Windows 11 passerar Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 passerar Windows 10

Fyra år efter lansering har Windows 11 blivit det mest populära operativsystemet på datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Populär eller "påtvingad"?

Jag uppgraderade och ångrar det. De jag känner med Win 11 har problem där spelet gärna vill minimera sig. Det händer mig också flera gånger varje gång jag spelar samt lagg ungefär som HDD-lagg fast jag har SSD. Det är inget jag upplevt med Win 10.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Vore mer intressant om man delade upp stationär och laptop.
Edit: Sedan är det nog väsentligt mindre vanligt hos Windows 11 användare att blockera insamlingsverktyget.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Det tog ca 2 år för Win 7 att ta sig förbi Win XP
Det tog ca 3 år för Win 10 att ta sig förbi Win 7
Det tog ca 4 år för Win 11 att ta sig förbi Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

W8?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du verkar dock förtränga att Windows Vista släpptes mellan XP & 7:an, samt att både Windows 8/8.1 kom efter Windows 7. Dvs Microsoft hade skapat ett extremt sug efter något nytt i båda fallen efter magplasken med Vista & Windows 8.

Hade Microsoft släppt Windows 12, så hade nog många uppgraderat direkt

Nu blir vi istället påtvingade nästa magplask, oavsett om vi vill eller ej.

Edit:
Likt Windows 11, så krävde även Windows Vista och Windows 8 ny hårdvara för att ge något mervärde.

Utan hårdvarustöd för DirectX 9.0 Pixel Shader 2.0 så var Vista smått okörbart och utan pekskärm eller 2-in-1 så var Windows 8 inte mycket mer än Windows 10 utan startmeny.

Många verkar ha förstängt att nära nog allt "nytt" i Windows 10 kom redan med Windows 8

Permalänk
Medlem

Alltid lika fascinerande att kolla data/statistik kring detta fenomen.

Jag anser att det säger en hel del att det går så pass trögt som det gör att få användarna att flytta över till en uppdaterad variant av ett system, när det erbjuds "gratis".......

Henry Ford må en gång i tiden myntat uttrycket "Frågar man användarna vad de vill ha så säger de snabbare hästar" i samband med bilens intåg....

Men iaf lite taktkänsla bör väl tillverkare av tjänster och produkter ha? En framgångsrik affärsstrategi bör väl grundas på att tillhandahålla tjänster och produkter som efterfrågas och möter ett behov.
Gör man det så lär det inte vara svårt att skänka bort senaste versionen "gratis"...?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Har inte bråttom att nedgradera från Windows 11. Körde ju windows 7 långt efter bäst före datum.

Körde Windows 8 på test burk och senare 10. Men de var rejält skakigt de åren de körde med stor uppdatering varje halvår. Är betydligt trevligare idag än de var vid släpp.

Så varför byta något som fungerar, till något som fungerar sämre ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men iaf lite taktkänsla bör väl tillverkare av tjänster och produkter ha? En framgångsrik affärsstrategi bör väl grundas på att tillhandahålla tjänster och produkter som efterfrågas och möter ett behov.

Ett tips till Microsoft hade varit att bara fortsätta med Windows 10. Mycket av det som kom i Windows 11 var redan med i Windows 10X.

Tycker att releasehanteringen hos macOS är betydligt bättre, där det alltid funnits en tydlig röd tråd i macOS sedan Mac OS X (2001).

Microsoft kan inte ens hålla fingrarna i styr mellan olika Feature Releases utan att uppfinna hjulet på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Registrerade knappt i statistiken, så impopulärt var det. (Ja, jag överdriver lite)

Permalänk
Medlem

Hade Windows 11 på laptoppen jag använde i plugget i över ett år. Som en felsökningsgrej så gick jag till Windows 10 istället, och det är verkligen en mycket trevligare upplevelse.

Nu kommer jag tvingas använda 11 för jobbet och det är riktigt tråkigt att få sån otrolig förakt i form av mjukvara påtvingat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Win 8 toppade på runt 20% och blev aldrig största Windowsversion . Win 7 hade då runt 60% och sen kom win 10.

Permalänk

Och jag som inte har uppdaterat till Windows 95 än från Windows 3.11.
Windows 95 systemkrav är 386, 4MB ram och 50MB hdd. Tror Microsoft vanligt folk kan bada i pengar eller?

Annars Windows 10 vet jag faktisk ingen som använder idag, jag hade bekanta men köpte nya datorer med Windows 11 till dem.

Permalänk
Medlem

I princip allt är sämre i Windows 11 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så det du säger är att Microsoft blir bättre och bättre

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rymdriddaren:

Så det du säger är att Microsoft blir bättre och bättre

Om det tar 4 år för W11 att ta sig förbi W10 så betyder ju det att W10 är bättre än W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du verkar dock förtränga att Windows Vista släpptes mellan XP & 7:an, samt att både Windows 8/8.1 kom efter Windows 7. Dvs Microsoft hade skapat ett extremt sug efter något nytt i båda fallen efter magplasken med Vista & Windows 8.

Hade Microsoft släppt Windows 12, så hade nog många uppgraderat direkt

Nu blir vi istället påtvingade nästa magplask, oavsett om vi vill eller ej.

Edit:
Likt Windows 11, så krävde även Windows Vista och Windows 8 ny hårdvara för att ge något mervärde.

Utan hårdvarustöd för DirectX 9.0 Pixel Shader 2.0 så var Vista smått okörbart och utan pekskärm eller 2-in-1 så var Windows 8 inte mycket mer än Windows 10 utan startmeny.

Många verkar ha förstängt att nära nog allt "nytt" i Windows 10 kom redan med Windows 8

Jag körde aldrig Windows 8.0 men däremot Windows 8.1
8.1 Hade något desktop läge.
Var flera år sen jag använde det nu så jag minns inte exakt hur det var.
Men har för mig det var okej ändå.

Men har också för mig att det var hyfsat många som sa att det var stor skillnad mellan 8.0 och 8.1 och jag körde ju aldrig 8.0
Så kanske därför jag inte "hatade Windows 8 tillräckligt mycket".

Permalänk

Jag undrar ett par saker.

1. Är Windows 11 200% snabbare än Windows 10?
2. Är Alder Lake och nyare/AMD Ryzen 5000-serien och nyare snabbare i Windows 11 än Windows 10?

Jag kör Ryzen 7 7700X och Windows 10.

Permalänk
Medlem

Gjort en in-place-upgrade med Rufus på alla mina äldre datorer (äldsta processorn FX 8320), har inte märkt någon försämring med Windows 11 för vanlig användning.
Jag avvaktar fortfarande med Win11 på min åldrande speldator men det är ju bara en tidsfråga innan det rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Är jag typ den enda i världen som är nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

2. Är Alder Lake och nyare/AMD Ryzen 5000-serien och nyare snabbare i Windows 11 än Windows 10?

1. Nej

2. Schemaläggaren i Windows 11 skulle vara mer anpassad för att hantera en mix av P kärnor och E kärnor.

Något som introducerades i Alder Lake, men gäller inte alla modeller.
Alder Lake-N (Exempelvis N100, N305) har bara E kärnor
Celeron, Pentium Gold, Core i3 och alla i5 upp till i5 12600 (utan K) har bara P kärnor.
Core i7, Core i9 och i5 12600K / if 12600KF har både P + E kärnor.

I Raptor Lake (13th gen) har alla Core i5 och uppåt både P och E kärnor.

AMD har inte denna uppdelning.

Permalänk
Medlem

Uppgraderad motvilligt till Windows 11 igen på arbetsdatorn, detta p.g.a. av att högskolan börjat använda sig av Windows 11 och jag vill inte inte helt känna mig vilsen när jag måste använda skolans datorer.

Sedan verkar mitt moderkort ha ganska ursla drivrutiner till Windows 10, samt är HDR stötet tyvärr ganska kasst på 10.

Men detta är enda datorn jag någonsin kommer att köra W11 på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Själv gillade jag både Windows 8 samt 8.1. Tillsammans med Classic Start, så var det en perfekt mix av Windows 7 och Windows 10 enligt mig.

Det var egentligen väldigt liten skillnad mellan 8 och 8.1. Störst var nog att startknappen kom tillbaka som ikon samt en knapp för att stänga av datorn.

Synd att 8:an fick så mycket hat, men att tvinga appar i fullskärmsläge, plocka bort startknappen samt utrullningen av Windows RT tillhör inte direkt Microsofts ljusaste stunder.

Permalänk
Medlem

Ni som är frälsta vid windows 10, skulle server 2022 fungera för er?
Jag tänker det ser ut som ett win10 med mindre bloat och ingen ms-store och lokala konton, samt eol 2031 är ju fördelarna isåfall vad jag kan se.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vill mig minnas att det tog ca ett halvår för att Win7 att ta sig förbi vista

Formuleringsförbättring
Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Vill mig minnas att det tog ca ett halvår för att Win7 att ta sig förbi vista

Fast Windows Vista tog sig aldrig förbi Windows XP!

XP är kungen som regerade vääääldigt länge. Och till viss del, vägrar att gå helt i graven bland entusiaster.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För mig har 11:an alltid känts snabbare än 10:an på min stationära dator. Körde Ryzen 5 3600 på 10 och 11 och jag har uppgraderat till Ryzen 7 5700x för ca 2 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

8.1 Hade något desktop läge.
Var flera år sen jag använde det nu så jag minns inte exakt hur det var.
Men har för mig det var okej ändå.

Men har också för mig att det var hyfsat många som sa att det var stor skillnad mellan 8.0 och 8.1 och jag körde ju aldrig 8.0
Så kanske därför jag inte "hatade Windows 8 tillräckligt mycket".

Var inte någon dramatisk skillnad. De mest komiska var uppdatering till 8.1 var tvunget att göras i den bloated startmenyn. Den tog timmar bara att ladda hem på 100 lina.

Den dramatiska skillnaden var när man uppdaterade till Windows 10. Window s 8 och även 8.1 var nästintill problemfritt från dag ett, de var rejäl kontrast emot windows 10 där buggar avlöste varandra där de även sa upp rätt många på test avdelningen innan ens win 10 släpptes.

Ja man behöver inte många hjärnceller för räkna ut vilket håll de kommer gå.

Just 11 har jag valt att inte ens testa , för når inte upp till hårdvaru kraven. Men också hur UI ser ut lockar inte mig ens prova de. Påminner mer om Mac os än Windows. Plus saker som inte fungerade eller finns längre på 11.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Rätt många som har extrema problem med windows 11 där det är 300% långsammare.
För dem som det fungerar för så är det max 5-10% skillnad mellan win 10 och win 11. Några 200% kommer du aldrig upp i

Permalänk

Bytte från 10an till 11an på jobbet under vintern. Märker inte något som påverkar mitt dagliga arbete. Jo, att program ikonerna hamnat centrerat, men det är ju kalas då man slipper flytta musen lika mkt