbar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaistiden:

Jag är en ganska liten lätt tjej så vet inte om jag klarar 55", men!
De skriver inte porten, det är det som är problemet, de skriver "gatuplan". Men men, kanske får hoppas på att priset inte bara gäller till idag och vänta till imorgon och kolla med kundtjänst. De har inte öppet på helgen tyvärr.

Har du ingen snäll granne som kan hjälpa ?