Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

519 kr i månaden för 250/250 hos jäkla bahof. Bor i kommunal hyresrätt.

Brukade betala 339 kr för några år sedan. Smyghöjning efter smyghöjning.

570;- här för 500/500....medans hemsidan säger 509;- för min adress (obundet)

Inte fått någon återkoppling från Bahnhofs kundtjänst på en vecka....så ska ringa imorgon.

Börjar verkligen ledsna på Bahnhof...

En vän några gator bort betalar nästan hälften som jag, för 500/500, så man kan lugnt säga att vissa av oss betalar för mycket

tillägg
Permalänk
Medlem

Fick precis ett mail om förändringar efter ny upphandling av Vidingehem (hyreslgh)

Tidigare:
190kr Wexnet nät-avgift
229kr Bahnhof 250/250

Nu i Augusti:
Ny nätleverantör iTux, inte hört något om några kostnader där
479kr Bahnhof 250/250

Fick även meddelat att 10/10 skall ingå kostnadsfritt. Kanske ska testa och se om det räcker. Har ändå tröttnat oerhört på att allt skall vara internetbaserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Betalar 90:- (exkl. moms) för 1000/1000 i bostadsrätt här, så att det enbart är 70% dyrare i hyresrätt låter väldigt lågt räknat.

Eller det kanske var en prisökning med 70% från tidigare nivåer som rubriken syftade på?

Ja, precis. Det är rubriken som är knasigt skriven/formulerad. Det handlar om en prishöjning på 70%, inte att vi (jag bl.a.) som bor i hyresrätt bara betalar 70% mer än dom som bor i bostadsrätt. Det rör sig om flera hundra procent mer åtminstone som vi får betala för samma hastighet.

Permalänk
Medlem

Hyresrätter och villor skulle jag vilja säga. Men kickback tror jag mycket på. Är väl som elmarknaden, du kan välja dina elavtal men likförbannat är det monopol på leverans av elen, de fasta kostnader sticker iväg och där finns inga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Du förstår fortfarande inte mitt ursprungliga inlägg verkar det som, och nu börjar du prata om nått helt annat.

Igen, läs bahnhof tråden på swec. om du vill förstå.

Jag förstår mycket väl men du förstår inte hur kontrakten fungerar.
Det är fortfarande nätägaren som gör att de måste höja, för annars skulle vi också få höjningen som får leverans via samma station.
Att ni vill kalla det "smyg höjning" som enbart Bahnhof gör stämmer inte heller i tråden. Alla isper (obenet verkar eventuellt inte göra så) höjer priserna efter bindningstiden. Vad jag vet kör inte Bahnhof med fast månadsrabatt som andra kan göra (då kan de höja men du kan samtidigt bryta avtalet)

Men vi behöver inte fortsätta denna diskussion här, men det finns enbart en gemensam nämnare mellan dyrt internet och privatpersoner och det är mellanhänder, ju fler desto dyrare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

360kr/m Bahnhof. Men vänta nu? Jag betalar ju mer för mitt bredband än vad jag egentligen ska göra om jag söker på min adress på hemsidan.. Det är väl inte så att man smyghöjer för befintliga kunder? Inte skulle väl Bahnhof..?

Men Oj?? Kolla!! Jag kan öka min hastighet och mitt pris med några enkla klick på hemsidan!! Men ack..? Det går inte sänka utan att kontakta supporten som har öppettider anpassade för pensionärer.. Och nu vill de ha pengar för sin gratis VPN också? Wow!

Permalänk
Medlem

Borde överlag finnas något. Tycker det är dumt som fasen att operatörerna kan bygga fiber etc och sedan får dom monopol i all evighet.

Internet är mer eller mindre en rättighet numera imo.

Man ska inte behöva "hota" om att säga upp abbonemanget konstant för att få rimliga priser.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Betalar 599:- för Telia 100/100 i Hyreslägenhet. Enda valet jag har då Telia installerade fibret i huset. Skulle väl kunna teckna ett 5g abonnemang men jag vet inte hur det är att spela på.

Permalänk
Medlem

509 kr/mån, 500/500, Bahnhof. Telia öppen fiber lägenhet. Jag överväger att byta till mobilt bredband när bindningstiden har löpt ut om ett halvår. Ska bara kolla om jag har rimlig mobil täckning.

Permalänk
Medlem

När jag var i styrelse för brf så var det 50kr per lägenhet för 1000/1000
Om ni bor i villa kanske värt att starta en samfällighet och gruppförhandla?
https://bahnhof.se/brf/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är ju helt insane priser för hyresgäster alltså, ofta 600 kr /månaden för en uppkoppling och året är 2025.
Senast förra veckan fick man den årliga höjningen

"Precis som andra tjänsteleverantörer behöver vi ibland justera våra priser, för att våra kostnader höjts till följd av nödvändiga investeringar i infrastrukturen eller för att leverantörer höjer sina priser gentemot oss.

Vi är glada över att få leverera helt vanligt internet till dig – och vi är måna om att du ska trivas som kund. En prisjustering är förstås aldrig rolig, även om den ibland är nödvändig för att vi fortsatt ska kunna leverera en stabil och pålitlig tjänst. Som alltid fyller vi på med erbjudanden som du kan ta del av via Mitt Bredband2 på"

Man ringer och gnäller
"Oj, okej, då får du ha samma pris. Förlåt."

Repeat, varje, jävla, år...

vänta varje år?, bredband 2 för ett par år sen var ju så var 3:e månad om inte oftare(speciellt extra ofta inom bindningstid på rabbatterade abbonemang)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av droopy_dawg:

Betalar 599:- för Telia 100/100 i Hyreslägenhet. Enda valet jag har då Telia installerade fibret i huset. Skulle väl kunna teckna ett 5g abonnemang men jag vet inte hur det är att spela på.

Jag har det & det fungerar kanon.

Men kolla här vad Sappa erbjuder. BRF 99 per månad för 1gbit inklusive TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Oj hur kan de va så dyrt? Betalar bara 524

Förlåt, jag skrev fel, 539:- ska det vara!

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Jag har det & det fungerar kanon.

Men kolla här vad Sappa erbjuder. BRF 99 per månad för 1gbit inklusive TV

Sappa kunde inte leverera till min adress, helt låst nät tyvärr. Kan inte ens gå in på Telia och ändra hastighet på bredbandet.

Hur skiljer sig pingen på ett 5g abonnemang och fiber ?

Permalänk
Medlem

El har ju knappt reglering, förstår inte vad de syftar på i artikeln. Elnätsavgifterna höjs ju med flera 100% över vad drift och underhåll kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:
Citat:

"Påståenden om ”kickbacks” och dolda ersättningar målar upp en bild av en bransch som skor sig på hyresgästerna. Det är en verklighets­frånvänd och felaktig bild. I själva verket är det Hyresgäst­föreningens eget agerande som bidragit till att kostnaderna ökat."

Jag viker mig av skratt!! 🤣 Att branschen skor sig på hyresgäster är lika uppenbart som att himlen är blå. Eller menar de att de hyr ut bostäder till överpris av ödmjukhet? 😂

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Heja, Bahnhof !
Att Bahnhof, nu blandar sig i problematiken, kan vara ett lyckokast... då flertalet fiber-anslutna lämnat företagets tjänster och sett till att byta leverantör.
Mr Jernung, vd för Bahnhof, har tidigare haft en stark stämma. Hoppas att den inte tystnar.
Tele2, och alla andra har inte sagt ett dyft, eller lyft problemen vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag har Banhof fram tills den 1 sept. Betalar 350kr ca för 250/250. efter september ingår det 1000/1000 i avgiften vilken föreningen betalar under 100kr för.
Så ja håller med men det gäller även Banhof

Bahnhof pekar problemet på fastighetsägarna som kräver "kickbacks", dvs. Bahnhof i detta fallet blir tvingade att betala en stor summa till fastighetsägaren för att ens kunna erbjuda bredband där, vilket de såklart höjer priserna för då det annars inte varit ekonomiskt lönsamt för dem.

Permalänk
Medlem

Betalade 599kr till Telenor för 250/100mbit I hyresrätt, nu med köpt brf radhus betalar jag 85kr för 1000/1000mbit till banhof. Så väldigt stor skillnad, båda samma stad.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Bor i hyresrätt och har Halebop, Telia är det väll egentligen.
Men hastighet ligger på 250/250 och betalat 469 kr.
Kämpade länge med Tele2/Comviq när dom tog över Comhem men när abonnemanget gick ut så blev det dyrare och dyrare, till slut så tröttnar man ju å byter operatör för att spara lite på räkningen.
Får se när bindningstiden går ut och ser vad för pris det blir att binda om.
Men visst lockar det bara säga upp allt och bara köra mobilt 5G.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannn:

Betalade 599kr till Telenor för 250/100mbit I hyresrätt, nu med köpt brf radhus betalar jag 85kr för 1000/1000mbit till banhof. Så väldigt stor skillnad, båda samma stad.

En hemsk utveckling, som du sätter fingret på.

Tyskarna har också ett helvete med ett fåtal aktörer.
Svinhöga priser och låga hastigheter i näten.
Men låt oss inte flytta focus dit.

Eventuella inhemska kick-backs gjorda borde utredas och de skyldiga straffas. Äterbetalning krävs.

Permalänk
Medlem

Har själv just nu Bahnhof och har 250/250 och betalar sjukhöga 529kr, för bara cirka 70kr mer så kan jag få 1000/1000.
Förr kostade 100/100 typ 89kr+198kr(287kr) för stadsnätsporten(Wetternet), medans min kompis som också hade Bahnhof bara betalade 89kr då han bodde i en hyreslägenhet som hade bättre avtal antar jag.
Nu kostar 100/100 429kr vilket gör att kostnaden har gått upp med 142kr, vilket är riktigt sjukt.

EDIT: Såg nu att 1000/1000 kostade betydligt mindre, likaså 250/250.
Och råkade välja fel lägenhet nu när jag väl skulle uppgradera till 1000/1000 så jag får rent av ringa dom imorgon xD

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Betalar 419kr/månaden för 100/100 Hos Bredband 2, 10% kampanjpris 12första månaderna som ny kund.

Valde att byta till dem idag, för 412kr i månaden i 12 månader med 15% rabatt för 1000/1000.
Samfälligheten sitter tyvärr fast med Telia som ägaren av fibern i ett par år till, även om det är så kallad öppen fiber, men Telia höjde priset mot sina leverantörer, vilket gjorde att båda de tidigare leverantörerna jag har haft ville ha 40-50 kr mer i månaden. Det hade blivit väldigt mycket dyrare att vara kvar med endera av dem efter höjningarna.

Permalänk
Medlem

1000/1000 nere i skitta söder i hyreslägenhet via bredband2. Betalar 479kr/mån.
Vill minnas att 24/5 från ComHem i bostadsrätt runt 2007 kostade dryga 299kr/mån.

Visa signatur

Intel i9-11900K | Asus GeForce RTX 5080 Prime OC | Jonsbo UMX4 Black | Gigabyte Z590 UD AC | Corsair Vengeance 32GB DDR4 4600MHz CL18 | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

1000/1000 nere i skitta söder i hyreslägenhet via bredband2. Betalar 479kr/mån.
Vill minnas att 24/5 från ComHem i bostadsrätt runt 2007 kostade dryga 299kr/mån.

299kr Januari 2007 motsvarar 437kr idag, så det låter rätt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstår mycket väl men du förstår inte hur kontrakten fungerar.
Det är fortfarande nätägaren som gör att de måste höja, för annars skulle vi också få höjningen som får leverans via samma station.
Att ni vill kalla det "smyg höjning" som enbart Bahnhof gör stämmer inte heller i tråden. Alla isper (obenet verkar eventuellt inte göra så) höjer priserna efter bindningstiden. Vad jag vet kör inte Bahnhof med fast månadsrabatt som andra kan göra (då kan de höja men du kan samtidigt bryta avtalet)

Men vi behöver inte fortsätta denna diskussion här, men det finns enbart en gemensam nämnare mellan dyrt internet och privatpersoner och det är mellanhänder, ju fler desto dyrare

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683897-bahnhofs-smygh...

här har du en direkt länk till tråden så får du läsa själv så kanske du förstår bahnhofs beteende och vad vi på forumet kallar smyghöjning, även om smygsänkning skulle vara ett bättre ord

nu säger jag det inte en gång till.....du förstår inte vad jag pratar om....

Permalänk
Medlem

Detta förekommer även hos bostadsföreningar som blivit för giriga och stora för sitt eget bästa.
Men det är helt klart ofta ockerpriser för bredband i hyresrätter, lösningen tycks vara att grannar går samman och delar på 1 anslutning och/eller att man kör mobilt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

bostadsbolagen höjde ju hyran när dom drog in stadsnät, och den avgiften tas ju aldrig bort även om installationen är betald för flera år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Såhär ser det ut för mig. Bahnhof 100/100, hyresrätt.

<Uppladdad bildlänk>

I mitt fall är det Globalconnect som höjer. Kommunen svär sig fria...

Väldigt likt min kurva, tills jag förra året fick nog och kör nu 5G istället

När nätbolagen tillåts monopol på samma sätt som elnätet så kan de ju sätta vilka priser de vill… enda sättet att slippa är att byta tjänst helt

Nu har jag min, fruns och hemma-internet för typ 660kr/månad, mindre än vad jag betalade för bara våra mobilabonnemang förr… beroende på ens användning så kan det funka fint

Långt bättre upplevelse än de 100mbit jag hade förr

Permalänk
Medlem

betalar ca 529 för 600/600 men då ingår även ett tv-paket + dosa hos Telia. bor i hyresrätt

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME